Gå til innhold

Er desperat!! hjelp


mia93

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du mener sukkeralkoholer. De har en kalorisk verdi på lik linje med andre næringsstoffer. Det er ikke insulinutskillelsen som fører til at man beholder fett i så måte, men, som alltid ellers overskudd over tid der kalorier fra sukkeralkoholer kan bidra om en f.eks gomler nutrilett flere ganger til dagen.

Kanskje.

Som med alt annet man inntar er det altså høyst individuelt all den tid man har forskjellige forutsetninger. Det er ikke bare kaloribalansen som spiller inn i en vektreduksjonsfase mener nå jeg, og der er nok den største forskjellen på mitt og ditt syn på vektreduksjon, om jeg ikke tar veldig mye feil :)

Jeg er jo til dels enig med deg: Det største problemet med sukkeralkoholene er at det på lik linje med sukker er tomme kalorier, og det er veldig lett å spise en 100grams sukkerfrisjokolade (450 kalorier) og fremdeles være sulten så man spiser mer mat også (=masse kalorier, jadda jadda), og det gjør jo selvsagt veldig mange fordi de tror de tar opp null 0% av det som er i godisen, for det er jo sukkerfritt må vite. Jeg har mange venninner som absolutt skal spise lavkarboish (les masse fett, lite grønnsaker og masse juksemat) og som hamstrer inn cavalier, geleer, drikker osv og som hele tiden må bake lavkarbokaker og sånt bare fordi...for tenk at det er sukkerfritt og så sunt da gitt. Fungerer ikke sånn.

Men: Har man en person som er noget intolerant mot noe vil kroppen også ha noe å kjempe med. Nå har ikke jeg noen studier å vise til, men jeg syns nå det er en smule merkelig at det kun skal handle om kalorier når folk etter lange plåter med strikt kosthold går ned i vekt nesten på dagen om de kutter ut noe de ikke tåler, det være seg korn, melkeprodukter, tomater eller søtningsmidler og energiinntaket er grovt regna det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje.

Som med alt annet man inntar er det altså høyst individuelt all den tid man har forskjellige forutsetninger. Det er ikke bare kaloribalansen som spiller inn i en vektreduksjonsfase mener nå jeg, og der er nok den største forskjellen på mitt og ditt syn på vektreduksjon, om jeg ikke tar veldig mye feil :)

Jeg er jo til dels enig med deg: Det største problemet med sukkeralkoholene er at det på lik linje med sukker er tomme kalorier, og det er veldig lett å spise en 100grams sukkerfrisjokolade (450 kalorier) og fremdeles være sulten så man spiser mer mat også (=masse kalorier, jadda jadda), og det gjør jo selvsagt veldig mange fordi de tror de tar opp null 0% av det som er i godisen, for det er jo sukkerfritt må vite. Jeg har mange venninner som absolutt skal spise lavkarboish (les masse fett, lite grønnsaker og masse juksemat) og som hamstrer inn cavalier, geleer, drikker osv og som hele tiden må bake lavkarbokaker og sånt bare fordi...for tenk at det er sukkerfritt og så sunt da gitt. Fungerer ikke sånn.

Men: Har man en person som er noget intolerant mot noe vil kroppen også ha noe å kjempe med. Nå har ikke jeg noen studier å vise til, men jeg syns nå det er en smule merkelig at det kun skal handle om kalorier når folk etter lange plåter med strikt kosthold går ned i vekt nesten på dagen om de kutter ut noe de ikke tåler, det være seg korn, melkeprodukter, tomater eller søtningsmidler og energiinntaket er grovt regna det samme.

Det er nytteløst å se på inntak eller forbruk hver for seg. Man må se på balansen som helhet. Hvis man plutselig begynner å miste fettvev så har det skjedd en endring i balansen, enten på inntaks-, forbrukssiden eller begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje.

Som med alt annet man inntar er det altså høyst individuelt all den tid man har forskjellige forutsetninger. Det er ikke bare kaloribalansen som spiller inn i en vektreduksjonsfase mener nå jeg, og der er nok den største forskjellen på mitt og ditt syn på vektreduksjon, om jeg ikke tar veldig mye feil :)

Vel, man kan ikke unslippe termodynamikkens lover.

Og sånn ellers... Hvorfor er du så redd for karbohydrater og insulin egentlig? Du har sagt før at du har normal insulinrespons, så da ser jeg ikke problemet. Hvorfor er det bedre å lagre fett som fett enn karbohydrater som fett? Å fiksere på detaljer drar bare bort oppmerksomheten fra det som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan ikke unslippe termodynamikkens lover.

Og sånn ellers... Hvorfor er du så redd for karbohydrater og insulin egentlig? Du har sagt før at du har normal insulinrespons, så da ser jeg ikke problemet. Hvorfor er det bedre å lagre fett som fett enn karbohydrater som fett? Å fiksere på detaljer drar bare bort oppmerksomheten fra det som betyr noe.

Fordelingen av karbohydrater og fett har først og fremst sin effekt på det totale energiinntaket under ad libitum forutsetninger. Ved en frisk insulinrespons vil insulinutskillelse etter et måltid ha mindre å si i det store bildet. Ved en unormal insulinrespons, f.eks. ved grader av insulinresistens, kan det ha mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for mange gode svar og tips :) setter veldig stor pris på det!

Har byttet antidepressiva, til noen som ikke skal gi økt matlyst/vekt økning, som bivirkning. Noen sier de allerede syns jeg har blitt tynnere, men hvem vet? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror sistnevnte kan være mye av årsaken. Min erfaring iallfall, begynt med nedtrapping nå. Hjelper nok å slutte med de. Lykke til:)

Kan desverre ikke slutte på dem enda, har fått beskjed om å gå på de helst 1 år til. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler hvordan du har det. November 2011 meldte kjæresten min meg på Vektklubb.no, noe som hjalp meg veldig med å gå ned i vekt. Har nå gått ned 10 kilo, men skal fortsette litt til. Jeg anbefaler det på det sterkeste! Du kan sette opp et mål om hvor mange kilo du har lyst å gå ned på antall uker, og alt det du spiser må skrives ned. Jeg holdt meg til 1300 kcal per dag og gikk ned 1 kilo i uken :)

Diett.no er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsfordelingen i et vanlig og sundt kosthold er vell ca slik: 50-60% karboh, 10-20% protein og 25-35% fett

Det er det som er anbefalt fra statens side, men jeg vil ikke si at dette er optimalt.

Proteinandelen kan med fordel være mye høyere, og karbohydratdelen lavere.

Dette gjelder i allefall dersom man skal ned i vekt, da proteiner er det næringsstoffet som krever mest energi å bryte ned slik at kroppen får nyttiggjort seg aminosyrene.

Et inntakk på opp mot 2,5 g per kilo kroppsvekt er absolutt ikke dumt, så kan man bare fylle på med fett og karbs til man når ønsket energiinntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...