Gå til innhold

Mosjonistgym VS hardcore gyms - alene


Jadzhia

Anbefalte innlegg

Meget offtopic (jeg driter i crossfit-diskusjonen, folk må få drive med hva enn de vil...), men er o2-opptaket til tippeligaspillerne noe imponerende iforhold til andre toppidrettsutøvere? Hver eneste gang jeg har vært i snakk med en som har vært på noe mer en middels nivå innen en sport blir fotballspillerne dratt frem som pingler, og på et seminar stefaren min var på med Bjørn Dæhlie ble fotballspillerne dratt frem som de som hadde den mest oppskrytte fysikken i omtrent hele verden og de kunne ikke måle seg med noen som helst som tok treningen sin over snittet alvorlig.

66,5 i O2 sier meg fuckshit, men synes bare det var moro at du sammenlignet med noen som blant de virkelige atletene er kjent for å være dårlig trent :p

Det finnes en ganske lang dokumentar om Cristiano Ronaldo på youtube, anbefaler deg å se den. At fotballspillere er dårligere trent enn skiløpere, syklister osv er noe de fleste er enig i, for fotball krever ikke den samme kondisjonen/styrken osv som i de idrettene for å kunne hevde seg. Men, det fotballspillerne er i særklasse på er å holde ut måten de løper på. De er eksepsjonelle på å gå fra jogg til spurt ekstremt mange ganger. Kanskje ikke så imponerende, nei - men det er dette fotballspillere må være gode på. Ikke det å kunne løpe maraton raskest osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en ganske lang dokumentar om Cristiano Ronaldo på youtube, anbefaler deg å se den. At fotballspillere er dårligere trent enn skiløpere, syklister osv er noe de fleste er enig i, for fotball krever ikke den samme kondisjonen/styrken osv som i de idrettene for å kunne hevde seg. Men, det fotballspillerne er i særklasse på er å holde ut måten de løper på. De er eksepsjonelle på å gå fra jogg til spurt ekstremt mange ganger. Kanskje ikke så imponerende, nei - men det er dette fotballspillere må være gode på. Ikke det å kunne løpe maraton raskest osv.

Petter Northug har jo spillt en del fotball i 3.div, og uttalte at fotball var skikkelig hardt. Det handler nok mest om hvilken trening du er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 5. div (Mosvik) han spiller litt for da? Uansett, poenget var at selv om fotballspillere ikke kan skryte på seg et veldig godt o2-opptak og lignende, så er de i særklasse innenfor det de må være gode på (opp og ned i fart ofte med vendinger osv). Syns selv det er idiotisk når syklister osv forteller hvor pingler fotballspillere er, fordi treningen er så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 5. div (Mosvik) han spiller litt for da? Uansett, poenget var at selv om fotballspillere ikke kan skryte på seg et veldig godt o2-opptak og lignende, så er de i særklasse innenfor det de må være gode på (opp og ned i fart ofte med vendinger osv). Syns selv det er idiotisk når syklister osv forteller hvor pingler fotballspillere er, fordi treningen er så lett.

Godt mulig. Og helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åstveit vektløfterklubb holder til i åstveithallen på Tertnes. Ganske bra utstyrt treningsrom, med både vektløfterplattform, flere knebøyrack og nok vekter. Tertnes toppidrettsgymnas bruker hvertfall det rommet til styrketrening, og jeg trente selv der når jeg bodde der ute. Du har jo slekt som trener der, så du kan jo alltids høre med de :)

Tusen takk for tipset, visste faktisk ikke om at det var muligheter for styrketrening der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av den videoen, meget lei av dårlig humor og dette bildet burde jeg snart få i signaturen min.

Senest igår så jeg at en av CrossFit gutta hadde et O2-opptak på 66.5 etter to treningsøkter tidligere på dagen. Jeg innrømmer det, alle som driver med CrossFit er utrente og fungerer ikke til noen form for sport ;) (66,5 i O2 er det samme som en fotballspiller i tippaligaen.)

Tuba bare troller så han er unnskyldt..

[ATTACH=full]29451[/ATTACH]

Crossfit: The White Papers

Men for all del, kip away bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crossfit: The White Papers

Men for all del, kip away bro.

Om du tror alt i verden av CrossFit handler om kipping tror jeg du skal sette deg ned og lese litt om CrossFit og se evt i logger og youtube klipp fra utøverene kjære. Leser du f.eks i min logg rører jeg aldri en kipping øvelse med mindre det står beskrevet i en metcon at jeg skal gjøre det, 90% av alle dra øvelser jeg gjør er strikt og det er så strikt at skuldrebladene låses på hver eneste rep før jeg drar meg opp. Det samme vet jeg gjelder de aller fleste av de som er up and comming og som er gode i CrossFit. Jeg vet ikke jeg, men jeg pleier å undersøke saken før går ut med kjeften min om ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det finnes en ganske lang dokumentar om Cristiano Ronaldo på youtube, anbefaler deg å se den. At fotballspillere er dårligere trent enn skiløpere, syklister osv er noe de fleste er enig i, for fotball krever ikke den samme kondisjonen/styrken osv som i de idrettene for å kunne hevde seg. Men, det fotballspillerne er i særklasse på er å holde ut måten de løper på. De er eksepsjonelle på å gå fra jogg til spurt ekstremt mange ganger. Kanskje ikke så imponerende, nei - men det er dette fotballspillere må være gode på. Ikke det å kunne løpe maraton raskest osv.

De er ekspert fra å gå fra jogg til spurt til langflat hylende i liksom smerte til opp å halte i 30 sekund så spurt :) (og repeter i 90 minutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror alt i verden av CrossFit handler om kipping tror jeg du skal sette deg ned og lese litt om CrossFit og se evt i logger og youtube klipp fra utøverene kjære. Leser du f.eks i min logg rører jeg aldri en kipping øvelse med mindre det står beskrevet i en metcon at jeg skal gjøre det, 90% av alle dra øvelser jeg gjør er strikt og det er så strikt at skuldrebladene låses på hver eneste rep før jeg drar meg opp. Det samme vet jeg gjelder de aller fleste av de som er up and comming og som er gode i CrossFit. Jeg vet ikke jeg, men jeg pleier å undersøke saken før går ut med kjeften min om ting :)

Så fint at du ignorerte begge lenkene mine. Kredibiliteten til Crossfit forsvant med folk som Rippetoe og Robb Wolf. De har kvittet seg med omtrent alle som viste hva de snakket om, og hele "idretten" er blitt en stor vits. brb forging elite fitness.

tumblr_lsktl3hXyt1qjvsoxo1_500.gif

tumblr_lsktl3hXyt1qjvsoxo2_500.gif

cffh3.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greien med crossfit er at de som er virkelig gode og hevder seg i crossfit games osv var gode utøver FØR de begynte med crossfit. Den måten å trene på kan absolutt være både nyttig og effektiv så lenge du har et godt treningsgrunnlag før du begynner med det. Såvidt jeg vet er det ingen utrente personer som utelukkende har trent crossfit for så å hevde seg høyt oppe.

Even var også flink før han begynte med crossfit, så alle disse linkene treffer nok ikke spesifikt ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEG ser hvorfor folk ser negativt på crossfit, satt akk og så på noe livestream greier, og alt dem gjør ser jo livsfarlig ut, trodde det bare var de retarda pullupsa som var ille. Men tydeligvis ikke, folk sto på huet og tryna rundt... Dummeste jeg har sett... Crossfit ser jeg på som en gruppetime, stå og 100 reppe lave vekter må bare være bra for 1 ting, og det er kondisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du ignorerte begge lenkene mine. Kredibiliteten til Crossfit forsvant med folk som Rippetoe og Robb Wolf. De har kvittet seg med omtrent alle som viste hva de snakket om, og hele "idretten" er blitt en stor vits. brb forging elite fitness.

tumblr_lsktl3hXyt1qjvsoxo1_500.gif

tumblr_lsktl3hXyt1qjvsoxo2_500.gif

cffh3.gif

For det første, jeg overså ingen av de to tidligere linkene dine. Jeg har sett den helt patetiske vektløftingsvideoen godt over ti ganger og rister sikkert mer på hodet av den enn deg hver gang. Det finnes over 3000 CrossFit "boxer" per dags dato, det vil desverre si at det finnes gym og trenere som ALDRI skulle hatt lov å drifte et gym om det sto CrossFit, helsestuidio, vektløftergym eller noe som helst på det. Desverre finnes de gymmene og trenerene i alle idrettere. Og stygge løft har jeg sett på alle mulige gym jeg har vært på, men jeg skal si rett ut at jeg aldri har sett et sted det blir tatt mer hånd om enn CrossFit gymmene her i Bergen. Der blir medlemmene faktisk fortalt hva de gjør feil og at de gjør feil.

Jeg har også hørt Robb Wolf sier før. Han er veldig kritisk til nybegynnere og CrossFit, i Norge er det nybegynner kurs som går over en måned, konstant oppfølging av medlemmene etterpå også. Jeg så senest for fem timer siden at det startes opp en ny "onramp" som er nybegynner kurs.

post-5063-14440854927088_thumb.png

Rippetoe har jeg også lest hva han har skrevet, jeg VET og er enig med at mye av teknikkene som utføres som vi ser fra en del av tullegymmene i USA er så ekstremt skadefremkallende at det burde vært ulovlig. Det jeg også ser som du nekter å åpne øynene for er at det finnes "elite" gym som virkelig jobber med medlemmene sine. CrossFit har vokst noe ekstremt de siste 5årene, det er en selvfølge uansett om vi ser på noen form for idrett eller bedrifter at om det vokser i et så ekstremt tempo som CrossFit har gjort - så vil det komme en hau med dritt ut av det også.

Ser du på gutter som Neal Maddox, Rich Froning Jr., Dan Bailey, Matt Chan osv så ser du gutter som løfter mye, de har god teknikk og gjør det bra. Dette er det som er en del av eliten innen CrossFit idag, det er disse vi kan ta som et utgangspunkt av hva CrossFit kommer til å bli i løpet av de neste årene når sporten får ryddet opp i dritten som de allerede har begynt med. Matt Chan har faktisk trent en del med Westside Barbell gutta har jeg hørt.

Han klovnen som du poster video av nederst skjønner jeg ikke at i det hele tatt tør og legge ut noe som helst. Han gjør ingenting strikt eller riktig. Det som dog er nesten like skremmende som teknikken til han fyren er at du poster så usaklige ting som de "kipping" klippene i en diskusjon. Det gjør deg ikke akkuratt lett å ta seriøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ett fett hva slags gym jeg trener på, bare jeg får gjennomført økta jeg har planlagt. Om gymmet ikke har akkurat det utstyret jeg hadde tenkt meg den økta har de garantert et alternativ. Til daglig trener jeg naturlig nok styrke enten der jeg jobber eller på det lille gymmet jeg en sjelden gang har gjestetimer på. Det viktigste for meg er at jeg får til en effektiv og målrettet økt, noe jeg kan gjøre på gym med og uten zumbatimer. Hva andre driver med av trening mens jeg gjør mitt er meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...