Monica_ Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Hei! Har fått med meg at disse øvelsene er "basic" i forhold til styrketrening.. • Knebøy • Markløft • Benkpress • Millitærpress • Dips • Chins Jeg må innrømme at jeg som nybegynner gruer meg litt for å begynne med klassisk benkpress på treningssenteret, bruke stang på markløft osv... Jeg føler at det blir for "hardt" for meg som er ganske utrent. Finnes det alternativer til alle disse øvelsene der man f.eks bruker manualer o.l? Jeg skulle også hatt alternativer til dips og chins..Gjerne gode øvelser som jeg kan bruke hjemme. Imu 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DukeNukem Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Disse øvelsene er harde fordi de er de beste øvelsene. Selvfølgelig kan du få gode resultater uten dem, men de er de beste. Som nybegynner må du trene på disse øvelsene for å bli bedre i dem, skjønner godt at du synes det er lite kult å løfte lite når du ser folk som er mye sterkere enn deg, men husk at alle er nybegynnere en gang og etter hvert blir knebøy, markløft og benkpress favorittøvelsene dine. Første gang man kjører bil er det jævlig vanskelig å gire og man skulle ønske man hadde automatgir, men når du blir flink til å kjøre er det bedre med manuelt gir, dette er samme greia. Sol 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roger86 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Personlig synes jeg at det i de siste årene har kommet en del beinøvelser som kan ta opp kampen med noen av disse øvelsene du nevner, der iblant flere unilaterale øvelser som bulgarske utfall, et-beins zercher squat, et-beins markløft osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larskr Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 det er som sagt en grunn til at disse øvelsene er kalt de "beste". Men de er også teknisk krevende, og bør jobbes opp mot. For eksempel ser jeg liten vits i å gjøre benkpress før man klarer å mestre pushups. Det finnes også alternativer til mark og knebøy man kan bruke belastning på mens man trener inn markløft og knebøy teknisk. Bulgarske utfall kan brukes som hovedøvelse, mens man trener inn knebøy med lav belastning. Man kan fikse en variant av markløft der man legger manualer på to bokser som man står mellom mens man trener markløft med lav belastning for teknisk innlæring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rodolfo Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 I stedet for knebøy: Bulgarsk utfall I stedet for militærpress: sittende press med hantler I stedet for markløft: Foroverbøyd roing med stang (ingen øvelser kan erstatte markløft, men denne er en god forberedelse) I stedet for benkpress: Push ups eller benkpress med hantler I stedet for chins: Nedtrekk Dips kan du vente litt med. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke disse øvelsene i stedet for de vanlige "ubestridte" øvelsene. Etterhvert vil du bygge opp litt styrke og selvtillit til at du skal kunne tørre å prøve deg på de andre øvelsene, og se at de er ikke så farlige som man skulle kunne tro. Kiira 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiira Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det som er bra med baseøvelsene er at de involverer flere muskler og slik sett er mer effektive enn andre øvelser, samt at det har blitt vist at f.eks knebøy er en av de beste øvelsene for rumpa da den har økt akvitering i gluteus i forhold til andre rumpeøvelser. Hvis du har lyst til å unngå noen av baseøvelsene så må du finne en god erstatning for å få trent de(n) samme musklen(e), ofte må du da bruke flere isolerte øvelser for å totalt sett erstatte en baseøvelse. Jeg er selv ganske newbie i dette gamet, og bruker selv ikke alle baseøvelsene i helkroppsprogrammet mitt. Planen er dog å ha alle inn på sikt, men per i dag har jeg valgt å fokusere på å bli god i tenikk på et par av de før jeg innfører resten. Syns rett og slett det blir for kjedelig å ha en hel "teknikk"-økt:P Kanskje det kan være noe for deg å prøve en to nye baseøvelser hver uke? Viktig å pushe seg litt hvis man vil ha resultater (og ikke kaste bort tid). (Correct me hvis jeg har skrevet noe feil her, alt dette er slik jeg har oppfattet konseptet med baseøvelser) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rodolfo Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Det som er bra med baseøvelsene er at de involverer flere muskler og slik sett er mer effektive enn andre øvelser, samt at det har blitt vist at f.eks knebøy er en av de beste øvelsene for rumpa da den har økt akvitering i gluteus i forhold til andre rumpeøvelser. Hvis du har lyst til å unngå noen av baseøvelsene så må du finne en god erstatning for å få trent de(n) samme musklen(e), ofte må du da bruke flere isolerte øvelser for å totalt sett erstatte en baseøvelse. Jeg er selv ganske newbie i dette gamet, og bruker selv ikke alle baseøvelsene i helkroppsprogrammet mitt. Planen er dog å ha alle inn på sikt, men per i dag har jeg valgt å fokusere på å bli god i tenikk på et par av de før jeg innfører resten. Syns rett og slett det blir for kjedelig å ha en hel "teknikk"-økt:p Kanskje det kan være noe for deg å prøve en to nye baseøvelser hver uke? Viktig å pushe seg litt hvis man vil ha resultater (og ikke kaste bort tid). (Correct me hvis jeg har skrevet noe feil her, alt dette er slik jeg har oppfattet konseptet med baseøvelser) Kan godt være at du er ny i gamet, men jeg synes du har summert opp rimelig greit her jeg. Du har forstått det !! Kiira 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kiira Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Kan godt være at du er ny i gamet, men jeg synes du har summert opp rimelig greit her jeg. Du har forstått det !! Godt å høre! Da løper jeg på trening med enda mer motivasjon enn før Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Assie Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Holder med alle øvelsene en gang i uka til og starte med, bare du får de med er det greit. 2splitt kan du evt teste senere når du blir litt erfaren og trene de 2 ganger i uka om kroppen ikke er for sliten. Mange forskjellige måter og gjøre det på. Men minimum 1 gang i uka er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg vet godt hvordan det føles. Jeg var selv newbie i februar og gruet meg veldig til å trene i styrkerommet med alle gutta. Spesielt knebøy og markløft som jeg synes var enda mer skremmende. Men in the end så er det ingen vei rundt (spesielt) baseøvelsene. Ja du kan godt kutte de ut og gjøre andre alternative øvelser i begynnelsen, men det er en grunn til at øvelsene heter baseøvelser og at "alle" gjør dem; de er meste effektive! Hvorfor vedde penger på en hest som er halvgod når du heller kan velge den beste? Jeg ville ha bestilt time hos en treningsveileder på treningssenteret og fått han/hun til å gå igjennom øvelsene med deg. De fleste sentrene tilbyr én gratis veiledningstime. Da blir apparatene og selve rommet mindre avskrekkende, pluss at du forhåpentligvis lærer riktig teknikk og får en fin gjennomgang av øvelsene før du setter i gang selv alene. Ikke kast bort tiden din! Du kommer ikke til å angre :thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg er selv ganske newbie i dette gamet, og bruker selv ikke alle baseøvelsene i helkroppsprogrammet mitt. Planen er dog å ha alle inn på sikt, men per i dag har jeg valgt å fokusere på å bli god i tenikk på et par av de før jeg innfører resten. Syns rett og slett det blir for kjedelig å ha en hel "teknikk"-økt:p (Correct me hvis jeg har skrevet noe feil her, alt dette er slik jeg har oppfattet konseptet med baseøvelser) Jeg er enig i mye av det du skriver, men en "hel teknikk-økt"? Det blir jo alltid en ren teknikk økt ettersom det er like viktig å gjøre alle øvelsene med riktig teknikk. :thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Sjekk ut youtube. Der vises øvelsene. Og les om teknikken og prøv deg litt frem hjemme. Det gjorde ihvertfall jeg. Og vit at du ike er alene om å være redd du ikke gjør de øvelsene helt riktig. Varm opp uten belastning og bruk så minst mulig belastning og trapp opp etterhvert som du blir trygg. Jeg fikk hjelp av ei dame på treninga idag. Hun tilbød seg å hjelpe meg om jeg lurte på noe, og da benyttet jeg sjansen og ba henne se meg gjøre knebøy og markløft. Nå er jeg tryggere på de øvelsene. Jeg brukte en stang med bare 15 kg for å klare dype nok knebøy. Gidder ikke være flau over at jeg er svak, jeg vil ikke skade meg selv. Og kan jo bare bli sterkere. Jeg testa ut flere stenger for markløft. På markløft var jeg sterkere. Du må bare tørre å prøve med tanken på at du vil bli sterkere og ikke bare sose rundt:) Du kan be om hjelp av andre på senteret. De har 1-kilos vekter for at de kan brukes;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica_ Skrevet 18. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2012 I stedet for knebøy: Bulgarsk utfall I stedet for militærpress: sittende press med hantler I stedet for markløft: Foroverbøyd roing med stang (ingen øvelser kan erstatte markløft, men denne er en god forberedelse) I stedet for benkpress: Push ups eller benkpress med hantler I stedet for chins: Nedtrekk Dips kan du vente litt med. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke disse øvelsene i stedet for de vanlige "ubestridte" øvelsene. Etterhvert vil du bygge opp litt styrke og selvtillit til at du skal kunne tørre å prøve deg på de andre øvelsene, og se at de er ikke så farlige som man skulle kunne tro. Takk for svar alle sammen Skjønner at jeg ikke kommer noen vei utenom de øvelsene på langt sikt, men jeg tror det er riktig for meg å bruke alternative øvelser i starten.. Og så heller ta inn en og en øvelse etter hvert. Virker litt overveldende å ta alle inn på en gang. Noen av disse erstatningene som du Rodolfo nevner, kan jeg jo gjøre hjemme for å øve litt på teknikk før jeg oppsøker det "skumle" vektrommet Men jeg har et par spørsmål: Får jeg trent alle de viktige musklene hvis jeg gjør disse øvelsene som Rodolfo har nevnt? Mage/rygg/rumpe/bein/skuldre osv.. Kan jeg bruke foroverbøyd roing med hantler istedenfor stang? Er det slik at jeg kan begynne rett på f.eks 6-8 repitisjoner, eller bør jeg begynne med 10-12? Kommer jeg et lite stykke med et vektsett på 15-20 kg til hjemmebruk, eller er det bortkastet penger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Personlig synes jeg at det i de siste årene har kommet en del beinøvelser som kan ta opp kampen med noen av disse øvelsene du nevner, der iblant flere unilaterale øvelser som bulgarske utfall, et-beins zercher squat, et-beins markløft osv. Ja, men har du tatt vanskelighetsgraden på korrekt utførsel i betraktning? Noen av alternativene til basis øvelsene er ganske vanskelige rent teknisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg mener det lureste er å forsøke å gjøre hovedøvelsene, men med korrekt belastning. Bruk f eks bare barbell på knebøy og benkpress, den lange er 20kg og den korte 15kg (om de har begge typene) Markløft: bruke lettere vektstang med faste eller løse vekter. Kan bruke bare barbell der og sammen med noen kasser, evt barbell på 15 kg med 2x10kg er ikke så mye belastning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roger86 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Ja, men har du tatt vanskelighetsgraden på korrekt utførsel i betraktning? Noen av alternativene til basis øvelsene er ganske vanskelige rent teknisk. Jeg er egentlig helt enig med deg, men jeg synes disse øvelsene er mindre "skumle", selv om de er vel så krevende. Jeg ville heller ha stått i en krok for meg selv å prøvd meg på en av disse øvelsene med manualer/stang/kettlebells/kroppsvekt, enn å okkupert knebøy-racket, om jeg var usikker på utførelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 I stedet for knebøy: Bulgarsk utfall I stedet for militærpress: sittende press med hantler I stedet for markløft: Foroverbøyd roing med stang (ingen øvelser kan erstatte markløft, men denne er en god forberedelse) I stedet for benkpress: Push ups eller benkpress med hantler I stedet for chins: Nedtrekk Dips kan du vente litt med. Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bruke disse øvelsene i stedet for de vanlige "ubestridte" øvelsene. Etterhvert vil du bygge opp litt styrke og selvtillit til at du skal kunne tørre å prøve deg på de andre øvelsene, og se at de er ikke så farlige som man skulle kunne tro. Personlig syns jeg bulgarsk utfall er verre å gjøre korrekt en knebøy, høyere vanskelighetsgrad. Foroverbøyd roing: du greier markløft med samme belastning du greier stående roing med. Benkpress: bruk bare barbell (to typer 20 og 15 kg) evt går ikke det bruk hantler. Ang Chins og Dips er jeg ening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg er egentlig helt enig med deg, men jeg synes disse øvelsene er mindre "skumle", selv om de er vel så krevende. Jeg ville heller ha stått i en krok for meg selv å prøvd meg på en av disse øvelsene med manualer/stang/kettlebells/kroppsvekt, enn å okkupert knebøy-racket, om jeg var usikker på utførelsen. hehe så høflig du er du betaler for å trene og kan bruke "din" tid ved racket du også. Det er begrenset hvor lenge man kan blir fortalt hvordan man skal svømme, man må faktisk i vannet for å lære det se videoer og les om øvelsene, så går du igang med det i praksis. Helst med rett utstyr fra begynnelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sn00py Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 For eksempel ser jeg liten vits i å gjøre benkpress før man klarer å mestre pushups. hehe:) kanskje litt drøyt, men... ok Vanlig pushups: belastning for meg blir ca 50kg dvs 68% av kv Pushups på knær: blir for meg ca 40 kg dvs 54% av kv. Jeg mener: Det kan blir ca 30kg belastning for en person på 55kg i kneposisjon, kan være i tyngstelaget for en utrent frk? Da er det bedre å bruke benk med barbell på 15 kg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole Morten Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det er nok blandt de beste øvelsene, fiks riktig teknikk med håndterlige vekter først før du går videre på vektene. All just advice, you can do whatever the FUCK you wanna do!!! sn00py 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.