Gå til innhold

Lettbrus


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet hva som fungerer for meg og som gjør at jeg både føler meg best mulig og også er sunnest mulig på alle måter. Og da ikke bare ut i fra synsing men på bakgrunn av blodprøver, hormontester osv. ;) Var ikke meningen å tråkke folk på tærne. Jeg velger å spise mest mulig økologisk (eller giftig haha) osv og andre drikker lettbrus osv. Ulike meninger og tilnærminger må det være lov å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva som fungerer for meg og som gjør at jeg både føler meg best mulig og også er sunnest mulig på alle måter. Og da ikke bare ut i fra synsing men på bakgrunn av blodprøver, hormontester osv. ;) Var ikke meningen å tråkke folk på tærne. Jeg velger å spise mest mulig økologisk (eller giftig haha) osv og andre drikker lettbrus osv. Ulike meninger og tilnærminger må det være lov å ha.

Du tråkker ingen på tærene med å mene at noe er enten sunt eller usunt, men du fremstår som lite villig til å vurdere ting kritisk. Å spise økologisk er vel og bra det, men om du tror at økologisk = ingen giftstoffer, så tar du feil. Å ikke drikke lettbrus er også helt ok, men om du hevder at de minimale mengdene med aspartam utgjør en helserisiko, så tar du også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke grunnlag for å påstå at jeg er lite villig til å vurdere ting kritisk ut fra det jeg skriver her. Min tilnærming både til bodybuilding og min egen helse generelt er ikke basert på ukritisk synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke grunnlag for å påstå at jeg er lite villig til å vurdere ting kritisk ut fra det jeg skriver her. Min tilnærming både til bodybuilding og min egen helse generelt er ikke basert på ukritisk synsing.

Utifra det du skriver her har du jo bestemt deg for hva som gjelder utifra din egen mening, og når du blir presentert argumenter for hvorfor det ikke nødvendigvis er helt riktig så avfeier du det med at alle kan mene det de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADI-verdiene fra EFSA, JECFA og mattilsynet er basert på den tilgjengelige forskningen. For aspartam er denne grensen satt til 40mg/kg kroppsvekt/dag (i USA er det 50mg). Dette tilsvarer ca 0,8 dL lettbrus per kg kroppsvekt, hver eneste dag hele livet. For aspartam er det benyttet en sikkerhetsfaktor på 100, til den høyeste dosen som aldri har vist noen negative helseeffekter. Dette vil si at du i teorien kan drikke 8dL lettbrus per kg kroppsvekt hver dag hele livet, og enda er det ikke påvist noen negative helseeffekter.

Du kan selv regne deg fram til hvor mange liter lettbrus du mener dette tilsvarer for din kropp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADI-verdiene fra EFSA, JECFA og mattilsynet er basert på den tilgjengelige forskningen. For aspartam er denne grensen satt til 40mg/kg kroppsvekt/dag (i USA er det 50mg). Dette tilsvarer ca 0,8 dL lettbrus per kg kroppsvekt, hver eneste dag hele livet. For aspartam er det benyttet en sikkerhetsfaktor på 100, til den høyeste dosen som aldri har vist noen negative helseeffekter. Dette vil si at du i teorien kan drikke 8dL lettbrus per kg kroppsvekt hver dag hele livet, og enda er det ikke påvist noen negative helseeffekter.

Du kan selv regne deg fram til hvor mange liter lettbrus du mener dette tilsvarer for din kropp ;)

Kan du henvise meg til forskningen dette er hentet fra? Liker å lese selve kilden for å se hvordan man har kommet frem til resultatene, hvem som står bak forskningen osv. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2006:

EFSA Press Release: EFSA assesses new aspartame study and reconfirms its safety

Finally the Panel concluded that based on all the available data to date there is no reason to further review the previous scientific opinion on the safety of aspartame nor to revise the Acceptable Daily Intake (ADI) for aspartame of 40 mg/kg body weight. Commenting on the AFC Panel’s risk assessment, Dr. Herman Koëter, EFSA Acting Executive Director, said: “EFSA considers that the results of this new study on aspartame do not provide a scientific basis for reconsidering its use in foods. If any new information would become available in the future, EFSA will review these as a matter of priority.”

2010:

EFSA - Technical Report: Report of the meeting on Aspartame with National Experts

In conclusion, the National Experts have not identified any new evidence that requires a recommendation to EFSA that the previous Opinions of EFSA and the SCF need to be reconsidered.

EFSA = European Food Safety Authority

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på aspartam vil jeg bare nevne et unntak fordi jeg kjenner to av de ca. 6 personene i Norge som har Føllings Sykdom.

Føllings Sykdom innebærer feil i omsetningen av fenylalanin som over tid kan gi ganske alvorlige konsekvenser. Aminosyre er en del av aspartam, og mennesker med den sjeldne sykdommen bør begrense om ikke avstå helt fra aspartam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på aspartam vil jeg bare nevne et unntak fordi jeg kjenner to av de ca. 6 personene i Norge som har Føllings Sykdom.

Føllings Sykdom innebærer feil i omsetningen av fenylalanin som over tid kan gi ganske alvorlige konsekvenser. Aminosyre er en del av aspartam, og mennesker med den sjeldne sykdommen bør begrense om ikke avstå helt fra aspartam.

Det er riktig, men samtidig er det andre ting som er viktigere kilder til fenylalanin, f.eks. kumelk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg var ikke helt seriøs når jeg sa det var seks personer i Norge som hadde PKU.

Og, ja Vegard, det er helt riktig. De jeg kjenner med PKU snakker dog for det meste om at de må holde seg unna proteinrik mat og kan bare spise så og så mange enheter pr. dag i tillegg til sin spesialdiett, og selv om dette i og for seg er greit, er det ikke sikkert alle med PKU tenker på at det finnes tilsetningsstoffer som også kan være skadelig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeaG: Hvorfor er du skeptisk til kunstig søtning? Er du redd det er avhengighetsskapende? Er du redd det har en effekt på matinntak / sultfølelse? Er du redd det har en innvirkning på insulinfølsomheten eller at det trigger frigjøring av insuling? Eller er du redd at inntak av kunstig søtning er direkte farlig i seg selv, at det er giftig (ved inntak av en gitt mengde lettprodukt )?

Jo mer presist du formulerer deg jo bedre diskusjon vil du få, og da vil en også kunne henvise til referanser som er relevante..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du f.eks lagt ut bilde på bloggen din av mat jeg regner med kun er økologisk, ubehandlet og ikke inneholder noen kjemikalier:

IMG_4748.JPG

Dette kan godt kalles et argument for de påstandene jeg kom med tidligere angående rasjonaliteten i det du har sagt.Ikke en mening. Her er det konflikt mellom det du sier du gjør og det du gjør, og her er beviset.

Var da voldsomt så ivrig du var du da! Tenkte tanken på at noen kom til å ta dette bildet fra bloggen min:rofl: Det er ikke alt her som er mitt, eller som jeg bruker lenger. Etter prøving, feiling og etterhvert som man leser og lærer så luker man bort det som ikke funker eller som gjør at en ikke føler seg 100% sunn og frisk. Jeg velger supps med omhu og prøver å velge de uten kunstig søtning osv. Jeg er veldig nøye på hva JEG velger å spise/drikke. 99% av tiden er det noe som tilfører kroppen min næring og som den har nytte av. Bra vi alle kan velge selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å ta en sånn tone. Hver gang jeg blir aktiv på et forum eller starter en blogg blir jeg minnet på hvorfor jeg ikke skal gjøre nettopp det. Kverulante sinte folk! Kanskje du har noen hormonelle ubalanser som gjør deg så irritert og opprørt. Finnes tester for sånt! Svaret på spørsmålet ditt er forøvrig ironi! Ønsker deg et langt og sunt liv! Husk at naturlig er best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...