Gå til innhold

Etter spisedager,hva bør man ligge på av kcal?


Anbefalte innlegg

Sa ikke at man MÅ:p

Men, det har seg sånn da, at vi har ett fint hormon kalt leptin - av mange kalt ett svært magisk hormon, siden det "kontrollerer" mange prosesser i kroppen. Hjernen mottar hele tiden signaler fra kroppen om hvordan den har det; hvor mye du veier, fettprosent, hvor mye du spiser, hvor mye du trener og så videre. Først og fremst skjer dette ved hjelp av hormonelle endringer. Samtidig sender hjernen signaler tilbake til kroppen via hormoner og sentralnervesystemet som forteller den hva den skal gjøre. Øke ditt, redusere datt, forandre dutt. Litt forenklet, men nok til at vi forstår sammenhengen. Og når vi er på diett så endrer hormonene seg. Jeg regner da sterkt med at for din del ligger man enten i kcalunderskudd eller vedlikehold.

Leptinreseptorer finnes i alle vevstyper i kroppen, og er ett av kroppens mest viktige hormon. Leptin påvirker hvor mye insulin som frigjøres, det påvirker immunforsvaret,, det øker forbrenningen av fett i musklene og reduserer bruken av glukose og aminosyrer. Det påvirker også fettcellen direkte ved å gjøre den mer motstandsdyktig mot lagring av fett. Leptin spiller også en rolle under graviditet og er en av årsakene til at diett frarådes under svangerskap. De med stor fettprosent produserer mer leptin enn de med lav fettprosent og kvinner har 3 ganger mer leptin enn menn.

Endringer i kostholdet påvirker leptin. En uke på diett når fettprosenten er under ca 22 vil redusere leptinnivåene med 50%. Kroppen reagerer uheldigvis mer negativt på synkende leptinnivåer enn på økende leptinnivåer, rett og slett fordi den har ikke noe lyst til å kvitte seg med ekstra fett. Det er kroppens instinkt som sier "SPAR PÅ FETTET, FOR GUDS SKYLD", og så gjør den det da. Den liker fett den. Derfor legger den til rette for rask fettlagring etter noen dager på diett (dersom fettprosenten er normal til lav)

Når leptinnvåene faller, skjer det som sagt en del negative ting i kroppen, spesielt når fettprosenten begynner åbli veldig lav. Testosteron, veksthormoner, tyroid (stoffskiftet), og forbrenning kræsjer, samtidig øker kortisol (stresshormon som gjør det vanskelig å slippe vekt), sultfølelse (den der hvor duvil kræsje i en kilo sjokolade) oppstår og man kan føle seg litt tygd og spyttet ut. Proteinsyntensen reduseres og kroppen vil spare på fettet og prøver heller å spise av muskulaturen.

En dags overspising/oppkarbing løser alle disse hormonelle endringene slik at kroppen er tilbake i sin originale stand og kan jobbe mer effektivt igjen. Spesielt karbohydrater er ironisk nok det som hjelper best. Ved å gi den litt ekstra energi en dag gjør du kroppen en tjeneste og lar den komme i en oppbyggende fase istede for en konstant nedbrytende fase. Når du så går tilbake på dietten igjen, er kroppen mer eller mindre normalisert, og i en tilstand som er mye bedre egnet for å forbrenne fett igjen - akkurat som i starten av dietten da du hadde den beste framgangen.

hvorfor anbefaler ikke Torkil , legen bak ketolysedietten dette, om det funker så bra? Han burde jo kjenne til leptin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Hihi, metal barbie, du burde ta deg en spisedag av og til for menneskene rundt deg sin del. Makan til snappy bitchy pigger ut oppførsel :-p

Du ber om hjelp, folk bruker tid og energi på å hjelpe, for så å bli rasende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, metal barbie, du burde ta deg en spisedag av og til for menneskene rundt deg sin del. Makan til snappy bitchy pigger ut oppførsel :-p

Du ber om hjelp, folk bruker tid og energi på å hjelpe, for så å bli rasende!

javel?:p Tror du overreagerer litt,for har ikke vært noe bitchy,rasende eller hatt pigger ut fra min side;) så...i like måte:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge etter en dag med økt inntak nyter en godt av ' å løse alle disse hormonelle endringene slik at kroppen er i tilbake i sin originale stand'?

Dersom kroppen legger til rette for fettlagring etter noen dager på diett, hvorfor bevisst legge inn ekstra etter noen dager på diett?

Har kvinner med samme fettprosent som mennene de sammenlignes med 3 ganger mer leptin enn menn, altså mindre fettvev totalt men et fettvev som totalt sett produserer mer leptin? Da burde det være lettere å gå ned i vekt for kvinner enn menn siden de har mer leptin og leptin styrer så mye rundt fettlagring og forbruk.

Jeg har inntrykk av at menn har lettere for å gå ned i helt enn kvinner..noe logisk der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Man kan fint ha kosedager/spisedager eller hva du nå vil kalle det uten å fråtse totalt fra morgen til kveld da. Du kan også telle kaloriene dine slik at du også ligger rundt basalforbrenning eller litt i overkant denne dagen.

Jeg har aldri en spisedag der jeg hiver i meg alt jeg kommer over. Da faller jeg bort i gamle uvaner. Å skylde ned sjokoladen med cola fra morgen til kveld er ikke måten man skal gjøre det på og her missforstår mange. Jeg gikk ned flere kilo med 1 lørdag i uka jeg spiste hva jeg ville alt fra pasta, smågodt til iskrem. Er viktig å kunn begrense seg uansett når man er på diett. Det er da veldig unøvdnevdig å kompensere for ukas underskudd å ødelegge dette med overspising. Å være fornøyd etter 1 kakestykke og ikke spise hele kaka er greia. Det sier vel seg selv.

Nå er vi jo forskjellige, men hvis du skal gjøre en livsstilsendring er fråtsedager som jeg også kunne kalt det umulig være sunt. Kos deg, men begrens mengden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...