Gå til innhold

Sunnere kantine?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det blir jo helt feil å argumentere at skolen ikke har problem med overvekt, for det er veldig usannsynlig at alle elevene på en skole er helt normalvektig og har fantastisk bra livsstil (det gjelder nå undervektige også og normalvektige som lever en usunn livsstil og kan ende opp som overvektig fordi en kun hadde tilgang til de alternativene som fører til en dårlig livsstil.) Vet det var litt på spissen, men ja.

Det har kommet mange flotte alternativer - håper noen blir gjennomført! På min skole har de faktisk av og til hatt lavkarboknekkebrød *sjokk* (eh, til 17 kr pr stk:eek: UTEN pålegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo helt feil å argumentere at skolen ikke har problem med overvekt, for det er veldig usannsynlig at alle elevene på en skole er helt normalvektig og har fantastisk bra livsstil (det gjelder nå undervektige også og normalvektige som lever en usunn livsstil og kan ende opp som overvektig fordi en kun hadde tilgang til de alternativene som fører til en dårlig livsstil.) Vet det var litt på spissen, men ja.

Det har kommet mange flotte alternativer - håper noen blir gjennomført! På min skole har de faktisk av og til hatt lavkarboknekkebrød *sjokk* (eh, til 17 kr pr stk:eek: UTEN pålegg).

Det var heller ikke det jeg prøvde å argumentere med, jeg prøvde bare å fremheve at planen om en sunnere kantine ikke går ut på at vi skal få den så mager og karbofattig som mulig. Det irriterer meg litt at det ble så mye fokus på vekt her, hva skjedde med ideen om relativ sunn mat og drikke som kroppen kan ha større nytte av enn for eksempel diverse sukkerholdige leskedrikker?

Jeg ser jeg sier litt i mot meg selv her og der i denne tråden, men planen var ikke at det skulle bli en svær diskusjon hvorvidt hva som er riktig og ikke riktig å gjøre - ei heller om overvektsproblemer. Det er uansett ikke jeg som leder an eller styrer dette prosjektet, jeg vil bare ha tips som jeg kan videreformidle til rektor/kantinepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heller ikke det jeg prøvde å argumentere med, jeg prøvde bare å fremheve at planen om en sunnere kantine ikke går ut på at vi skal få den så mager og karbofattig som mulig. Det irriterer meg litt at det ble så mye fokus på vekt her, hva skjedde med ideen om relativ sunn mat og drikke som kroppen kan ha større nytte av enn for eksempel diverse sukkerholdige leskedrikker?

Jeg ser jeg sier litt i mot meg selv her og der i denne tråden, men planen var ikke at det skulle bli en svær diskusjon hvorvidt hva som er riktig og ikke riktig å gjøre - ei heller om overvektsproblemer. Det er uansett ikke jeg som leder an eller styrer dette prosjektet, jeg vil bare ha tips som jeg kan videreformidle til rektor/kantinepersonell.

Jeg er enig i det du vil oppnå, det var ikke det :-)

Synes det er en bra tanke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å delta i diskusjonen, men det er litt vesentlig om dere har kantinepersonell eller ei. Har man folk i kantina, da har man noen som kan ordne mat, og man kan da lettere lage noe fra bunnen av...

Oi, beklager, jeg glemte helt å svare deg. Ja, vi har eget kantinepersonell som lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På videregående der jeg gikk, fikk man kjøpt posjoner med frokostblanding og jordbærsyltetøy. Dette var det kantinepersonellet som lagde; egentlig bare å posjonere ut frokostblanding i en beholder, for så å legge en putt med jordbærsyltetøy oppi. Da kunne folk kjøpe en slik en, sammen med en putt med melk.

Dette dreide seg nok om frokostblanding full av sukker, samt syltetøy med sukker. Men hva med å f.eks. lage en slags fruktcoctail av diverse frukt og i tillegg lage sin egen yoghurt/"fruktdressing" av mager kesam og syltetøy uten sukker. Tine har vel sikkert kvantumsrabatter på alle varene sine, og jeg ville anta at kesam ikke var et unntak. Sukkerfritt syltetøy produseres av bl.a. nora og lerum, og jeg ville tro at også en av disse har kvantumsrabatter. Jeg har vel også hørt at noen liker å bruke fun light i kesam (og cottage cheese), noen som sikkert gjør det enda rimeligere. Men uansett kan ikke dette koste så mye, og jeg ville anta at det ville blitt tatt godt i mot. Jeg er kresen og en "sweet thooth", og jeg går god for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesjda, de har da både skyr og diverse yt produkter som ikke er så ille, og så er det jo salatbar. Med kylling og tunfisk som grunningredidenser er det ikke spesielt vanskelig å lage seg en sunn salat.

Har aldri funnet Skyr der; ikke i Arne Rettedals eller Kjølv Egelands hus i hvert fall. Som regel er det heller ikke kylling tilgjengelig i salatbaren.

Er også rimelig åpenbart hva de tjener penger på når det står et bredt spekter av kaker like ved disken. :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...