Gå til innhold

Bilder som får deg til å roflmao :) (GTFIH for luulz) (PICS)


Lz'Pv Bruh

Anbefalte innlegg

Jammen,...det her stemmer jo ikke? En kan ha foreldre med blå øyne og selv få brune øyne..?

Mja, sikker? Husker jeg lærte en eller annen gang at brune øyne tilsier ett dominant gen og at det ikke kan oppstå dersom man ikke får tilført genet i arv.

Nei, dette var jo litt artig. Dette må jeg google. Haha. Kanskje jeg har misforstått noe, er jo tross at sikkert 15 år siden jeg lærte dette på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 26,2k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ubertass

    5308

  • Gamla

    1343

  • Andreas87

    1157

  • KiVi

    982

Mja, sikker? Husker jeg lærte en eller annen gang at brune øyne tilsier ett dominant gen og at det ikke kan oppstå dersom man ikke får tilført genet i arv.

Nei, dette var jo litt artig. Dette må jeg google. Haha. Kanskje jeg har misforstått noe, er jo tross at sikkert 15 år siden jeg lærte dette på skolen.

Jeg mener å huske det er som Velvet sier, brun er dominante og blå resessive (?) og så lenge det finnes et dominant gen tilstede "vinner" den fargen. Får følge med og se om jeg husker rett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske det er som Velvet sier, brun er dominante og blå resessive (?) og så lenge det finnes et dominant gen tilstede "vinner" den fargen. Får følge med og se om jeg husker rett :p

"Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes de i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.

Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.

Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne, kanskje fra mange mange generasjoner tilbake uten at det har slått gjennom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se der, da lærte man noe nytt i dag og. :D

Det er ganske fascinerende stoff egentlig, forskningen så langt kan tyde på at det finnes mutasjonsveier eller gener som undertrykker brunt (dominant), eller til og med uoppdagede "brune" gener, men per i dag finnes det ingen god forklaring på nøyaktig hva som skjer når to blåøyde foreldre får et brunøyd barn. Bortsett at fra at minst en av de ha båret på det brune genet, og at dette ikke har kommet til uttryk på den foreldren av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer en forenkling av genetikken i biologien på videregående hvor man lærer å se på det som genpar som er dominant/recessivt. Sannheten er at det er er mange gener som spiller inn og hvis man ser den motsatte veien så vil det være mer riktig; to foreldre med helt blå øyne uten antydning til brunt/grønt vil ikke få barn med brune øyne. Men foreldre med brune øyne kan ha gener for blå øyne uten at det synes i fargen fordi "det blå genet" er recessivt. Altså to foreldre med brune øyne (spesielt hvis de er hassel eller lysere brunfarge/brungrønt som tyder på mer gener for blått) vil ha mulighet for barn med blå øyne, feks dominant blå med en antydning av brunt/grønt innerst eller ytterst eller små prikker av brunt.

Så han læreren kunne ha skapt en aldri så liten familiekrise hvis han guttungen ikke var adoptert.

edit: jeg snudde om på historien i hodet mitt. beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Man lærer en forenkling av genetikken i biologien på videregående hvor man lærer å se på det som genpar som er dominant/recessivt. Sannheten er at det er er mange gener som spiller inn og hvis man ser den motsatte veien så vil det være mer riktig; to foreldre med helt blå øyne uten antydning til brunt/grønt vil ikke få barn med brune øyne. Men foreldre med brune øyne kan ha gener for blå øyne uten at det synes i fargen fordi "det blå genet" er recessivt. Altså to foreldre med brune øyne (spesielt hvis de er hassel eller lysere brunfarge/brungrønt som tyder på mer gener for blått) vil ha mulighet for barn med blå øyne, feks dominant blå med en antydning av brunt/grønt innerst eller ytterst eller små prikker av brunt.

Så han læreren kunne ha skapt en aldri så liten familiekrise hvis han guttungen ikke var adoptert.

edit: jeg snudde om på historien i hodet mitt. beklager

Jeg har biologi 2 nå, og har akkurat lært om det. Ikke like mange forenklinger der som det er i Naturfag vg1 hvor det sies at to brunøyde ikke kan et barn med blå øyne. For det er ikke snakk om monohybrid arv som man lærer i Naturfag (at det bare er ett genpar, AB, ab, Ab, aB), men man har senere funnet ut at det er snakk om dihybrid arv (flere genpar). Krysningsskjemaet på linken nedenfor viser hvilken øyefarge barn kan få dersom både mor og far har genotype AaBb. Foreldrene er brunøyde, men det er fortsatt fult mulig at de kan få barn med blå øyne. Dette kommer jo selvfølgelig an på hvilken genotype der har, det vil ikke være mulig hvis både mor og far har genotype AABB for eksempel. Hvis du tenker deg et mulig barn med genotype Aabb eller aaBb og fenotype blå øyne, ser du at dersom to mennesker med disse to genotypene får barn sammen, kan to blåøyde foreldre også få et brunøyd barn.

http://bios.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=1350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har biologi 2 nå, og har akkurat lært om det. Ikke like mange forenklinger der som det er i Naturfag vg1 hvor det sies at to brunøyde ikke kan et barn med blå øyne. For det er ikke snakk om monohybrid arv som man lærer i Naturfag (at det bare er ett genpar, AB, ab, Ab, aB), men man har senere funnet ut at det er snakk om dihybrid arv (flere genpar). Krysningsskjemaet på linken nedenfor viser hvilken øyefarge barn kan få dersom både mor og far har genotype AaBb. Foreldrene er brunøyde, men det er fortsatt fult mulig at de kan få barn med blå øyne. Dette kommer jo selvfølgelig an på hvilken genotype der har, det vil ikke være mulig hvis både mor og far har genotype AABB for eksempel. Hvis du tenker deg et mulig barn med genotype Aabb eller aaBb og fenotype blå øyne, ser du at dersom to mennesker med disse to genotypene får barn sammen, kan to blåøyde foreldre også få et brunøyd barn.

http://bios.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=1350

kan dere ta spamen en annen plass? dette er en bildetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...