Gå til innhold

The Fitnessbloggen FitnessChallenge: Ditt O2-opptak!


McBain

Anbefalte innlegg

Hvem har FBs største lunger og hjerte? Hvem har størst ifht. kroppsvekt?

Nå kan vi finne ut!

Testen er enkel: 2000m roing på Concept 2 på tid. Burde ta 6-9 minutter.

Thanks to the work of Dr. Fritz Hagerman of Ohio University, it is now possible to get a very good estimation of your VO2max simply by rowing your best 2000 meter piece on the Concept2 Indoor Rower! Using your 2000 meter time, combined with your weight, age and gender, you can calculate your VO2max to within 1.0-1.5% error factor. Dr. Hagerman’s work is based on thousands of data points collected over his many years of doing lab VO2max tests using the indoor rower.

http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/vo2max.asp

Jeg testet dette i januar og rodde inn på 07:00. Basert på andre ytelsestester ligger jeg 7-10% over dette nå. Bør derfor klare ca. 06:45 som gir et opptak på ca. 61 ml/min/kg eller 5551 ml/min på 91 kg (basert på morgenvekt) og "highly trained" (har lang treningshistorikk).

Verdensrekorden for menn er 5:36,6 (!) og for kvinner 6:28,4.

http://www.concept2.com/us/racing/records/2000m_records.asp

Minner om at roing er eksponensielt hardere jo fortere man ror. Farten øker ikke med 30% om man yter 30% høyere effekt :)

Det er rettferdig også med noe kritikk mot denne testen. Det at man må definere om man er veltrent eller ikke burde være unødvendig, ettersom tid er tid og motstanden er gitt.

Nasket fra tilsvarende tråd på Fitnessprat :)

http://www.fitnessprat.no/f21/the-fitnessprat-fitnesschallenge-ditt-o2-opptak-39508/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Skal teste denne. Når betennelsen har gitt seg skal eg se om eg klarer under 7 min.. forresten en veldig god tid på deg!

Blir det 1:45 /500 meter sant?

Eg har trent styrke og bare styrke i 1 år nå. Ingen kondis what so ever. Så det skal bli hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 blank er 1:45 på 500m i snitt ja.

Rodde inn på 6:50 her nylig. Ikke helt uthvilt da heller, men tror ikke det vil utgjøre mer enn noen veldig få sekunder.

Om en uke skal jeg sykle Bergen Voss, men kan teste det igjen etter det. Kjører ikke noe mer intensive økter nå før start der, er i rød sone på training loaden i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Artig konkurranse, om enn litt gammal tråd.

Mi bestetid hittil er 6.38.7 :) Har trent ein del roing tidligare, men då som oftast 15 minutter. Dei siste to vekene har eg trent meir på kortare distansar, og liker dette godt! Trener ellers allsidig med 50/50 styrke og kondisjon, og innan kondisjon trener eg både løp, sykling og roing. 2000 meter er ein fin distanse å bruke, då den havner imellom kraftdistansane (500/1000 meter) og dei lengre løpa (5000 og oppover).

Målet er 6.20 på 2000meter og 3 blank på 1000 meter til sommaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...