Gå til innhold

Tung benking alene


Augis

Anbefalte innlegg

Kan hende du har lest denne siden du skal kjøre stronglifts, men: 3 Ways To Bench Press Safely When You're Training Alone | StrongLifts.com

Har selv trent stronglifts og liknende 5x5-programmer så lenge jeg har trent, og har nesten alltid trent uten spotter i benken. Har ikke blitt stuck en eneste gang hittil. Det er selvfølgelig en fordel å ha sikkerheten der sånn at du kan satse på reps du ikke er sikker på, men man må gjøre det beste ut av det man har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende du har lest denne siden du skal kjøre stronglifts, men: 3 Ways To Bench Press Safely When You're Training Alone | StrongLifts.com

Har selv trent stronglifts og liknende 5x5-programmer så lenge jeg har trent, og har nesten alltid trent uten spotter i benken. Har ikke blitt stuck en eneste gang hittil. Det er selvfølgelig en fordel å ha sikkerheten der sånn at du kan satse på reps du ikke er sikker på, men man må gjøre det beste ut av det man har :)

Har lest det der, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det gått helt fint å benke tungt alene. Jeg vet ganske godt hvor mye jeg tar og hvor mye kroppen min tåler. Har vel skjedd 2 ganger på 4 år at jeg har liggi der med stanga på magen og 1 av gangene var det en skade som ble slått opp i løftet.

hvis jeg ikke har hatt med en spotter de gangene jeg skal sette en ny Rekord enten maksvekt eller for repetisjoner så spør jeg han som ser mest troverdig ut i gymmet til å stå bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trener alltid aleine og har ikkje hatt noko problem med det.

Ha ein plan for kva du skal gjere om du ikkje får stanga opp igjen. Eg er ikkje noko fan av å løfte utan sikring for å kunne vippe av vektene til sidene. Det kan skade både deg, andre og utstyret. Ta sikring på begge sider og lær deg teknikken for å rulle stanga ned på magen og av. Det er ikkje dumt å legge stanga på brystet og prøve nokre gonger for å sjå korleis det går. Går ikkje det så må du nesten ha spotter eller løfte i rack.

Det beste du kan gjere for å unngå å stå fast er uansett å halde deg unna failure. Ha ein eller to repetisjonar å gå på så bør det gå greit. Eg trener på denne måten og har aldri stått fast så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir sjølvsagt avhengig av kva vekt ein sveiver rundt med. Du ruller ikkje ned 180kg på magen og du løftar heller ikkje 180kg utan spotter eller sikring om det er reell fare for at du ikkje får vekta opp.

Løfter ein derimot 60kg kan det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det store problemet er å finne ein som "kan" spotte. Med mykje vekt på stangen er det kjedelig å bli spottet av ein som veier halvparten av det man løfter. Har vore nokre ganger (for min del) at spotteren løfter stangen, tuller til avløftet, får stangen ut av balanse, ikkje klarer å løfte opp igjen stangen osv.

Sikter du til meg her? Haha, tenker på åstad! Da hadde du to stykker som klarte å få stangen ut av balanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje noko fan av å løfte utan sikring for å kunne vippe av vektene til sidene. Det kan skade både deg, andre og utstyret. Ta sikring på begge sider og lær deg teknikken for å rulle stanga ned på magen og av.

Hvorfor skal du ta på sikringer i benkpress? For det første så løfter du stangen rett opp og ned, sånn at vektene ikke seiler utover. Løfter du skjevt, så må du lære deg å løfte beint. For det andre så er det svært utrygt for deg selv å ha på sikringene. Det er ikke snakk om å la være å ta på sikringene fordi du skal vippe vektene av når du ikke klarer mer, men det er faktisk veldig greit å ha den muligheten om det skulle være helt krise.

Sett at du midt i settet får en strekk/avrivning i brystmuskelen, mister fotfestet eller noe annet som medfører at du mister kontrollen over stangen. Tenk at du i verste fall får stangen på halsen i denne situasjonen. Med mindre du har en spotter da, så er å vippe vektene av den desidert raskeste måten å komme seg ut av denne situasjonen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av de gangene de sikringen på siden er i bruk er det fordi personen som trener har dårlig teknikk og han vil at vektplatene skal holde seg på plass fordi han høyre armen låses 20 cm før venstre. Føler de sikringene kun skal brukes ved vendinger til press, markløft hvis platene er litt ustabile og knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av de gangene de sikringen på siden er i bruk er det fordi personen som trener har dårlig teknikk og han vil at vektplatene skal holde seg på plass fordi han høyre armen låses 20 cm før venstre. Føler de sikringene kun skal brukes ved vendinger til press, markløft hvis platene er litt ustabile og knebøy.

Bruker sikringer på vendinger, hvertfall om jeg skal kjøre flere reps per sett. Ellers ser jeg stort sett ikke behovet (såklart ved ustabile vektskiver ved markløft osv, men dette er ikke et problem for min del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...