Gå til innhold

Klarer ikke å jogge!


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å jogge,eller.. begynte i fjor,men har vært store opphold osv så jeg sier at jeg nettopp har begynt :p

Anyway, jeg klarer ikke å jogge mer enn 1-2 min (maks), og da er jeg seriøst så sliten at jeg ikke klarer å puste skikkelig. Har hørt at man skal klare å føre en samtale når man jogger rolig,og jeg har prøvd å jogge så rolig som jeg kan men er samme resultatet som om jeg skulle spurta samme distanse.

Jeg lurer da på om jeg gjør noe feil? Er det mulig å jogge feil liksom? Eller er jeg virkelig i så elendig form at jeg ikke klarer det?

Det jeg har begynt med er å spurte så lenge jeg klarer også gå til pulsen har roa seg,for så å gjøre det samme om igjen,for er dritkjipt å jogge rolig i 1 min for så å hive etter pusten,mye bedre å spurte,og dermed ha en grunn til å hive etter pusten :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

har sett sånne program som skal få folk til å klare å jogge og de er vel ca. sånn:

Gå ganske fort i 10 min.

Jogge i 1-5 min.

Gå i 10 min.

Osv

Så etter hvert så øker du tiden du jogger og senker tiden du går før du til slutt klarer å jogge en god stund uten pause :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det jeg har begynt med er å spurte så lenge jeg klarer også gå til pulsen har roa seg,for så å gjøre det samme om igjen,for er dritkjipt å jogge rolig i 1 min for så å hive etter pusten,mye bedre å spurte,og dermed ha en grunn til å hive etter pusten :p

Hvor lenge har du gjort dette? Slettes ikke en dum måte å trene på, så vil tro du får resultater om du er litt tålmodig.

Kombiner det med vanlige gåturer i raskt tempo.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor lenge har du gjort dette? Slettes ikke en dum måte å trene på, så vil tro du får resultater om du er litt tålmodig.

Kombiner det med vanlige gåturer i raskt tempo.

Er sånn jeg har gjort det hele tiden egentlig,men begynte for bare en uke siden nå etter en lengre pause :)

Tenker jeg bare fortsetter som jeg gjør og øker joggetiden etterhvert som jeg klarer det og minsker tiden hvor jeg går for å roe ned :p

Må bare finne en måte å holde tiden på da, får vel kjøpe stoppeklokke :p

Vil bare si at når jeg jogger/løper i ett min så går jeg i kanskje 3-5 min bare før jeg løper igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig det ole-mats moskvil er inne på med bl.a pusteteknikk. Og ikke minst løpeteknikk, ser utrolig mange som ute og løper på seg belastningsskader og unødvendig energibruk ved dårlig teknikk. <jeg> fikk tips om forfotsløping, løp alltid på "hælene" før. Utrolig ekkelt de første gangene, stivner fort i leggene, men etter noen uker så hadde jeg nesten dobla tida jeg kunne løpe på, samt ikke vondt i knær lengre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan jeg forbedre løpeteknikken min? Når du sier det så løper jeg nok litt på hælene.

Har hørt at man skal løpe med stolt holdning og la tyngdekraften gjøre jobben osv,men den stolte holdninga har jeg ikek probleme med bortsett fra i tungt terreng. Men det med å la tyngdekraften gjøre jobben skjønner jeg ikke helt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Denne videoen beksriver teknikken med forfotsløping/barfotløping/minimalistisk løping på en god måte. Er ikke sikkert at det får deg til å løpe kjempelangt med en gang, men det er uansett en god ting å lære seg om du vile løpe skadefritt lenge. Leggene får steinjuling i starten, men det bør uanset ikke bli noe stort problem med de distansene du klarer å løpe foreløpig :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvordan du løper, men jeg har vært ute for å løpe med venninner som sier de ikke klarer å løpe så og så lenge sammenhengende, og de tror de løper seint. Det som viser seg er at de starter hardere enn de tror, og dermed også må gi seg. Men nå sier du at det ikke er tilfelle, men det er en tankevekker for mange :)

Prøv forslagene over, gå, løpe gå. Løp så sakte du kan, rett deg opp, fram med brystkassen og pust. Tenk "tre takter ut, en/to takt innpust". Og jobb med psyken, for den kan spille oss noen store puss! Det med løpeteknikk skal ikke jeg gå innpå, da jeg ikke er ekspert. Men jeg løper på hel, og ruller frem, dette fungerer for meg, og har hatt veldig lite skader med tanke på antall mil jeg har i beina. Er det bakke, løper jeg på tærne/ruller bak. Jeg er da plattfota og er blitt advart mot å prøve barfotløping, dessverre:/

Lykke til, sett deg et mål, dette klare du :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det programmet er jo bare 2-3 ganger i uken,jeg er ofte ute hver/annehver dag,kan jeg bare følge det uansett?

Hvis det er slik at du har problemer med å jogge, burde du absolutt ikke prøve å jogge hver dag. Med dårlig løpeteknikk er dette å be om belastningsskader. 3 ganger i uken holder i første omgang. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis det er slik at du har problemer med å jogge, burde du absolutt ikke prøve å jogge hver dag. Med dårlig løpeteknikk er dette å be om belastningsskader. 3 ganger i uken holder i første omgang. :)

Da får jeg ikke brukt meg nok føler jeg :p

Jogegr vel i snitt 3-5 dager i uka,og noen ganger trenger jeg mer,blir så fryktelig rastløs ;P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...