Gå til innhold

Spisedag?


Audrey

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er bare nødt til å poste et lite spørsmål i denne tråden som jeg håper noen kan svare på. Så at det var en diskusjon tidligere i tråden om hvorvidt man kan "ødelegge" hele uken med en spisedag hvor man ligger langt over sitt vanlige kaloriinntak. Er det noen som vet om det per dags dato finnes noe "science" rundt dette her? ER det virkelig sånn at hvis du ligger 500 kcal under vedlikehold 6 dager i uken (= 3000 kcal underskudd totalt), men spiser 3000 kcal mer enn du skal på for eksempel lørdag, så er hele innsatsen din resten av uken bortkastet? Det virker jo i bunn og grunn ganske logisk hvis det er riktig at det er sånn (og man tenker veldig enkelt på det), men må bare spørre etter å ha lest om refeedene til Stig Ingebrigtsen med fascinasjon, haha! Med mindre det er snakk om et gigantisk underskudd resten av uken (som jeg ikke oppfatter at det er), så er vel han et levende eksempel på at dette med spisedag faktisk er litt mer komplisert enn som så? Eller så er han bare supermann, som jeg vel egentlig mistenker ganske sterkt... :) (Skjønner selvsagt at spisevanene og resultatene til et menneske ikke er nok til å bygge opp en teori om dette her, men lurer bare på om noen vet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man får i seg mer energi enn man forbrenner, så vil man legge på seg. Og spiser man såpass mye på en eller to dager i uken at man totalt sett på en uke har spist mer enn man har forbrent, så ja, da sier det seg selv. Spørsmålet her er jo hvor mye man kan legge på seg i muskler og hvor mye ekstra man får forbrent om man trener i løpet av denne uken også. Alt er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei!

Jeg er bare nødt til å poste et lite spørsmål i denne tråden som jeg håper noen kan svare på. Så at det var en diskusjon tidligere i tråden om hvorvidt man kan "ødelegge" hele uken med en spisedag hvor man ligger langt over sitt vanlige kaloriinntak. Er det noen som vet om det per dags dato finnes noe "science" rundt dette her? ER det virkelig sånn at hvis du ligger 500 kcal under vedlikehold 6 dager i uken (= 3000 kcal underskudd totalt), men spiser 3000 kcal mer enn du skal på for eksempel lørdag, så er hele innsatsen din resten av uken bortkastet? Det virker jo i bunn og grunn ganske logisk hvis det er riktig at det er sånn (og man tenker veldig enkelt på det), men må bare spørre etter å ha lest om refeedene til Stig Ingebrigtsen med fascinasjon, haha! Med mindre det er snakk om et gigantisk underskudd resten av uken (som jeg ikke oppfatter at det er), så er vel han et levende eksempel på at dette med spisedag faktisk er litt mer komplisert enn som så? Eller så er han bare supermann, som jeg vel egentlig mistenker ganske sterkt... :) (Skjønner selvsagt at spisevanene og resultatene til et menneske ikke er nok til å bygge opp en teori om dette her, men lurer bare på om noen vet.)[/quote

Du må ta i betraktning også hvordan kroppen responderer på et svært måltid med karbohydrater i, spesielt når kroppen har vært i underskudd. Den vil da sette igang alt av prossesser for å fordøye dette, og fettforbrenningen går til værs! Og det overskuddet kroppen får av kaloriene vil bli brukt til den syke muskelbyggingen f.eks Stig driver med gjennom uka:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...