Gå til innhold

Sessa

Medlemmer
  • Innholdsteller

    141
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Sessa

    Lyst å se på min kneböy teknikk?

    Jeg vil gjerne også høre om noen har gode tips Min teknikk er akkurat lik som på videoene over, jeg også føler at jeg gjerne skulle vært litt lenger bak og klart å holde ryggen ennå mer vertikal - men jeg sliter også med at jeg mister balansen hvis jeg setter meg lenger bak..
  2. Etter å ha fått kjørt en av hver økt føler jeg at jeg hvertfall begynner komme litt inn i programmet og øvelsene, og det har da dukket opp et par spm. I økt B er det "Hang-ups" som er inne. Linken til øvelsesguiden sendte meg til chin-ups, er det meningen at man skal kjøre dette hver gang eller bytte litt på chin-/pull-ups? Valgte chin-ups forrige gang siden ryggen allerede hadde fått en del belastning gjennom de andre øvelsene så langt i økta.. I forhold til å vurdere RPE - vurderer man dette etter siste sett? (antar det fordi det blir jo gradvis tyngre og tyngre..)
  3. Sessa

    Jenter: anbefalinger av frisør i Oslo?

    Masse gode tips! Tusen takk Må se å få bestilt meg en time et eller annet sted ganske snart...
  4. Et lite spørsmål til jeg ikke har klart å lese meg frem til og det er hvor tungt skal man løfte i hver økt? Siden man skal øke fra økt til økt, samt antall økter i uka så ville jeg ikke tro det er hensiktsmessig å kjøre max hver eneste gang Jeg har forøvrig også blitt tipset om 5/3/1 systemet til Jim Wendler men dette innebærer jo noen endringer i forhold til antall reps..
  5. Mhm, ja godt poeng - jeg var på teknikkurs med to kjempe flinke vektløftejenter fra Norges vektløfteforbund med hhv 10 og 12 års erfaring for å lære markløft, vending og knebøy så føler meg litt tryggere på teknikken nå. Eneste utfordringen er å komme dypt nok hvis jeg står smalt fordi jeg har unormalt stive ankler, men den saken jobber jeg med - både tøying, mobilitetstrening og naprapat men det tar nok litt tid før dybden er helt topp Men den ble ennå bedre med noen kg på stanga siden den også "dytter" meg litt lenger ned så er veldig obs på det
  6. Mhm, skjønner. Jeg leste også fra artikkelen at "en gjennomsnittlig nybegynner behøver ikke bekymre seg for dette de første 6-9 månedene. Periodiserer man før man må, så holder man kunstig tilbake fremgangen sin." Så antagelig er det ikke noe umiddelbart problem Men greit å ha i bakhodet :thumbsup:
  7. Hmm, oki men feks i forhold til denne da; Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen Her kjører man jo 3*5reps knebøy 3 ganger i uka, der du skal øke fra økt til økt. Betyr det at man egentlig ikke burde gjøre dette, men i stedenfor varierer med antall repetisjoner og motstand?
  8. Jeg har søkt litt rundt nå og har hvertfall forstått at det programmet jeg egentlig har fått (fra høsten av) inneholder kanskje i overkant mange øvelser, hvertfall sammenlignet med feks Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen Men er det eventuelt mulig etterhvert å legge inn en øvelse eller to ekstra dersom man føler at det er noen muskelgrupper man trenger ekstra trening på, eller vil dette bli for mye belastning i løpet av en økt?
  9. Takk for svar! Jeg kan jo evnetuelt starte med et fullkroppsprogram og forsøke dette i en mnd kanskje (burde vel merke noen resultater innen det?) og eventuelt da vurdere å gå over til en 2-splitt og 4 dager i uken resten av sommeren? Jeg har lest litt om øvelser i fullkroppsprogram som kjøres flere ganger i uka, stemmer det at enkelte baseøvelser slik som knebøy, ikke er optimalt så mange dager?
  10. Jeg har sett mye diskusjon rundt dette spørsmålet allerede, og det er godt mulig at jeg bare må prøve ut begge deler - men jeg vil gjerne ha noen tilbakemeldinger på hva folk tror er optimalt. Bakgrunnen er den at hovedfokuset mitt er jo på kickboksing. Styrketrening har det derfor ikke vært så altfor mye av ennå, hvertfall ikke "ordentlig" styrketrening - men når konkurransesesongen starter igjen fra høsten av så blir planen å kjøre et fullkroppsprogram en gang i uka, i tillegg til at jeg vil ha en-to GPP/Crossfit styrkeøkter (Ross Enamait) som innebærer øvelser som benkpress, snatch, clean & jerk, push press, utfall, spensthopp, pushups osv. I tillegg er det jo noe kroppsvekttrening gjennom kickboksing-treningene også. Men på grunn av at fokuset da vil være mer over på teknikk, sparring og kondisjonstrening så blir det mer vedlikehold og forhåpentligvis litt økning i styrke - men det vil jo ikke være optimalt. Derfor er planen nå de neste 2 1/2 månedene å heller fokusere på styrke for å bygge litt mer muskler og få en sterkere basis, slik at jeg forhåpentligvis kan bare bygge litt videre på dette senere. Antagelig er det realistisk med 3 økter i uka, det blir jo fremdeles en del kickboksing og kondisjon, så spørsmålet mitt er da om jeg burde kjøre et fullkropps- eller splitprogram over disse dagene? Hva vil antagelig gi best progresjon på denne tiden? Tar gjerne innspill på et forslag til fullkroppsprogram/split dere tror kan fungere også Takk for all hjelp :thumbsup:
  11. Vel, som overskriften kanskje forteller så er jeg på utkikk etter en ny frisør.. Etter å endelig ha funnet ei jeg syntes var kjempe flink og som jeg var veldig fornøyd med, så var det innmari kjipt når hun etterhvert endte med å flytte ut av Oslo.. Så derfor er jeg naturlig nok på utkikk etter en ny, og jeg tar gjerne noen anbefalinger om noen har? (om du vil dele selvsagt)
  12. Supert, gleder meg til å teste de! Høres veldig gode ut hvertfall Takk for at du delte!
  13. Sessa

    Okey Tine Mager Kesam

    Er det noen av dere som kunne tenke dere å delt scones oppskriften deres? Evt i en annen, mer passende tråd? Jeg er utrolig glad i scones selv men har til nå ikke kommet over en ordentlig god oppskrift (og på grunn av flytting har ikke baking vært mulig på en liten stund...)
  14. Sessa

    Dagens Glade

    Dagens glade: 5 timer til jeg sitter på flyet for to uker i Thailand, og i går fikk vi endelig kjøpt oss ny bolig etter 8 måneder leting!!
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her