Gå til innhold

Sjokolade. Alt på en gang eller litt av og til?


OhMickey

Anbefalte innlegg

Det hender at jeg skeier ut og kjøper meg en stor sjokoladeplate (har merkelig nok hendt ofte i det siste, alle butikkene har jo såklart tilbud på alle variantene av de store sjokoladeplatene...). Holder jevnlig en proteinrik diett av lite sukker. Men har lenge lurt på om hva som er "best" av disse to "dårlige alternativene":

- Spise hele sjokoladeplaten på en kveld

- Spise en bit i ny og ne over 1-2 dager

Hjelp meg til å bli en bedre fråtser!:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Totalt antall kcal vil jo bli det samme uansett om man spiser det på en kveld eller spredt utover 2 dager. Men man får den jo til å vare lengre om man sprer den utover og da kjøper man kanskje ikke like mange gjennom uka, som om man hadde slukt den på en kveld?

Ellers vet jeg ikke om det utgjør noen forskjell på dagsformen etc. Om den spres utover eller slukes i ett.

Jeg regner i alle fall kcal for hele uka. Så om jeg har underskudd hele uka men fråtser på lørdag, kan jeg fort ha spist opp underskuddet mitt. Lett å tenke at "jaja i kveld har jeg spist som en gris, men jeg har jo vært flink 6 av 7 dager så hva gjør vel det". Slik tenkte jeg før i alle fall:P men har skjønt nå at det er det totale inntaket som gjelder, ikke bare dag for dag. Men jeg hadde nok valgt å spre den utover, unnet meg en eller to biter hver dag. Spiser man hele plata på en kveld så betyr ikke det at man ikke har lyst på dagen etter igjen, og man ender fort med å kjøpe en til. Så sånn sett vil jo det totale kcal inntaket bli lavere om man fordeler den over flere dager og får den til å vare lenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uakseptabelt :eek::eek: :whistling:

Da foreslår jeg at du jobber med impuls kontroll, slik at det blir lettere å ikke plukke med seg sjokoladen fra butikken bare for at den er på tilbud. :D

Det er veldig lett å rasjonalisere at "jo men siden den er på tilbud" , eller "det er jo gratis, må jo si ja da," men i bunn å grunn sier en bare ja takk til en billig måte å ødelegge dietten sin på hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er litt samme typen som meg (ALT på en gang). Så kan det være lurt å være super streng med seg selv ellers, også heller klikke helt "spise alt du ser" style. Type en gang i mnd eller sjeldnere. Begrenset hvor mye man orker uansett når man ellers lever så sunt, kroppen sier rett og slett stopp.

Så er det sikkert sunnere å gjøre ting med måte... men jeg liker bedre å tilfredstille meg selv HELT når jeg først skal skeie ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Best å spise opp alt med en gang, så kan jeg starte på diett i morra!"

Jeg kan ikke ha sjokolade i hus om jeg skal klare diett. Dessuten tenker jeg at det er bedre å skeie helt ut og bli skikkelig fornøyd (og så merke ubehaget ved sukkersjokk og bli mindre fristet til å gjøre det igjen), enn å ta litt og litt og venne kroppen til å alltid ha sukker som bensin å gå på. Da blir suget bare sterkere når sukkeret slutter å komme som jevnt påfyll.

Min fine rasjonalisering for å spise hele platen (eller så mye jeg greier) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...