Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok. Snart trettiårig tobarnsmor med alvorlig tilfelle av støttemedlemssyken og kukerundtsyndromet. Bruker alle vannvittige unnskyldninger jeg kan komme på.

For feit, for svak, konstant trøtt, konstant sulten.

Kondis som ei gammel dame, og kjørt meg selv helt til bunn.

172 høy, 76 kg med kulemage. Tror målet ligger på 60-65 kg. Burde for fanden klare å spikre både form og fasong på rimelig tid; MEN jeg AKTER IKKE å slutte å spise skikkelig mat.

Mannen har hivi seg på "prosjekt meg selv", og er godt i gang med trening, og jeg bidrar så godt jeg kan på matfronten, siden det er jeg som er kokka i huset her.

Hans målsetting inkluderer at det er det samme HVA han spiser hvis det gavner han på treningsfronten.

Med meg er det omvendt. Jeg vil ha MAT. Ekte, skikkelig ordentlig MAT. Hvis ikke kan det være.

Jeg lever EN gang, og skal kose meg aldeles GLUGG ihjel mens jeg gjør det. Ris og poteter er ikke noe must. Ei heller brød. Problemet nå er at jeg enten er opptatt med å sove eller spise, mens resten av verden løper fra meg. Er trøtt og sulten, hele tiden. Elsker pasta, elsker melkeprodukter.

Hva fanden gjør jeg nå da? Sier opp mitt idiotiske støttemedlemsskap på Elixia? Får helt hetta av alle de kule folka med siste treningstrend som sin "greie". Kan godt trene hardt, og basic styrke. Gjør det som kreves hvis det kvalifiserer til skikkelig trening, og ikke inkluderer svette portugisere/spanjoler med "dansebukser" og hoftevrikking.

Ekthet og back to basics er et overordnet mål.

Gi meg biffsalat og tunfisk, jeg kommer ikke til å kjøpe proteinshakes eller fabrikerte sukkererstatninger. Og dette må også funke i en hverdag med to små barn og jobb. Allerhelst vil jeg slippe å lage 3 middager; en til meg, en til mannen og en til barna. Er dette i det hele tatt mulig å få til?

Så; hva gjør jeg nå? Tømmer kjøleskapet? Går? Sykler? Jogger (hater jogging)? Løfter vekter? Er FULLSTENDIG blank og trenger tips, leser meg gjerne opp på egenhånd, men ønsker stoff fra kvalifiserte folk. Jeg vet ikke hvordan jeg skal spise, eller hvordan jeg skal trene. Det er da altfor mye selvmotsigende der ute? Enorme mengder info jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med! "Vanlige nybegynnerfeil"? Hva er det da?!

Gidder ikke å kaste bort mer av mitt dyrebare og høyt elskede liv, -hjelp! :D

ALL fornuftig hjelp tas imot med stor takk, og utbroderende tilbakemeldinger! ;)

Fortsetter under...

Hei og velkommen!

Så flott at du har kommet dit at du ønsker å gjøre noe, det er et stort steg i riktig retning!

Når det gjelder mat trenger du ikke å spise tunfisk(fysj:p) eller drikke proteinshake istedet for mat ;) Jeg startet et sunt kosthold med regelmessig trening i januar, og har trappet opp treningen etterhvert som jeg har blitt i bedre form. Hittil har jeg gått ned nesten 15 kg og 70 cm :D og av mat så har jeg spist vanlig sunn mat, frukt, grønt, laks, kylling, svinefilet, biff osv. Jeg har kuttet ut karbs til middag, spiser heller masse grønnsaker, men spiser gjerne havregrøt til lunsj, så er ikke helt karb-free. Jeg spiser 5-6 måltider om dagen: frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds (ja, noen ganger blir det ikke like mange måltider)

Av trening så foreslår jeg at du finner noe du har lyst til, enten det er jogging/tur ute eller på Elixia :) Jeg startet med ellipsemaskinen på mitt treningsstudio :) Så trappet jeg det opp med saltimer, som Step, Pump(styrke) også videre. Man lærer mye teknikk på Pump, det kommer godt med når man skal prøve seg i styrkesalen. Det er nok lurt å legge inn en del styrketrening i tillegg til kardio, greit å variere og man strammer opp mye mer :)

Ønsker deg masse lykke til! Dette skal jeg følge med på ;)

Hei!

Når det gjelder maten har jeg tro på å spise alt med moderasjon, jeg mener det er viktig å ha litt kunnskap om hva som er bra og ikke bra. Det er ganske enkelt å leve relativt sunt, uten å måtte kutte ut alt som er godt. Kutt ut de enkle, kjappe middagene, planlegg heller alle middager på forhånd. Da er det mye enklere å få til et sunt måltid. Kylling, svinekjøtt, alle typer fisk, biffkjøtt, med grønnsaker, ris, fullkornspasta. Kutt ned på sausen;) Skyr, cottage cheese o.l er gode mellommåltid. Havegryn/grøt er godt til frokoster som metter lenge.

Har selv fått mange tips når det gjelder trening her på forumet, det er mange kunnskapsrike folk her. Ferdigoppsatte treningsprogram ut fra treningserfaring | Fitnessbloggen Forum

Her fins det treningsprogram for enhver smak, stort sett basert på styrketrening. Best fettforbrenning får en vel med kardio-trening - gå tur, sykle, jogge osv.

Jeg er selv ganske ny på dette, men har store ambisjoner om å etablere en ny livsstil som er sunnere for meg og familien:)

Oh, allerede svar fra herlige mennesker! DETTE kan vi like! Konemor kjenner hun blir glad innvendig (og er allerede uhemmet igang med å omtale seg selv i tredje person). Jada, prøv å heng med i svingene da, folkens. Vi er i gang med livsstilsendringene som tvang seg frem med vinterdepresjoner og tidsklemme og akutt behov for budsjettering. Planlegging og storhandlig er ingen problem, å bruke sunn fornuft og vite hva som er tålelig bra, er heller ingen problem (jeg sier ikke at det dermed er satt ut i praksis). Hvorfor jeg er trøtt og sulten hele tiden koker vel ned til småbarnsperioden med lite søvn, kombinert med bekymringer og altfor stort inntak av kaffe mokka (jupp, har Bialettikanne, sjokoladesaus-DUNK og Helmelk i all mass i heimen), og raske karbohydrater og sukker på generelt grunnlag. Drikker ikke brus, spiser ikke sjokolade. Men heller gjerne i meg 3 kaffe mokka i løpet av en dag (starter morgenen med mini sånn i halv sekstiden, går til køys et sted mellom 22 og 24. o.O

Søker holdnings og livsstilsendringene for meg og resten av familien, huset legges straks ut for salg, og livet skal bli lettere, downsized på alle områder. Det skal skjæres til benet på med tanke på kvantitet, nå skal vi ha KVALITET. På alle områder i livet. Fra lovehandles til faktiske dørhåndtak! Hey, mitt nye slagord! ;) Takk så lenge for svar, håper på fler! :)

Det viktigste for å gå ned i vekt, uansett, er jo å spise mindre kcal. enn du trenger - legge deg litt i underskudd. :) Jeg gikk fint ned 10kg på 6mnd. ved å bevege meg mer, og spise mindre. Tidligere spiste jeg de samme porsjonene til middag som ekssamboeren, noe jeg kutta ut. Jeg spiste mer eller mindre hva jeg ville til middag, men sørget for å ha endel proteiner. Sjokolade og annen godis ble kun lov fredagskveld og lørdager, ikke ellers, samme gjaldt sukkerholdige drikker. Jeg sluttet å spise snacks mellom hvert måltid, og mellommåltidene mine bestod somregel av oppkutta frukt og nøtter (ikke mer enn 5-10stk - mye kcal!). Tror du skal fikse dette :)

"Når det gjelder mat trenger du ikke å spise tunfisk(fysj:p) eller drikke proteinshake istedet for mat ;) Jeg startet et sunt kosthold med regelmessig trening i januar, og har trappet opp treningen etterhvert som jeg har blitt i bedre form. Hittil har jeg gått ned nesten 15 kg og 70 cm :D og av mat så har jeg spist vanlig sunn mat, frukt, grønt, laks, kylling, svinefilet, biff osv. Jeg har kuttet ut karbs til middag, spiser heller masse grønnsaker, men spiser gjerne havregrøt til lunsj, så er ikke helt karb-free. "

WOW! 15 kg på 6 måneder! Gratulerer! Imponerende!

Annonse

"Når det gjelder mat trenger du ikke å spise tunfisk(fysj:p) eller drikke proteinshake istedet for mat ;) Jeg startet et sunt kosthold med regelmessig trening i januar, og har trappet opp treningen etterhvert som jeg har blitt i bedre form. Hittil har jeg gått ned nesten 15 kg og 70 cm :D og av mat så har jeg spist vanlig sunn mat, frukt, grønt, laks, kylling, svinefilet, biff osv. Jeg har kuttet ut karbs til middag, spiser heller masse grønnsaker, men spiser gjerne havregrøt til lunsj, så er ikke helt karb-free. "

WOW! 15 kg på 6 måneder! Gratulerer! Imponerende!

Takk! :D Nytt og bedre liv, men jeg unner meg noe godt her og der ;) Selv om preferansene på noe godt har endret seg da, til mørk 70% sjokolade og riskjeks istedet for Snickers og potetgull ;)

Oh, allerede svar fra herlige mennesker! DETTE kan vi like! Konemor kjenner hun blir glad innvendig (og er allerede uhemmet igang med å omtale seg selv i tredje person). Jada, prøv å heng med i svingene da, folkens. Vi er i gang med livsstilsendringene som tvang seg frem med vinterdepresjoner og tidsklemme og akutt behov for budsjettering. Planlegging og storhandlig er ingen problem, å bruke sunn fornuft og vite hva som er tålelig bra, er heller ingen problem (jeg sier ikke at det dermed er satt ut i praksis). Hvorfor jeg er trøtt og sulten hele tiden koker vel ned til småbarnsperioden med lite søvn, kombinert med bekymringer og altfor stort inntak av kaffe mokka (jupp, har Bialettikanne, sjokoladesaus-DUNK og Helmelk i all mass i heimen), og raske karbohydrater og sukker på generelt grunnlag. Drikker ikke brus, spiser ikke sjokolade. Men heller gjerne i meg 3 kaffe mokka i løpet av en dag (starter morgenen med mini sånn i halv sekstiden, går til køys et sted mellom 22 og 24. :confused:

Søker holdnings og livsstilsendringene for meg og resten av familien, huset legges straks ut for salg, og livet skal bli lettere, downsized på alle områder. Det skal skjæres til benet på med tanke på kvantitet, nå skal vi ha KVALITET. På alle områder i livet. Fra lovehandles til faktiske dørhåndtak! Hey, mitt nye slagord! ;) Takk så lenge for svar, håper på fler! :)

Kaffe er ikke det verste å ha i seg;)

StineB har helt rett i at det gjelder å legge seg i underskudd av kalorier. Ganske små grep kan faktisk utgjøre ganske mye:)

ikke rart du blir sulten av pasta om det blir mye av det og lite av annet. Pasta gir lite næring. Protein og litt fett metter bedre sånn at du ikke må spise hele tida. Tren det du synes er mest gøy da vel og fortsett og spis skikkelig mat. Kanhende du mangler noe minderaler, vitaminer og eller sporstoffer siden du spiser så mye. Eller så er det fordi du spiser mye karbohydrater kanskje, som jo er i pasta. Mange mangler sink, krom og magnesium. Men også d vitamin.

Håper du vil få mer søvn og unngå sukker.

Du kommer nok til å få masse gode svar her, men jeg vil kaste inn mine 2 cents jeg og ;)

1- du sa back to basics- gjør det iht mat og. ikke fabrikata(og pasta er strengt tatt det.) Så ren mat som mulig. Og tro meg, du kan lage MASSE god mat!

2-mat allergier/intoleranser? Mange blir slappe/daffe av gluten eller laktose. noe å tenke på i allefall.

3-tren det du synes er gøy! få med en venn/mannen. Vær aktiv med ungene.

4-(prøv) å få mye(nok) søvn. Søvn er VIKTIG.

Liker foresten måten du skriver på, om du lager loggbok så skal jeg følge med! :D

Det første og viktigste skrittet er nettopp det å bestemme seg.

Jeg kjenner godt til dilemmaet du står i med småbarn og tidsklemma osv...

Før ungene kom bestod livet mitt i å være på treningssenteret 4-5 ganger i uka og å dra rett på fjellet med hunden i helgene. Og da hadde jeg fysisk tungt arbeid i tillegg....

Nå er hunden borte, jeg har ei på 1 år og en på 3 som løper rundt beina på meg uansett hva jeg skal og jeg har havnet i kontorstilling på jobben....

Du kan jo selv gjette hvordan kiloene kastet seg over meg...

Ved nyttår bestemte jeg meg for å ta grep!

Kostholdet ble lagt om til høyt proteininntak og nulltoleranse på tilsatt sukker.

Ongene slenger jeg i sykkelvogna så snart sjansen byr seg og sykler til butikken, besøk osv.. eller bare for treningen sin del. Og barna elsker det.

Jeg drar med de og samboeren ut i skauen på turer og lager enkle sunne måltider på bål.

Jeg har klemt inn 2-3 styrkeøkter i uka som jeg gjennomfører i kjelleren/hagen. Da fokuserer jeg nesten utelukkende på store baseøvelser for å aktivere så mye av kroppen som mulig hver gang. Og jeg løfter tungt. Få reps, mange sett.

Og hver gang sulten melder seg gjelder det å trøkke et skikkelig proteinmåltid i trynet før skaprotte-trangen blir for sterk og sukkerjakten begynner i alle skuffer og skap.

Nå står vekten på samme sted som v nyttår, men jeg har gått inn 4!! hull på beltet.....

Heng deg på samboren, tren sammen, ta med ongene (begge mine elsker å sitte på ryggen når pappa tar armhevinger til ansiktet blir sprutrødt f.eks) :)

Og ikke minst... Begynn å lese næringsinnholdet på matvarene du handler inn og sammenlign de forskjellige matvarene opp mot hverandre!

Mange små justeringer vil til slutt føre til en stor bedring!

Lykke til!!

For det første, den innstillingen du har, gjør at du kommer til å nå langt.

For det andre - bare for å avkrefte/bekrefte - tror du det ikke går ann å trene basic, korte treninger uten å få resultater?

Når ble det å gå ned i vekt ett offer?

Det enkle er absolutt det beste, sukkershake og proteinpulver er overhodet ikke noe du trenger. Ordentlig mat er det absolutt alle bør strebe etter. Dessuten kan du se på dette som en liten reise, noen ting vil endre seg. MEN du trenger ikke gi avkall på det du kaller for "livet" eller livsnyting :)

Annonse

For det første, den innstillingen du har, gjør at du kommer til å nå langt.

For det andre - bare for å avkrefte/bekrefte - tror du det ikke går ann å trene basic, korte treninger uten å få resultater?

Når ble det å gå ned i vekt ett offer?

Det enkle er absolutt det beste, sukkershake og proteinpulver er overhodet ikke noe du trenger. Ordentlig mat er det absolutt alle bør strebe etter. Dessuten kan du se på dette som en liten reise, noen ting vil endre seg. MEN du trenger ikke gi avkall på det du kaller for "livet" eller livsnyting :)

Huhei, dette er et sånn innlegg jeg kan fyre med, for her er vi inne på essensen tror jeg; max innsats på liten tid, vilje (sånn som gir rødsprengt fjes og gryntelyder) når man trener, og livsnyting, spørsmålet er jo bare HVORDAN. H-O-W? Jeg synes at jeg som regel går OPP når jeg har begynt å spise sunt og mindre tomme karbohydrater. Men mulig dette er et kortsiktig resultat av livsstilsendring? Det har jo alene vært nok til at jeg flere ganger faller tilbake i samme tralten. Sykkelvogn har stått på innkjøpslista en stund, og tok en liten tur ut i dag med ungene i tvillingvogn. Dristet meg til og med til å jogge litt intervall. Kryss i taket. Vektnedgang er prioritet og forhåpentligvis den svært så positive sideeffekten av livsstilsendringen, men jeg likte så innmari godt innlegget om "Kukerundtsyndromet". Haha, lo godt flere ganger der :D Tror det er mye sannhet i det, vekttap MÅ komme først fra mat, så fra tung, intensiv og effektiv trening. "Smerte er feighet som forlater kroppen?" I tilfelle er jeg ei jævla pingle, for fy fan. Det gjør jo så JÆVLA vondt med knebøy. :D

HCL: Takker:)

Håper det kan ispirere flere!

Konemor...

Nå skal det legges til at jeg kjørte opptil 6 økter i uka i en periode for å sparke meg selv i ræva og komme inn i en god rytme, og i den perioden trente og spiste jeg ekstremt for å komme inn i vanene med treningen og å lage/spise riktig mat. Etter en stund justerte jeg meg inn på mer moderate og permanente vaner... Det handler om å tilegne seg vaner som man klarer å holde seg til i hverdagen. Skippertak duger ikke i lengden...

Jeg opplevde å bli veldig sliten og tung i kroppen en kort periode etter at jeg kjørte hardt på trening og kuttet voldsomt i karbo inntaket.. Dette valgte jeg å hjelpe litt på ved å spise litt nøtter og rå grønnsaker før trening og ellers nå ungene krevde litt ekstra :)

Men etter en stund venner kroppen seg til å forbrenne fett istedet for å bli skjemt bort med raske karbohydrater og overskuddet kom tilbake og er større enn på mange år!

1. Du må kutte ned på kaffe moccaen, det er 250-300 kalorier i en kopp, og du drikker 3 stykker...pr dag ;) Vanlig kaffe uten noe i har 2-3 kalorier. Litt melk oppi der så får du litt mer, men fremdeles levelig med.

2. Ta barna med i svømmehallen og svi av ett par timer der en gang eller to i uken. Aktivitet for hele familien. Naturen er også gratis, så invester i noen gode sko og ut i marka med dere. Ta med dere en fisk dere kan grille på folie. Gå istede for å kjøre der du kan, ta trappen istede for heisen, puss tennene dine på en fot (I shit you not, det hjelper på magemusklene).Si opp treningsmedlemskapet om du ikke trives med det, men for guds skyld gjør noe aktivt, ut å gå - sykle med barna dine, lån en hund og gå tur med, meld deg inn i en orienteringsgruppe. Bare noe som får kroppen ut av huset litt. Vil du ikke løfte vekter, ikke løft vekter - selv om du burde. Det er ingenting som er så ille enn å gjøre noe man sterkt hater.

3. Finn deg mat du trives med å spise, men unngå helst mye av brødmat, pasta og halvfabrikata. Det samme gjelder barna dine, de har ikke godt av det. Du FÅR barn til å spise grønnsaker, man må bare gjøre det litt morsomt - så jeg kjøper stort sett aldri den der "mine barn spiser ikke ditt og datt", for de hadde spist ting hadde de blitt vant med å måtte smake, prøve og og noen ganger litt lurt istede for å slippe og heller får noe annet som ikke er spesielt bra.

Stikkord er rent kjøtt, fisk, grønnsaker i bøtter og spann, bær, litt frukt, nøtter, kanskje litt havregryn, ekte meieriprodukter, gode oljer, linser, bønner, quinoa, hirse, etc etc. Det er ingen krise om det stikker seg inn litt fullkornspasta eller en brødskive her og der altså. Man KAN faktisk kose seg uten store mengder sukker og pasta og frityrstekt chips og cola :p

Husk at middagsrester lett blir en grei lunsj både for deg og barna, og at mat kan bli en fest om du investerer i sånne der matbokser med flere lommer i. De andre barna kommer til å bli så misunnelige på matpakkene til barna dine atte! Det er alldeles mulig å lage mat til alle sammen, fordi riktig mat er bra, for dere alle - det handler bare litt om hvordan du tilbereder maten. Bruk litt til på å finne matinspirasjon på nettet til liten og stor. Hva med å lage dine egne fiskekaker og lage dem i figurform for barnas del? Eller å lage ett eller annet gøy med masse grønnsaker? La barna hjelpe til på kjøkkenet, da spiser de garantert maten.

Du er sliten og trøtt fordi du spiser feil mat for kroppen din, og gir du den riktig næring vil du merke forskjellen. Mindre sukker og korn, mer grønnsaker, mer kjøtt og fisk og du er på god vei.

Du må egentlig bare bestemme deg for hva du vil, kok ned hva du vil til maks 3 setninger. Så skal vi sette igang WifeMother.

1) Spise skikkelig, men sunn, mat.

2) Gå ned i vekt som følge av kostholdsendringen

3) Begynne å trene. (2-3 ganger i uken, 30-45 min pr. gang, basic øvelser med forbedringspotensial. Først og fremst styrke for å sette igang fettforbrenning. Kondisjon skal få komme senere. )

Hei

Jeg er ingen guru på området, men har gått ned min del av kilo igjennom mine 30 år. Som alle sier i denne tråden, det er kostholdet fremgangen lages. Fitnessbloggen har blitt en reddning. De skriver utrolig mye flott.. Sjekk disse linkene

Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 1 - Fitnessbloggen

Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 2 - Fitnessbloggen

Enkle tiltak som kan forbedre kostholdet ditt - del 3 - Fitnessbloggen

Anbefaler iherb.com for å finne substitutter for sukker. Jeg har gjort det og fant ut at stevie dråper av sjokolade til kaffen blir *vips* kaffemokkaish. :)

Stå på! Så lenge du vil kommer du til å få det til :)

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...