Gå til innhold

Buildingforce

Medlemmer
  • Innholdsteller

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Buildingforce

  • Rang
    Medlem
  • Bursdag 28. jan. 1992
  1. I følgende treningsprogram for X-press: http://fitnessbloggen.no/x-press/ står det at man skal ha tre treningsøkter i uka: en lett, en middels og en tung. Det jeg lurer på er hva som menes med "lett". Menes det at man skal løfte samme repsantall som man ellers gjør med mindre vekt (mindre % av maks), eller menes det at man skal løfte høyreps?
  2. Ønsker å trene fire ganger i uken rettet mot kampsport. Ønsker å trene 2-dagers splitt, hvorav to dager består av div. kombinasjoner av slag og spark på sekk, mens to dager består av eksplosive kroppsvektsøvelser, i tillegg til kjerneøvelser (bl.a. burpees, eksplosive push-ups, eksplosive knebøy, og planken). Har sånn ca. funnet de øvelsene jeg vil fokusere på i splitten, men det store spørsmålet mitt er hvordan jeg kan trene slik uten at det går utover restitusjonen? Må jeg gjøre noen endringer? Håper på god hjelp!
  3. Hvor mange % av 1RM skal man bruke ved utførelse av Myo-reps? Forstår at man skal trene nær utmattelse, stemmer dette? Skal man da trene opp i mot 90% + av 1RM?
  4. Når jeg nå skal følge et program hvor jeg hovedsakelig skal fokusere på OL vektløfting, lurer jeg på hva som blir det beste repsnivået for de andre øvelsene. F.eks. så skal jeg kjøre one-armed overhead dumbell press (sircus dumbell press). Maksen på denne øvelsen er foreløpig 37kg. Når jeg da skal trene med 70% av 1RM, burde jeg da (a) gjøre de anbefalte repp'ene som prosenten tilsier (12 reps), eller ( kjøre med et fast repsantall (5 reps)? De to grunnene til at jeg spør om dette er at: (1) ved OL løftene, så forholder repsantallet seg det samme. Kan dette med fordel også gjelde andre øvelse
  5. Det finnes ikke noen generelle retningslinjer? Er mann på 22 år, veier 126kg, og er 180cm høy. Har div. skader i brystet på høyre side, og noe i korsryggområde, men er vanskelig å si hvor sterk en er.. Har trent i ca.4 år. Kjører for tiden en 5-dagers splitt med 3 dager underkropp + OL clean, og 2 dager med overkropp. Prøver å kjøre få øvelser. Ca. 3-4 øvelser på beindagene, og 7 øvelser på overkroppen. Målsetning er å løfte tyngst mulig rundt 5reps-området.
  6. Takk for det, men her står det dessverre ikke noe om hva jeg så etter... Det nærmeste man kommer mitt spørsmål i teksten er hvilke repsområder som trener hvilken egenskap. Det var ikke det jeg lurte på. Takker allikevel for interessen! Er det noen på forumet som pleier å planlegge treningene en stund fram i tid, slik at de beregner hvor mange sett og reps de skal ta på de ulike muskelgruppene i løpet av en uke?
  7. Kan du være så grei å poste en link til lesestoffet? Kan ikke finne det på forumet eller på artikkelsiden.
  8. Kan noen gi meg noen retningslinjer/oversikt over hvor mange sett og reps man totalt sett bør få unnagjort på de ulike kroppsdelene i løpet av en uke? Gjerne oppgi nivåinndeling (hvor mange sett og reps som bør etterstrebes i den bestemte fysiske formen) og opplegg i følge mål (forskjell på om man er styrkeløfter, OL vektløfter, kroppsbygger, etc.), hvis det er mulig. Fint med anbefalt lesestoff om dette!
  9. Ikke enig med Marius Andresen at man må vente til man blir eldre med seriøs styrketrening (ettersom dette er et def.spørsmål), men ellers er vi enige! Anbefaler deg ikke å makse 1RM, ettersom musklene dine i 15-års alderen ikke er ferdig utvokst enda, og det kan være vanskelig å ha riktig teknikk hvis ikke man har noen med erfaring til å spotte. Utenom dette er det bare å kjøre på (forutintatt at du ikke overdriver treningen og ender med å skade deg selv)! Fokuser på baseøvelser/flerleddsøvelser, ettersom det er disse øvelsene som bygger fundamentet ditt for senere styrketrening. Men hvis du
  10. Tusen takk for gode råd folkens! Dette hjalp masse!
  11. Hei! Når man har lange bein: så lange at knea kommer over vektstangen ved markløft - uansett hvor langt man fokuserer på å ta rumpa bakover, stikker knea over vektstangen. Hva gjør man da? Er vel ikke sunt å løfte på denne måten, da knea får usedvanlig mye påkjenning? Burde man droppe denne øvelsen??
  12. Støtter Oddis sine utsagn!
  13. Kan være du har fått senebetennelse i skuldrene, om du har trent mye skuldre den siste tiden. Dette kan ta en liten stund før blir helt bra igjen, og det beste er å unngå det som gjør vondt og fokusere på teknikker som nevnt ovenfor. Prøv deg frem, og se om f.eks. shrugs, chins, nedtrekk, også gjør vondt. Hvis ikke kan du erstatte mil. press for en tid med dette, så lenge det ikke gjør vondt. Vet dette er noe alle sier som standard, men allikevel: sjekk med legen, om det ikke bedrer seg etter en liten stund. Kan være du får noe voltaren om det er senebetennelse. Lykke til!
  14. Hei! Hva er de tekniske forskjellene mellom utførelsene av dumbbell bench press og barbell bench press?
  15. Takker så mye for svar! Superdupert(y)
×
×
  • Opprett ny...