Gå til innhold

Lyst å se på min kneböy teknikk?


julkok

Anbefalte innlegg

Jeg över,över,över og atter över på min kneböyteknikk!

Men föler ikke at jeg gjör det helt rett, og jeg törr heller ikke å begynne med tunge böy för jeg kjenner meg helt 100 på min teknikk..

Så jeg spör dere, hvordan ser dette ut, helt ärlig?

http://www.youtube.com/watch?v=h_raX0YwEKk

http://www.youtube.com/watch?v=A5ZuIMiinRs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg synes det er litt vanskelig å se, men mitt inntrykk er iallefall at du er på rett vei! Ryggen din er fin. Du er litt frempå, kan du sette deg mer ned bak, istedenfor frem? Tenk at du skal ned mellom lårene, istedenfor ned over dem..

Hvor tungt synes du det er? Ofte er det jo slik at man faktisk må legge på litt før de virkelige problemene dukker opp, men samtidig ser det ut som om du synes det er tungt nok mot slutten? Passer du på å holde knærne stabile underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å det er litt vanskelig å se..

Men enkle ting å tenke på er knærn ut, rumpa bak, vekt på hælene og brystet opp..

Men jeg ville rette opp ryggen mer på topp også må du skviiiise rumpa sammen på toppen og presse brystet opp =)

Syns å det ser ut som du havner litt lagt fram, om du setter en benk du skal late som du skal sette det på pleier det å løsne ;) (om om det blir for tungt og du ikke kommer deg opp er det bare å sette seg ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg synes det er litt vanskelig å se, men mitt inntrykk er iallefall at du er på rett vei! Ryggen din er fin. Du er litt frempå, kan du sette deg mer ned bak, istedenfor frem? Tenk at du skal ned mellom lårene, istedenfor ned over dem..

Hvor tungt synes du det er? Ofte er det jo slik at man faktisk må legge på litt før de virkelige problemene dukker opp, men samtidig ser det ut som om du synes det er tungt nok mot slutten? Passer du på å holde knærne stabile underveis?

Mitt hovedproblem har alltid vert att jeg havner frempå som du sier, det har vert MYE verre!

Men uansett hvor mye jeg över så blir det liksom aldri bedre enn dette, verken med tunge eller lette vekter. Jeg föler meg heller ikke supersterk i böy, i og med at jeg ikke har gjort det så lenge.

Jeg er veldig svai i ryggen og er redd for at det kansje er grunnen til at jeg havner frampå, for om jeg pröver å sette meg mer bak så mister jeg balansen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns å det er litt vanskelig å se..

Men enkle ting å tenke på er knærn ut, rumpa bak, vekt på hælene og brystet opp..

Men jeg ville rette opp ryggen mer på topp også må du skviiiise rumpa sammen på toppen og presse brystet opp =)

Syns å det ser ut som du havner litt lagt fram, om du setter en benk du skal late som du skal sette det på pleier det å løsne ;) (om om det blir for tungt og du ikke kommer deg opp er det bare å sette seg ;) )

Det höres ut som en veldig god ide faktisk, det skal jeg pröve neste gang! Håper det kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne også høre om noen har gode tips :) Min teknikk er akkurat lik som på videoene over, jeg også føler at jeg gjerne skulle vært litt lenger bak og klart å holde ryggen ennå mer vertikal - men jeg sliter også med at jeg mister balansen hvis jeg setter meg lenger bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt hovedproblem har alltid vert att jeg havner frempå som du sier, det har vert MYE verre!

Men uansett hvor mye jeg över så blir det liksom aldri bedre enn dette, verken med tunge eller lette vekter. Jeg föler meg heller ikke supersterk i böy, i og med at jeg ikke har gjort det så lenge.

Jeg er veldig svai i ryggen og er redd for at det kansje er grunnen til at jeg havner frampå, for om jeg pröver å sette meg mer bak så mister jeg balansen :/

Har du prøvd å legge stanga enda lenger bakpå/nedpå skuldrene? Det er vel Rippetoe som har noen gode youtubeinstruksjonsvideoer på dette, søk opp LowBar. Du kan også prøve frontbøy, om ikke annet så for å teste ut mobiliteten din og kjenne etter hvordan det er å ta bøy skikkelig rett i ryggen.

Alternativt/i tillegg kan du få noen du stoler på, noen du kjenner, til å spotte deg, som kan hjelpe deg å komme langt nok bakpå og gjøre deg trygg på at du hverken faller baklengs, eller går i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan prøve å få albuene til å peke mer ned, dette hjalp i alle fall meg :)

Nja, når man presser albuene sammen og bak/opp trykker man sammen trap/romboideus og gir stanga en bedre hylle å ligge på.. Men det der er smak og behag. Sjekk ut lowbar vs high bar, er mitt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få til en fin og dyp bøy, begynte jeg med frontbøy. Enklere å holde en fin og rett rygg helt ned.

Forskjellige tips til grep:

Frontbøy vil forbedre ankelfleksjonen din, som det ser ut som er det som hindrer deg fra å komme ned til parallell and further.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er problemet ditt: Du setter deg ned, isteden for bakover. Du bruker hovedsaklig knebevegelse, og ikke hofta, noe som fører til at du bare kommer et lit stykke ned før du må begynne å lene deg fremover.

  • Begynn bevegelsen med hofta, ikke med knærne
  • Sett deg bakover, ikke ned. Det kan være smart å ha en boks i begynnelsen.
  • Press knærne utover, slik at du bøyer "mellom" knærne dine, og ikke over dem
  • Driv liksom ryggen bakover, inn i stanga hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

1. Tøy glut. max/med/min og add. magnus.

2. Ha gjerne bred fot stilling fordi det åpner hofteleddet mer og du får bedre bevegelse utslag.

3. Utoverroter foten, det også åpner hofteleddet.

4. Kne over tå nr to.

5. Tøy soleus, da holder hæler seg lettere i golvet.

6. Still deg med rygg mot vegg og tren på å gå dypt ned med riktig teknikk slik. Rompe alltid under knehøyde.

7 . Når du er dypt nede, press imot knea (press litt ut) og ikke la knea under noen omstendighet gå fremover når du skal presse deg opp. Da mister du nemlig spenning i hamstringen noe som fører til større belastning på korsrygg og knær. Knip sammen skikkelig i rompe og øvre hamstringen, "dra" skuldre bakover på vei opp.

8. Tren opp vom (vastus oblique medialis)

Bruk oppvarming til movement prep øvelser som åpner hofte leddet og tøyer på add.magnus og gluteus musklene (ikke statisk uttøyning fordi det gir kraft nedsetning i opptil 6 timer ca). Dermed blir det lettere å sette seg dypt.

Bruk også knebøy (uten vekter) som en del av oppvarming hvor du har føttene smalt, middels bredt og veldig bredt, samt har noen rep med innoverroterte føtter, nøytrale og utoverroterte føtter på hver fotstilling. Det vil bedre bevegeligheten din før knebøy og du setter deg dypere uten problem.

Husk å knipe sammen rompa og spenne hamstring skikkelig slik at knær ikke går fremover.

Vanskelig å se fra siden om du hadde valgus kollaps men det virket slik. Du bør også ha med en øvelse på opplegget som trenere VOM (vastus oblique medialis) skikkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...