Gå til innhold

Hvor raskt mister man muskelmasse?


T-bone_84

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en uka av i august grunnet noe jobb, og rett etter ble jeg akutt syk med bronkitt, streptokokker osv. Så har jeg liksom ikke fått trent noe særlig på 2 uker.

Hvor lang tid må det gå før man mister det man har brukt så lang tid på å trene opp? Jeg vurderer å trene i morra , selv om legen har sagt jeg må vente en uke til. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ventet en uke til, latt kroppen hente seg skikkelig inn før jeg utsetter den for nytt stress. Prøvd å unngå kaloriunderskudd.

Musklene husker godt vettu, tar betydelig kortere tid å komme tilbake dit man var enn tiden du brukte på å komme dit i utgangspunktet. Dessuten er det ikke mye du rekker å tape på 3 uker :)

Ninja-edit: Og for guds skyld ikke start opp igjen der du slapp i programmet ditt på første økta ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en skade i et ben og ble operert -fikk ikke belaste det på 6 uker. Da det hadde gått tre uker så kom panikken snikende - da kunne jeg se at det ene låret var mye mindre enn det andre. Etter 6 uker så kunne jeg ikke gå uten krykker...

Er nok stor forskjell på total innaktivitet og å gjøre alle hverdagslige bevegelser - som også belaster i det små. Enig med Martin K. Etter en ferie hvor man ikke har trent så tar det jo ikke lang tid før man er back in business igjen.

God bedring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro to uker på ferie, da jeg kom hjem var jeg under femigrensa i benk, bøy og mark sammtidig som jeg hadde gått ned i alle fall 19.6 kilo i muskler!!!

Seriøst 2 uker er null stress, jeg merker kanskje et to uker avbrekk den første uka med trening igjen. Men om man er syk osv er det vanskelig å vurdere. Spis masse og slapp av, kanskje du har godt av de 2-3 ukene med hvile ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en ting jeg også er spent på. Har nylig vært innlagt tre uker på sykehus og for det meste lagt i horisontalen i alle de ukene - tatt av 14 kilo på 3 uker. Nå er det litt over 5 uker siden jeg har trent styrke (først den siste uken jeg har begynt å føle meg frisk igjen). I morgen er det duket for første styrketrening. Lurer på hvordan kroppen reagerer på det. Skal i alle fall ta det rolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro to uker på ferie, da jeg kom hjem var jeg under femigrensa i benk, bøy og mark sammtidig som jeg hadde gått ned i alle fall 19.6 kilo i muskler!!!

Seriøst 2 uker er null stress, jeg merker kanskje et to uker avbrekk den første uka med trening igjen. Men om man er syk osv er det vanskelig å vurdere. Spis masse og slapp av, kanskje du har godt av de 2-3 ukene med hvile ;)

x2 :) Hadde 2 uker ferie uten noe trening, spiste bra hele tiden.. Hadde noe fyllakuler seff, men spiste bra jevnt over.

Styrken i baseøvelsene hadde knapt tapt seg når jeg kom hjem igjen,og uka etterpå persa jeg i alt. Man skal ikke undervurdere litt fri av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk selv ned 9 kg på 4 uker når jeg gikk fra lungebetennelse til infeksjon i tarmene, og måtte vente med trening i en måned til etter dette pga. operasjon. Var tilbake på samme maksløft som før etter to måneder med trening.

Det som gjør at styrken går fort tilbake er nervesystemet..hvis du trener mye lavreps så merker du fort at to uker uten trening senker maksstyrken. Men det kommer tilbake i løpet av en eller to uker. Muskelmassen tar betraktelig lenger tid å miste, så det er ikke verdt å ofre en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjæl. Vil trene, men får det bare ikke til å passe inn i hverdagen helt enda, må¨planlegge sog legges til rette for først. Så er i plææn-fasen nå.

Hvis du er redd for kcal underskudd så prøv å drikk kalorier, mye lettere enn å spise de, shaker, smoothies, proteinkaffe osv. Hvis du er livredd for å gå ned i vekt er jo cola og godteri og is nam! haha, men litt verre og få vekk etterpå dersom man overdriver..

Rastløs, gjør husarbeid eller sånn mindre utfordrende ting for kroppen, så er du alikevel litt i aktivitet og får tankene over på noe annet. God bedring. Sucks to be sick!

Evt. kan du spørre legen om råd, om det finnes noe trening du kan gjøre uten og forverre skadene. Å gå seg en lengre tur har vel heller aldri skadet noen:)

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hey... lurer litt på det samma.

Je har trent nå en liten stund. .. og må desverre inn til operasjon om 2 mnd.

Jeg kommer ikke til å få lov til å trene eller løpe noe som jelst.. bare gå rask gange etc.

Jeg er egentlig litt bekymra for om jeg kommer til å miste mye muskelmasse da... eller om je kommer til å legge på meg mye fett isteden etc.

Kommer jeg til å miste mye i volum da ?? 8 uker er jo en del mer enn 2 uker.

Er det noen måte å begrense dette muskeltapet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...