Gå til innhold

Telle kalorier vs."circa"


Gjest

Anbefalte innlegg

Yo!

Lurer på hvor mange som teller kalorier fremfor å bare ta det man tror stemmer? Har dere evnt noen andre måter å måle det dere spiser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Jeg har gått på diett i litt over to måneder, og logger stort sett alltid maten på kveldene. Da får jeg sett om jeg har noen kalorier til gode eller ikke og ;) Hvis jeg f.eks havner på bare 1600kcal en dag, så kan jeg unne meg f.eks en atkinsbar, litt popcorn eller en ekstra ss selolje den kvelden (ja, det med seloljen skjedde her om dagen, da har man blitt gæren :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bommer ganske greit hvis du tror det stemmer bare : )

Det er jeg ikke helt enig i, hvis du ikke har noe erfaring fra å telle kalorier og veie maten din så ja, men hvis du har lengre er erfaring med å veie mat og måle kalorier så tror jeg helt fint du kan få til en balanse der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veit sånn ca. hvor mange kalorier det er i de forskjellige tingene. Jeg stoler på kroppen min når det kommer til å få i meg nok mat. Jeg orker ikke å sitte å plotte inn hver forbanna ting jeg spiser. Jeg er ikke på konkurransediett :)

Om jeg regner på det så ender jeg alltid opp på mellom 2500 og 3000 kcal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 4-6 uker til å skaffe meg en oversikt over næringsinnhold på div varer.. Nå er det sånn circa hva jeg får i meg og legger det inn på diett.no av og til. Nå er som sakt ikke 6packen før sommer mål mitt heller :) Men kanskje om 0.5 år gå fra 14-10% fett uten å tenke så mye over kostholdet.

Så er målet å få fram pakken før sommer bør du nok være litt mere nøyaktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger det aller meste på mylog.no. Logger som regel før siste måltid, så vet jeg sånn ca. hvor mye jeg "har igjen" denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere logget mat, og lært meg mye så jeg lett kan ta øyemål for å se hvor mye det veier. Har funnet ut at å følge kroppen min istedenfor å telle kalorier og vekten på alt jeg spiser passer mye bedre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om app for mobil som er grei og bruke for kaloritelling?

Bør inneholde oversikt over matvarer som egg, melk, shake osv

My fitness pal-appen! Du finner den i app store for iPhone om du søker, den har blå logo og heter noe sånt som calorie counter og noe mer jeg ikke husker. Usikker på om den finnes for android med er vel verdt et forsøk.

Der kan du legge inn egne varer så du har full kontroll på inntaket, søke opp (både på norsk og engelsk) og i tillegg scanne inn strekkoden på matvarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke helt enig i, hvis du ikke har noe erfaring fra å telle kalorier og veie maten din så ja, men hvis du har lengre er erfaring med å veie mat og måle kalorier så tror jeg helt fint du kan få til en balanse der. :)

Helt greit hvis du spiser no ala av det samme, men med engang det er noe nytt i systemet. Så er det værre : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker myfitnesspal.com + tilhørende app til å logge mat for å bli mer bevisst på hva jeg spiser. Syntes det fungerer bra for meg som er ganske fersk. Hvis jeg ikke har mulighet til å vite vekt/volum på maten (spise ute f.eks.) så finner jeg noe jeg tror stemmer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier noen typer mat, mest for å lære. Hvor mye er 50gr gulost ? Hvor mye smør går på et knekkebrød ?

Hvor mye kaviar går på et knekkebrød ?

Syns det er nyttig å "kalibrere " øya mine med en vekt. Grønnsaker gidder jeg ikke veie / logge, en paprika inneholder ikke stort uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alt for dårlig på å få i meg nok mat, og har et yrke som gjør at det kan gå lang tid mellom spising om det er hektisk, så jeg bruker MyfitnessPal og synes egentlig den er helt genial! Gjør det mye lettere å være bevisst på hva og hvor mye man får i seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker circa mål. Når man spiser mye av det samme hver dag, vet du hva div ting inneholder og da holder det (for meg) med en sjekke på kvelden. Er kun så man ikke får i seg for mye eller for lite, alt avhengig av mål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten og innimellom fortsatt veier jeg maten. Veier hovedsaklig ting jeg mistenker har en høy energitettet og faktisk gir utslag på innskuddet mitt. Logger maten på diett.no, mye fordi jeg synes det er gøy :) Så fine diagrammer og sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier veldig sjelden maten. Om jeg spiser store måltider så blir jeg mindre sulten og spiser automatisk mindre senere på dagen, og omvendt. Har holdt mer eller mindre den samme vekten de siste 2 årene, samtidig som jeg tydelig har fått lavere fettprosent over tid, så jeg ser ikke behovet for å registrere og regne så mye på det, da det tydelig balanserer seg greit over tid uansett.

Du bommer ganske greit hvis du tror det stemmer bare : )

Tja, om du spiser mer eller mindre så vil det påvirke sult og metthet, så det at du bommer på et måltid vil normalt balanseres bra over tid uansett. Så lenge du spiser bra mat og styrer unna mesteparten av drittmaten, så går det fra et helseperspektiv veldig bra.

Så klart, om du skal ned i konkurranseform så vil det være nødvendig å planlegge inntaket nøyere, men om du bare skal holde deg i god form/forbedre kroppssammensetningen din, så holder det for de fleste å fokusere på hva de spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...