Gå til innhold

Spørreundersøkelse, teller du kalorier?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne ønske jeg hadde disiplinen til å ha totalt kontroll en periode med veiing telling etc, men om har en passe aktiv livsstil med reising og aktiviteter så tenker jeg slik at en en er dømt til skli ut når en kommer ut av den hyperfikserte rutina med hva og hvor mye, og da er det bedre å være jevnt over gjennomsnittlig god til å bedømme behov og tilpasse uansett situasjon.

Be like water - Bruce Lee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fører det manuelt i notepad, men gidder ikke å måle og veie alt :p. Det ser litt fanatisk ut når man spiser med andre... Hvis jeg ikke vet gjør jeg bare overslag etter øyemål. Hvis jeg bommer med 200 kalorier, so what? Her er en typisk dag fra påsken:

8. april

kveite+poteter 500/25

snop+kake 500/0

proteinpulver+kreatin 600/115

reinsdyrkjøtt 600/85

riskrem 100/0

4 ss tran 330/0

havregryn 370/15

3000 kalorier / 240 g proteiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xxxxxx

Nå har jeg coach som har satt opp diett og treningsprogram, så da veier jeg og teller alt. Til vanlig så er jeg en god nr 2:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis tar jeg det meste omtrentlig-ish, men fra og med i går telles, veies og planlegges alt. Jeg satt i sofaen søndag og kløp meg i de myke områder etter nok en uke på det jevne - flink på trening og kosthold mandag til fredag, for deretter å gå på den obligatoriske helgesmellen med øl, burger, ostepop etc. - og snublet tilfeldigvis over fleskemoderasjonsprosjektet til unge Bøe. Så, med dette som inspirasjon ble både mat- og badevekt funnet frem, utregninger ble gjort, og nå skal jeg ha full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå har jeg startet med å telle og veie absolutt alt jeg har i meg, men dette er kun for å få bedre oversikt over hva ting faktisk inneholder, og hvor mye jeg bør ha i meg av det ene og det andre. Synes det er en kjempefin måte å passe på at jeg får i meg nok mat! :)

Regner med at jeg etter hvert greier å huske hvor mange bananer, egg og bokser tunfisk som er greit å hive i seg i løpet av en dag :p

I går spiste jeg taco, og jeg veide salatbladene liksom... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (dessverre) litt for mye erfaring med kaloritelling så unngår bevisst å veie, telle med vilje til enhver tid. Har imidlertid oversikt og tar "stikkprøver" i ny og ne, samt bruker diett.no (men ikke nødvendigvis hver eneste dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble nr 1..veier og teller kalorier i det meste..men egentlig bare fordi jeg prøver å øke inntaket til mye mer enn jeg har spist før, så vil passe på jeg får i meg nokk kcal for å kunne trene så mye som jeg gjør..Men er egentlig drit stress, så når jeg kommer litt mer inn i hva som er "riktige" mengder å klarer å spise nokk skal jeg slutte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ne 2 før,men nå er det nr 1 pga at jeg fant ut at jeg lett gikk langt over kcal grensa ved å bare bruke øyemål og trodde jeg fikk meg så så mye...er utrolig hvor feil det kan bli når en ikke loggfører og og veier osv,for enkelte matvarer kan jo 10 og 20 gram feil i mål bety mye kcal:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativ 1. i ca. 1 mnd. til nå. Tror jeg skulle klart å spise i underskudd uten å telle, men har lagd meg en oversikt som funker bra og går raskt å bruke i openoffice calc. Er også kjekt å vite om jeg har spist alt for lite en dag, proteinmengder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et større Excel-ark der jeg har plottet inn en del matvarer med næringsinnhold, og forskjellige kcal-"mål" for treningsdager og hviledager. Har et par forskjellige hjørnestensmåltider til de to kategoriene for å sørge for variasjon. Forenkler veiingsprosessen ved at en del matvarer ikke anses som næring à 100g, men per boks/kartong (frokostblanding, fisk, cottage cheese...).

/obsessivecompulsivedisorder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...