Gå til innhold

Overvektig og deprimert av å se meg selv i speilet hver dag.


cherrio33

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er enig med stort sett alt du skriver over her, Robert. Gode tips om man ikke har helt oversikt over hvor man skal begynne. Men jeg synes at å omtale mat kun som et regnestykke som skal gå opp blir litt i overkant. Smak er viktig og en av de sanseinntrykkene vi forsøpler grovt hver eneste dag, selv om ingen ting smaker så godt som fantastisk tilberedt ren mat.

Det skal heller ikke være sånn at du skal kose deg med maten hver eneste gang du spiser noe. La mat være noe du spiser når du er sulten og for å fungere. Så kan kos være det å se på film, gå tur, spille brettspill, eller hva du enn liker.

Måltider bør fullt ut kunne være kos uten at det trenger å gå utover noe kaloriinntak, og jeg mener derfor at å lære seg enkle metoder for å lage sunn, fantastisk, kalorilett mat er vel så viktig for å gjennomføre en diett. Det er temmelig befriende å være lysten på en sabla god middag med fornuftig innhold enn å stadig lyste på ting man har "forbud" mot å spise. Å lære seg at sunn mat kan være mer kos enn snop er etter min mening alfa omega, og en diett trenger ikke være et pes man bare må klare å stå ut med. Middagene mine er min hverdagsluksus! Jeg nyter å spise biff på en mandag, bare fordi jeg kan! Det er min kos.

(Jeg lagde en oversikt for en venninne av mamma for en tid tilbake med små triks og tips som kan være nyttig på kjøkkenet. -> Det lille ekstra « Maur i buksa )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med stort sett alt du skriver over her, Robert. Gode tips om man ikke har helt oversikt over hvor man skal begynne. Men jeg synes at å omtale mat kun som et regnestykke som skal gå opp blir litt i overkant. Smak er viktig og en av de sanseinntrykkene vi forsøpler grovt hver eneste dag, selv om ingen ting smaker så godt som fantastisk tilberedt ren mat.

Måltider bør fullt ut kunne være kos uten at det trenger å gå utover noe kaloriinntak, og jeg mener derfor at å lære seg enkle metoder for å lage sunn, fantastisk, kalorilett mat er vel så viktig for å gjennomføre en diett. Det er temmelig befriende å være lysten på en sabla god middag med fornuftig innhold enn å stadig lyste på ting man har "forbud" mot å spise. Å lære seg at sunn mat kan være mer kos enn snop er etter min mening alfa omega, og en diett trenger ikke være et pes man bare må klare å stå ut med. Middagene mine er min hverdagsluksus! Jeg nyter å spise biff på en mandag, bare fordi jeg kan! Det er min kos.

(Jeg lagde en oversikt for en venninne av mamma for en tid tilbake med små triks og tips som kan være nyttig på kjøkkenet. -> Det lille ekstra « Maur i buksa )

Jeg ser på noe av problemet med overvektige er at alt må være kos. Derfor har jeg valgt å sette det på spissen - og jeg mener det er noe hun bør forholde seg til de første fire ukene. Isolert sett og på et generelt plan, er jeg helt enig i deg.

Og det er jo ingenting i veien for å få maten jeg satte opp til å smake godt. Poenget var at hun må unngå å dunke alt i fett og sukker for å få det til å smake godt. Enkel mat med krydder, urter etc gir god smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slutte med unødvendig feit mat, salt og mye sukker er som å slutte å røyke. Du får sansene tilbake. Mat som du før synes smakte papp og så på som bare magefyll blir godt og det er en helt utrolig herlig følelse bare man kommer over de to første ukene! Når noen fortalte meg at jeg skulle ta et eple når jeg ble søtsugen så lo jeg, for med mitt sukkerinntak smakte eplet bare surt. Det har forandra seg nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På før og etter bilde forumet er det en som trente hjemme i et år (tror det var fordi ho var alene mamma) en god blanding av selvdisiplin og god kosthold kommer man langt! sjekk hva hun skriver (husker ikke nicket hennes) Der la hun også fram et før og etter bilde...skikkelig imponerende og når du skriver at det ikke bare bare er å melde seg inn i treningsstudio kan man begynne litt hjemme selv! Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også tipse om før og etter bilder, og ta mål av kroppen, og drit i hva vekta sier! så lenge du er fornøyd med det du ser i speilet kan du godt veie 75kg eller mer/mindre ;)) jeg syns det blir så feil å henge seg opp i hva vekta sier. du har vært kjempe flink i uker, både med kosthold og trening, men det vises ikke på vekta! da kan motivasjon fort synke og du finner trøst i godis å brus! så lenge du går ned i cm eller klarer å løfte tyngre å tyngre for hver trening kommer resultatene etterhvert skal du se ;)

you can do it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først vil seg si at du burde få gjort noe med selvfølelsen og selvtilliten din! Jeg tror det har MYE å si for vektnedgangen. Det er selvfølgelig ikke bra for deg å være overvektig, men du er ikke et dårligere menneske for det. Angst er kjempeubehagelig, det vet jeg, for jeg har det selv. Å gå turer er kjempebra for deg, og en fin start på videre trening. Hjemme kan du dessuten gjøre lette styrkeøvelser som ikke erstatter vekter og slikt, men det er myyye bedre enn ingenting! Hvis du går i litt brattere terreng, for eksempler i marka eller på fjellet, vil du kjenne at pulsen stiger uten at du trenger å løpe. Du kan også tenke på at du som har noen ekstra kilo å ta med deg, kommer til å bruke mye energi på å gå sånne turer, så det gir virkelig uttelling! :)

Når det gjelder angsten din, har du snakket med lege/psykolog? Psykologhjelp pluss antidepressiva har hjulpet meg mye! Jeg kan også fortelle deg at det ikke er bare perfekte tynne mennesker på vanlige treningssenter, men jeg forstår at du kanskje ikke er klar for det ennå.

Når det gjelder mat, er det lett å bli matlei! Men det går an å lage sunn mat som ikke krever all verdens tid og tilberedning. Kyllingfileter, som folk omtaler over her, er mager og sunn mat. Jeg anbefaler deg vektklubb.no. Det er relativt rimelig å være medlem der, og de kan gi deg matplaner og oppskrifter. Det er heller ikke sånn at det å legge om kosthold og livsstil betyr å si hadet til alt som er litt mindre sunt. Men du må spise mindre av det, og spise det mer sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange fine videoer du kan bruke for å trene hjemme, Kari Jaquesson har en som heter "fatburner" der kan man velge intensivitet og lengde selv. Er både kondisjonstrening og egne program med styrkeøvelser. Jeg har brukt den selv og har vært veldig fornøyd med den. Det fins mange andre treningsvideoer også, det er en veldig fin måte å få trent uten å gå på treningssenter:)

Håper du oppdaterer oss på ferden din, er mange som heier på deg her ser du;)

Et lite tips hvis motivasjonen dabber av er å kikke litt på før/etter tråden her inne, skal love deg motivasjonen kommer tilbake:)

Før/etterbilder av medlemmene | Fitnessbloggen Forum

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På før og etter bilde forumet er det en som trente hjemme i et år (tror det var fordi ho var alene mamma) en god blanding av selvdisiplin og god kosthold kommer man langt! sjekk hva hun skriver (husker ikke nicket hennes) Der la hun også fram et før og etter bilde...skikkelig imponerende og når du skriver at det ikke bare bare er å melde seg inn i treningsstudio kan man begynne litt hjemme selv! Stå på :)

Henne du tenker på? Sjekk hvordan Madelen (20) fikk drømmekroppen - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med stort sett alt du skriver over her, Robert. Gode tips om man ikke har helt oversikt over hvor man skal begynne. Men jeg synes at å omtale mat kun som et regnestykke som skal gå opp blir litt i overkant. Smak er viktig og en av de sanseinntrykkene vi forsøpler grovt hver eneste dag, selv om ingen ting smaker så godt som fantastisk tilberedt ren mat.

Måltider bør fullt ut kunne være kos uten at det trenger å gå utover noe kaloriinntak, og jeg mener derfor at å lære seg enkle metoder for å lage sunn, fantastisk, kalorilett mat er vel så viktig for å gjennomføre en diett. Det er temmelig befriende å være lysten på en sabla god middag med fornuftig innhold enn å stadig lyste på ting man har "forbud" mot å spise. Å lære seg at sunn mat kan være mer kos enn snop er etter min mening alfa omega, og en diett trenger ikke være et pes man bare må klare å stå ut med. Middagene mine er min hverdagsluksus! Jeg nyter å spise biff på en mandag, bare fordi jeg kan! Det er min kos.

(Jeg lagde en oversikt for en venninne av mamma for en tid tilbake med små triks og tips som kan være nyttig på kjøkkenet. -> Det lille ekstra « Maur i buksa )

hei :)

takker for gode tips til krydde og sauser. det kan komme godt med :)

jeg har desverre ikke fått begynt på diette/kostholdsplanen min, har ligget i migrene nå i 2 dager.åper jeg slipper den 3 men ser stygt ut...

Men innkjøpslista er klar og tenkt ut tilberedring på maten . så da begynner jeg over helga mest sannsynligvis tisdag, da jeg blir borte hele dagen på mandag.;-)

tusen takk for alle innspill og støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil også tipse om før og etter bilder, og ta mål av kroppen, og drit i hva vekta sier! så lenge du er fornøyd med det du ser i speilet kan du godt veie 75kg eller mer/mindre ;)) jeg syns det blir så feil å henge seg opp i hva vekta sier. du har vært kjempe flink i uker, både med kosthold og trening, men det vises ikke på vekta! da kan motivasjon fort synke og du finner trøst i godis å brus! så lenge du går ned i cm eller klarer å løfte tyngre å tyngre for hver trening kommer resultatene etterhvert skal du se ;)

you can do it!!

jeg har målt meg både her og der og tatt bilder, fysjjjj a meg...... men vekt har jeg ikke så det kunne vært kjekt å ha :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Først vil seg si at du burde få gjort noe med selvfølelsen og selvtilliten din! Jeg tror det har MYE å si for vektnedgangen. Det er selvfølgelig ikke bra for deg å være overvektig, men du er ikke et dårligere menneske for det. Angst er kjempeubehagelig, det vet jeg, for jeg har det selv. Å gå turer er kjempebra for deg, og en fin start på videre trening. Hjemme kan du dessuten gjøre lette styrkeøvelser som ikke erstatter vekter og slikt, men det er myyye bedre enn ingenting! Hvis du går i litt brattere terreng, for eksempler i marka eller på fjellet, vil du kjenne at pulsen stiger uten at du trenger å løpe. Du kan også tenke på at du som har noen ekstra kilo å ta med deg, kommer til å bruke mye energi på å gå sånne turer, så det gir virkelig uttelling! :)

Når det gjelder angsten din, har du snakket med lege/psykolog? Psykologhjelp pluss antidepressiva har hjulpet meg mye! Jeg kan også fortelle deg at det ikke er bare perfekte tynne mennesker på vanlige treningssenter, men jeg forstår at du kanskje ikke er klar for det ennå.

Når det gjelder mat, er det lett å bli matlei! Men det går an å lage sunn mat som ikke krever all verdens tid og tilberedning. Kyllingfileter, som folk omtaler over her, er mager og sunn mat. Jeg anbefaler deg vektklubb.no. Det er relativt rimelig å være medlem der, og de kan gi deg matplaner og oppskrifter. Det er heller ikke sånn at det å legge om kosthold og livsstil betyr å si hadet til alt som er litt mindre sunt. Men du må spise mindre av det, og spise det mer sjeldent.

hei

jo jeg har vært både her og der, psykolog får ikke gjort så mye med angsten min, den er der ikke hele tiden det er noe som plutselig kommer. egentlig så spiser jeg ikke så mye usunt i den for stand i matveien, men litt snop og brus, og burn har det blitt. å ja det er fy skam, ble desverre hekte på burn har vært det ett års tid. startvekten min var for 2 år siden 129 og kom som sagt ned til 102 bare med å bytte til fanta zero og fun light så vet jo hva hovedsynderen min er. men når du da treffer en gutt da som liker å kose seg og to unger hadde han som å skulle kose seg med alt mulig så forsvant jo den motivasjonen min til å gå ned. den prøver jeg nå å finne igjen samt en god kostholds plan for virkelig å få en kick start her på hele kroppen. og ikke minst min samboers kropp som nå er der jeg var 130 kg. så dette er både for han og meg. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange fine videoer du kan bruke for å trene hjemme, Kari Jaquesson har en som heter "fatburner" der kan man velge intensivitet og lengde selv. Er både kondisjonstrening og egne program med styrkeøvelser. Jeg har brukt den selv og har vært veldig fornøyd med den. Det fins mange andre treningsvideoer også, det er en veldig fin måte å få trent uten å gå på treningssenter:)

Håper du oppdaterer oss på ferden din, er mange som heier på deg her ser du;)

Et lite tips hvis motivasjonen dabber av er å kikke litt på før/etter tråden her inne, skal love deg motivasjonen kommer tilbake:)

Før/etterbilder av medlemmene | Fitnessbloggen Forum

Lykke til:)

sitter her og ser på før etter bilder jammen er dere flinke her inne :-)

helt utrolig for en forandring mange inne her har, håper jeg kan dele min før etter bilde inne her og være stolt over de om en stund. men på dette tidspunkt så holder jeg jeg før bildet godt gjemt :-p

Tussen takk til dere som vil følge meg på denne ferden, håper jeg kan gjøre dere og meg stolt om noen mnd (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...