Gå til innhold

Hva har hvilepuls og makspuls å si for utholdenhet?


esp

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er vanlig hvilepuls og makspuls når en har god utholdenhet?

Skal hvilepulsen være mest mulig lav, og hva har makspulsen å si for om du er i god eller dårlig form?

Jeg er ei jente på 20 år, 58 kg,170 høy som er veldig aktiv og trener mye. Har testa maxpulsen min(med pulsklokke) ved intervall 3x3 motbakkeløp og maxpulsen min endte på 196. Når jeg sitter i ro på en stol har eg hvilepuls på mellom 50-53. Vet at jeg har hatt hvilepuls på 48-49 om morningen.

Er dette bra/dårlig? Må jeg ta en VO2 makstest for å finne ut hvor jeg ligger på skalaen?

Jeg kan løpe med en relativt høy puls(170-180) i 45 min og lenger uten å bli sliten. Er ikke dette ganske høy puls i forhold til min makspuls når jeg kan holde ut så lenge?

Hadde vert supert med litt diskusjon og svar rundt det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verken hvilepuls eller makspuls har noe å si for utholdenhet om du sammenlikner med andre.

Du kan ikke si at en person som har 5 slag lavere hvilepuls enn deg er i bedre form enn deg. Dette fordi det er ganske individuelt. Typisk synker hvilepulsen når man blir i bedre form.

Slagvolum x frekvens sier noe om hjertets arbeidskapasitet. Slik sett kan makspuls være en faktor, men dette utgjør bare en av to faktorer. Typisk vil en person med et stort hjerte ha noe lavere makspuls. Det er mange andre ting som påvirker 02-opptaket enn bare hjertet. Har ikke tid til å gå inn på dette nå, blir fort et helt foredrag.

Du trenger ikke ta en "ekte" 02-test for å finne ut hvordan du ligger an. Du kan ta andre tester som er helt gratis, eksempelvis ro-testen jeg linket til i går:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/the-fitnessbloggen-fitnesschallenge-ditt-o2-opptak.7812/

Jeg kan fortelle at for min egen del har ikke hvilepulsen sunket så mye selv om formen er betydelig bedre. Det skal sies at den unntaksvis synker veldig lavt, men typisk ligger på 55-60. Dette er omtrent samme som før jeg begynte å trene mye kondisjon, men jeg har betydelig større arbeidskapasitet nå. Jeg tror dette har en sammenheng med at jeg har noe mer muskelmasse enn hva som er vanlig, spesielt for kondisjonsutøvere (145% av normalen jmf. Inbody).

Ellers er det mange som mener at terskelfart er langt viktigere enn 02- men disse henger til en viss grad sammen. Terskelfart er hvor fort du eks. løper uten at du akkumulerer stadig mer melkesyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer McBain og føyer til:

makspulsen bruker du for å styre treningsintensiteten din. For å få framgang så må du trene litt mer "klokt" enn bare løpe 45 min hver gang.Bruk makspulden som styringsverktøy.. f.eks:

- Rolig langtur, hvor du holderpulsen rundt 70% av maks - rolig, lang økt-

- En hard økt med bakkeintervaller hvor du løper oppover (gjerne i terreng) i mellom 3 - 5min - finn en passende bakke. Da løper du hele veien opp slik at pulsen skal være over 90% av maks når du ommer opp. pulsen skal stige jevnt under hele bakkedraget. så går/jogger du ned igjen. Gjente mellom 4 - 8 ganger. Tempotrening

- tempotrening: 8 - 10 min med pulsen mellom 80 - 87%

Hvilepulsen bruker du selv for å:

- se framgang (ved at den blir lavere)

- sjekke "formen": altså om den "plutselig" er høyere enn normalt, og du har stagnert tyderdet på overtrening

Følg medpå pulsen under trening oså. Dersom den faller kjapt etter å ha vært høyt oppe er det solid tegn på framskritt. Motsatt: om pulsen ikke faller så fort som den pleiere bør du vurdere noen dager med roligere trening/resistusjon for å gi kroppen en mye trengt pause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det heller ikke er sikkert at din makspuls er 195. Ofte må den testes flere ganger før du finner den rette. Kan være den er høyere.

Nå vet ikke jeg hvordan bakken du løp i denne gangen var, men det er viktig den ikke er for bratt, da kommer melkesyren før pulsen. slak bakke, første gang rolig, andre gang raskere, max siste runde. Når du tror du ikke klarer mer, press deg litt til.

Ellers kan jeg bare si meg enig i det de andre har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ bare spørre...hvordan finner man maxpuls?:p

løp til ikke kan løpe mer.... ;)

lettste å teste i slakk motbakke ved å springe stigningsløp men da skal du ha evnen til å presse deg laaang ut av komforsonenen.. De aller fleste kan plusse noen slag på den pulsen de oppnår. Finnes formler også - men de er basert på statistikk og fungerer ikke alltid. Jeg har f.eks makspuls på 204 - slev om jeg i følge en fornekle formel skulle ha hatt ca 196..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

En god indikasjon på god kondis er vel når man har makspuls og hvor kort tid det tar før man har hvilepuls igjen. Hvor kort tid det tar før du har hentet deg inn igjen. Ikke nødvendigvis om du har 40 eller 60 i hvilepuls. eller over 200 i makspuls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls er ingen indikasjon om du er i god eller dårlig form. Makspuls er individuell og styres av fysiologiske aspekter som f.eks alder og størrelse på lungene. Du kan aldri trene opp makspuls, den er konstant og vil falle etter hvert som du blir eldre.

Men som emilwoop sier så kan man ta tiden kroppen bruker for å hente seg inn igjen etter en puls-topp, altså hvor fort pulsen synker. Det er en indikasjon på hvor god form du er i. Også hvor lenge du klarer å ligge i melkesyresonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...