Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er RAW som gjelder, men vet mange er uenige i det.

Da det i Norge kun konkurreres opp til regionmesterskap status utstyrsfritt og det store internasjonalt har vært i mange år utstyr er det vel kanskje forståelig at det frister mer å se på konkurransen i resten av verden fremfor å hoppe rundt på regionsmesterskap? For min del er det mye mer fristende å kunne strekke seg mot EM/VM og world games og da må man forholde seg til hva som gjelder ;)

Da det i Norge kun konkurreres opp til regionmesterskap status utstyrsfritt og det store internasjonalt har vært i mange år utstyr er det vel kanskje forståelig at det frister mer å se på konkurransen i resten av verden fremfor å hoppe rundt på regionsmesterskap? For min del er det mye mer fristende å kunne strekke seg mot EM/VM og world games og da må man forholde seg til hva som gjelder ;)

du som utøver ser jeg den.

Nyskjerrig på hvem sin i ide det var å finne på noe slikt som utstyr for å faktisk kunne løfte mye mer enn man selv er i stand til å gjøre..

Men det er ikke deres feil:) he

Annonse

du som utøver ser jeg den.

Nyskjerrig på hvem sin i ide det var å finne på noe slikt som utstyr for å faktisk kunne løfte mye mer enn man selv er i stand til å gjøre..

Men det er ikke deres feil:) he

Jeg vil tro tanken bak det vil ligge litt i at det gir et annet aspekt innen styrke og krever svært mye for å beherske. Vil gi en mer utfordring og en annen dimensjon som krever mye tid og trening for å mestre (kanskje nettopp derfor veldig mange er imot det, blir for krevende for en del personer). Mange styrkeløftere er uansett sterkest i landet enten det er med eller uten utstyr ;)

Jeg vil tro tanken bak det vil ligge litt i at det gir et annet aspekt innen styrke og krever svært mye for å beherske. Vil gi en mer utfordring og en annen dimensjon som krever mye tid og trening for å mestre (kanskje nettopp derfor veldig mange er imot det, blir for krevende for en del personer). Mange styrkeløftere er uansett sterkest i landet enten det er med eller uten utstyr ;)

jeg har aldri prøvd noe drakter så det skal jeg ikke si en skit på. Det ville uansett vært mer krevende og løftet likt mengde kg uten utstyr:P

hehe, det skulle jo bare mangle.

Er ikke skaderisiko også inne i bildet? Regner med en hadde sett langt flere fuckede skuldre og avrevne brystmuskler uten drakt som tar en del av spennet i bunn. Samme med hoftene i bøy og sumomark.

Da blir vel spørsmålet hvor skånsomt det er å løfte et par hundre KG mer enn det man ville klart uten drakt. De kiloene må fortsatt gjennom skjelettet og ned i bakken, drakt eller ei.

Jeg skal ikke si jeg har svaret, men såvidt jeg har fortstått er draktene lagd for å legge til KG på maksen.

Da blir vel spørsmålet hvor skånsomt det er å løfte et par hundre KG mer enn det man ville klart uten drakt. De kiloene må fortsatt gjennom skjelettet og ned i bakken, drakt eller ei.

Jeg skal ikke si jeg har svaret, men såvidt jeg har fortstått er draktene lagd for å legge til KG på maksen.

Hadde jeg fått et par hundre kg av utstyret hadde jeg vært overlykkelig :D Jeg ønsker meg 300 kg i bøy!

Redigert: Har løftet 100 kg utstyrsfritt, og 140 kg med drakt og knebind.

5x5 på 100kg er vel rekorden, det var da man orket å trene bøy 5x5 3 ganger i uka =(

Satan, 3x i uka? Merker at jeg er helt knust av å kjøre 6sett med knebøy 1gang i uka!

Kim A. Vigemyr skrev:

Mistenker noen halvbøy eller løft som neppe ville blitt godkjent av de fleste styrkeløftere her.

-Spiller det egentlig noen rolle? Om du tar knebøyen på din måte, slik at DU føler at den treffer deg best mulig, uansett om du kjører ass to grass, 30 grader eller grunn knebøy. Det viktigste er at måten du tar den på er mest effektiv for deg, uavhengig om den er "riktig" i forhold til styrkeløfter malen. Om du tar 280kg i grunne knebøy, for å løfte mest mulig. Helt ok, hvis det er det som er målet DITT.

Kjører selv 60kg-100kg-120kg-137,5kg-137,5kg-135kg. De 3 siste settene prøver jeg å ligge på 6reps. Jeg veier 75-76kg.

Vet ikke om noen har nevnt det enda, men når en begynner å hive på tunge vekter, så er det essensielt å ha riktig trykk i lungene for å opprettholde holdningen, slik at overkroppen ikke heller framover=fail.

Og til dere som ikke tør å hive på vekter, i frykt for at det er for tungt/skade. Bruk belte i starten eller få noen til å spotte deg. Spottinga ser utrolig bromance ut, men igjen, er du der for å vokse eller for å bry deg om hva andre tenker om deg? Det viktigste er å bli komfortabel med at det er tungt, og vite DETTE GREIER JEG!

Eventuelt manne deg opp ved å hive på slipknot i forkant:

Btw. Hva er plyo?

Spiller det egentlig noen rolle? Om du tar knebøyen på din måte, slik at DU føler at den treffer deg best mulig, uansett om du kjører ass to grass, 30 grader eller grunn knebøy. Det viktigste er at måten du tar den på er mest effektiv for deg, uavhengig om den er "riktig" i forhold til styrkeløfter malen. Om du tar 280kg i grunne knebøy, for å løfte mest mulig. Helt ok, hvis det er det som er målet DITT.

Hvis man skal sammenlikne personlige rekorder er det jo greit at folk faktisk utfører samme øvelse også. Litt som om jeg skulle lagt ut 60-metertiden min og kalt det en "grunn 100-meter". :p

Annonse

Gjest Jester

-Spiller det egentlig noen rolle? Om du tar knebøyen på din måte, slik at DU føler at den treffer deg best mulig, uansett om du kjører ass to grass, 30 grader eller grunn knebøy. Det viktigste er at måten du tar den på er mest effektiv for deg, uavhengig om den er "riktig" i forhold til styrkeløfter malen. Om du tar 280kg i grunne knebøy, for å løfte mest mulig. Helt ok, hvis det er det som er målet DITT.

Jeg mener det er forskjell da det stilles krav til dybde for at det skal være en knebøy. Om du kaller det knesvikt eller noe slik kan du gjerne ta 280kg så mye du vil, men det er ikke en knebøy. Dessuten ser jeg ikke logikken da du aldri vil bli sterkere i den delen av "range of motion" du aldri kjører. Det er vel ingen som kjører benk og kun løfter de de øverste 10 cm, eller kaller det markløft og løfter stanga til knærne? Det vil si at du kan egentlig gjøre hva du vil, men det vil ikke være mest effektivt eller kalles den øvelsen om den øvelsen faktisk ikke utføres.

Tviler på at noen tar skulderpress og stopper halveis for å "ta mest mulig" og føler det er mest effektivt for å trene skuldermuskelatur og styrke? Så hvorfor skal det være slik med knebøy bestandig?

Så ja, folk får gjøre hva de vil, men om de skal bruke øvelsesnavnet må faktisk øvelsen utføres.

Trener Stronglifts 5x5, bynte på 50kg for en mnd siden, er på 80kg nå, i dag faktisk :p

Veier 100kg ca

Trener bøy 3 ganger i uka, og 5x5 hver gang, så har ikke fått testa max, men vil tro den er på 90-95kg?

Og selvfølgelig under parallell :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...