Gå til innhold

Skulderpress / Militærpress ?


Solveig

Anbefalte innlegg

Er vanskeligere å gjøre stående riktig. Om du løfter med barells, løft forran hodet; bak kan være skadelig for rotator cuffsene. Om du på død og liv må løfte bak hodet, bruk Smith-maskin. :)

Jeg bare lurer, hva vil smithmaskin hjelpe mot?

Det er vanskelig å gjøre deadlifst og knebøy riktig, men det skal ikke hindre noen i å prøve. Min erfaring er at det er lettere å lære pressteknikken over hodet lettere en både deadlift og knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Slenger inn et noob spm her i stede for å opprette en ny tråd.

Synes dere det er for nærliggende å kjøre militærpress dagen etter benk+skråbenk?

Kommer alt ann på, jeg har kjørt øvelsene på samme dag, men merker klart økt belastning. Også litt kjipt med prioritering av hvilken. Om du periodiserer riktig går det sikkert helt fint - individualitet er stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et noob spm her i stede for å opprette en ny tråd.

Synes dere det er for nærliggende å kjøre militærpress dagen etter benk+skråbenk?

Passer bra å kjøre dem samme dag. En måte å løse problemet på, er at man veksler mellom hva man tar først av militærpress og benk/skråbenk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har fått med meg de viktigste prinsippene, men sliter litt med å dele opp programmet. Vil egentlig kjøre skulder på bryst-dagen, men som det sies, mister jeg alt av trykk. Har hatt latterlig bra frammgang i benken, så vil ikke fcke opp det med å veksle mellom de. Takk for svar.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...

Slenger på et spørsmål her, har kjørt militærpress på programmet siste tiden, har tatt ut siste 2-3 reppene med en liten svikt/"hopp", blir dette feil? Burde jeg bare kjøre strikte militærpress eller heller gå over til Pushpress? Fikk tips av en på senteret til å heller gå over til pushpress da. Fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt lettere å ta pushpress ,da du hjelper til med å dytte fra med beina.

Siden du bruker beina til å hjelpe til,blir det mindre belastning på armer og skuldre,så de får mindre igjen fra øvelsen.

Selv er jeg fan av press,så jeg lar være å dytte fra med beina så godt jeg klarer. Det tar lengre tid å løfte tyngre vekter på denne måten,da press er notorisk treg å øke i vekt i,men jeg foretrekker det på den måten, beina mine får kjørt seg via knebøy og markløft uansett,så de trenger ikke særlig mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt lettere å ta pushpress ,da du hjelper til med å dytte fra med beina.

Siden du bruker beina til å hjelpe til,blir det mindre belastning på armer og skuldre,så de får mindre igjen fra øvelsen.

Selv er jeg fan av press,så jeg lar være å dytte fra med beina så godt jeg klarer. Det tar lengre tid å løfte tyngre vekter på denne måten,da press er notorisk treg å øke i vekt i,men jeg foretrekker det på den måten, beina mine får kjørt seg via knebøy og markløft uansett,så de trenger ikke særlig mer.

Stemmer :) Men vil du få så mye mindre igjen, hvis man kan legge på mere vekter på PP enn MP

Gå oppiopp?

Men hjelper du noe til med beina på siste (siden du skrev, så godt du klarer) ? Syns, som du sier at det går tregt å øke her, også at det er vanskelig å øke uten hjelp å pushe ut siste. Ser litt feilen jeg nok gjør at det blir flere og flere rep som jeg hjelper til med svikt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør så godt jeg kan for å ikke hjelpe til med beina i det hele tatt (: men kjenner jeg at musklene ikke orker mer og jeg holder på å miste stanga, så PP-er jeg den opp. Men da synes jeg heller ikke repetisjonen gjelder for min del.

Vel, jeg vet ikke da jeg ikke driver med mye PP, men beina er myr flinkere til å dytte ifra enn det armene er, så vil tro mesteparten av jobben vil komme derifra. Du kan jo prøve en periode med litt lavere vekter men høyere volum, eller kortere serier men flere av de( f.eks fra 3x5 til 5x3), hvis du merker at sisterepsen ikke sitter helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør så godt jeg kan for å ikke hjelpe til med beina i det hele tatt :) men kjenner jeg at musklene ikke orker mer og jeg holder på å miste stanga, så PP-er jeg den opp. Men da synes jeg heller ikke repetisjonen gjelder for min del.

Vel, jeg vet ikke da jeg ikke driver med mye PP, men beina er myr flinkere til å dytte ifra enn det armene er, så vil tro mesteparten av jobben vil komme derifra. Du kan jo prøve en periode med litt lavere vekter men høyere volum, eller kortere serier men flere av de( f.eks fra 3x5 til 5x3), hvis du merker at sisterepsen ikke sitter helt?

Får prøve litt frem, slik programmet er nå, skal jeg kjøre tilsammen 30 rep, jobbe meg oppover på vektene og nedover på reppa, så må nok ha litt mer tålmodighet for å legge på, takk for hjelp på denne tia av døgnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir feil å si at du får mindre igjen fra pushpress.. Under pushpress kan du legge på mer vekter enn om du kjører strickt slik at du kan bli sterkere i øvre delen av pressen. Strickt pressing gir mer arbeid i bunnposisjon, men etter egen erfaring så må jeg over på pushpress for å få skikkelig arbeid på hele skuldra og ikke bare fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil å si at du får mindre igjen fra pushpress.. Under pushpress kan du legge på mer vekter enn om du kjører strickt slik at du kan bli sterkere i øvre delen av pressen. Strickt pressing gir mer arbeid i bunnposisjon, men etter egen erfaring så må jeg over på pushpress for å få skikkelig arbeid på hele skuldra og ikke bare fronten.

Nei, det er ikke feil. PushPress er for vektløfting/strongman, og kjøres kun for å få opp mest mulig vekt. Du legger grunnlaget med militærpress. Om du skal konkurrere i vektløfting/strongman er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke feil. PushPress er for vektløfting/strongman, og kjøres kun for å få opp mest mulig vekt. Du legger grunnlaget med militærpress. Om du skal konkurrere i vektløfting/strongman er det en annen sak.

Du påstår at push-press er utelukkende for vektløfting/strongman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette ser ut til å være tråden for å stille spørsmål om skulderpress :)

Jeg tar skulderpress sittende med stang. Men når jeg kommer opp til en viss vekt, eller er sliten, klarer jeg ikke lenger å vri stanga så jeg får den opp (om dere forstår hva jeg mener, vet ikke hvordan jeg bedre skal forklare det) . Det virker som det er musklene i håndleddet som svikter, eller i underarmen.

Er løsningen å sette opp vekta i feks stativ og løfte der i fra eller er det bedre å bare fortsette med vekta jeg klarer å vri, og heller trene andre øvelser for å styrke håndleddet/underarmen? I såfall hvilke er å anbefale?

Tusen takk for alle svar :)

Jeg skjønte ikke hva du mente. Mener du når du løfter vekt-stangen fra bakken, eller mener du når du har den i front rack og skal starte pressen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette ser ut til å være tråden for å stille spørsmål om skulderpress :)

Jeg tar skulderpress sittende med stang. Men når jeg kommer opp til en viss vekt, eller er sliten, klarer jeg ikke lenger å vri stanga så jeg får den opp (om dere forstår hva jeg mener, vet ikke hvordan jeg bedre skal forklare det) . Det virker som det er musklene i håndleddet som svikter, eller i underarmen.

Er løsningen å sette opp vekta i feks stativ og løfte der i fra eller er det bedre å bare fortsette med vekta jeg klarer å vri, og heller trene andre øvelser for å styrke håndleddet/underarmen? I såfall hvilke er å anbefale?

Tusen takk for alle svar :)

Hvis du sitter med stanga i fanget og dytter den opp i riktig posisjon, så vil jeg heller anbefale deg å begynne med press fra rack. Sett stanga i racket med riktig justert høyde og løft av derifra, så får du den automatisk inn i riktig startløftposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...