Gå til innhold

Hvor lenge burde man trene?


Pewpew

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mere tid = mere arbeid = mere resultat :p

Litt satt på spissen..

Men ser alt for mange av de tynne spjælingene som skal rettferdiggjøre sine maks 45min på gymmet om dagen teorier med ditt og datt, og at alt over er bortkasta...

Men gå bort til de største på gymmet, og spør hvor lang tid de er der, er ofte 1,5time +

Selv så har eg som regel økter på opp i mot 2timer...

Igjen, bare legger til.. kommer jo litt ann på da, du bruker ikke akkurat to timer om du har en ren "biceps dag" :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært det at testosteron produksjons kurven går veldig bratt nedover ifra ca 40 min trening. og passere man en time er produksjonen veldigt låg. Og vi vet jo at Testosteronet stimulere til vekst.

Så mitt råd for hypotrofi er og ikkje overskride 1 time.

Skal vise til referanse seinere. To be continued...

I give you Ian McNuggets (se 3:30):

http://www.youtube.com/watch?v=lM5wbaOAidw

Så det snakket om at man alltid burde kjøre max 30 sekunders pauser med mindre man maxer, og da burde man ligge på 2-3 min før neste sett igjen. Er det bare sprøyt? Genuint spørsmål. Man leser jo så mye forskjellig rundt dette.

Personal preference som så mye annet. Ta de pausene du føler du trenger for å prestere i neste sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det snakket om at man alltid burde kjøre max 30 sekunders pauser med mindre man maxer, og da burde man ligge på 2-3 min før neste sett igjen. Er det bare sprøyt? Genuint spørsmål. Man leser jo så mye forskjellig rundt dette.

30 sekunder er jo veldig lite.. Men alt spørs etter hva som er målet. Mange mener at alt fra 30sek-2min er best for muskelvekst, og at helt opp i mot 5min eller mere er "best" for styrke. (Sier seg jo litt selv, du får ikkje til å løfte like tungt om du ikkje lar kroppen hente seg inn mellom setta).

Men de som har lengere pauser vokser de og, og de som har korte blir ofte sterkere etterhvert de og...

Så, personlig preferanse går det vel på.... Og målsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at generelt burde ikke en økt vare lenger enn ca 1,5 timer. Trener du lenger enn det har du jo mest sannsynlig tatt for lange pauser, eller har kjørt for mange øvelser på en muskelgruppe...Altså, jeg vil da hevde du har mer igjen for å trene det du har tenkt å trene etter +1,5 timer en annen dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, dere tar alle feil. Man bør trene akkurat 1 time og 7 minutter, og 14 sekunder etter siste repetisjon bør man innta en protein+carbo+kreatin+BCAA+glutamin shake. Kortisolproduksjonen øker lineært hvert minutt etter dette, så her er timing alt og det som vil avgjøre om du blir svær eller ikke.

Det enkle svaret på spørsmålet, som mange allerede har kommet med, er at det kommer an på konteksten ;) Spørsmålet i seg selv gir egentlig ingen mening, for svaret er avhengig av treningsfrekvens, volum, intensitet, antall øvelser, dagsform, hvordan du sov dagen før, osv osv.

Det blir som å spørre:

- Hvor mye kan og bør man spise?

Det kommer an på hvem man snakker om, er forskjell på en aktiv tenåring og en bestefar i rullestol.

- Hvor lenge kan og bør man ha sex?

Igjen, det kommer an på. Føler man seg litt slapp og uopplagt holder det kanskje med 10 minutter, er man derimot i slaget er det bare å gå all in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see your Ian and raise you with Iform.. ;)

Hormoner, den glemte faktoren i treningen

Hehe :)

Kommenterer noen utdrag fra artikkelen:

"De to viktigste hormonene her er veksthormon og testosteron. Uten disse hormonene, ingen muskelvekst."

Effect of growth hormone and resistance exercise on muscle growth in young men

"In the young men studied, resistance exercise with or without GH resulted in similar increments in muscle size, strength, and muscle protein synthesis"

"En enkel huskeregel er at for optimal muskelvekst bør man aldri trene mer enn to dager i strekk før man tar minst en dag hvile."

Viste ikke frekvensprosjektet til Norsk Styrkeløftforbund at knebøy seks ganger i uken ga bedre resultater enn knebøy tre ganger i uken?

"Kroppen virker også som om den forbrenner karbohydrater langsommere på kvelden, noe som bør være et argument for å redusere inntaket på kvelden og heller erstatte det med litt sunt fett."

o_O

Og så til det egentlige poenget...

Lyle McDonald besvarer spørsmålet om kortisol/testosteron/treningsvarighet her. Et lite utdrag:

"On the one hand, the idea that testosterone drops after 45 minutes is one of those ideas that falls into the "If you repeat something enough times, it will become accepted dogma.""

An Interview with Lyle McDonald, Part II

Gammel Lyle-quote om kortisol her:

Why do testosterone levels drop after 1 hour training and cortisol levels rise? - Bodybuilding.com Forums

lyle-mcdonald.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :)

Kommenterer noen utdrag fra artikkelen:

"De to viktigste hormonene her er veksthormon og testosteron. Uten disse hormonene, ingen muskelvekst."

Effect of growth hormone and resistance exercise on muscle growth in young men

"In the young men studied, resistance exercise with or without GH resulted in similar increments in muscle size, strength, and muscle protein synthesis"

"En enkel huskeregel er at for optimal muskelvekst bør man aldri trene mer enn to dager i strekk før man tar minst en dag hvile."

Viste ikke frekvensprosjektet til Norsk Styrkeløftforbund at knebøy seks ganger i uken ga bedre resultater enn knebøy tre ganger i uken?

"Kroppen virker også som om den forbrenner karbohydrater langsommere på kvelden, noe som bør være et argument for å redusere inntaket på kvelden og heller erstatte det med litt sunt fett."

o_O

Og så til det egentlige poenget...

Lyle McDonald besvarer spørsmålet om kortisol/testosteron/treningsvarighet her. Et lite utdrag:

"On the one hand, the idea that testosterone drops after 45 minutes is one of those ideas that falls into the "If you repeat something enough times, it will become accepted dogma.""

An Interview with Lyle McDonald, Part II

Gammel Lyle-quote om kortisol her:

Why do testosterone levels drop after 1 hour training and cortisol levels rise? - Bodybuilding.com Forums

lyle-mcdonald.jpg

Kjekt med litt debatt! ;) Eg har lært masse allerede!

Eg forstår at det er viktigere å gå etter følelsen enn å henge seg opp i detaljer. Men.. Ved langvarig trening over en time produsere kroppen mye mer kortisol. kortisol (Store medisinske leksikon) – Store norske leksikon

Og for mye kortisol er jo ikkje bra utifra det eg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før er det ingen fasit, men du bør tenke på at styrketrening er et "maratonløp", og ikke en "sprint," du skal jo holde ut. Er det realistisk for deg å trene 1-2timer per dag 4-5 dager i uka? Tør påstå langt fra de fleste orker 2t fast?

En annen ting er at hvis du skal trene mer enn en time, bør du spise noe enten etter den første halve timen eller senest den første hele timen. Dette for å gi påfyll til glykogenlagrene, slik at du holder lengre ut og dermed kan yte bedre i resten av økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...