Gå til innhold

Klarer ikke å jogge!


ReBella88

Anbefalte innlegg

Okay, da sier vi det slik.

Ser på Endomondo at du har jogget over 8 km, hvor den raskeste delen sprang du med en fart som tilsvarte 4.46 min/km. Dette er faktisk ganske raskt!

Ikke tenk på en så lang joggetur som intervall trening. Kjøp deg en pulsklokke, og bestem deg en puls du skal ha i sone 1/2. Sjekk klokken hvert 15 sekund, og sjekk at du holder pulsen. Om du må gå i bakker, så gjør det.

Etter en måneds tid vil du merke at du springer en km mye raskere med samme puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig individuelt. For en godt trent person er det muligens 13-15 km pluss. For deg er det kanskje 5-7 km. Du må nesten bare prøve deg frem, men ikke øk for mye iløpet av den første tiden og ikke la egoet gå foran kroppen nå i starten. Det er viktig å bygge opp en god base og god kondisjon før du stikker ut på virkelige langturer for å unngå skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei nå henger ikke jeg helt med her.

Du sier du har begynt å jogge, men klarer ikke mer enn noen minutter.

Så nevnes det mange gode forslag, som gåtur,svømming og andre ting.

Men så sier du at du er rastløs og må jogge hver/annenhver dag?

Trodde du nettopp hadde begynt?

Hvordan vet du makspulsen din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei nå henger ikke jeg helt med her.

Du sier du har begynt å jogge, men klarer ikke mer enn noen minutter.

Så nevnes det mange gode forslag, som gåtur,svømming og andre ting.

Men så sier du at du er rastløs og må jogge hver/annenhver dag?

Trodde du nettopp hadde begynt?

Hvordan vet du makspulsen din ?

Har jogga en del før,men har hatt en lengre pause.

Kan jeg ikke være rastløs for det om jeg nettopp har begynt?

Vet makspulsen min fordi jeg har testa den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var deg for ikke så lenge siden. Trodde at jeg hadde verdens dårligste kondis og at jogging mer enn ett til to minutter i strekk var klin umulig.

Istedenfor å prøve å jogge lenge i strekk, begynte jeg heller å gå, for å så spurte i oppoverbakker, gå osv slik at det ble intervalltrening. Etterhvert fant jeg meg merker i løypa som jeg skulle klare å jogge til før jeg fikk lov å ta pause, og så økte jeg distansen litt etter litt.

En vakker dag i høst klarte jeg å jogge 3km i strekk i skogsterreng med oppover, bortover og nedoverbakker. Uka etter klarte jeg to runder uten stopp, slik at det ble 6km. Det hadde jeg aldri trodd at jeg skulle klare for en måneds tid siden. Jeg måtte rett og slett bare være flinkere til å presse meg selv, for man er sterkere enn man tror.

Er heller ingen vits i å overdrive hvor ofte man jogger. Jeg tar alt fra 1-3 turer i uka, og det holder lenge for å bli bedre.

Som motivasjon bruker jeg pulsklokke og Runkeeper (samme som endomondo) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare være tålmodig. Det kan ta litt tid å trene seg opp til å kunne jogge skikkelig, men det kommer hvis du ikke gir opp.

Tro meg,jeg skal ikke gi opp :)

Ser jo nå at jeg har hatt litt fremgang,ikke på hvor lenge jeg løper, men på fart,så jeg ser meg nok bare blind på det vil jeg tro :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg har løpt ganske lenge, og i mange år var løping et herk. Jeg fikk høy puls bare jeg tenkte på løpeskoa og uansett hvor eller hvordan jeg løp ble det aldri lettere. Jeg leste at rolig løping var godt for å utvikle utholdenhet - og rolig løping impliserte en stegfrekvens på 120-140 bpm.

Det resulterte i at jeg kunne "løpe" på mølla i 5.3 km/t og fremdeles ha puls LANGT opp i sone 4.

Endringen for min del var da noen sa det forløsende ordet "løpsstil" og "forfot" til meg. Videre sa vedkommende at rolig løping ikke betyr rolig stegfrekvens, men kortere steg. Stegfrekvensen var omtrent den samme. Beinet skulle plasseres omtrent midt under kroppen, og for min del kunne feil fotplassering kunne forklare hvorfor jeg hadde så sinnsykt høy puls på tilnærmet null belastning: Jeg brukte masse energi på å bremse.

Så det jeg da gjorde var å kaste joggeskoa mine (Gel kayano, for jeg overpronerer ganske mye) og tok på meg sko som lignet på converse. Null demping, null støtte og løp min første 3k. Av naturlige årsaker er det umulig å lande på hælen når en løper med sko uten demping, så det tvang meg over til et nytt løpssteg. Jeg løp også i sokkelesten på mølla for å lære meg hvordan det nye steget føltes ut.

Etterhvert har jeg kjøpt meg nye løpssko, og jeg løper stort sett på lettvekts- eller konkurransesko. Stegfrekvensen min øker jeg gradvis. Da jeg begynte treningen over var 160 bpm supre saker, nå ner 180 riktigere - enda høyere på intervaller. På intervaller øker steglengden i tillegg noe, men ikke på langt nær så lange som tidligere.

Dette er ikke en superduper sang, men den er 158 bpm, slik at du får en indikator:

Her har du en på 180:

Jeg sier IKKE at verken forfotløping eller økt stegfrekvens er løsningen for deg, men for meg var det det... og jeg syns det er verdt et forsøk.

Og selv om du syns de rolige treningene er drit kjedelige, så har de sin misjon (Kapilærer, utviling av mitokondrier, restitusjon, utholdenhet osv etc mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, Rebz. Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg for ca et år siden.

Det første jeg var nødt til å jobbe med - var psyken. Det er mange gode tips over her, f.eks som å lytte til motiverende, høy musikk for ikke å kjenne at du blir sliten (like fort). Begynn forsiktig, og ikke vær redd for å ta pauser når du blir sliten. Dersom du ikke klarer å jogge rolig mer enn i to minutter, så lar du vær å jogge mer. I begynnelsen. Vær tålmodig, ta deg god tid. Og veldig viktig - IKKE PRESS deg for hardt i begynnelsen av økten!

Dette er en del av min "oppskrift" på å gå fra elendig form, til å kunne løpe raskt og sammenhengde i ca 30 minutter (en rimelig stor forskjell!). Sett deg forsiktige mål, og ikke stress med resultatene. Det gjorde meg hvertfall mer stresset, og når jeg leste om alle "løperne", resulater o.l., ble jeg bare fortere sliten. Etter en god oppvarming med rask gange/lett jogging, gi det du har i to minutter, da. Intervaller er godt for utholdenheten, og vips - kanskje du får en løsning på problemet? :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Løplabbets treningsplan for nybegynnere. Ligger på nettsiden deres. Da kommer man i gang på en skånsom måte og over dn bøygen du står ved nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...