Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig hos tannlegen. Når jeg nevnte for han at jeg har en viss pepsi-max avhengighet sa han at vi måtte ta en liten alvorsprat :eek::oops: . Jeg hadde null hull (pepsi max er jo ikke en issue mht sukker og karies), MEN jeg hadde utviklet antydning til skader på tannemaljen fra syren i brusen . Så heretter får jeg vurdere å prøve og trappe ned litt på pepsien... kanskje :(

Fortsetter under...

Av alle andre faktorer er det nok Pepsi max sin feil ja.

Er nok sannsynligvis flere faktorer som spiller inn, men 1 1/2 liter kullsyreholdig drikke om dagen setter ikke en bremser akkurat (drakk tidligere nesten bare farris, som er akkurat like ille ifølge tannlegen). Prøver å vende meg til å drikke mer rent vann, men det blir liksom ikke det samme som min elskede pepsi-max :p

Hvor lenge er pepsien i kontakt med tennene dine pr slurk tror du? Ca? Hva skjer om det ikke er kontakt i det hele tatt med miljøet i munnen etter siste slurk er nede?

Det er vel avhengig av hver enkeltes "drikketeknikk" vil jeg tro. Bruker den ikke som skyllevann akkurat:) Kanskje det burde utføres en studie på akkurat dette :)

Bare ett spm her, hjelper det egentlig å drikke med sugerør? :p jeg synes max (eller, egentlig all drikke!) er bedre med sugerør (ikke mobb, det er det!), men tenker av og til at det kanskje må være bedre for tennene og? kanskje bittelitt? :p

Annonse

Den er gjort.

'Excessive diet soft drink consumption above RDI of a young, healthy resistance trained male does not lead to dental erosion.' N=1.

Om du lar den skylle over tungen eller drikker med sugerør om du er ekstra sær og svelger ned vil den lille mengden fosforsyre, kullsyre og/eller sitronsyre som er igjen i munnen bli nøytralisert av sekretet SCHPYTT som produseres blant annet for å beskytte tennene.

Dersom en drikker mye sukkerholdig væske og får bakterievekst i munnen som fører til produksjon av syre fra bakterienes metabolisering av sukker har vi et potensielt problem om det blir for mye.

Interessant :) Takk for den referansen. Den skal jeg nevne neste gang jeg er hos tannlegen (viser at man ikke ukritisk skal ta til seg all informasjonen de gir deg, selv om de er "ekspertene").

Altå, drikking av f.eks. cola (med samme drikketeknikk) er altså hakket mer risikofylt da? (pga sukkeret og ikke syrene)

Bare ett spm her, hjelper det egentlig å drikke med sugerør? :p jeg synes max (eller, egentlig all drikke!) er bedre med sugerør (ikke mobb, det er det!), men tenker av og til at det kanskje må være bedre for tennene og? kanskje bittelitt? :p

Sugerøyr er betre ja. Straw på engelsk fant eg ut, ikkje sucking tube.

For example, decay will be concentrated in the back molars of a person who drinks directly from a can and allows the liquid to pool in the mouth. Or, decay will be found on the teeth in the front of the mouth in a person who drinks through a straw positioned at the front of the mouth, right behind the lips.

"Your best option is to sip soft drinks and other beverages through a straw positioned towards the back of the mouth," advises Mohamed A. Bassiouny, DMD, MSc, PhD, and lead reporter. "Doing so will limit the amount of time the beverage is in contact with the teeth."

However, even when drinking through a straw, the teeth located in the back of the mouth are still bathed with sugary and acidic liquids. "Try rinsing your mouth with water after drinking and use toothpaste that contains fluoride," advises AGD spokesperson Paula Jones, DDS, FAGD. "Your teeth aren't thirsty, your throat is."

en tannlegestudent sa ihvertfall det er litt bedre ,så ja kanskje det

Vært avhengig av pepsi max lenge, og har drukket mangfoldige liter i uka. Endelig har lysten gått bort, og det går kun i vann i heimen. Herlig! Men pepsi max er helt nydelig!! Så drikkes i helgene av og til :D

Annonse

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...