Gå til innhold

Småspising


Håkon

Anbefalte innlegg

HEI =)

Jeg er selv i største laget når det gjelder fett. Og jeg har det problemet med att jeg går rundt og spiser på noe hele tiden. Prøver og slutte med godteri og sann "gomat" men hittil har det ikke gått så veldig bra. Kan noen si meg hvordan jeg kan slutte å spise godteri, drikke brus å ja i det hele tatt spise sunt? Prøver og tygge en del tyggis og da går det som regel bra. men så kommer jeg dit att jeg er tom å da må jeg finne noe annet. Noen gode råd til slutting av småspising?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn007

Spis deg skikkelig mett når du spiser frokost/lunsj/middag/kvelds så slipper du å få søtsug;) Og så kan du jo isteden for å ta en sjokolade ta et eple, eller en gulrot:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
alle sier det. Ikke spis deg mett.... Spis heller småe porsjoner flere ganger for dagen enn 3 store porsjoner for dagn... I'm a bit confused =S

Hvem er "alle"??

Dette er hvertfall det rareste jeg har hørt....Hvis du ikke spiser deg mett så ender du jo opp med å gå å spise masse unødvendig fett og sukker og da legger du jo på deg...Spiser du etter en spesiell diett, og hvordan er kostholdet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg sier alle, så mener jeg flere på skolen, klassen min, lærere osv... vi hadde et ærneringsforedrag på skolen her for noen uker siden faktisk... og hun sa det med att heller flere småe enn få store. for da holder du blodsukkeret på en jevn linje utover hele dagen.

I ukedagene spiser jeg jo som vanlig, frokost, lunch, middag og kveldsmat hvis jeg kommer på det. men så har jeg det problemet att jeg spiser mye annet i mellom disse. men i helgene kan det skli litt ut, for da sover jeg lengre osv... jeg går ikke etter noen vanlig diet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier alle, så mener jeg flere på skolen, klassen min, lærere osv... vi hadde et ærneringsforedrag på skolen her for noen uker siden faktisk... og hun sa det med att heller flere småe enn få store. for da holder du blodsukkeret på en jevn linje utover hele dagen.

I ukedagene spiser jeg jo som vanlig, frokost, lunch, middag og kveldsmat hvis jeg kommer på det. men så har jeg det problemet att jeg spiser mye annet i mellom disse. men i helgene kan det skli litt ut, for da sover jeg lengre osv... jeg går ikke etter noen vanlig diet nei.

Dette er bare tull

Hva spiser du i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle skal følge et spisemønster som er bestemt av høyere makter er helt umulig. Alle er forskjellige! Det finnes mange "dietter", og du må bare finne ut hva som passer best for deg og din hverdag ;)

For å slutte å småspise så er det viljestyrken det går på. Spiser du fordi du er sulten, eller fordi du bare føler at spise? Tenk på det neste gang. Og drikk vann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er bedre med mange små enn få store måltid er en myte, du spiser sånn som det passer deg best. I første omgang ville jeg jobbet med å kutte ut snop og brus og alt den "fy" maten - og når du klarer det kan du fokusere på å spise litt mindre hver dag hvis du ikke ser de resultatene rundt midjen/på vekten/ellers . Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange små måltider kan kanskje fungere for noen, men for mange så vil det bare føre til at en er konstant sulten og derfor går rundt og småspiser hele tiden når disiplinen sprekker. Det er bedre å spise 3-4 større måltider slik at du kan spise deg mett. Dette skal selvsagt være sunn mat og ikke fastfood og ferdigmat.

Få i deg en skikkelig proteinporsjon pr måltid du spiser og masse grønnsaker så holder du deg mett lengre. Sopp, løk, brokkoli, blomkål, bladsalat og tomat er noen få eksempler på hva du kan fylle opp tallerkenen med for å bli mer mett. I tillegg vil du få i deg vitaminer og mikronæringsstoffer. Du bør også redusere karbohydratene, spesielt tidlig på dagen. Mye karbohydrater fører til økning i blodsukkeret og medhørende sultfølelse når det synker igjen.

Brus bytter du ut med lettbrus eller vann. En halvliter cola inneholder hele 50 gram sukker (200 kcal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok en periode prøvd å kutte ut godteri, snacks o.l 100% (ting med mye sukker i rett og slett).

Er en dårlig vane som må brytes. Om man sier til seg selv det er lov innimellom (som man ofte gjør) blir innimellom lett til veldigofte.

settningen "det må jo være lov å kose seg i blant" Vinner ofte over "jeg vil gjerne være sunn og leve så lenge som mulig" :).

Det viktigste du gjør er altså å bryte mønsteret, i ditt eget hode. Mange må ofte kutte ut alt søtt, fordi det trigger lysten på mer søtt, om du må gjøre det så ekstremt må du avgjøre selv :)

+ de andre rådene du vil få her ang. konkrete ting i kosten :)

Løkke tell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å spise lite og ofte er bare en myte! jeg spiser sjelden og Mye, synes det fungerer greit. En ting du kan gjøre er å gjøre det vanskligere å små spise snop. F.eks ikke ha det i hus. Heller ha frukt som druer, gulerøtter osv.

Desto lettere tilgjengelig det er jo vanskligere er det å la være. Har du ingenting får du heller ikke spist det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg er 18 år, og jeg har skikkelig lyst til og komme meg i form... Og jeg har innsett for lenge siden att jeg MÅ slutte med snoop, sukker, søtt, brus osv... men det går veldig på viljestyrke har jeg skjønt... og jeg er jo den som elsker godterier såklart =/ Men jeg skal ikke gi opp og jeg skal finne ut hvilket spise mønster som passer meg, som dere sier over. og tusen takk for rådene deres =))

Har dere andre typer mat som jeg kan spise for og få i meg mer proteiner? Jeg gidder ikke og kjøpe sann pulver for mange tusen kroner =P har andre ting og bruke penger på =P

Jeg bruker somregel og koke meg to egg til frokost og det bruker og holde lenge utover dagen...

Andre opplevelser du vil dele så sier jeg takk ofr det =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg alle pengene du bruker på snop og brus i proteinpulver så har du kanskje råd likevel. Proteinpulver er noe av det billigste proteinet man får kjøpt. Kjøper du kyllingfilet i store pakninger blir det omtrent samme pris og tunfisk er billigere, men blir litt kjedelig å bare leve på tunfisk.

Ellers må du bare få inn mer grønnsaker i kostholdet ditt slik at du holder deg mett lengre. Litt viljestyrke er nødvendig i starten ja, men etterhvert (snakk om noen uker) blir dette lettere for de fleste om du faktisk spiser balansert og nok proteiner. Prøv å belønn deg selv med noe annet enn mat og gå for eksempel en liten tur for å få bort tankene fra mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som alltid har plass til en sjokolade uansett hvor stor middag jeg spiste og må derfor også dissiplinere meg når jeg kommer til slikt. Det jeg syns er viktigst er å ikke kjede meg! Med en gang jeg er hjemme og ikke vet hva jeg skal gjøre er det lett å gå i kjøleskapet! så mitt råd er: hold deg opptatt! Gå turer, tren, vask huset, rydd stuen, vask klær. Bare ungå å gå på kjøkkenet med mindre du faktisk er sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker å spise mange små/mindre måltider hver dag, mens andre foretrekker noen store. Dette må du selv føle litt på. Kanskje er en mellomting noe for deg? Hvis du sliter med småspising er kanskje ikke 3 måltider dagen en god idè, og 6 blir kanskje for mange, og du vil gjerne ikke føle deg mett nok. Prøv deg litt frem, og finn ut hva som er din greie. Søk også på fitnessbloggen, og les deg frem der. du vil finne masse gode tips og råd! ellers på nett finnes det masse supre ideer og oppskrifter, og f.eks. se på mine favorittblogger; http://dedication.blogg.no/ og http://blisunn.no/

andre lure ideer når du skal gå ned i vekt:

- skriv deg mål for uken. en liste med ting du vil nå. "jeg skal gå en tur på 30 minutter tre dager denne uken". "jeg skal spise 5 frukt og grønt hver dag", "jeg skal drikke to glass vann hver gang jeg får lyst på cola". kryss deretter av de målene du har nådd, det gir en god følelse, ihvertfall for min del!

- får du godtesug, ha en frukt tilgjengelig, litt nøtter, tyggis eller noe lignende. slik at du ikke faller så lett for fristelsen. jeg tygger alltid tyggis etter middag så jeg selv ikke skal bli fristet til å spise noe søtt.

- melder du deg inn på et treningssenter kan du nok få god veiledning der også :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som alltid har plass til en sjokolade uansett hvor stor middag jeg spiste og må derfor også dissiplinere meg når jeg kommer til slikt. Det jeg syns er viktigst er å ikke kjede meg! Med en gang jeg er hjemme og ikke vet hva jeg skal gjøre er det lett å gå i kjøleskapet! så mitt råd er: hold deg opptatt! Gå turer, tren, vask huset, rydd stuen, vask klær. Bare ungå å gå på kjøkkenet med mindre du faktisk er sulten :)

Du høres akkurat ut som meg! kjede seg = spise alt man kommer over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...