Gå til innhold

Er desperat!! hjelp


mia93

Anbefalte innlegg

Finnes det enkelte som ikke går ned / slipper fett pga søtningsmidler?? Jeg er avhengi av Pepsi max på diett + sukrin / stevia:cry:

Det er i all hovedsak snakk om kunstige søtningsmidler, som f.eks maltitol, som finnes i det aller meste av sukkerfri godis. Kroppen tar opp en viss prosentandel av disse søtningsmidlene siden de har en GI (har ikke helt oversikten over GIen på alle søtningsmidler pr. nu) og dermed får man også litt insulinutskillelse som bidrar til å beholde fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i all hovedsak snakk om kunstige søtningsmidler, som f.eks maltitol, som finnes i det aller meste av sukkerfri godis. Kroppen tar opp en viss prosentandel av disse søtningsmidlene siden de har en GI (har ikke helt oversikten over GIen på alle søtningsmidler pr. nu) og dermed får man også litt insulinutskillelse som bidrar til å beholde fettet.

Hvordan er insulinindeksen til disse søtningsmidlene kontra insulinindeksen til biff, proteinpulver etc.?

Insulin hjelper forresten med å stoppe muskelnedbrytning, så det er ikke bare ondskap.

Insulin index - Wikipedia, the free encyclopedia

Sjekk insulinindeksen til bønner, fisk, kjøtt osv. Det er ikke stor forskjell på de proteinrike matvarene og karbohydratkildene. Så bør man da også være redd for proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sukkeralkoholer. De har en kalorisk verdi på lik linje med andre næringsstoffer. Det er ikke insulinutskillelsen som fører til at man beholder fett i så måte, men, som alltid ellers overskudd over tid der kalorier fra sukkeralkoholer kan bidra om en f.eks gomler nutrilett flere ganger til dagen.

Sukkeralkoholene bidrar veldig lite til energiinntaket da, det er nok hovedsakelig de andre komponentene i nutrilett som bidrar i så måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Skal endel til for å få i seg nok energi fra dem til at det er av betydning. Gjør en det vil det nok føre til et relativt plutselig vekttap grunnet den lakserende effekten store mengder sukkeralkoholer kan ha.

Hehe, i store mengder kan vi nok trygt skrive vil ha, hvertfall hos de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei mia. kan bare si med en gang at det e cipralex som gjør det. eg gikk på de for noen år siden og økte vekten. har aldri hatt problemer med vekt før. uansett ka eg gjore så kom eg ikke ned igjen i vekten før eg kastet pillene på bålet. så snakke med legen om andre løsniger en de pillene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale deg å kutte havregrøten helt!!!det legger seg på magen om man ikke har ett veldig høyt aktivitets nivå, kjør heller på med egg ja :) og eks tomat og agurk til, og prøv å la det gå ca 12 timer mellom siste måltid og neste dags måltid. Eks kl 20 på kvelden og neste 8 på morgen, det øker fettforbrenningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil anbefale deg å kutte havregrøten helt!!!det legger seg på magen om man ikke har ett veldig høyt aktivitets nivå, kjør heller på med egg ja :) og eks tomat og agurk til, og prøv å la det gå ca 12 timer mellom siste måltid og neste dags måltid. Eks kl 20 på kvelden og neste 8 på morgen, det øker fettforbrenningen :)

Hvorfor legger havregrøten seg på magen i større grad enn annen mat? Og hvordan øker fettforbrenningen ved å la det gå lengre tid mellom måltidene, og hva har dette å si totalt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du gått på dette? Har du vurdert effekten sammen med legen din? Hvis Cipralex faktisk bidrar til en vektøkning/gjør det vanskelig å gå ned i vekt - noe som medfører ytterligere nedgang i stemningsleie så burde denne vært vurdert seponert. Sammen med p-piller så har du en fin kjemisk cocktail for å sette på bremsen.

skulle tro att vekøkningen av antidepressiva middel oftest beror på att medisinene "fucker" med sult/mettnads-sentra i hjernen. = Man stopper i seg mer mat enn vad man vanligvis gjør og er oftere sulten = man går opp i vekt. Forslag..kan vara att føra matdagbok., så man vet og følger med kaloriinntaket per dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle tro att vekøkningen av antidepressiva middel oftest beror på att medisinene "fucker" med sult/mettnads-sentra i hjernen. = Man stopper i seg mer mat enn vad man vanligvis gjør og er oftere sulten = man går opp i vekt. Forslag..kan vara att føra matdagbok., så man vet og følger med kaloriinntaket per dag

En økning i kroppens energilagre (fettvev) forutsetter en ubalanse mellom inntak og forbruk. En del medisiner kan påvirke sult/metthet og forbruk, og dermed føre til denne ubalansen. Vektøkning i form av vannansamlinger kommer utenfor dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En økning i kroppens energilagre (fettvev) forutsetter en ubalanse mellom inntak og forbruk. En del medisiner kan påvirke sult/metthet og forbruk, og dermed føre til denne ubalansen. Vektøkning i form av vannansamlinger kommer utenfor dette.

Stemmer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger havregrøten seg på magen i større grad enn annen mat? Og hvordan øker fettforbrenningen ved å la det gå lengre tid mellom måltidene, og hva har dette å si totalt sett?

Det er mye karbohydrater i havregrøt, og det øker insulin, og det kan fort gå til lagring om man har lett for å legge på seg( som her pga medisiner). Når det går lenge mellom måltidene får kroppen tid å tære først på glykogenlagre, deretter glukoneogense og så! begynner ketonforbrenning, dette skjer hos de fleste om natten, men det må gå ett visst antall timer, så spiser man kveld kl 23 og frokost kl 6 (eksempel) så rekker man kanskje ikke komme i fettforbrenningsmodus, eller det blir av veldig kort varighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye karbohydrater i havregrøt, og det øker insulin, og det kan fort gå til lagring om man har lett for å legge på seg( som her pga medisiner). Når det går lenge mellom måltidene får kroppen tid å tære først på glykogenlagre, deretter glukoneogense og så! begynner ketonforbrenning, dette skjer hos de fleste om natten, men det må gå ett visst antall timer, så spiser man kveld kl 23 og frokost kl 6 (eksempel) så rekker man kanskje ikke komme i fettforbrenningsmodus, eller det blir av veldig kort varighet.

Kroppen forbrenner hele tiden både karbohydrater og fett, og intensiteten bestemmer hovedsakelig hva som forbrennes i øyeblikket. Når du sitter i ro forbrenner du hovedsakelig fett, og ved høy intensitet hovedsakelig karbohydrater.

Det er absolutt fornuftig å redusere inntaket av karbohydrater, men havregrøten er ikke riktig sted å begynne. Havre er det klart beste kornslaget, og jeg ville kuttet ut alle andre kornslag før jeg vurderte å gå løs på havren.

Du trenger heller ikke å være i ketose for å forbrenne fett. Som sagt så skjer det en kontinuerlig forbrenning av fett gjennom dagen, som varierer litt etter forholdene. I perioden etter et måltid (høyt insulin) forbrennes hovedsakelig energien i maten du spiste, samtidig som det lagres energi. Senere frigis denne energien.

Antall måltider påvirker ikke den totale forbrenningen, så det er ingen grunn til å la det gå lang tid mellom måltidene med mindre man trives med det, og det er det mange som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen forbrenner hele tiden både karbohydrater og fett, og intensiteten bestemmer hovedsakelig hva som forbrennes i øyeblikket. Når du sitter i ro forbrenner du hovedsakelig fett, og ved høy intensitet hovedsakelig karbohydrater.

Det er absolutt fornuftig å redusere inntaket av karbohydrater, men havregrøten er ikke riktig sted å begynne. Havre er det klart beste kornslaget, og jeg ville kuttet ut alle andre kornslag før jeg vurderte å gå løs på havren.

Du trenger heller ikke å være i ketose for å forbrenne fett. Som sagt så skjer det en kontinuerlig forbrenning av fett gjennom dagen, som varierer litt etter forholdene. I perioden etter et måltid (høyt insulin) forbrennes hovedsakelig energien i maten du spiste, samtidig som det lagres energi. Senere frigis denne energien.

Antall måltider påvirker ikke den totale forbrenningen, så det er ingen grunn til å la det gå lang tid mellom måltidene med mindre man trives med det, og det er det mange som gjør.

Absolutt du har rett i dette:) men det er likevel noen som legger på seg av havregrøt, spessielt på magen..så kan jo være noe å teste? (Jeg vet i alle fall at JEG får mage av havregrøt, sunt eller ei!) Skal man likevel spise havregrøt, så la det bli en moderat porsjon. Og ja vi forbrenner fett i løpet av dagen og, men mer om natten, da tæres det litt ekstra på lagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle tilfeller vil det være det totale forbruket vs det totale inntaket som har noe å si når dagen er over. Hvorvidt man brenner fett eller karbohydrater til de ulike tidene er av mindre betydning :)

Kosthold er så komplisert å undersøke at det er vanskelig å trekke ut en enkelt matvare som fører til fettlagring. Du får aldri kontrollert for alle faktorene, så et slikt resultat vil være veldig uøyaktig. Men du trenger selvfølgelig ikke å spise havregryn, det er mye annet man kan spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk seriøst mage igår da jeg spiste havregrøt.

Vi bruker mer energi, og fett om dagen når vi beveger oss i forhold til om natten.

Unødvendig å diskutere dette videre, men husk at det er litt forskjell på jenter og gutter..Jenter har ett lavere energibehov pga mindre kropp+ østrogen- som gjør oss kvinnelige( går man i tillegg på p-piller=enda lettere for mange å legge på seg). Det er vanskeligere for jenter å miste fett. Om dagen bruker vi mer energi, men det kommer hovedsakelig fra den maten vi har spist, som lagres og brukes utover dagen mellom måltidene! men skal man ned i vekt så må det tæres litt mer enn det. Og total kaloriinttaket må selvsagt være lavere enn forbruket- det er jo hevet over en hver tvil. :) Dette med å la det gå litt tid uten mat fra kvelds til frokost, er bare en bonuseffekt. Men det finnes flere svar og mange veier til målet, dette er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All energi i kroppen kommer fra maten vi har spist.Kroppen ER maten vi har spist. Det er av liten betydning om det var idag eller for en uke siden. Å henge seg opp i hva som skjer på time og dagsbasis når det gjelder fettomsetning er ikke særlig hjelpsomt, og kan lett komplisere ting unødvendig.

Om dagen bruker vi energi vi har fått fra mat, om natten bruker vi energi vi har fått fra mat..Hver sekund av livet bruker du energi som på ett eller annet tidspunkt har kommet fra mat. Om den energien har kommet ved frokost, lunch, middag eller kvelds er langt underordnet hvor mye det er. Energikilden er også lang underordnet mengden på sikt.

De samme fysiologiske prinsippene gjelder for menn og kvinner, så selv om det er faktorer som gjør at kvinner i utgangspunktet har mer fett på kroppen og vanskeligere omsetter det som er lagret på lårene og hoften gjelder de samme prinsippene for vektnedgang. De må bruke akkurat samme metode og akkurat samme fremgangsmåte som menn, men resultatene kommer gjerne ikke like raskt.

En mindre kropp bruker mindre energi men krever mindre energi også. Alt er relativt. Det kan være nyttig å ikke diskutere hva en mener men hva en faktisk vet. Meninger og fakta er forskjellige ting, og det er litt unnvikende å begynne en innlegg med ' Dette er det unødvendig å diskutere videre...Men dette er bare min mening.' Påstander en kommer med bør ha rot i virkeligheten. Jeg kan mene hva jeg vil om hvordan kroppen fungerer, men dersom det ikke stemmer overens med de faktiske forholdene og jeg sier 'jaja, men dette mener jeg' istedenfor å vurdere det kritisk er det bare jeg som taper på det i form av at jeg aldri lærer noe.

Påstandene har rot i virkeligheten, det er bare det at innen ernæring er det ingen ABSOLUTT sannhet. Derfor blir det også ulike meninger om hva som er rett. Men dette er din blogg, så jeg gir meg, her får du siste ordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...