Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Får vel nesten starte med at jeg har en aktiv jobb som servitør og er alltid sliten etter jobb! Jeg starter ofte på jobb kl 6 om morgenen. Noe som i seg selv går helt fint, problemet er at jeg aldri klarer å sove nok. Hvis jeg begynner seks, står jeg opp halv 5 og bør derfor være i seng omkring halv 9. ( er i seng ca kl 22 hver dag) Og det er egentlig bare for være uthvilt til en ny dag på jobb, hva så med etter trening?

Etter jobb, skole og trening, ( trener ca 5 ganger i uka) så er det ikke noe mer å ta av. Da er jeg klar for å sove et døgn. Men det kan jeg drite i! Fordi jeg skal være på jobb kl 6 neste dag så hvis jeg sovner fort, blir det kanskje 6 timer søvn på meg. Det vil si at jeg aldri får nok restutisjon.

Faktisk synes jeg det er noe dritt å gå på jobb og nesten aldri føle seg uthvilt!! Jobbe, trene, skole, spise, sove. Og på'n igjen.

Faen for et liv.

De som ikke trener eller som i såfall gjør det veldig sjelden, de slipper den greia her! De kan gå hjem å legge seg på sofaen, eller gå ut å treffe venner. De har rett og slett bedre tid til alt.

Da kan man jo spørre seg selv, hvorfor man ikke bare prøver å kutte ned på treningen.

Vel, jeg har prøvd ( prøver ennå) og det gikk helt ræva!! Jeg følte meg ( om mulig) enda mer sliten og lei. Også går jeg med konstant angst for å bli svakere. Jeg vil jo bli sterkere. Jeg er rett og slett avhengig. Trening er livet mitt.

Skulle ønske jeg var supermann, eller spidermann, eller egentlig hva som helst med superkrefter :D

På jobben min er det nesten ingen som trener aktivt, hun ene som gjorde det har trappet kraftig ned fordi hun er sliten. jeg lurer på om det er vanlig i denne bransjen? Er servitør jobb typisk så tung at folk ikke orker å trene?

Til sist. Hva skal jeg gjøre? Og hva opplever andre treningsglade mennesker her inne?

Hilsen en sur og grinete meg som savner å være opplagt på trening!post-1775-14440896777887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13586-misunner-folk-som-ikke-trener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å trene litt færre dager, og hvile de andre dagene? Slik at du blir mer uthvilt og kan yte mer når du først trener? Og kanskje da også ha tid og ork til venner? Viktig å ha en balansegang, du trenger ikke trene 5 ganger i uka for å bli sterk.

Hvis du synes livet ditt suger står du fritt til å slutte å gjøre noe av det du driver med.

Prøv å økt kaloriinntaket ditt, mulig det er et konstant underskudd som gjør at du er sliten. Eventuelt kan du legge inn spisedager hvis du ønsker å ligge i underskudd.

Jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen i det du skriver. De fleste har perioder der de er lei treningen, alt er et ork og tiden strekker ikke til. Det jeg må minne meg selv på veldig ofte er at "jeg trener for å leve, jeg lever ikke for å trene". Målet mitt med treningen er å være sterk, utholden, glad og frisk. Hvis treniningen ikke hjelper meg med dette, så må jeg endre noe. Hvis trening gjør meg grinete fordi det fører til at jeg ikke får nok søvn, så må jeg prioritere annerledes. Hvis jeg blir veldig sliten og slapp av å trene, må jeg spise mer eller slappe mer av for å ha nok energi.

Du nevner at du allerede har prøvd å kutte ut trening, men at det går ikke fordi du liker det så godt. Ut i fra det jeg leser i innlegget ditt er ikke treningen problemet, men jobben. Du liker trening, du vil holde på med det. Det virker som om jobben og søvnen er problemet. Treningen tar kanskje en time av dagen din, jobben tar kanskje 9 timer. I 9 timer (?) av dagen din holder du på med noe som sliter deg ut. Kanskje du bør prioritere litt annerledes? Gjøre noe du liker, en jobb som faktisk gir deg overskudd? Få byttet vakter slik at du kan sove litt lenger på morgenen og være opplagt på jobb? Ikke vet jeg, men det virker ikke som om treningen er problemet. Heller jobben og alt annet som opptar tiden din på dagen :-)

Hva med å trene litt færre dager, og hvile de andre dagene? Slik at du blir mer uthvilt og kan yte mer når du først trener? Og kanskje da også ha tid og ork til venner? Viktig å ha en balansegang, du trenger ikke trene 5 ganger i uka for å bli sterk.

Ja jeg prøver å trene 4 dager i fulle arbeidsuker (7 dager) og 5-6 dager når jeg har lese fri. Så har tilpasset en del alerede. Men takk for svar :)

Hvis du synes livet ditt suger står du fritt til å slutte å gjøre noe av det du driver med.

Prøv å økt kaloriinntaket ditt, mulig det er et konstant underskudd som gjør at du er sliten. Eventuelt kan du legge inn spisedager hvis du ønsker å ligge i underskudd.

Ja du har så rett, bortsett fra kaloriinntaket.

Jeg spiser mye mat:) - folk pleier å kommentere det liksom. Så må faktisk passe meg så jeg ikke blir tjukk :p

har det omtrent slik jeg også,bortsett fra ikke skole da..Men er noe jeg har valgt selv og ville ikke levd uten all treninga.

Som DukeNukem sier, spis mer, mer.

Helt enig! Trening gir mer enn det tar! ( som regel )

Men jeg er ingen svær kar.

Jeg er 158 høy. Begrensa hvor mye jeg kan trykke i meg! :p

Jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen i det du skriver. De fleste har perioder der de er lei treningen, alt er et ork og tiden strekker ikke til. Det jeg må minne meg selv på veldig ofte er at "jeg trener for å leve, jeg lever ikke for å trene". Målet mitt med treningen er å være sterk, utholden, glad og frisk. Hvis treniningen ikke hjelper meg med dette, så må jeg endre noe. Hvis trening gjør meg grinete fordi det fører til at jeg ikke får nok søvn, så må jeg prioritere annerledes. Hvis jeg blir veldig sliten og slapp av å trene, må jeg spise mer eller slappe mer av for å ha nok energi.

Du nevner at du allerede har prøvd å kutte ut trening, men at det går ikke fordi du liker det så godt. Ut i fra det jeg leser i innlegget ditt er ikke treningen problemet, men jobben. Du liker trening, du vil holde på med det. Det virker som om jobben og søvnen er problemet. Treningen tar kanskje en time av dagen din, jobben tar kanskje 9 timer. I 9 timer (?) av dagen din holder du på med noe som sliter deg ut. Kanskje du bør prioritere litt annerledes? Gjøre noe du liker, en jobb som faktisk gir deg overskudd? Få byttet vakter slik at du kan sove litt lenger på morgenen og være opplagt på jobb? Ikke vet jeg, men det virker ikke som om treningen er problemet. Heller jobben og alt annet som opptar tiden din på dagen :-)

Så fint svar :) takk

Skal faktisk sette meg så se på litt jobber nå :)

Annonse

Eg studerer, jobbar, trener og prøver å ha litt aktivitetar utanom dette i tillegg. Tidlegare var det kun jobb og trening. Eg såg at det vart for mykje og kutta jobben ned til halv stilling. Samtidig kutta eg treningsrelatert aktivitet litt ned. Framleis 3 treningar i veka, men ikkje så mykje ut over det. Litt snoking på forumet her.

Forutan dei som er supermenneske er det vanskeleg å oppnå A i snitt, tene godt, yte maksimalt på trening og ha eit plettfritt kosthald. Jo høgare mål du set deg i kvar seksjon, jo strammare blir timeplanen, som ironisk nok kan føre til lågare prestasjonar som følgje av meir stress og mindre søvn.

Eg ville ikkje gått på treningssenter om eg kunne fått tilsvarande resultat på andre vis. Då hadde eg brukt den tida til ein kjekkare form for fysisk aktivitet. Det går tid med til trening. Kanskje mest i matvegen.

Inkludert transport og dusj etterpå går det circa 2 timar kvar økt for min del. 6 timar kvar veke. Til samanlikning kan ein jobb ta opp 20-40 timar, og tilsvarande – om ikkje meir –, for skule.

Min logikk er difor at trening opptar lite av mi tid i løpet av ei veke. Faktisk kun 3,57%. Eller 5,36% om ein tar vekk timar eg søv. Eit bra kosthald har eg godt av uansett, så det er strengt tatt ikkje negativt. Med god planlegging treng det heller ikkje ta så veldig mykje tid.

Hva og hvordan trener du?

Hvis det er styrketrening du driver så begynn med et fullkroppsprogram som du trener 2-3 ganger i uka.

Gjennomføres fint på 1,5 time med hovedvekt på basisøvelser.

Er det noen form for utholdenhetstrening du driver med så kutt ned tiden du bruker ved å trene for eksempel 4 minutters intervaller.

Vet jo ikke hva målet ditt med treningen er da.

Servicebransjen er hard og krevende, ingen tvil om det.

Selv er jeg utdannet restaurantkokk, og kjenner godt til både servitører og kokker som klager over ryggvondt, nakkevondt,skuldervondt, arm- og albuevondt,håndleddvondt,prolaps og belastningsskader.

*Start på sutring.*

Riktignok skal det sies at ingen av de i min krets som klager, trener overhodet. Klage over at kraftkjelen på jobb er så styggtung? joa.

Klage over at det er så tungt å løfte vinkasser med katterygg? helt klart.

Markløfte litt på fritiden? Hell no.

*Ferdig med sutring*

Det er mye bedre å forebygge enn å reparere, men hvis du bare går rundt og er tappet for energi, slapp og har det mindre bra,ja da burde du helt klart se om det er noe du kan endre på, enten det er treningsopplegget ditt, eller hva du spiser:)

Evt prøve å slappe skikkelig av på fridagene? (=

Annonse

Ta deg en pause fra treningen davel, vær sosial og lev livet en stund :) Er jo ikke akkurat noe krise om du ikke er topp idrettsutøver, kan alltids starte igjen om du savner det..

Jeg veet. Men det er jo snart jul :o da blir det på en måte langfri. Fordi jeg ikke skal være i Norge. Savner alltid trening!

Hva og hvordan trener du?

Hvis det er styrketrening du driver så begynn med et fullkroppsprogram som du trener 2-3 ganger i uka.

Gjennomføres fint på 1,5 time med hovedvekt på basisøvelser.

Er det noen form for utholdenhetstrening du driver med så kutt ned tiden du bruker ved å trene for eksempel 4 minutters intervaller.

Vet jo ikke hva målet ditt med treningen er da.

Med litt endring på øvelser har jeg 4 styrkedager og en cardiodag + en "lekedag"

Målet mitt er å føle meg fit og sterk:) for min egen del.

Servicebransjen er hard og krevende, ingen tvil om det.

Selv er jeg utdannet restaurantkokk, og kjenner godt til både servitører og kokker som klager over ryggvondt, nakkevondt,skuldervondt, arm- og albuevondt,håndleddvondt,prolaps og belastningsskader.

*Start på sutring.*

Riktignok skal det sies at ingen av de i min krets som klager, trener overhodet. Klage over at kraftkjelen på jobb er så styggtung? joa.

Klage over at det er så tungt å løfte vinkasser med katterygg? helt klart.

Markløfte litt på fritiden? Hell no.

*Ferdig med sutring*

Det er mye bedre å forebygge enn å reparere, men hvis du bare går rundt og er tappet for energi, slapp og har det mindre bra,ja da burde du helt klart se om det er noe du kan endre på, enten det er treningsopplegget ditt, eller hva du spiser:)

Evt prøve å slappe skikkelig av på fridagene? (=

Ja den der med å slappe ekstra av på fri dagene sliter jeg med. Plutselig en gåtur også skal jeg vaske litt og så skal det ene og andre fikses :p

Jeg haaaater å sitte rolig på rompa!

Evig rastløs? :)

Envy diz?

SkinnyNerd1.jpg

Haha:) der har vi den ja : D

true that..men søvn og hvile kan ikke erstatte mat heller;p..Spiser man for lite sliter man ut kroppen MYE raskere og det tar MYE lengre tid for at den kommer seg på topp igjen.

Joda, men i dette tilfellet var det ikke matmangel men søvnmangel som var problemet.:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...