Gå til innhold

Skulderpress / Militærpress ?


Solveig

Anbefalte innlegg

Militærpress utføres stående med strake bein og samlede hæler, UTEN TILBAKELENING. Press eller Overhead Press tillater bredere beinstilling og bakoverlening av overkroppen, men fremdeles null hoftehjelp, fremdeles stående, fremdeles vektstand. Sitter man er det sittende press man gjør, og bruker man manualer fremfor vektstang er det manualpress man driver med.

Å forveksle f.eks sittende manualpress bak nakken, med militærpress, burde man være meget forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Å forveksle f.eks sittende manualpress bak nakken, med militærpress, burde man være meget forsiktig med.

Quoter deg på den der. Trener til vanlig med 50 kg i sittende manualpress og skulle for første gang i livet mitt prøve MP i dag. Var såvidt jeg fikk opp stanga med 50 kg på hver side.:shifty: Min erfaring er at MP eller PP tar mer på fremside skulder i motsetning til f.eks sittende manualpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet spørsmål angående skulderpress-øvelser: hva blir forskjellen mellom å bruke stang kontra manualen stående? Føler at jeg aktiveres mer støttemuskulatur med manualer, men vet ikke om dette er noe "poeng" i seg selv? Hvorfor velger de fleste å gjøre det med stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Slenger på et spørsmål her, har kjørt militærpress på programmet siste tiden, har tatt ut siste 2-3 reppene med en liten svikt/"hopp", blir dette feil? Burde jeg bare kjøre strikte militærpress eller heller gå over til Pushpress? Fikk tips av en på senteret til å heller gå over til pushpress da. Fordeler/ulemper?

Jeg synes det blir feil. Noen trener helt autoregulert uten noen plan fra trening til trening. Målet er gjerne å nå utmattelse, ikke å gjennomføre et bestemt program. Mange har fine resultater med det. Min treningsfilosofi er "chase performance, not fatigue", altså tren for å bli sterkere, ikke for å bli utmattet. Gjør man det, bør man holde press og pushpress adskilt, ikke bytte om til push press med en gang man blir sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å kjøre skulderpress, siden det er mye lettere når man sitter enn når man står å unngå skader. Men er det dumt å ikke variere? Altså, variasjon er jo best egentlig, men jeg tenker på når det blir tungt etterhvert og man ikke har sjans i havet til å ikke lene seg bakover.

Er det lettere å unngå skader med sittende manualpress? Greit nok at det ikke blir like tungt, men du får ikke øvd inn teknikken på leanback og styrket ryggen på samme måte( tror jeg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annet spørsmål angående skulderpress-øvelser: hva blir forskjellen mellom å bruke stang kontra manualen stående? Føler at jeg aktiveres mer støttemuskulatur med manualer, men vet ikke om dette er noe "poeng" i seg selv? Hvorfor velger de fleste å gjøre det med stang?

Jeg velger å bruke stang for å kunne gjøre små vektøkninger hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lettere å unngå skader med sittende manualpress? Greit nok at det ikke blir like tungt, men du får ikke øvd inn teknikken på leanback og styrket ryggen på samme måte( tror jeg?)

Nei jeg tenkte på at det er lettere å lene seg bakover når man kjører stående og da blir det lettere å ha mulighet for å skulle skade ryggen? Er hvertfall det jeg har tenkt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør øvelsen feil så er det opplagt større sjanse for å skade seg. Jeg synes ikke vi bør ta utgangspunkt i at folk gjør øvelser feil ;) Den vanligste tabben med press er å ikke stramme magen skikkelig før hver rep. Da vil du også holde ryggen stram og unngå potensiell skadelig ekstensjon. Ved stående press så overføres kraft fra bakken og helt opp til skuldrene og hendene, da må hele sulamitten være tight for at det skal være mest mulig effektivt og ikke minst unngå unødig ekstensjon av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør øvelsen feil så er det opplagt større sjanse for å skade seg. Jeg synes ikke vi bør ta utgangspunkt i at folk gjør øvelser feil ;) Den vanligste tabben med press er å ikke stramme magen skikkelig før hver rep. Da vil du også holde ryggen stram og unngå potensiell skadelig ekstensjon. Ved stående press så overføres kraft fra bakken og helt opp til skuldrene og hendene, da må hele sulamitten være tight for at det skal være mest mulig effektivt og ikke minst unngå unødig ekstensjon av ryggen.

Det er nok lettere sagt enn gjort. Dersom man har dårlig bevegelighet i skuldrene så er det normalt å ta ut bevegeligheten i kors- eller brystrygg. De aller fleste som ikke er vant til øvelser over hodet (rykk-knebøy, håndstående, etc) mangler ofte den bevegeligheten som skal til for å få en ideell posisjon. Forståelse for konseptet "hollow body" er også ganske greit å ha med seg fra turn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett i at dårlig skuldermobilitet fører til et ikke optimalt bevegelsesmønster. Jeg tror dog ikke det er nødvendig å overkomplisere bevegelsen mer enn nødvendig. Sånn rent personlig har jeg aldri gjort rykk-knebøy, håndstående noe-som-helst eller turn, men jeg er fint i stand til å gjøre skulderpress likevel, også som nybegynner. Hvis man har problemer med skuldermobilitet så bør selvfølgelig dette adresseres med egnede mobilitetsøvelser, som f.eks. shoulder dislocations.

Poenget mitt var enkelt og greit at det er en tabbe å ikke stramme magen når man presser. Alle kan stramme magen uavhengig av skuldermobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...