Gå til innhold

Sunnere kantine?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg er med i både elevrådet og skolemiljøutvalget på skolen jeg går på, og endelig har skolen/kantinen bestemt seg for å jobbe mot å få en sunnere kantine ved å bytte ut/fjerne en god del av mat- og drikkevarene de selger. Dette er noe jeg brenner for å jobbe med, og TRENGER å komme med gode og holdbare tips og argumenter til endringer som kan gjøres :D Er for eksempel ikke så mye hjelp å få fra rektor og andre elever som mener det forsåvidt er greit nok som det er, "vi har jo grovt brød og sunne yoghurter".

God Morgen og lyst brød med sirup i for mørkere farge? Javelja.

Ellers består utvalget av brus og andre sukkerholdige drikker, sjokolade`og pizza/lasagne hver onsdag.

De positive tingene vi har er salatbar, NOEN ganger frukt og porsjonsposer med nøtter.

Det er nok ikke snakk om radikale endringer som skal gjøres, selv om jeg gjerne skulle byttet ut det aller meste. Det jeg trenger innspill på, er diverse endringer som kan gjøres, men som også er sannsynlige og gjennomførbare.

F.eks, andre billige og kjappe varme måltider i stedet for pizza som kan selges på disse onsdagene, alternativer til sjokoladen, leskedrikkene, baguettene og youghurtene. Jeg mener, det kan jo ikke overdrives heller.. tviler på at forslag på Skyr og proteinbrød ville slått igjennom :p

Noen som har tips og/eller erfaring med temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig problemstilling, men absolutt noe som burde gjennomføres!

  • Jeg tror et hovedstikkord må bli frukt, da dette er det mest realistiske å få gjennom, og sammen med nøttene kan det erstatte sjokoladene.
  • Selvfølgelig bør kantinen bli brusfri, men å i tillegg fjerne fruktjuice, som ville vært er godt tiltak, ser jeg på som urealistisk. Vanndispensere kan være med på å vri forbruket vekk fra søte drikker.
  • Yoghurt kan byttes med skyr, men om dette ikke går så bør hvertfall de variantene med høyest sukkerinnhold i det minste byttes ut med bedre varianter.
  • Varmmat kan være f.eks. kyllinglår, noe som også vil bidra til å øke forbruket av salatbaren.

Dette var bare noen ideer som poppet opp i hodet mitt nå. Jeg synes du har et godt tiltak på gang, og kommer tilbake om jeg skulle komme på noe mer lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig problemstilling, men absolutt noe som burde gjennomføres!

  • Jeg tror et hovedstikkord må bli frukt, da dette er det mest realistiske å få gjennom, og sammen med nøttene kan det erstatte sjokoladene.
  • Selvfølgelig bør kantinen bli brusfri, men å i tillegg fjerne fruktjuice, som ville vært er godt tiltak, ser jeg på som urealistisk. Vanndispensere kan være med på å vri forbruket vekk fra søte drikker.
  • Yoghurt kan byttes med skyr, men om dette ikke går så bør hvertfall de variantene med høyest sukkerinnhold i det minste byttes ut med bedre varianter.
  • Varmmat kan være f.eks. kyllinglår, noe som også vil bidra til å øke forbruket av salatbaren.

Dette var bare noen ideer som poppet opp i hodet mitt nå. Jeg synes du har et godt tiltak på gang, og kommer tilbake om jeg skulle komme på noe mer lurt!

Takk så meget! :) Du har rett i at å fjerne fruktjuice kunne vært bra for mange, men som du også gir antydninger til, så er det vanskelig å komme med ønsker om å fjerne varer som majoriteten anser som sunne. Dessuten vil jeg nok oppfattes som hysterisk om jeg begynner å dra frem argumenter som for eksempel at "mange her vil ha godt av å få i seg mer proteiner og mindre karbohydrater" osv. :p Får i det minste jobbe for å få ut de verste varene først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så meget! :) Du har rett i at å fjerne fruktjuice kunne vært bra for mange, men som du også gir antydninger til, så er det vanskelig å komme med ønsker om å fjerne varer som majoriteten anser som sunne. Dessuten vil jeg nok oppfattes som hysterisk om jeg begynner å dra frem argumenter som for eksempel at "mange her vil ha godt av å få i seg mer proteiner og mindre karbohydrater" osv. :p Får i det minste jobbe for å få ut de verste varene først!

Ja, de værste varene må ut først, som brus og sjokolade. Det gjelder bare å finne bedre erstatninger. Sjokoladen kan kanskje i første omgang byttes ut med en mørkere sjokolade med høyere kakaoinnhold, f.eks. bocca med 70%.

Når det gjelder å fjerne fruktjuice kan du bruke argumentet om flytende energi, og hvordan det bidrar til overvekt ved at det ikke gir noen metthetsfølelse, og blir å regne som tomme kalorier nesten på linje med brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare snakke for meg selv, men å bli forsøkt tvunget over på en livsstil om behager andre ville jeg ikke satt stor pris på. Jeg vil alltid verdsette nyttig informasjon og formaninger foran tvang. Da tenker jeg på om målet er å fjerne ting som er usunne, i stedet for å tilby alternativer i tillegg.

Det er mye man kan påvirke ved måten man fremstiller ting på, først og fremst bør eksponeringen endres, til å passe med budskapet. Skyv frem de gode alternativene på bekostning av de dårlige, men behold de som ikke nødvendigvis er det beste alternativet. Ikke alle liker Skyr (meg inkludert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv, men å bli forsøkt tvunget over på en livsstil om behager andre ville jeg ikke satt stor pris på. Jeg vil alltid verdsette nyttig informasjon og formaninger foran tvang. Da tenker jeg på om målet er å fjerne ting som er usunne, i stedet for å tilby alternativer i tillegg.

Det er mye man kan påvirke ved måten man fremstiller ting på, først og fremst bør eksponeringen endres, til å passe med budskapet. Skyv frem de gode alternativene på bekostning av de dårlige, men behold de som ikke nødvendigvis er det beste alternativet. Ikke alle liker Skyr (meg inkludert).

Jeg liker ikke matte men måtte gjennom det i 13år - suck it up, det er for ditt eget beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan påvirke ved måten man fremstiller ting på, først og fremst bør eksponeringen endres, til å passe med budskapet. Skyv frem de gode alternativene på bekostning av de dårlige, men behold de som ikke nødvendigvis er det beste alternativet. Ikke alle liker Skyr (meg inkludert).

Her kommer prissetting også inn i bildet. Om de sunneste produktene er de dyreste, kommer folk til å fortsette å velge de usunne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke matte men måtte gjennom det i 13år - suck it up, det er for ditt eget beste

Du har ingen uvaner eller guilty pleasures skjønner jeg? 13 års utdanning har aldri vært obligatorisk i Norge, og det er en lang vei fra obligatorisk skolegang til skolekantiner som stikker fingeren sin i kostholdet til folk.

Her kommer prissetting også inn i bildet. Om de sunneste produktene er de dyreste, kommer folk til å fortsette å velge de usunne!

Pris er helt klart den viktigste faktoren ja. Som sagt, jeg foretrekker tilrettelegging og ikke pålegg. Gi meg incentiver til å endre handlelisten min, ikke hold pennen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På slitne dager hadde jeg satt pris på om de ikke fristet med kaker, godteri i skål (I tillegg til vanlige sjokolader i papir osv), boller og pizzasnurrer ved kassen der du ser det best. Man blir sulten av det ass... likevel setter jeg pris på at vi har salatbar, litt av YT serien tilgjengelig for kjøp osv og velger nesten alltid det.

På den annen side.. den dagen du kommer fyllesyk på skolen og har lyst på juice eller et skikkelig ostehorn eller hva faen, da synes jeg de bør da det i kantinen :) Trenger jo ikke være nazi-kantine heller. Så jeg ville fokusert på:

- Fjerne godteri og kaker.. sånne direkte usunne ting som det på en måte ikke er noe tvil om.

- Fremheve de sunne valgene i butikken. Litt usunt må gjerne stå igjen, men det går an å gjøre det mindre fristende mtp. plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke for meg selv, men å bli forsøkt tvunget over på en livsstil om behager andre ville jeg ikke satt stor pris på. Jeg vil alltid verdsette nyttig informasjon og formaninger foran tvang. Da tenker jeg på om målet er å fjerne ting som er usunne, i stedet for å tilby alternativer i tillegg.

Det er mye man kan påvirke ved måten man fremstiller ting på, først og fremst bør eksponeringen endres, til å passe med budskapet. Skyv frem de gode alternativene på bekostning av de dårlige, men behold de som ikke nødvendigvis er det beste alternativet. Ikke alle liker Skyr (meg inkludert).

Javel? Og hva med oss som ønsker varmmat på onsdager, men for eksempel ikke har lyst til å ty til Pizza/Lasagne - eller i mitt tilfelle: faktisk ikke tåler det? Det blir samme greia.

Hvis du hadde lest litt nøyere, ville du sett at jeg ikke snakket om å "sunnifisere" absolutt hele kantinen og få den til å ligne rene helsekostbutikken, og at vi faktisk ikke har så fryktelig mange gode alternativer. Tviler forresten på at Skyr kommer til å erstatte de andre yoghurtene, men jeg kan tenke meg at kanskje YT vil være et bedre alternativ, og de smakene ligger faktisk ikke så langt unna for eksempel God Morgen. Ok, litt lite relevant akkurat det der, men poenget mitt er at vi ikke skal gå inn for å sette skoleelevene på diett, bare få opp kvaliteten på kantinematen fordi det er mange som har kommet med ønske om det.

De som eventuelt bare MÅ ha Cola og sjokkis i løpet av skoledagen får heller ta seg den to minutters lange gåturen ned til Coop...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de værste varene må ut først, som brus og sjokolade. Det gjelder bare å finne bedre erstatninger. Sjokoladen kan kanskje i første omgang byttes ut med en mørkere sjokolade med høyere kakaoinnhold, f.eks. bocca med 70%.

Når det gjelder å fjerne fruktjuice kan du bruke argumentet om flytende energi, og hvordan det bidrar til overvekt ved at det ikke gir noen metthetsfølelse, og blir å regne som tomme kalorier nesten på linje med brus.

Men så var overvekt aldri noe problem på skolen vår ;) Skolen skal ikke settes på slankern, det skal enkelt og greit sørges for at kantineutvalget ikke kun består av sukker og slikt. Fruktjuicen tror jeg blir stående, men Kuli'en kan muligens tas bort.

Likte sjokoladeforslaget ditt forresten, men haha, jeg tror det hadde kommet inn flere klager om vi byttet ut melkesjokoladen med Bocca, enn om vi rett og slett bare tok den vekk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Og hva med oss som ønsker varmmat på onsdager, men for eksempel ikke har lyst til å ty til Pizza/Lasagne - eller i mitt tilfelle: faktisk ikke tåler det? Det blir samme greia.

Begge deler representerer et problem, men ikke det samme. Mangel på tilbud og fjerning av tilbud er to forskjellige tråder.

Hvis du hadde lest litt nøyere, ville du sett at jeg ikke snakket om å "sunnifisere" absolutt hele kantinen og få den til å ligne rene helsekostbutikken, og at vi faktisk ikke har så fryktelig mange gode alternativer. Tviler forresten på at Skyr kommer til å erstatte de andre yoghurtene, men jeg kan tenke meg at kanskje YT vil være et bedre alternativ, og de smakene ligger faktisk ikke så langt unna for eksempel God Morgen. Ok, litt lite relevant akkurat det der, men poenget mitt er at vi ikke skal gå inn for å sette skoleelevene på diett, bare få opp kvaliteten på kantinematen fordi det er mange som har kommet med ønske om det.

De som eventuelt bare MÅ ha Cola og sjokkis i løpet av skoledagen får heller ta seg den to minutters lange gåturen ned til Coop...

Jeg har heller aldri sagt at du skal sunnifisere hele kantina, men du snakker om å fjerne de verste varene etc. Spørsmålet blir da hvordan man kommer frem til hva som er verdig til å få bli. Smakssatt melk har en høyere kaloritetthet enn f.eks brus, og en YT mellommåltidsdrikk har 12 færre kalorier per flaske enn en halvliter Coca-Cola. Så hva går man etter? Fjerner man varer basert på sukkerinnhold, fordelingen mellom makronæringsstoffer etc?

Hvis det er slik at du mener de som skal ha noe usunt kan gå på Coop, så er det jo ingenting i veien for at du kan ta turen på Coop når kantina mangler noe? Det er lite diplomatisk å legge om et tilbud fra usosialt, til usosialt på en ny måte. Uansett.

Som Vegard tidligere nevnte blir jo pris en faktor, og en YT vil sjeldent kunne konkurrere med en yoghurt på pris. Hva med alternative yoghurter, som f.eks Yoplait Dobbel 0%, som et tilleggstilbud utover det man allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var overvekt aldri noe problem på skolen vår ;) Skolen skal ikke settes på slankern, det skal enkelt og greit sørges for at kantineutvalget ikke kun består av sukker og slikt. Fruktjuicen tror jeg blir stående, men Kuli'en kan muligens tas bort.

Likte sjokoladeforslaget ditt forresten, men haha, jeg tror det hadde kommet inn flere klager om vi byttet ut melkesjokoladen med Bocca, enn om vi rett og slett bare tok den vekk :p

Spiller jo ingen rolle om overvekt er et problem på skolen deres. Poenget var å komme med et forslag til argument for å fjerne fruktjuicen, dersom det var ønskelig. Hvis overvekt ikke er et problem på skolen deres, så kan man med samme logikk si at det ikke er noen vits i å gjøre de andre tiltakene heller.

Overvekt er et økende problem over hele kloden, og flytende kalorier er satt i forbindelse med utviklingen av overvekt. Bare tenk på hvor trendy det har blitt å gå rundt med en juicekartong, og nå har Tine også begynt å produsere juice på flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...