Gå til innhold

Sjokoladekake Funksjonell Mat


Anbefalte innlegg

Denne kaken har et bra næringsinnhold og er utrolig god!

[ATTACH]27501[/ATTACH]

Tråden ble opprinnelig laget for å få svar på dette:

Spørsmål til dere erfarne bakere: Kan man godt bytte ut 1 dl olje med kesam mager f.eks?

Det blir jo mye mer kake for kaloriene i så fall:D

**EDIT** **EDIT** **EDIT** **EDIT** **EDIT** **EDIT** **EDIT** **EDIT** **EDIT**

Tar og samler hovedinformasjonen i tråden her i første innlegget, så blir det litt mer oversikt:)

Alriiight! Nå skal dere få dommen på kaken...

den var GOD! Bedre enn originalen faktisk! Nydelig på smak og av alle ting SAFTIGERE:D

Jeg er forelsket!

:wub:

[ATTACH]32373[/ATTACH]

Min versjon av kaken (ca. 1000 kcal):

Kakemiks + 1 egg + 2 eggehviter + 3 dl vann + 100g mager kesam + 1 ts fiberhusk

Jeg tilsatt litt vann i kesamen slik at den fikk tilnærmet samme konsistens som olje. Laget selve kaken dagen før den skulle spises og satte den i kjøleskapet. Før den skulle serveres laget jeg glasur og smurte utover:)

((Opprinnelig kake, ca. 1900 kcal: Kakemiks + 3 egg + 3 dl vann + 1 dl olje))

Glasur av meg:

20g Chocorite proteinpulver + vann + 1 ts sukrinmelis

Glasur av Little Engine that Could:

Testet sjokoladetrekk med Optimum Nutrition 100% Double Chocolate Casein. Fikk et bra resultat med 1.5 scoop proteinpulver+3 toppede spiseskjeer med sukrinmelis og vann til rett konsistens. Ble kanskje litt vel søtt, men tror det kan bli godt på selve kaken :) Jeg hadde oppi litt 100% kakao for å gi litt fyldigere sjokoladesmak og dempe litt det søte preget.

Glasur av Christinajada:

Jeg lagde den med 30g olje og 75 g mager kesam pluss litt ekstra vann. Topping ble sjokoprotein med litt vann, en shot espresso, litt smeltet 86% sjokolade og sukrinmelis blandet sammen til en tykk og dødsgod glasur. Det ble NYDELIG!

NÆRINGSINNHOLDET I MIKSEN <3

Næringsinnhold i uferdig Sjokoladekakemix pr 100g:

Energi: 906,0 KJ 216,5 kcal

Protein: 14,7 gram

Karbohydrat: 25,7 gram

Herav sukker 0,0 gram

Kostfiber 21,5 gram

Fett: 4,1 gram

herav mettet 0,5 gram

enumett 0,4 gram

flerumettet 0,3 gram

Natrium 0,70 gram

Dette er informasjon Little Engine that Could har fått fra Funksjonell Mat for uferdig kakemiks. For å regne ut næringsinnhold i ferdig kake, om det er av interesse, er det bare å legge til matvarene du selv har brukt:D Uferdig miks: 410 g

post-7714-14440852583461_thumb.jpg

post-7714-14440858339515_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne kaken har et bra næringsinnhold og er utrolig god!

[ATTACH]27501[/ATTACH]

Til kakemiksen skal man tilsette 3 dl vann, 3 egg og 1 dl nøytral olje. Det blir ca. 850g ferdig kake som gir ca. 1913 kcal for hele kaken.

Per 100g ferdig kake:

Kcal: 225

Protein: 9g

Karbs: 22,1g

Fett: 14,9g

Spørsmål til dere erfarne bakere: Kan man godt bytte ut 1 dl olje med kesam mager f.eks?

Det blir jo mye mer kake for kaloriene i så fall:D

Ja, oljens hensikt er hovedsaklig fuktighet, så det går nok veldig fint :) Kaken blir nok litt "tørrere" enn med olje, men det må nesten du selv avgjøre om det gjør noe eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det skal gå fint å bytte ut ja :)

Good! Tenker jeg bare slår til og prøver:)

Nam, så god ut :D

Fåes disse kjøpt i vanlige dagligvarebutikker noen plass?

Den er sykt god!:D På siden til Funksjonell Mat skriver de at kakemiksen kan kjøpes alle steder du finner Sukrin. Videre linkes det til denne oversikten, så ta en kikk der:) http://www.funksjonellmat.no/butikker/

Oppdater oss gjerne på hvordan resultatet av det blir :)

Will do:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, oljens hensikt er hovedsaklig fuktighet, så det går nok veldig fint :) Kaken blir nok litt "tørrere" enn med olje, men det må nesten du selv avgjøre om det gjør noe eller ei....

Aah, den blir nok litt tørrere og den kaken er virkelig saftig og god etter normal oppskrift!:)

Hvordan fungerer FiberHusk? Har lest at det skal gjøre bakst saftigere, vil det funke i denne sammenhengen?

Jeg ville nok tatt kesam og bittelitt olje.

Ja, kanskje jeg burde prøve ut 50/50 første gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, den blir nok litt tørrere og den kaken er virkelig saftig og god etter normal oppskrift!:)

Hvordan fungerer FiberHusk? Har lest at det skal gjøre bakst saftigere, vil det funke i denne sammenhengen?

Ja, kanskje jeg burde prøve ut 50/50 første gang:)

Fiberhusk (physillium husk) er et fiber som blir geleaktig når vann tilføres. Den er med på i binde øvrige ingredienser, samt å gi både volum og saftighet til bakverket. Men det må selvfølgelig tilsettes litt vann eller en annen væskeholdig ingrediens for at den geleaktige effekten forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiberhusk (physillium husk) er et fiber som blir geleaktig når vann tilføres. Den er med på i binde øvrige ingredienser, samt å gi både volum og saftighet til bakverket. Men det må selvfølgelig tilsettes litt vann eller en annen væskeholdig ingrediens for at den geleaktige effekten forekommer.

Så om jeg tilsetter litt ekstra vann enn hva som er oppgitt kan Fiberhusken redde saftigheten uten å bruke olje?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg tilsetter litt ekstra vann enn hva som er oppgitt kan Fiberhusken redde saftigheten uten å bruke olje?:D

Jeg pleier faktisk å ta litt vann eller melk oppi mager kesam, for å få den saftigere. Så ja, litt mager kesam, litt vann og litt fiberhusk kan nok være en god erstatning for oljen. Men ratioen kontra en desiliter er jeg noe usikker på, så her må du nesten eksperimentere litt selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er overførbart til denne kaken... men når jeg baker muffins og de skal ha 100g smør, bytter jeg ut halvparten med kesam. Det blir ikke tørt i det hele tatt. Vet om andre som byttet ut smør med eplemos, og er fornøyde med saftigheten. Det er nok bare å eksperimentere litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alriiight! Nå skal dere få dommen på kaken...

den var GOD! Bedre enn originalen faktisk! Nydelig på smak og av alle ting SAFTIGERE:D

Jeg er forelsket!

:wub:

post-7714-14440853417797_thumb.jpg

Opprinnelig kake (ca. 1900 kcal):

Kakemiks + 3 egg + 3 dl vann + 1 dl olje

Min kake (ca. 1000 kcal):

Kakemiks + 1 egg + 2 eggehviter + 3 dl vann + 100g mager kesam + 1 ts fiberhusk

Glasur:

20g Chocorite proteinpulver + vann + 1 ts sukrinmelis

EDIT: Tilsatt litt vann i kesamen slik at den fikk tilnærmet samme konsistens som olje. Bakte kaken i går kveld og satt den i kjøleskapet til i dag:) Velger å tro at det gjorde sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

måtte bare regne sammen litt næringsstoffer når jeg så dette, absolutt ikke verst!

originalen: gir 76,5g protein – 103g karb – 127g fett og 1861 kcal

din versjon gir: 80,5g protein – 108g karb – 16g fett og 898 kcal + glasur

correct me if im wrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare regne sammen litt næringsstoffer når jeg så dette, absolutt ikke verst!

originalen: gir 76,5g protein – 103g karb – 127g fett og 1861 kcal

din versjon gir: 80,5g protein – 108g karb – 16g fett og 898 kcal + glasur

correct me if im wrong

Eey, nice!:) Jeg har ikke tatt meg tid til å finregne på det - så takk for det!

Absolutt ikke verst, nei!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...