Gå til innhold

Spisedag?


Audrey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker å ha en dag i uka hvor jeg gir meg selv lov til å kose meg litt ekstra.

Da spiser jeg som ellers i uka til frokost og lunsj, men er litt mer avslappet i forhold til hva jeg har til middag. Blir ikke junk fra gatekjøkkenet fordi nei ;)

Bruker å ha lørdagene som "spisedag". Så da blir det som regel litt sjokolade og chips på deling med min kjære på kvelden.

Passer på å ha en treningsøkt på dagen og dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er spisedag feil og det skal hete oppkarbing, ikke fråtsedag som mange gjør.

Nå vet jeg ikke hvor nøye du er med vektnedgangen din, om du vet hvor man kcal du ligger på. Da er det lett å finne ut hvor mye en så kalt spisedag ødelegger. Nå ville jeg ikke anbefalt at første du gjør når du våkner denne dagen og hive deg over sjokoladen. Men spis normal diettmat til feks kvelden hvor du lager deg MAT, det kan jo være pizza, eller biff med bakt potet og bernaise. Greia er å ikke overdrive. Hvis du har lagt opp dietten til å gå ned 0,5kg i uka kan denne spisedagen ødelegge rimelig bra.

Jeg mener at spisedag er feil og det er oppkarbing man skal bruke som "spisedag", dette er når vektnedgangen stopper. Spise feks 8-1000kcal i karbs for en voksen mann, kanskje rundt 400-800kcal karb for ei dame, avhengig av vekt og høyde selvfølgelig. Denne dagen skal du holde fettinntaket til ett minimalt. Når jeg mener oppkarbing mener jeg havregry, grooovt brød, potet, ris, søtpotet, frukt.

Dette er i tillegg til din vanlige diett. Det vil gi en boost på vektnedgangen, når det har stoppet opp vell og merke.

Hvis man velger å ha i seg litt sjokolade og chips som istede for en slik oppkarbing, hvis du får dårlig samvittighet som meg. Jeg bruker hvis jeg VET at nå går det gærnt så tar jeg meg noen ekstra kardioøkter og vet da at kcalforbruket mitt er mye høyere enn til vanlig og kan med "god" samvittighet spise litt ekstra.

Nå skal det sies at folk er forskjellige, noen klare å skjerpe seg til å ta bare noen biter sjokolade, andre så er den 200grams plata borte på 5min. Du må selv finne ut hvor viktig vektnedgangen er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er spisedag feil og det skal hete oppkarbing, ikke fråtsedag som mange gjør.

Nå vet jeg ikke hvor nøye du er med vektnedgangen din, om du vet hvor man kcal du ligger på. Da er det lett å finne ut hvor mye en så kalt spisedag ødelegger. Nå ville jeg ikke anbefalt at første du gjør når du våkner denne dagen og hive deg over sjokoladen. Men spis normal diettmat til feks kvelden hvor du lager deg MAT, det kan jo være pizza, eller biff med bakt potet og bernaise. Greia er å ikke overdrive. Hvis du har lagt opp dietten til å gå ned 0,5kg i uka kan denne spisedagen ødelegge rimelig bra.

Jeg mener at spisedag er feil og det er oppkarbing man skal bruke som "spisedag", dette er når vektnedgangen stopper. Spise feks 8-1000kcal i karbs for en voksen mann, kanskje rundt 400-800kcal karb for ei dame, avhengig av vekt og høyde selvfølgelig. Denne dagen skal du holde fettinntaket til ett minimalt. Når jeg mener oppkarbing mener jeg havregry, grooovt brød, potet, ris, søtpotet, frukt.

Dette er i tillegg til din vanlige diett. Det vil gi en boost på vektnedgangen, når det har stoppet opp vell og merke.

Hvis man velger å ha i seg litt sjokolade og chips som istede for en slik oppkarbing, hvis du får dårlig samvittighet som meg. Jeg bruker hvis jeg VET at nå går det gærnt så tar jeg meg noen ekstra kardioøkter og vet da at kcalforbruket mitt er mye høyere enn til vanlig og kan med "god" samvittighet spise litt ekstra.

Nå skal det sies at folk er forskjellige, noen klare å skjerpe seg til å ta bare noen biter sjokolade, andre så er den 200grams plata borte på 5min. Du må selv finne ut hvor viktig vektnedgangen er for deg.

Den harde sannheten...:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg og på! Kan man legge opp et regnestykke med f.eks 3500 i minus hver uke MED en spisedag? :)

Det avhenger jo av hvor mye du spiser til sammen, det er totalen som teller. Men det burde absolutt gå fint, du kan jo finne ut hvor lavt du vil ligge i ukedagen og se hvor mye du har "til overs". Hvis du foreksempel "sparer" 100 kcal fra hver dag kan du lage deg et ekstra godt måltid en dag i uka, eller kose deg med det du måtte ønske (innenfor rammene du har til rådighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Takk! Men hvis jeg regner ut et frimåltid + f.eks et kakestykke hver lørdag, hvordan kan man vite hva man egentlig forbrenner på en dag og ikke minst på trening? :)

Å vite nøyaktig hva man forbrenner blir nok rimelig vanskelig å finne ut, det avhenger jo av hva du gjør, hvor mye du beveger deg osv. Det som kan være lurt er å finne ut bmr (det er altså hvor mye du forbrenner utenom trening og aktivitet), deretter plusser du på ekstra etter hvor mye bevegelse du har. Da får du iallefall en pekepinn. Ellers må man rett og slett prøve seg fram. Det vil si at du foreksempel spiser 1700 kcal hver dag (nå tok jeg bare et tall) og gjør det en liten stund. Da vil du se om du går ned i vekt og eventuelt hvor mye. Det er ikke lurt å spise minst mulig for å gå fort ned, da vil mye av vekten være muskelmasse (og den vil man jo ikke miste ;).

En halvkilo hver uke vil jeg i utgangspunktet si høres fornuftig ut, men det kommer litt an på hvor mye du har å ta av. Hvis du ikke skal ned så mye går det ofte litt treigere enn hvis man har mange overflødige kilo. :)

Nå vet jeg heller ingenting om hvordan du trener eller hvor mye, så litt vanskelig å gi spesifikke råd akkurat der. Personlig syns jeg det å komme inn i en rutine både når det gjelder kost og trening, uansett om målet er vektnedgang/oppgang osv., er effektivt. Da går det gjerne litt av seg selv etter en stund, og "plutselig" har man kommet mye nærmere målene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Stig fra forumet her har noen ganske ekstreme spisedager. http://superstig.blogspot.com/2010/03/dagens-refeed.html

Er vel ganske idividuelt hvordan man takler såkalte spisedager.

Hvis man klarer å begrense seg til et par sjokoladebiter og dermed et par hundre kcal i overskudd er det helt greit for folk flest. Det er enkelt og greit kalorier inn vs kalorier ut når man er på diett. Hvis man skal "kose seg" med 1000 kcal i overskudd hver lørdag, må man i teorien trekke fra i overkant av 150kcal om dagen de andre dagene i uka for å få like stor vektnedgang som du ville hatt uten spisedagen. Da er det selvfølgelig gitt at du ikke har leptin-crash og dermed har stoppet helt opp i vektnedgangen selv om du er i underskudd. Da er det på tide med en oppkarbing som VegarL beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil i hvert fall veie like mye som du gjorde for en måned siden :).

Men hvis man trener styrke og spiser sunt så vil man jo kunne forbedre kroppskomposisjonen. Mindre fett, mer muskler, samme kroppsvekt.

Dog et litt ekstremt eksempel med 15000 kalorier i pluss på en dag :)

Så du mener det er mulig å legge på seg over 2 kg fett på kun en dag? Og at hvis man klarer å spise 21 k kcal i overskudd (i teorien), så vil man legge på seg 3 kg fett den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg spiser iallefall med familien på fredager og koser meg med litt potetgull og noen glass brus.. Så trener jeg vekter dagen etter og løper på mølla eller eventuelt stikker på spinning, det føler jeg gjør det "enklere" å komme igjennom matplan og den ellers harde dietten i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bare kaprer en gammel tråd jeg :)

Jeg lurer på om det er "mulig"/lurt whatever å fordele oppkarbingen over 2 dager. F.eks. i går spiste jeg en LITEN hamburger til lunsj, litt nachos til middag og en bit smågodt (ellers vanlig, sunn mat), og i dag har jeg spist hjemmelaget hamburger (som er sunn!) til middag, og som snacks har jeg spist ca 80-100 g nøtter, 1 bit smågodt og en liten atkinsbar. Målet mitt er ikke å gå ned i vekt, men heller bygge muskler. Synes det er mye bedre å ihvertfall kunne spise fritt til middagen på fredag og lørdag, så slipper jeg ihvertfall å krangle med mamma og pappa de dagene :p og så får jeg følelsen av fredagskos og lørdagskos begge dagene, bare at jeg ikke tar heeelt av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kaprer en gammel tråd jeg :)

Jeg lurer på om det er "mulig"/lurt whatever å fordele oppkarbingen over 2 dager. F.eks. i går spiste jeg en LITEN hamburger til lunsj, litt nachos til middag og en bit smågodt (ellers vanlig, sunn mat), og i dag har jeg spist hjemmelaget hamburger (som er sunn!) til middag, og som snacks har jeg spist ca 80-100 g nøtter, 1 bit smågodt og en liten atkinsbar. Målet mitt er ikke å gå ned i vekt, men heller bygge muskler. Synes det er mye bedre å ihvertfall kunne spise fritt til middagen på fredag og lørdag, så slipper jeg ihvertfall å krangle med mamma og pappa de dagene :p og så får jeg følelsen av fredagskos og lørdagskos begge dagene, bare at jeg ikke tar heeelt av :)

post-1226-14440881134292_thumb.jpg

I don't see the problem:D

post-1226-14440881133724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå som jeg prøver å gå ned i fettprosent har jeg bestemt meg for spisedag hver 14 dag. Alltid den dagen jeg har bentrening eller eventuelt dagen før. Er 180 cm høy og veier ca 68kg. Ligger på 1600-1900kcal til vanlig og teller ikke på spisedagen. I går spiste jeg Subway salat (med ekstra kjøtt selvfølgelig!), bbq Pringles, litt surt smågodt, iskrem blandet med sjokolade proteinpulver x 2, burger med chips (dobbelt opp med kjøtt selvfølgelig!) og tre glass hvitvin. DET var en fin fin spisedag. Masse proteiner og ekstra kalorier. Og ikke minst bra for psychen. Det skal sies at jeg ikke stod stille hele dagen. Bentrening i ca 1 1/2 time, så en times gåtur med hunden og vasking av hus. Med andre ord brukte jeg den ekstra energien godt. PS: Alkohol er ikke vanlig på en spisedag. Kun hvis jeg er ute og spiser med andre enn mannen og føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror at dette betyr at du kan spise hva du vil , så man hamstrer inn med sjokolade, godteri, boller, kaker og alt så måtte finnes. Akkurat det man ønsker å spise.

Dette er FEIL! ja det går Ann å kose seg litt en dag( eks mine mini muffins og vinen i går) men ikke ta av . Om man trykker alt man har lyst på inni munnen vil dette ødelegge planen din selv om man fulgt dietten slavisk hele uken.

Hva skal jeg spise ?

For å få noe ut av dette bør man velge brød, pasta, poteter og ris som karber , i stedetfor snop, mc donalds og annen dritt mat. Hold deg lavt på fett hele dagen, moderat på protein og da blitt høyere på karber.

Hva er grunnen til spisedag?

1) etter man har gått på en diett med lite kaber, trenger man påfyll i glykogenlagrene med kaber. Når man får dette vil man få en boost i forbrenningen. Det vil si at dagen etter spisedagen vil kroppen din tro at han får like mye karber som dagen får så den begynner å forbrenne for harde livet.

2) en streng diett vil tære på motivasjonen og humøret. Når man får på fyll igjen vil humøret gå opp og motivasjonen til å fortsette vil komme.

Så neste gang du skal ha en spisedag og du virkelig ønsker resultater , tenk igjennom hva du putter i mathullet !

Et lite tips som ikke vil ødelegge hele dietten din er at du på spisedagen gjerne har 1 fri måltid hvor du kan spise karbene eller ha fra 17 om kvelden til 22 at da kan du innta karbene. Hvertfall greit så lenge man ikke har noe ekstrem lavfettprosent.

Med nok styrke og riktig tenking kan du og klare det ! Dette er nå hvertfall mine tanker rundt dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg slapp jeg meg litt løs ettersom jeg fikk besøk av noen venninner for helgen. Jeg regnet ut at jeg var ca 2000kcal over på fredag og lørdag. Da hadde jeg vært 1000kcal i underskudd hver dag resten av uken, så jeg var da altså totalt 5000kcal i underskudd hele uken. Jeg gikk opp 1,2 kg. Jeg tenkte "jaja, kanskje noe av det er vann, siden jeg drakk litt alkohol, det går sikkert av igjen neste uke". I dag gikk jeg ned 1,2 kg. Wat. Enten tåler jeg ikke pittelitt mer kcal, ellers har jeg fått masse muskler. None makes sense.. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg slapp jeg meg litt løs ettersom jeg fikk besøk av noen venninner for helgen. Jeg regnet ut at jeg var ca 2000kcal over på fredag og lørdag. Da hadde jeg vært 1000kcal i underskudd hver dag resten av uken, så jeg var da altså totalt 5000kcal i underskudd hele uken. Jeg gikk opp 1,2 kg. Jeg tenkte "jaja, kanskje noe av det er vann, siden jeg drakk litt alkohol, det går sikkert av igjen neste uke". I dag gikk jeg ned 1,2 kg. Wat. Enten tåler jeg ikke pittelitt mer kcal, ellers har jeg fått masse muskler. None makes sense.. :confused:

Jeg har hatt mange slike uker der jeg har endt opp med et veldig lite underskudd. Har fortsatt gått ned i fettprosent selv om vekta har holdt seg ganske stabil. Dersom du har fått i deg nok proteiner og trent hardt nok så er det nok muskler som har kommet på(y) Det har det vært hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...