Gå til innhold

Skulderpress / Militærpress ?


Solveig

Anbefalte innlegg

Bare for å klare opp i min egen forvirring..

Akkurat hva er forskjellen på skulderpress og militærpress?

Er forskjellen sittende/stående? Stang/manualer? Foran/bak hodet?

Eller brukes ordene litt hipp som happ..?

Og hva synes du er best? Skulderpress / Militærpress / Arnoldpress evt annet.

Det ekke greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Har det mye å si om man løfter foran eller bak hodet med barbell? Er den stående varianten bra for hele overkroppen fordi man bruker flere muskler for å stabilisere?

Håper noen vil svare meg :)

Arbeid bak hodet er ugunstig for skuldrene. Det kan føre til skader etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har det mye å si om man løfter foran eller bak hodet med barbell? Er den stående varianten bra for hele overkroppen fordi man bruker flere muskler for å stabilisere?

Håper noen vil svare meg :)

Som andy nevner er dette ikke å anbefale.

Grunnen er det ene festet til triceps som fester seg på scapula (skulderbladet) ved nedtrekk bak nakken fører dette til ugunstig strekk i dette muskelhodet og kan i værste tilfelle føre til avrivning.

En annen sak er det at du ikke ser stangen/vekten og derav får mindre kontrol.

Når det er sagt er det mange som kjører bak nakken uten å få noen skader i det hele tatt. Uansett er det greit å stille seg spørsmålet om det er verdt risken, for å være helt ærlig så finner du andre øvelser som gør akkurat det samme med muskelene som det argumenteres for ved å ta stangen bak hodet - så jeg ser ikke poenget med å ta risken.

My five cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Widding
Bare for å klare opp i min egen forvirring..

Akkurat hva er forskjellen på skulderpress og militærpress?

og hva synes du er best? Skulderpress / Militærpress / Arnoldpress evt annet.

Det ekke greit!

skulderpress kan ver mye rart, men militærpress derimot e ein konkret øvelse; Stående press heilt opp og heilt ner(uten at du bruke bein til å dytte opp)

Skulderpress e alt fra smithpress,sittende press(stang hantler whatevz) så det bler så de andre skrive ein definisjonssak. Militærpress e ingenting aent enn militærpress derimot.

Vanskelig å sei ka så e best siden det henge sammen me mål,prioriteringer o.l. MEN eg kan sei den gangen eg har fått mest kompliment generelt har vert når eg trente mil.press 3-4x i ukå uten aen skuldertrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulderpress kan ver mye rart, men militærpress derimot e ein konkret øvelse; Stående press heilt opp og heilt ner(uten at du bruke bein til å dytte opp)

Skulderpress e alt fra smithpress,sittende press(stang hantler whatevz) så det bler så de andre skrive ein definisjonssak. Militærpress e ingenting aent enn militærpress derimot.

Vanskelig å sei ka så e best siden det henge sammen me mål,prioriteringer o.l. MEN eg kan sei den gangen eg har fått mest kompliment generelt har vert når eg trente mil.press 3-4x i ukå uten aen skuldertrening.

Okei.. Da kommer jeg med noen oppfølgingsspørsmål..:

- Kalles det fremdeles militærpress når man gjør det med manualer?

- Og det er ingenting som heter militærpress i smith / sittende millitærpress? Da er det skulderpress..?

Ikke at det er så jævla viktig hva jeg kaller det, men jeg spør likavel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra styrketrening.org:

"Militærpress er nokså lik øvelsen skulderpress men forskjellen er at militærpress utføres stående. Vi anbefaler at du tar øvelsen sittende hvis du er nybegynner. Etterhvert som du er komfortabel med øvelsen sittende så kan du gå over til den stående variasjonen. Stående er litt bedre da du samtidig trener balanse og litt mer støttemuskulatur.

Hvilke muskler trenes?

Øvelsen styrker både skuldre og nakke.

Slik gjør du:

Denne øvelsen krever en tradisjonell vekststang. Hold et litt bredere grep en skulderbredde. Det viktig at underarmene har ca 90 graders vinkel under stangen når du presser stangen opp fra kroppen. Pust dypt med magen før du utfører øvelsen og press stangen opp helt til du har ustrekte armer. Pust ut når du har strekt armene ut. En skal ha en lett bøy i knærne under øvelsen og det er viktig å holde korsryggen rett under hele øvelsen. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Da kommer jeg med noen oppfølgingsspørsmål..:

- Kalles det fremdeles militærpress når man gjør det med manualer?

- Og det er ingenting som heter militærpress i smith / sittende millitærpress? Da er det skulderpress..?

Ikke at det er så jævla viktig hva jeg kaller det, men jeg spør likavel :p

Mener at militærpress er det det heter når du står oppreist med beinstilling ikke bredere enn skulderbredde. Kanskje såpass smalt at hælene går sammen. Resten kaller jeg varianter av skulderpress om det ikke har noe annet navn.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener dere om B-Press (Børgepress) da? For å spore av litt..

Jeg føler børgepress er veldig skånsomt mot skuldrene. Føler hele skuldrene er totaltdrept etter en økt med skulderpress, mens børgepress er mye mer skånsomt.

ELLERS, litt off topic for tråden: som nevnt, skuldrene mine føles døde etter en skulderpresstrening. Har til nå kjørt børgepress og arnoldpress. Arnoldpress har også føltes noe mer skånsomt og naturlig for rotatorcuffen, men nå følte jeg at skuldrene kunne takle skulderpress igjen (har hatt mye fokus på skulderhelse). Det gikk veldig fint, føltes ikke noe ubehageligheter eller noe, så var veldig positiv. MEN den natta, altså natt til i dag, våknet jeg med voldsomme smerter i høyre skulder, fremre del (deltoids?). Det føltes som om skuldra var øm, men resten av armen var bare helt.... nummen.... Vil kanskje tro det er noe triggerpunkter av noe slag, og vet jo ikke om det kom nøyaktig ifra treningen, men noen som har noen råd om hvordan eventuelle andre forebygginger for skulderhelse? Og noen svar på HVORFOR det skjer? Hvordan kan gjøres skulderpress på mest mulig skånsom måte?

Jeg kjører mye på med LYTP, god oppvarming, stretching osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter skuldertreningen med militærpress og synes generelt at man bør ha den frivekt-øvelsen hvor man løfter tyngst som hovedøvelse, sålenge det ikker noe som tilsier at du ikke bør ha det (dårlig teknikk, skader eller ujevnheter i muskulatur). Skulderøvelser med manualer som f eks arnold press tar jeg som neste øvelse. Disse to kombinert med noen andre småøvelser for rotatorcuff føler jeg er ganske bankers for å oppnå styrke og god skulderhelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å si om man løfter foran eller bak hodet med barbell? Er den stående varianten bra for hele overkroppen fordi man bruker flere muskler for å stabilisere?

Håper noen vil svare meg :)

Er vanskeligere å gjøre stående riktig. Om du løfter med barells, løft forran hodet; bak kan være skadelig for rotator cuffsene. Om du på død og liv må løfte bak hodet, bruk Smith-maskin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...