Gå til innhold

Youtube motivasjons tråden


Plyo

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Don't mess with the Russians;

http://www.youtube.com/watch?v=KCgdS7o_zFI

Hva med "don't mess with judo"? ;) I mine øyne er judo den mest komplette nærkontaktformen. Greit nok at olympiske leker har ødelagt mye av de mest effektive teknikkene, men man skal ikke på et veldig høyt nivå før en som ikke kjenner grenen kan få alvorlige problemer i et basketak :D

http://www.youtube.com/watch?v=uIBoXlbfLi8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiksa en skrivefeil for deg!

Her kan vi fort gå inn i en sirkulær diskusjon. Jijitsu, altså "ninja-varianten" er forgjengeren til klassisk judo, men klassisk judo er forgjengeren til både nåtidens ji*j*tsu (jujitsu, jijitsu, jiujitsu osv osv) og bjj. I tillegg til å være forgjengeren til konkurransejudo, som dessverre er så utvannet at det ikke engang er rom for særlig newasa. Klassisk jijitsu er for komplisert og tar for lang tid å lære. Klassisk judo beholdt de effektive teknikkene og kuttet de som bare var kompliserte teknikker for å skremme motstanderen. Bortsett fra noen slik er det veldig liten sjanse for å se særlig forskjell fra klassisk jijitsu og klassisk judo (fy deg, Jigoro!), bortsett fra at judo hadde flere power punches og kicks og ikke kastet bort tid på å lære teknikker som bare var ment som show off :p

Men...vi kan kanskje være enige om at de fleste budo grappling-artene er helt rå, og så kommer det an på hvilke detaljer man selv synes er viktigst. Å skulle favorisere en budo over en annen blir litt som å skulle skille kraftig mellom to eneggede tvillinger, slik jeg ser det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi fort gå inn i en sirkulær diskusjon. Jijitsu, altså "ninja-varianten" er forgjengeren til klassisk judo, men klassisk judo er forgjengeren til både nåtidens ji*j*tsu (jujitsu, jijitsu, jiujitsu osv osv) og bjj. I tillegg til å være forgjengeren til konkurransejudo, som dessverre er så utvannet at det ikke engang er rom for særlig newasa. Klassisk jijitsu er for komplisert og tar for lang tid å lære. Klassisk judo beholdt de effektive teknikkene og kuttet de som bare var kompliserte teknikker for å skremme motstanderen. Bortsett fra noen slik er det veldig liten sjanse for å se særlig forskjell fra klassisk jijitsu og klassisk judo (fy deg, Jigoro!), bortsett fra at judo hadde flere power punches og kicks og ikke kastet bort tid på å lære teknikker som bare var ment som show off :p

Men...vi kan kanskje være enige om at de fleste budo grappling-artene er helt rå, og så kommer det an på hvilke detaljer man selv synes er viktigst. Å skulle favorisere en budo over en annen blir litt som å skulle skille kraftig mellom to eneggede tvillinger, slik jeg ser det (y)

Jeg tenkte mer på BJJ når jeg skreiv det, ikke på japansk jujitsu. I alle fall slik som judo er per idag, så ville jeg valgt BJJ over Judo (noe jeg også gjorde ;)) hvis jeg skulle ha valgt èn nærkontaktsform. Dette er fordi mens Judo folk er generelt sett veldig flinke til å kampen ned til bakkenivå, så er folk som trener BJJ vanligvis mye bedre på bakken siden vi bruker mye mer tid på dette aspektet av grappling . Men heldigvis er det ingenting som hindrer folk i å trene flere kampsporter samtidig (selv om det internationale judoforbundet prøver HARDT å hindre folk som trener judo i å konkurere i andre stilarter), så vi kan heller si at grappling generelt er mye mer effektivt enn stående kampsportvarianter, så om du trener noe som har takedowns, submissions, minimalt med regler og hard sparring så er du ganske safe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på BJJ når jeg skreiv det, ikke på japansk jujitsu. I alle fall slik som judo er per idag, så ville jeg valgt BJJ over Judo (noe jeg også gjorde ;)) hvis jeg skulle ha valgt èn nærkontaktsform. Dette er fordi mens Judo folk er generelt sett veldig flinke til å kampen ned til bakkenivå, så er folk som trener BJJ vanligvis mye bedre på bakken siden vi bruker mye mer tid på dette aspektet av grappling . Men heldigvis er det ingenting som hindrer folk i å trene flere kampsporter samtidig (selv om det internationale judoforbundet prøver HARDT å hindre folk som trener judo i å konkurere i andre stilarter), så vi kan heller si at grappling generelt er mye mer effektivt enn stående kampsportvarianter, så om du trener noe som har takedowns, submissions, minimalt med regler og hard sparring så er du ganske safe ;)

Jeg er sterk motstander av konkurransejudo der newasa er "fjernet". Ippon sitter alt for løst for tiden, og det er for å gjøre det "mer spennende" (seriøst? Hva er mer spennende enn en kamp om millimetere på bakken??) for publikum. Total bullcrap. Det er som å fjerne racket-ene i tennis eller puck-en i hockey. Så, ja - om du sammenligner "olympisk judo" med konkurranse-bjj er jeg omtrent enig med deg, bortsett fra at det jeg har sett av takedowns i bjj har vært pent lite effektivt. I hvert fall på meg som er vant til judokas som vil ha meg på bakken ;)

Men da er vi enige - alle kamper går før eller siden ned på bakken, og da vinner grapleren om den andre er dum nok til å fortsette nede. Det samme om du slipper en gjennomsnitlig god grappler innenfor en halvmeter av en som er god stående - et millisekund senere er det bakkekamp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...