Gå til innhold

Etter spisedager,hva bør man ligge på av kcal?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:eek:

Chiller´n litt `a, kompis! :D

Det er vel mer generelt prat, ikke om DEG. ;) Slik vil alltid diskusjonsforum være, derfor de er lærerike. :thumbsup:

Ja det er greit nok;) Men jeg blir litt irritert når det skal diskuteres i denne tråden,da er det kanskje ikke merkelig om jeg tror det refereres mot meg?:p Også blir jeg jævlig provosert når folk kommer med sånne ting som: " folk er så svake i hue" fordi de koser seg en dag i ny og ne...pass på deg sjæl liksom:unsure: hvis det å slanke seg og bli sunnere betyr¨å aldri kunne spise en sjokolade i helgen og ta seg et glass nå og da og spise litt av det man savner på diett,så ja,da kaller ikke jeg det sunt akkurat..man å slappa litt innimellom ass! Nå poengterte jeg også a det ikke var snakk om å spise hele dagen og bare det usunne,når jeg snakka om spisedag da...mulig det betyr å trykke tryne nedi alt av dritt for enkelte men:meh: Ja jeg ble litt irritert bare:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

metalbarbie, vi diskuterte en sak, ikke med deg som person i tankene.

Greit ,flott:) Men de går an å slappa litt...for første har jeg aldri snakka om å fråtse eller overspise eller noe slikt ,så hvor det kom fra at spisedag er å trøkke tryne nedi alt av drittmat ,det lurer jeg virkelig på da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg helt enig i akkurat det. En spisedag blir for så utrolig mange den store dagen i uka, som de lengter etter fra mandag til lørdag, hvor de kan hive seg over alt de har holdt seg unna hele uka. Man blir avhengig av spisedagen, og det gjør dietten så utrolig mye tøffere. Man straffer på en måte seg selv hele uka for å kunne stappe nedpå i helgen.

Det blir nesten litt som overspising, og du venner deg til det å hive innpå med snacks og godteri, som kanskje er nettopp det som gjorde at man ble overvektig fra starten av. Slik lærer man ikke den fantastiske egenskapen som er å bare ta litt. Nyte de tre sjokoladebitene uten å gå for hele plata når du først er i gang. Det å kunne ta ett kakestykke og la det være med det. Du låser deg fast i det mønstret du har hatt hele tiden med å spise masse usunt på en gang, og deretter straffe deg for det.

Dermed ville jeg selv sagt at det å kunne "unne" seg litt av det du har lyst på hver dag, og være tilfredstillt med det vil jevnt over gi bedre resultater og mindre cravings.

Jeg vet det for mange er vanskelig å bare la det være med det lille og ikke ta løpet ut, men kanskje det er nettopp det man må lære seg. Hvis ikke fortsetter man egentlig bare som man alltid har gjort.

Takk :) Må bare si at det du skriver her er en enorm lettelse for meg å høre! Jeg kjører definitivt etter prinsippet "bittelitt kos hver dag" og avslutter gjerne kvelden med en sjokoladebit (ja, 1:D) og greier å la det være med denne ene. Jeg har sjelden (omtrent bare ved PMS:P) for tiden behov for å bruke lørdag som en skeie-ut-dag, og spiser gjerne fisk og salat på lørdag og søndag - eller torsdag for den saks skyld. All maten jeg spiser nå for tiden er jo god, sunn og hjemmelaget uansett, det er ikke pizzaen, hamburgeren osv. jeg lengter etter lenger - det er resultatene jeg ønsker meg.

Jeg prøver likevel mentalt å unngå å spise disse godbitene, fordi all erfaring og tidligere følelser knyttet til sjokolade, godteri og "god" mat tilsier at jeg bør ha dårlig samvittighet, ha en unnskyldning for å spise (type "ja det er jo tross alt lørdag" ), skamme meg om jeg gir etter for kosen osv. Men dette du nevner er et system som virkelig fungerer for meg, så jeg gidder ikke føle skyld for det lenger! Takk, takk :)

Samtidig er det vel forskjellig for alle, så for OP er det kanskje en dag i uken som er det beste :) Alt handler vel bare om å få det til å funke. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skrev nettop at vi diskuterte ikke deg. Det var ikke helt ryddig å gjøre det på din tråd selfølgelig, men trodde du kunne se gjennom fingra med det, skjønner du.

Ja det gjør jeg men når alle andre komme med sine meninger og tanker om alt mulig så kan jeg vel gjøre det samme:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Må bare si at det du skriver her er en enorm lettelse for meg å høre! Jeg kjører definitivt etter prinsippet "bittelitt kos hver dag" og avslutter gjerne kvelden med en sjokoladebit (ja, 1:D) og greier å la det være med denne ene. Jeg har sjelden (omtrent bare ved PMS:p) for tiden behov for å bruke lørdag som en skeie-ut-dag, og spiser gjerne fisk og salat på lørdag og søndag - eller torsdag for den saks skyld. All maten jeg spiser nå for tiden er jo god, sunn og hjemmelaget uansett, det er ikke pizzaen, hamburgeren osv. jeg lengter etter lenger - det er resultatene jeg ønsker meg.

Jeg prøver likevel mentalt å unngå å spise disse godbitene, fordi all erfaring og tidligere følelser knyttet til sjokolade, godteri og "god" mat tilsier at jeg bør ha dårlig samvittighet, ha en unnskyldning for å spise (type "ja det er jo tross alt lørdag" ), skamme meg om jeg gir etter for kosen osv. Men dette du nevner er et system som virkelig fungerer for meg, så jeg gidder ikke føle skyld for det lenger! Takk, takk :)

Samtidig er det vel forskjellig for alle, så for OP er det kanskje en dag i uken som er det beste :) Alt handler vel bare om å få det til å funke. Lykke til!

Jeg må bare si det--Du kan faktisk,md litt kreativitet,spise både pizza og burgere ganske ofte hvis du lager at selv og bytter ut ingedienser med sunne varianter;) jeg kan ikke spise pizza og burger selv pga at jeg rett og slett ikke tåler brødet,hveten altså,men d går an å lage selv og da kan ma n ta hensyn til både blodsukker,fet og karb innhold osv:)

En annen ting er at når man først skal unne seg noe utenom det vanlige bør man ikke ha så jævla dårlig samvittighet;)Handler om å finne balansen,det må ikke være alt eller ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg helt enig i akkurat det. En spisedag blir for så utrolig mange den store dagen i uka, som de lengter etter fra mandag til lørdag, hvor de kan hive seg over alt de har holdt seg unna hele uka. Man blir avhengig av spisedagen, og det gjør dietten så utrolig mye tøffere. Man straffer på en måte seg selv hele uka for å kunne stappe nedpå i helgen.

Det blir nesten litt som overspising, og du venner deg til det å hive innpå med snacks og godteri, som kanskje er nettopp det som gjorde at man ble overvektig fra starten av. Slik lærer man ikke den fantastiske egenskapen som er å bare ta litt. Nyte de tre sjokoladebitene uten å gå for hele plata når du først er i gang. Det å kunne ta ett kakestykke og la det være med det. Du låser deg fast i det mønstret du har hatt hele tiden med å spise masse usunt på en gang, og deretter straffe deg for det.

Dermed ville jeg selv sagt at det å kunne "unne" seg litt av det du har lyst på hver dag, og være tilfredstillt med det vil jevnt over gi bedre resultater og mindre cravings.

Jeg vet det for mange er vanskelig å bare la det være med det lille og ikke ta løpet ut, men kanskje det er nettopp det man må lære seg. Hvis ikke fortsetter man egentlig bare som man alltid har gjort.

Amen sister!

Spisedag har kun vert psykologisk ødeleggende for meg + etter jeg nådde en viss vekt gjorde det aldri noe for vekten. Bedre å kunne unne seg noe godt av og til, og gjerne gå litt for mye i overkant ( shit happens ) uten at det er krise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det--Du kan faktisk,md litt kreativitet,spise både pizza og burgere ganske ofte hvis du lager at selv og bytter ut ingedienser med sunne varianter;) jeg kan ikke spise pizza og burger selv pga at jeg rett og slett ikke tåler brødet,hveten altså,men d går an å lage selv og da kan ma n ta hensyn til både blodsukker,fet og karb innhold osv:)

En annen ting er at når man først skal unne seg noe utenom det vanlige bør man ikke ha så jævla dårlig samvittighet;)Handler om å finne balansen,det må ikke være alt eller ingenting!

Ja, absolutt:) Jeg lager hjemmelaget hamburger med LCHF-brød iblant, jeg er bare menneskelig :D Også er den jo mye bedre hjemmelaget da!

Og du har helt rett, man bør selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet.. det er nok bare noe som lett dukker opp. Flink pike-syndrom osv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt:) Jeg lager hjemmelaget hamburger med LCHF-brød iblant, jeg er bare menneskelig :D Også er den jo mye bedre hjemmelaget da!

Og du har helt rett, man bør selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet.. det er nok bare noe som lett dukker opp. Flink pike-syndrom osv. :D

Ikke sant;) Men,man bør jo heller ikke gå dithen hvor man VET at den dårlige samvittheten er et faktum...feks det å sise aaaaltfor mye dårlig mat...det er jo unødvendig og som man merker etterhvert(inkludert meg etter sist gang jeg sposte alt for mye snop) at det smaker ikke noe godt engang og man vet ikke lenger hvorfor man spiser det...det er ille og det kreves at man får dårlig samvittighet:P Men dit tror jeg ikke man går så ofte:P Ivertfall så er ikke det jeg mener med å spise seg opp en dag:)

Flink pike syndromet ja,been there,done that alt for mange ganger:P Nå er jeg en av de som unner seg noe litt nå og da,ikke nødvendigvis HVER lørdag ,men det planlegges JA,for å ha kontroll på vektnedgangen så må jeg jo det:P men or meg er denne metoden avsappet og jeg stresser ikke emd det og det gjr ikke min diett/slankekur tøff,tvert der imot:) Men vi er alle forskjellige...man tenker forskjellig og psyken vår takler forskjellige ting...så man å so sagt finne sin metode:) Men det er ingen tvil om at med en gang man får et avslappet forhold til mat generellt så vil man ikke overspise lengre..det er en del av å ha et avslappet forhold til mat:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i livet klart en spisedag. Som andre har nevnt tidligere så tror jeg livet mitt hadde begynt å handle om den ENE dagen. I tillegg hadde de resterende 6 dagene i uken vært et helvete siden jeg måtte ha ligget enda lavere på kalorier for at spisedagen skulle gå opp i opp.

Nei til spisedag, og ja til å spise godt men moderat hele uken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i livet klart en spisedag. Som andre har nevnt tidligere så tror jeg livet mitt hadde begynt å handle om den ENE dagen. I tillegg hadde de resterende 6 dagene i uken vært et helvete siden jeg måtte ha ligget enda lavere på kalorier for at spisedagen skulle gå opp i opp.

Nei til spisedag, og ja til å spise godt men moderat hele uken :D

Du har så liten fettprosent at spisedag/oppkarbing er svært gunstig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har så liten fettprosent at spisedag/oppkarbing er svært gunstig for deg.

kan du utdype den litt? Skjønner ikke hvorfor man på død og liv MÅ ha spisedag hvis man trives bedre uten. Og heller fordeler de ekstra kaloriene utover uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du utdype den litt? Skjønner ikke hvorfor man på død og liv MÅ ha spisedag hvis man trives bedre uten. Og heller fordeler de ekstra kaloriene utover uka.

Sa ikke at man MÅ:p

Men, det har seg sånn da, at vi har ett fint hormon kalt leptin - av mange kalt ett svært magisk hormon, siden det "kontrollerer" mange prosesser i kroppen. Hjernen mottar hele tiden signaler fra kroppen om hvordan den har det; hvor mye du veier, fettprosent, hvor mye du spiser, hvor mye du trener og så videre. Først og fremst skjer dette ved hjelp av hormonelle endringer. Samtidig sender hjernen signaler tilbake til kroppen via hormoner og sentralnervesystemet som forteller den hva den skal gjøre. Øke ditt, redusere datt, forandre dutt. Litt forenklet, men nok til at vi forstår sammenhengen. Og når vi er på diett så endrer hormonene seg. Jeg regner da sterkt med at for din del ligger man enten i kcalunderskudd eller vedlikehold.

Leptinreseptorer finnes i alle vevstyper i kroppen, og er ett av kroppens mest viktige hormon. Leptin påvirker hvor mye insulin som frigjøres, det påvirker immunforsvaret,, det øker forbrenningen av fett i musklene og reduserer bruken av glukose og aminosyrer. Det påvirker også fettcellen direkte ved å gjøre den mer motstandsdyktig mot lagring av fett. Leptin spiller også en rolle under graviditet og er en av årsakene til at diett frarådes under svangerskap. De med stor fettprosent produserer mer leptin enn de med lav fettprosent og kvinner har 3 ganger mer leptin enn menn.

Endringer i kostholdet påvirker leptin. En uke på diett når fettprosenten er under ca 22 vil redusere leptinnivåene med 50%. Kroppen reagerer uheldigvis mer negativt på synkende leptinnivåer enn på økende leptinnivåer, rett og slett fordi den har ikke noe lyst til å kvitte seg med ekstra fett. Det er kroppens instinkt som sier "SPAR PÅ FETTET, FOR GUDS SKYLD", og så gjør den det da. Den liker fett den. Derfor legger den til rette for rask fettlagring etter noen dager på diett (dersom fettprosenten er normal til lav)

Når leptinnvåene faller, skjer det som sagt en del negative ting i kroppen, spesielt når fettprosenten begynner åbli veldig lav. Testosteron, veksthormoner, tyroid (stoffskiftet), og forbrenning kræsjer, samtidig øker kortisol (stresshormon som gjør det vanskelig å slippe vekt), sultfølelse (den der hvor duvil kræsje i en kilo sjokolade) oppstår og man kan føle seg litt tygd og spyttet ut. Proteinsyntensen reduseres og kroppen vil spare på fettet og prøver heller å spise av muskulaturen.

En dags overspising/oppkarbing løser alle disse hormonelle endringene slik at kroppen er tilbake i sin originale stand og kan jobbe mer effektivt igjen. Spesielt karbohydrater er ironisk nok det som hjelper best. Ved å gi den litt ekstra energi en dag gjør du kroppen en tjeneste og lar den komme i en oppbyggende fase istede for en konstant nedbrytende fase. Når du så går tilbake på dietten igjen, er kroppen mer eller mindre normalisert, og i en tilstand som er mye bedre egnet for å forbrenne fett igjen - akkurat som i starten av dietten da du hadde den beste framgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så liten fettprosent at spisedag/oppkarbing er svært gunstig for deg.

Hmm interesting..! Hvor mange kalorier skal man ligge over på en spisedag?

Bare skjønner ikke at det ikke ødelegger for "strevet" de 6 andre dagene i ukene.

Ligger på rundt 1300-1500 kalorier om ukedagene, og om jeg i helgen skulle komme opp i 1600-1700 kalorier så er det ikke en krise, og det skjer. Men jeg vil, og har ingen problemer med å ligge på 1300-1500 kalorier i ukedagene. (Og helgene om det går og passer)

Er riktignok bare for noen uker for å komme ned igjen til normalvekten min, og så vil jeg nok ligge på litt høyere kaloriinntak. Men klarer fint å bygge muskler samtidig som jeg ligger på 13-1500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er forskjellig-ergo forskjellig ting funker for forskjellig folk! For meg funker det slik som jeg har gjort det både for psyken og fremgang og jeg trives med denne metoden å gå ned i vekt på:) For andre så går det ikke,det er mye synsing ut å går uten at mange av dere ikke tenker over at vi liker forskjellige ting her i livet og har forskjellige måter å gjøre ting på;) Hva som er NØDVENDIG for noen er ikke det for andre...sånn er det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er forskjellig-ergo forskjellig ting funker for forskjellig folk! For meg funker det slik som jeg har gjort det både for psyken og fremgang og jeg trives med denne metoden å gå ned i vekt på:) For andre så går det ikke,det er mye synsing ut å går uten at mange av dere ikke tenker over at vi liker forskjellige ting her i livet og har forskjellige måter å gjøre ting på;) Hva som er NØDVENDIG for noen er ikke det for andre...sånn er det;)

Vi har ikke sagt noe annet, vi heller. Som deg sier vi bare hva som passer for oss selv, og det var ingen synsing basert på hva "alle" bør gjøre, så beklager om det kom frem slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det:) Men tja,det kommer veldig frem slik her på forumet generellt fordi alle er veldig bastante på det de sier og da får man jo jo litt inntrykk av at "its my way or the higway" liksom:P Men jeg forstår at det lett kan bli slik,hvis noe funker svært godt for noen så vil man gjerne få andre til å gjøre det samme:) Og jeg skjønner at fakta er fakta,det finnes ikke noe å mene om fakta uansett ,fakta er fakta uansett hvor mange forskjellige meninger det er:D Men ja,d blir fort litt mye synes jeg og fort utenom tema også ,folk tar litt av:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm interesting..! Hvor mange kalorier skal man ligge over på en spisedag?

Bare skjønner ikke at det ikke ødelegger for "strevet" de 6 andre dagene i ukene.

Ligger på rundt 1300-1500 kalorier om ukedagene, og om jeg i helgen skulle komme opp i 1600-1700 kalorier så er det ikke en krise, og det skjer. Men jeg vil, og har ingen problemer med å ligge på 1300-1500 kalorier i ukedagene. (Og helgene om det går og passer)

Er riktignok bare for noen uker for å komme ned igjen til normalvekten min, og så vil jeg nok ligge på litt høyere kaloriinntak. Men klarer fint å bygge muskler samtidig som jeg ligger på 13-1500.

jeg synes ikke man skal si at noe er gunstig for noen,når man ikke har forsket på denne kroppen individuelt og vet med sikkerhet at denne kroppen trenger ditt eller datt. Jeg tror at hvis noe funker,IKKE forandre på noe. Når fremgangen stopper så kan man prøve ting ,men in the end så tror jeg at hvis noe funker så funker det:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...