Gå til innhold

Den store grønnsakstråden


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forslag til å tilbrede 900g frossen brokkoli? Helst uten å tilsette noe særlig annet enn krydder. Er litt lei av vanlig damping.

koke det først, så mose det med stavmikser og tilsette litt cc/kesam og mose til det blir en jevn blanding!

Om du ikke vil tilsette cc/kesam så kan du bare mose det :D godt det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Dette synes jeg er godt:

sleng sopp, søtpotet, sjalottløk, noen fedd hvitløk, gulrot, squash, alle grønnsakene du liker egentlig (men jeg synes løken, hvitløken, søtpoteten og soppen er essensielle :p ), i en ildfast form. Krydre litt. For heftige måltid, ha litt fetaost på toppen også. Namnam! Steik på ca 175-200 grader til de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash som "pasta" funker som bare juling (skjære strimler med ostehøvel:thumbsup: :)). Ellers er det bolognesesaus på tallerken, og der passer det jo ypperlig å putte inn masse grønnsaker også, sammen med karbonadedeigen (i dag hadde jeg gulrot, løk, hvitløk, stangselleri, sopp).post-1830-14440857024153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash som "pasta" funker som bare juling (skjære strimler med ostehøvel:thumbsup: :)). Ellers er det bolognesesaus på tallerken, og der passer det jo ypperlig å putte inn masse grønnsaker også, sammen med karbonadedeigen (i dag hadde jeg gulrot, løk, hvitløk, stangselleri, sopp).[ATTACH=full]31362[/ATTACH]

Mmm, det så godt ut:) Hvordan tilbereder du squashen når du lager pasta av den, koker eller steker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Enchiladas med grønnsaksfyll istedet for kjøtt!

Grovhakket løk og gulrot(revet eller i terninger) freses raskt i panna.

Tilsett en boks bønner og tacokrydder eller lignende.

Ha i grønn paprika og mais, ev andre grønnsaker etter ønske.

Fyll i wraps som rulles sammen, sleng dem i ei form med litt tomatsaus, ost og krydder over, gratiner i ovnen til osten har smeltet (200 grader i 15-20 min). Server med salat.

- Tilbehør til sommerskinke, juleskinke eller lignende:

Broccolitopper, eplebåter og rødløk i båter surres litt i panna, ha over litt honning, salt, pepper og rosmarin.

Kan også ha potetmos eller annen grønnsaksmos i tillegg.

-Tilbehør til mye rart:

Purreløk i skiver, paprika og sopp. La dem kose seg i panna litt, krydre etter ønske og behag.

-Fløtegratinerte grønnsaker:

Bruk det du liker av grønnsaker, i jevnstore biter. Er selv glad i gulrot, rødløk, brokkoli etc.

Ha grønnsakene i ei ildfast form, hell over matfløte eller melk tilsatt knust hvitløk, salt og pepper. Gratiner i ovnen til grønnsakene er møre.

-Grønnsaker i form:

Litt samme som over, ta det du liker av grønnsaker i ei ildfast form: potetbåter, rødløk/annen løk, paprika, tomatbåter, gulrot etc.

Bland litt olje, salt, pepper, hvitløk og annet digg krydder, og pensle grønnsakene med blandingen. Stekes på 170-180 grader i 30-40 min, grønnsakene skal få litt farge. Synes vanligvis ikke tomater er så digg, men ovnsbakt...kan ikke sammenlignes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ristede kikkerter er digg snack. Drain boksen og la de ligge på papir med litt salt på. Ta en tørr panne og rist dem til de er gylne, ha på godt med krydder (du kan bruke hva du vil, jeg bruker timian, oregano, tørket chili og litt spisskum (er det det norske ordet for cumin?)). Nam nam.

Asparges rullet lett i olivenolje, salted godt med havsalt og bakt i ovnen til nesten svarte er himmelsk. Asparges generelt, også høvla på langs rå og putta i salater.

Paprika fylt med forskjellige bønner, ost og chili. Bakt lett om du liker det.

Linsesuppe:

- Løk

- Hvitløk

- Boks kokosmelk

- Tomatpuré

- Salt, pepper, mildt karri krydder

- Røde linser (lakserosa i fargen)

- Melk eller fløte

Stek løken og hvitløken gyllen i litt olje i en kjele, rør inn salt, pepper, 2 ss karri krydder og 1 ss tomatpurre, fres litt.

Ha opp i boksen med kokosmelk, konsistensen blir veldig tykk. Rør inn linsene, ca. 200g. La det koke på svak varme i 20 minutter. Hell opp i foodprocessor eller lignende til massen er jevn.

Hell tilbake i kjelen og spe på med melk/fløte til suppen er jevn. Fortsett å koke på medium varme og spe på med melk/fløte om suppen tykner for mye, ca. 20 minutter til. Voila, ferdig. Nam nam. Holder som middag til 2-3 personer eller du kan fryse ned noe, lett å varm eopp igjen. Tåler 3-4 dager i kjøleskapet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er nevnt ovenfor, men det er veldig godt å kutte søtpotet og pastinakk i båter / staver og ovnsbake med litt olje og krydder. 20 minutt på 200 grader, kjapt som bare det :)

En annen favoritt er østerssopp, aspargesbønner, sjalottløk og hvitløk stekt i smør med salt/pepper.

Eller hakk opp frisk spinat, surr litt løk og hvitløk i smør og ha oppi spinaten til den begynner å falle sammen. Nam :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ristede kikkerter er digg snack. Drain boksen og la de ligge på papir med litt salt på. Ta en tørr panne og rist dem til de er gylne, ha på godt med krydder (du kan bruke hva du vil, jeg bruker timian, oregano, tørket chili og litt spisskum (er det det norske ordet for cumin?)). Nam nam.

Asparges rullet lett i olivenolje, salted godt med havsalt og bakt i ovnen til nesten svarte er himmelsk. Asparges generelt, også høvla på langs rå og putta i salater.

Paprika fylt med forskjellige bønner, ost og chili. Bakt lett om du liker det.

Linsesuppe:

- Løk

- Hvitløk

- Boks kokosmelk

- Tomatpuré

- Salt, pepper, mildt karri krydder

- Røde linser (lakserosa i fargen)

- Melk eller fløte

Stek løken og hvitløken gyllen i litt olje i en kjele, rør inn salt, pepper, 2 ss karri krydder og 1 ss tomatpurre, fres litt.

Ha opp i boksen med kokosmelk, konsistensen blir veldig tykk. Rør inn linsene, ca. 200g. La det koke på svak varme i 20 minutter. Hell opp i foodprocessor eller lignende til massen er jevn.

Hell tilbake i kjelen og spe på med melk/fløte til suppen er jevn. Fortsett å koke på medium varme og spe på med melk/fløte om suppen tykner for mye, ca. 20 minutter til. Voila, ferdig. Nam nam. Holder som middag til 2-3 personer eller du kan fryse ned noe, lett å varm eopp igjen. Tåler 3-4 dager i kjøleskapet også.

Åh dette var supre tips. Tusen takk! :) Er ikke så lenge siden jeg "oppdaget" kikerter, og har virkelig fått smaken på de. Så neste gang skal jeg prøve ut som snacks:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...