Gå til innhold

Etter spisedager,hva bør man ligge på av kcal?


Anbefalte innlegg

Ja,det lurer jeg på? Etter lørdagskosen (jeg pleier å gå max 1000 kcal over underskuddet,altså,spiser 1500 kcal-1700 til vanlig og spiser da rundt 2500 på kosedager) hva bør man da ligge på av kcal på søndager? Bare de man pleier av kcal eller bør en ligge litt lavere ,spes hvis en ikke får trent på søndager? Sikkert veldig generellt spm dette men,er vel generelle svar jeg vil ha også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo tilslutt snittet over tid som teller. Vil du ha litt ekstra på lørdag, ta litt mindre de andre dagene?

100kcal mindre over 6 dager = 600 ekstra til lørdag :D

Ellers så kan du jo bare holde underskuddet ditt de andre 6 dagene (også søndag) og fortsette slik du gjør lørdag (med 1000mer enn de andre dagene).

Da går du ned 1kg mindre i løpet av 7 uker, enn om du hadde holdt samme underskudd på lørdag også.

No biggie lizm.:wub: Veldig teoretisk sett.:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du har fylt opp kroppens lagere med masse karbo lørdag ville jeg unngått mest mulig karbo dagen etter siden du ikke skal trene. Jeg ville faktisk heller hatt spisedag en dag før jeg skulle trene. Om du spiser mye en dag er det kanskje naturlig å spise mindre dagen etter? Kroppen må jo få ha noe å si den også. Enten har du spisedag fordi du ellers ligger lavt ellers må du kompensere ved å spise mindre dagen etter. Beggge deler gir selvsagt best resultat. Spisedag, hva er vitsen med det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisedag, hva er vitsen med det egentlig?

Personlig er jeg helt enig i akkurat det. En spisedag blir for så utrolig mange den store dagen i uka, som de lengter etter fra mandag til lørdag, hvor de kan hive seg over alt de har holdt seg unna hele uka. Man blir avhengig av spisedagen, og det gjør dietten så utrolig mye tøffere. Man straffer på en måte seg selv hele uka for å kunne stappe nedpå i helgen.

Det blir nesten litt som overspising, og du venner deg til det å hive innpå med snacks og godteri, som kanskje er nettopp det som gjorde at man ble overvektig fra starten av. Slik lærer man ikke den fantastiske egenskapen som er å bare ta litt. Nyte de tre sjokoladebitene uten å gå for hele plata når du først er i gang. Det å kunne ta ett kakestykke og la det være med det. Du låser deg fast i det mønstret du har hatt hele tiden med å spise masse usunt på en gang, og deretter straffe deg for det.

Dermed ville jeg selv sagt at det å kunne "unne" seg litt av det du har lyst på hver dag, og være tilfredstillt med det vil jevnt over gi bedre resultater og mindre cravings.

Jeg vet det for mange er vanskelig å bare la det være med det lille og ikke ta løpet ut, men kanskje det er nettopp det man må lære seg. Hvis ikke fortsetter man egentlig bare som man alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er å fylle opp glykogenlagrene, spesielt hvis man går på en diett med lite karbohydrater. Dette fører til en mer optimal hormonbalanse.

Hvor viktig det er avgjøres av en del faktorer, jeg bruket dette på diett da jeg spiser lite karbo og trener ganske hardt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg helt enig i akkurat det. En spisedag blir for så utrolig mange den store dagen i uka, som de lengter etter fra mandag til lørdag, hvor de kan hive seg over alt de har holdt seg unna hele uka. Man blir avhengig av spisedagen, og det gjør dietten så utrolig mye tøffere. Man straffer på en måte seg selv hele uka for å kunne stappe nedpå i helgen.

Det blir nesten litt som overspising, og du venner deg til det å hive innpå med snacks og godteri, som kanskje er nettopp det som gjorde at man ble overvektig fra starten av. Slik lærer man ikke den fantastiske egenskapen som er å bare ta litt. Nyte de tre sjokoladebitene uten å gå for hele plata når du først er i gang. Det å kunne ta ett kakestykke og la det være med det. Du låser deg fast i det mønstret du har hatt hele tiden med å spise masse usunt på en gang, og deretter straffe deg for det.

Dermed ville jeg selv sagt at det å kunne "unne" seg litt av det du har lyst på hver dag, og være tilfredstillt med det vil jevnt over gi bedre resultater og mindre cravings.

Jeg vet det for mange er vanskelig å bare la det være med det lille og ikke ta løpet ut, men kanskje det er nettopp det man må lære seg. Hvis ikke fortsetter man egentlig bare som man alltid har gjort.

AMEN. (jeg trenger å øve meg :mellow:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er å fylle opp glykogenlagrene, spesielt hvis man går på en diett med lite karbohydrater. Dette fører til en mer optimal hormonbalanse.

Hvor viktig det er avgjøres av en del faktorer, jeg bruket dette på diett da jeg spiser lite karbo og trener ganske hardt..

Det du forklarer er oppkarbingsdag, det er snakk om spisedag her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisedag er for moralen;) og humøret:) , oppkarbing er for forbrenningen:cool: om jeg ikke har forstått noe feil

  • For meg betyr spisedag: spis ting du ikke spiser i uken. Litt mer brød litt pasta litt pizza ta litt vin etc, men det betyr ikke å overspise ubegrenset med kalorier. Bytter ut proteiner og komplekse karbs til fordel for mer raffinerte karbohydrater og fett (mettet?).

  • En karb dag betyr stort sett bare for meg å spise litt mere av f eks ris. Jeg legger på 200-400% med karbohydrater og reduserer tilsvarende med proteiner. Dropper kanskje proteintilskudd (pulver osv)?

Om du sparer (underspiser med ) 200 kcal ekstra hver dag i uken, har du faktisk litt mere enn 6x200 kcal ekstra til lørdagen. Det er ikke slik at kroppen lagrer alt direkte som fett om du "overspiser" litt en dag. (om jeg ikke har forstått noe feil)

Valg av kose mat betyr kanskje også litt for effekten og betydningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enig med Kristin Charm her! Godt sagt.

Jeg synes egentlig folk er for svake i hodet sitt. Det er snakk om å holde seg selv litt i skinnet i kanskje 3 uker, så forsvinner lysten på alt av godteri og kaker, i de fleste tilfeller. Da kommer det til en punkt hvor det ikke koster deg noen ting å si nei til litt sjokolade.

Men hvis du absolutt ikke klarer deg uten litt sjokolade eller kake, så regn inn en porsjon sjokolade i diettoppsettet ditt! Det handler, som Kristin sier, om å kunne ta ett kakestykke og la det være med det.

Spisedager i hytt og pine uten at det har noen mening, er egentlig ikke nødvendig. Det blir litt mer en psykisk greie i de fleste tilfeller. Og i mange tilfeller blir det helt missbrukt langt utover hva det egentlig er ment til. Folk fråtser i alt mulig rart og i mange tilfeller spiser opp hele underskuddet de har hatt den uken. Deretter påfølger dårlig samvittighet og lite smarte valg i dagene etter...

Oppkarbing er helt greit hvis du har gått lenge på diett og/eller begynner å komme lavt i fettprosent, så lenge du ikke missbruker den. Da har det faktisk en funksjon, annet enn det psykiske.

Synes det er bedre å sette opp dietten smart, med et moderat underskudd, uten å kutte for mye karbs og fett samt unngå triggermat, så blir cravings stort sett heller ikke noe problem. Se biorytmedietten, feks. Der har du alle karbsa til slutt, og du får litt av samme effekten som en liten oppkarbing hver dag. Mange kutter alt for mye i matveien når de skal på diett, og får syke cravings på alt mulig rart, og da blir spisedagen redningen, hvor de kan rettferdiggjøre alt de putter i munnen sin og ødelegger mye av fremgangen for seg selv.

Er du av typen som føler deg ganske ræv etter en oppkarbing (oppblåst, trøtt osv) og går opp mye i vekt og sakte ned igjen etterpå, får syke spisekick eller føler deg sulten og tom for energi etterpå, så ville jeg gått for en annen løsning enn spisedag.

My 2 cents. Uttaler meg om "vanlige" folk her nå, altså ikke om utøvere på konkurransediett btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig, og hvis maten på ukedagene blir veldig ulik hverdagene i mengde(kalorier) er det fare for spisefortvilelse. Kanskje spiser man mindre på ukedagene fordi man har skeiet ut for mye i helgen og så blir man så sulten av det lille i uka at utskeielsene i helgene blir stadig verre. Da har du lagt det store egget. Egget knuses ved å akseptere utskeielsen og spise normal mengde i ukedagene og dermed slippe unna spisemonsteret i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Kristin Charm her! Godt sagt.

Jeg synes egentlig folk er for svake i hodet sitt. Det er snakk om å holde seg selv litt i skinnet i kanskje 3 uker, så forsvinner lysten på alt av godteri og kaker, i de fleste tilfeller. Da kommer det til en punkt hvor det ikke koster deg noen ting å si nei til litt sjokolade.

Men hvis du absolutt ikke klarer deg uten litt sjokolade eller kake, så regn inn en porsjon sjokolade i diettoppsettet ditt! Det handler, som Kristin sier, om å kunne ta ett kakestykke og la det være med det.

Spisedager i hytt og pine uten at det har noen mening, er egentlig ikke nødvendig. Det blir litt mer en psykisk greie i de fleste tilfeller. Og i mange tilfeller blir det helt missbrukt langt utover hva det egentlig er ment til. Folk fråtser i alt mulig rart og i mange tilfeller spiser opp hele underskuddet de har hatt den uken. Deretter påfølger dårlig samvittighet og lite smarte valg i dagene etter...

Oppkarbing er helt greit hvis du har gått lenge på diett og/eller begynner å komme lavt i fettprosent, så lenge du ikke missbruker den. Da har det faktisk en funksjon, annet enn det psykiske.

Synes det er bedre å sette opp dietten smart, med et moderat underskudd, uten å kutte for mye karbs og fett samt unngå triggermat, så blir cravings stort sett heller ikke noe problem. Se biorytmedietten, feks. Der har du alle karbsa til slutt, og du får litt av samme effekten som en liten oppkarbing hver dag. Mange kutter alt for mye i matveien når de skal på diett, og får syke cravings på alt mulig rart, og da blir spisedagen redningen, hvor de kan rettferdiggjøre alt de putter i munnen sin og ødelegger mye av fremgangen for seg selv.

Er du av typen som føler deg ganske ræv etter en oppkarbing (oppblåst, trøtt osv) og går opp mye i vekt og sakte ned igjen etterpå, får syke spisekick eller føler deg sulten og tom for energi etterpå, så ville jeg gått for en annen løsning enn spisedag.

My 2 cents. Uttaler meg om "vanlige" folk her nå, altså ikke om utøvere på konkurransediett btw.

OOOKEEEY,hold an litt her nå!:eek: FYI ,jeg overspiser ikke på noen måte,jeg koser meg litt,og det er måten JEG liker å gjøre dette på okei? Du kan ikke komme her å bestemme hvordan andre folk skal slanke seg :o Herremin hatt altså..jeg har da gått ned 20 kg siden januar,jeg tror da jeg vet hva jeg driver med,ok?!

Og hvis du er så forferrdelig gira på å diskutere akkurat det tema du skrev om her kan du vel lage din egen tråd?:confused:Slutt å legg deg oppi hva andre gjør med MINDRE andre faktisk ber deg om hjelp. Utrolig irriterede og slitsomt ok?:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig, og hvis maten på ukedagene blir veldig ulik hverdagene i mengde(kalorier) er det fare for spisefortvilelse. Kanskje spiser man mindre på ukedagene fordi man har skeiet ut for mye i helgen og så blir man så sulten av det lille i uka at utskeielsene i helgene blir stadig verre. Da har du lagt det store egget. Egget knuses ved å akseptere utskeielsen og spise normal mengde i ukedagene og dermed slippe unna spisemonsteret i helgen.

Hvis du i det hele tatt GADD å lese hva jeg har skrevet,så hadde du sett at jeg ikke blir til noe spisemonster i helgene. Dette synes jeg du overdriver noe helt kollosalt. Prøv å se bildet som det er ok,ikke vreng på det. Hadde jeg vært noen som ba om hjelp FORDI jeg hadde et problem med overspising i helgene så hadde jeg skjønt uttalelsene deres,men dette var ikke det jeg spurte om,så ta det en annen tråd ,ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...