Gå til innhold

Den store grønnsakstråden


Anbefalte innlegg

Om dere er som meg, så blir dere tidvis ganske lei grønnsakene og vil helst ikke se en tomat på en god stund. Løsningen later alltid til å være å tilberede grønnsakene på en ny måte.

Del dine favorittoppskrifter på grønnsaker, naturlig og sunne vitaminogmineraler og sånn der ;)

Regel: Det må være noe mer enn å kutte dem opp og legge dem på fat :p

Rosenkål er f.eks en av de mest forferdelige grønnsakene i manns minne - dersom man bare koker den. Smørdampet rosenkål stekt på panne med urtekrydder er nesten lørdagssnack. Det samme er godt stekt brokkoli med kesamdipp:)

rosenk%C3%A5l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Woho, elsker tråden! Selv er jeg en "litt for stor" fan av grønnsaker, og hadde forsåvidt eksamen i grønnsaker og, her om dagen (hvor kult er det ikke å ha eksamen i grønnsaker, på universitet) :)

0224-580x388.jpg

Her er det en potet- og spinatmos. Potetmos er genialt å lure inn grønnsaker i- en diskre verson kan være med blomkål eller sellerirot: (bildet under er med sellerirot)

0077-580x866.jpg

Eller så kan den lages grønn med brokkoli, spinat, avokado (lag med hel guacamole- nydelig!), pastinakk osv- mye godt! :)

Tomatsaus:

0105-580x866.jpg

Når jeg lager sauser osv, er stort sett basen av grønnsaker. I denne sausen har jeg hakkede tomater, løk, hvitløk, chili, squash, paprika, raspet gulrot og ananas- for så å kjøre det i en stavmikser, og supplere med krydder, melk og tomatpure.

Rasper stort sett gulrot i de fleste sauser som dette. Pizzasaus, lasagne saus osv- litt mer fylde, samt at en ikke "kjenner" gulrotsmaken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenkål er f.eks en av de mest forferdelige grønnsakene i manns minne - dersom man bare koker den.

Tuller du med meg?! Rosenkål er jo helt fantastisk :D

Men litt mer on-topic: blomkål er veldig fin til å lage "ris" av, ved å raspe den og koke den lett. Veldig fint for meg som ikke liker ris i alle fall! Brokkolistilk har jeg alltid vært skeptisk til, men den bruker jeg ved å hakke opp i småbiter og ha i pastasaus e.l. Squash eller gulrot er super å lage "spagetti" av, ved å strimle med julienne-jern, eller skjære opp selv hvis man har veldig god tålmodighet :p

Og jeg vil påstå at alle grønnsaker - både stekte og kokte og rå - blir bedre av en skvis sitronsaft over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkolimos, eller blomkålmos :D Det fikk typen til å spise brokkoli iallefall, han liker ikke "de små trærne, og konsistensen på de små boblene/blærene", men han syns smaken var god når han fikk den servert i en annen form.

Et tips for å få barn til å spise mere grønnsaker (f.eks sånn amerikansk blanding med erter og gulrotbiter i) er å blande det inn i potetmosen til middag... de som bare sier de ikke liker det, fordi de ikke vil ha, orker ikke å plukke ut bitene, mens de som faktisk _ikke liker smaken av f.eks erter tar seg tid til å plukke ut alle ertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brokkoli istedenfor/i tillegg til kjøttdeig i lasagne.

Er personlig mest fan av rå grønnsaker, syns det smaker bedre enn stekte eller kokte. Har gjerne med meg en boks oppkutta rå grønnsaker på jobb, da må jeg spise dem for å ikke sulte i lunsjen (lure meg selv-metode:p). Triks for evnt. andre som ikke har kantine på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte champignon! Knallgodt! (Regner med at sopp godtas :thumbsup:)

Enig med Ingunn Eidsa, lager "saus" av grønnsaker til alt! Bruker aaalt for mange bokser hakkede tomater. Nydelig med hakkede tomater, hvitløk og tunfisk i blandet masse hjertesalat.

Og grønnsakssmoothie!

Generelt synes jeg likevel at det aller beste er rene eller stekte grønnsaker av alle slag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker brokkoli, den fordi den er enkel. Jeg spiser kun fisk/kjøtt med pasta for tiden og ta tar jeg brokkoli i biter oppi pastavannet når pastan er ca halvferdig også kan jeg blande fisk og kjøtt med brokkoli/pastamiksen min. Helt ok mat

Prøv å blande en spiseskje med philadelphia i den avsilte pasta og brokkoliblandingen. Hvis ost ikke er fyfy for deg da. + litt salt og masse pepper. Det er knallgodt! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd.Her skal jeg følge med for gode tips! :)

Jeg hadde søtpotet og kikerter som måtte brukes opp, og jeg testet ut hvordan det ble å lage mos av disse to ingrediensene. Tilsatte bare litt kesam og krydderier. Det ble faktisk en høydare:D ! (laksen var uttesting av en oppskrift, som også ble kjempegod :))

post-1830-14440856106934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokt rosenkål er jo bedre enn sjokolade! Det er så fantastisk!

Litt langt å gå gjerne, men kokt rosenkål er genialt. Det er også en liten kunst å få det skikkelig når en koker det rent. Får det aldri helt til selv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker damping. Blir så og si aldri vassent, og blir det for mykt er det bare å mose, ha i smør og hvitløkssalt og nyte en deilig grønnsakspuree.

Om jeg ikke husker feil er damping også det som bevarer mest vitaminer etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt sær :p

Litt langt å gå gjerne, men kokt rosenkål er genialt. Det er også en liten kunst å få det skikkelig når en koker det rent. Får det aldri helt til selv:p

Jeg koker ikke rosenkål til lørdagskosen da, meen det er så sinnsykt godt :D

Og ja, man blir litt sær av å vær allergisk mot alt i hele verden :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...