Gå til innhold

Lei sunn mat......!


SiljeBabyphat

Anbefalte innlegg

Hva gjør man da? Sliter spesielt med frokost og lunsj, syns det blir så kjedelig at jeg nesten lar være... utsetter det så lenge fordi jeg aner ikke hva jeg kan spise, og syns ikke det blir godt allikevel når det er sunt, så merker at jeg spiser alt for lite på første halvdel av dagen og når ikke kaloribehovet mitt.... eller så gjør det at jeg craver hele kvelden og bare leter etter ting å småspise.... noen som har tips? Jeg HATER egg og laks, men jeg JOBBER med saken! men når man da er lei og ikke liker det fra før så er det verste i verden å spise egg til frokost :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du ikke trenger å spise "sunt" for å gå opp/ned i vekt da.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/iifym-fleksibelt-kosthold.4826/

Hadde tenkt å si det samme igrunn, bare på en annen måte.

Jeg lurte på hva som er definisjonen din på sunn mat? :p Å spise sunt handler jo veldig mye om å oppfylle næringsinntaket ditt. Hvis jeg er veldig matlei en uke så spiser jeg gjerne helt andre ting enn jeg pleier, men ligger fremdeles å samme antall kcal CA.. Kan du ikke bare spise litt annen mat enn du pleier? :) Jeg er ikke så veldig glad i snakket om rein og "skitten" mat..

Kan ikke skjønne hvordan det skal være sunt å spise samme maten hele tiden og være matlei :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunt mat dreier seg ikke om å spise ting man ikke liker. Det dreier seg om å få en god balanse i kostholdet og unngå ting som sukker, usunt fett, prossessert mat og overspising/underspising.

Hvis du hater egg og laks så finner du andre alternativer. Begge deler er sunt, men det er mange alternativer som kan fylle tomrommet om man utelater begge deler fra kostholdet. Makrell, kveite og sild er eksempler på fisk som gir like bra med omega-3 som laks og bedre enn oppdrettslaksen som ofte er foret på vegetabilsk for (ihvertfall delvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å si det samme igrunn, bare på en annen måte.

Jeg lurte på hva som er definisjonen din på sunn mat? :p Å spise sunt handler jo veldig mye om å oppfylle næringsinntaket ditt. Hvis jeg er veldig matlei en uke så spiser jeg gjerne helt andre ting enn jeg pleier, men ligger fremdeles å samme antall kcal CA.. Kan du ikke bare spise litt annen mat enn du pleier? :) Jeg er ikke så veldig glad i snakket om rein og "skitten" mat..

Kan ikke skjønne hvordan det skal være sunt å spise samme maten hele tiden og være mat lei :huh:

Vil det si at jeg spiser rent om jeg vasker maten min?

høhøhøhøhøhø

/tørr humor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt mat dreier seg ikke om å spise ting man ikke liker. Det dreier seg om å få en god balanse i kostholdet og unngå ting som sukker, usunt fett, prossessert mat og overspising/underspising.

Hvorfor trenger man å unngå fett og prossessert mat for å spise sunt?

brb, kaster ut whey proteinen min fordi den er prossessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger man å unngå fett og prossessert mat for å spise sunt?

brb, kaster ut whey proteinen min fordi den er prossessert.

Skrev ikke unngå fett, skrev unngå usunt fett (big difference). Selvsagt forskjell på prosessert mat da, noe er ok annet ikke, men orket ikke skrive en omhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begrense? Kanskje. Men du skreiv "unngå", derfor jeg reagerte.

Og det er vel der vi er uenige. Jeg mener det er sunt å unngå sukker (unntaket kan kanskje være rett etter trening og under lange treningsøkter/konkurranser, men der synes jeg fruktjuice gjør en bedre jobb og man får vitaminene på kjøpet).

Det betyr derimot ikke at en tipper helt over til en usunn livstil om man har et moderat sukkerinntak, det finnes bare ingen gode grunner for å kategorisere raffinert sukker som sunt. For mye er usunt, moderat er nøytralt så lenge det ikke går utover inntaket av frukt og annen sunn mat eller skaper søtsug resten av dagen, ingenting har null negative konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19386821?dopt=Abstract

At moderate or high doses, an effect on any one marker may be absent or even the opposite of that observed at very high or excessive doses; examples include fasting plasma triglyceride, insulin sensitivity, and the putative marker uric acid. Among markers, changes can be beneficial for some (e.g., glycated hemoglobin at moderate to high fructose intake) but adverse for others (e.g., plasma triglycerides at very high or excessive fructose intake). Evidence on body weight indicates no effect of moderate to high fructose intakes, but information is scarce for high or excessive intakes. The overall balance of such beneficial and adverse effects of fructose is difficult to assess but has important implications for the strength and direction of hypotheses about public health, the relevance of some animal studies, and the interpretation of both interventional and epidemiological studies. By focusing on the adverse effects of very high and excessive doses, we risk not noticing the potential benefits of moderate to higher doses, which might moderate the advent and progress of type-2 diabetes, cardiovascular disease, and might even contribute to longevity. A salutary rather than hyperbolic examination of the evidence base needs to be undertaken.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20047139

In overweight or obese subjects that also have non-insulin dependent

diabetes, the effects of fructose on blood glucose are

considered to be beneficial. There is no evidence which suggests

that fasting plasma TG are increased in overweight or obese

subjects after long term ingestion of up to 60 g/day fructose.

There also is no evidence that ingestion of normal amounts

of fructose is associated with an increase in food intake or body

weight in overweight or obese individuals (compared to other

carbohydrates), when it is not consumed in caloric excess.

Although intakes of fructose in studies that have

examined satiety, food intake, or body weight are lower than the

95th percentile intake calculated for the highest groups of consumers

(136 g/day in 19–30 year old females and 146 g/day in

19–22 year old males), they support the conclusion that fructose

does not cause biologically relevant changes in food intake or

body weight in obese or overweight individuals when consumed

at average levels (approximately 50 g/day).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18996880

The meta-analysis shows that fructose intakes from 0 to >or=90 g/d have a beneficial effect on HbA(1c). Significant effects on postprandial triacylglycerols are not evident unless >50 g fructose/d is consumed, and no significant effects are seen for fasting triacylglycerol or body weight with intakes of <or=100 g fructose/d in adults.

Men for all del, det er bare å fortsette å advare folk om den store skumle busemannen som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...