Gå til innhold

Må jeg betale NRKlisens?


VegarL

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De har blant annet et stort arkiv (som tar vare på film/video/musikk opp igjennom historien). De er ansvarlige for å holde folket informert dersom det oppstår kriser som f.eks krig. Eller så har de andre mindre ting som f.eks NRK beta, yr.no osv.

Og disse tingene er det ingen sivile aktører som kan gjøre? Er yr.no så jævlig mye bedre enn alle andre værtjenester at det anses som rimelig å finansiere den med midler inndrevet med tvang? NRK Beta, lol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse tingene er det ingen sivile aktører som kan gjøre? Er yr.no så jævlig mye bedre enn alle andre værtjenester at det anses som rimelig å finansiere den med midler inndrevet med tvang? NRK Beta, lol?

Har ingen interesse av å diskutere dette noe mer med en som har et helt annet politisk ståsted enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gidder ikke starte en ny tråd om saken, så derfor;

Dustemann lisenshelvete kom på døra i dag. Jeg har en tv stående i leiligheta av årgang 95. Den er ikke min, men huseier sin. Har aldri brukt blikkboksen, men lisensmannen mener at jeg må betale lisens eller plombere driten. Da jeg sa at jeg ikke kan plombere driten fordi det ikke er min eiendel, og at huseier ikke har noen plass for å lagre den, ogdet har heller ikke jeg, annet enn i leiligheta(huseier vil gjerne ha den driten i leiligheta av en eller annen grunn).

Hva kan jeg gjøre for å slippe å betale nesten 3000 for noe jeg aldri bruker? Jeg bruker ikke tv i det hele tatt, men bare det faktum at det finnes en boks i leiligheta mi som kan få inn signaler om jeg finner fram ledninga som må kobles mellom et hull i veggen og tven gjør vist at jeg er pliktig til å betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare det faktum at det finnes en boks i leiligheta mi som kan få inn signaler om jeg finner fram ledninga som må kobles mellom et hull i veggen og tven gjør vist at jeg er pliktig til å betale...

Kort svar: ja.

NRK-lisenspolitikk i et nøtteskall.

Jeg kommer til å kjøpe meg ny TV i år, og den skal definitivt plomberes (synd at det koster 1000kr+ å få den plombert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidder ikke starte en ny tråd om saken, så derfor;

Dustemann lisenshelvete kom på døra i dag. Jeg har en tv stående i leiligheta av årgang 95. Den er ikke min, men huseier sin. Har aldri brukt blikkboksen, men lisensmannen mener at jeg må betale lisens eller plombere driten. Da jeg sa at jeg ikke kan plombere driten fordi det ikke er min eiendel, og at huseier ikke har noen plass for å lagre den, ogdet har heller ikke jeg, annet enn i leiligheta(huseier vil gjerne ha den driten i leiligheta av en eller annen grunn).

Hva kan jeg gjøre for å slippe å betale nesten 3000 for noe jeg aldri bruker? Jeg bruker ikke tv i det hele tatt, men bare det faktum at det finnes en boks i leiligheta mi som kan få inn signaler om jeg finner fram ledninga som må kobles mellom et hull i veggen og tven gjør vist at jeg er pliktig til å betale...

Guide - Slik slipper du NRK-lisensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke starte en ny tråd om saken, så derfor;

Dustemann lisenshelvete kom på døra i dag. Jeg har en tv stående i leiligheta av årgang 95. Den er ikke min, men huseier sin. Har aldri brukt blikkboksen, men lisensmannen mener at jeg må betale lisens eller plombere driten. Da jeg sa at jeg ikke kan plombere driten fordi det ikke er min eiendel, og at huseier ikke har noen plass for å lagre den, ogdet har heller ikke jeg, annet enn i leiligheta(huseier vil gjerne ha den driten i leiligheta av en eller annen grunn).

Hva kan jeg gjøre for å slippe å betale nesten 3000 for noe jeg aldri bruker? Jeg bruker ikke tv i det hele tatt, men bare det faktum at det finnes en boks i leiligheta mi som kan få inn signaler om jeg finner fram ledninga som må kobles mellom et hull i veggen og tven gjør vist at jeg er pliktig til å betale...

Her høres det jo ut som du må gå til huseier og melde fra at enten så betaler han lisensen eller så må han fjerne tven..

Så må du sende brev til NRK og forklare situasjon og at TVen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme person må kjøpe TVen!

Ah, skjønner =)

Er det sånn at disse folka bare kan troppe opp og tvinge deg til å gi de innpass og innsyn i hus og hjem? o.0

De kommer iallefall på døra, om du _må_ slippe de inn er jeg mer usikker på...kan noen andre enn politiet kreve å få komme inn? De ringte til meg og spurte om jeg hadde fått lisensregninga mi, hvorpå jeg svarte at "nei, men den skal jeg heller ikke ha siden jeg ikke har tv og ikke har hatt tv siden jeg flytta hjemmefra" da fikk jeg tilbake: "har ikke tv? men det henger en parabolantenne på veggen utenfor leiligheten din" ....den visste ikke jeg noe om da, siden jeg faktisk ikke har tv og ikke hadde lagt merke til noen antenne på veggen (har jo ikke bruk for). Litt småcreepy igrunn, han valgte å stole på meg til slutt da, er visst vanskelig å forstå at folk ikke har tv nå til dags. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, skjønner =)

De kommer iallefall på døra, om du _må_ slippe de inn er jeg mer usikker på...kan noen andre enn politiet kreve å få komme inn? De ringte til meg og spurte om jeg hadde fått lisensregninga mi, hvorpå jeg svarte at "nei, men den skal jeg heller ikke ha siden jeg ikke har tv og ikke har hatt tv siden jeg flytta hjemmefra" da fikk jeg tilbake: "har ikke tv? men det henger en parabolantenne på veggen utenfor leiligheten din" ....den visste ikke jeg noe om da, siden jeg faktisk ikke har tv og ikke hadde lagt merke til noen antenne på veggen (har jo ikke bruk for). Litt småcreepy igrunn, han valgte å stole på meg til slutt da, er visst vanskelig å forstå at folk ikke har tv nå til dags. :p

Ok, det hørtes ikke creepy ut overhodet. Hva blir det neste ? "Og forresten, du må rydde i truseskuffen din, ikke en eneste tellekant å spore fra varebilen min her ute på gatehjørnet"

Du kunne jo tatt en "ja men bare fordi den er der betyr det jo ikke at den går inn i min stue? Ledninger kan jo være ganske lange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det hørtes ikke creepy ut overhodet. Hva blir det neste ? "Og forresten, du må rydde i truseskuffen din, ikke en eneste tellekant å spore fra varebilen min her ute på gatehjørnet"

Du kunne jo tatt en "ja men bare fordi den er der betyr det jo ikke at den går inn i min stue? Ledninger kan jo være ganske lange?

Haha en smule creepy ja, føler seg jo ikke overvåket i det hele tatt liksom. Jeg svarte vel noe i duren: "åh, gjør det det? Kanskje den hører til hun som bor oppe, eller de som bodde her før meg...visste ikke at her var engang jeg?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at disse folka bare kan troppe opp og tvinge deg til å gi de innpass og innsyn i hus og hjem? o.0

Nei, de har ikke lov til å komme inn uten at de blir "invitert". Man kan da regne med dårlig skjulte trusler om at de kommer tilbake med politiet for å komme inn, men det er ren skremmetaktikk for å få deg til å slippe dem inn der og da. Just say no.

"Nei, du kan ikke komme inn" er det eneste du trenger å si.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#KAPITTEL_4-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I huset her har vi fått 3 NRK-lisenser å betale. Vi har tre tver. Veldig irriterende å måtte betale for noe jeg personlig aldri bruker.

Dersom det dreier seg om én husstand, og alle disse 3 TVene er disponible for alle i husstanden så skal det kun betales én lisens. Det er ikke noe krav om at samme person skal ha kjøpt alle TVene, så dersom det jeg har skrevet her stemmer for din situasjon så ta kontakt med NRK og forklar situasjonen. 2 lisenser spart er jo faktisk litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste oppsett er projektor eller plombert tv koblet til pc. Hvis du da ikke må ha veldig mange kanaler. Netflix + NRK nett-tv gir mye. Og evt streaming av tv2. Tv'en kan plomberes, og det skal ikke koste mer enn 400-500 kr de fleste steder der de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...