Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenter er så redde for å gå opp i vekt at de ender opp med å bli skjøre og spinkle på grunn av feilernæring! At du går opp i vekt, er jo et tydelig tegn på at du legger på deg muskler (muskler veier mer enn fett...). Tror ikke damene på jobben din har rett fokus eller riktig dedikasjon til treningen. tror de må bruke mer tid på å lese seg opp på kosthold. Nevn beinskjørhet!!!! :-P

For min del er jeg superglad når jeg endelig har klart å komme opp i 60 kg (er 1.77) og vet jeg kan legge på meg enda mer muskler uten at jeg tar skade, pluss at løpingen min blir bare bedre. Vektsnakket er så slitsomt!

Fortsetter under...

Jeg var veldig opptatt av å bli tynn for en del år siden (å jeg har vel aldri vært noen overvektig!) Men jo eldre man blir jo tryggere blir man på sin egen kropp, jeg trener nå for å nå nye mål og nye mål er å bli sterkere og få mere merkerte muskler, men samtidig bevare kvinnekroppen :) Jeg synes det er trist at det har blitt så mye fokus på det å være veldig tynn, man ser at yngre jenter sliter masse med vekten og selvfølse!!

Så for min del: Strong is the new skinny!! :)

Å kalle venstrebildet der for skinnyfat er i overkant. Det der er skinny, rett og slett. Jeg ville ikke satt noen på tanken om at det der på noen som helst måte er "fat", det er direkte farlig.

Det lille som evt. kan se ut som fett, er rett og slett muskler uten noe særlig muskelmasse. Nesten som balloner uten luft. Selv om lufta ikke er der, så utgjør ballongen likevel et visst volum. Men det er slapt og under huden kan det se ut som fett.

Etter at jeg begynte med tung styrketrening 3 ganger i uken (og kardio to ganger i uken), og gikk fra å spise 1000-1200 kalorier til 1800 kalorier, gikk jeg opp 1,6 kg den første uken, og har stått bomfast siden da (8 uker siden).

Jeg kan vel umulig ligge på vedlikehold på 1800 kalorier..?? Hvorfor går jeg ikke ned da..?

(og ja jeg logger all maten jeg spiser)

Edit: Skal også sies at jeg har gått ned mange cm siden jeg begynte, og det er jeg super fornøyd med. Men jeg synes det er rart at ikke vekten begynner å gå nedover også..

Etter at jeg begynte med tung styrketrening 3 ganger i uken (og kardio to ganger i uken), og gikk fra å spise 1000-1200 kalorier til 1800 kalorier, gikk jeg opp 1,6 kg den første uken, og har stått bomfast siden da (8 uker siden).

Jeg kan vel umulig ligge på vedlikehold på 1800 kalorier..?? Hvorfor går jeg ikke ned da..?

(og ja jeg logger all maten jeg spiser)

En jente på 60ish kg har vell en basalforbrenning på 1400kcal tenker nok at du brenner fort av 300kcal på trening om dagen... og da er du fort oppe i 1700... og resten av tiden ligger du nok ikke å sover ;)

Annonse

En jente på 60ish kg har vell en basalforbrenning på 1400kcal tenker nok at du brenner fort av 300kcal på trening om dagen... og da er du fort oppe i 1700... og resten av tiden ligger du nok ikke å sover ;)

Ja, nettopp!?

Jeg er faktisk oppe i 66,6 kg nå..

Men med styrketrening 3 ganger i uken og kardio 2 ganger i uken, så trenger jeg (i følge mange ulike kalorikalkulatorer jeg har prøvd) rundt 2200 kalorier for vedlikehold.. Kan vel ikke være mening at jeg skal ligge på 1800-500? 1300 kalorier per dag for å gå ned i vekt..???

BMR (Basic Metabolic Rate)

For menn: BMR=66.47+(13.75*vekt)+(5*høyde)-(6.75*alder)

For kvinner: BMR=655.1+(9.56*vekt)+(1.84*høyde)-(4.67*alder)

• Verdien er avhengig av høyde, vekt, kjønn og alder.
  • En yngre person har raskere metabolisme.
  • Det samme med tyngre og høyere person, samt om en er mann.
  • BMR blir og påvirket av utvendig temperatur, aktivitet mm.
  • Kaloribehovet blir ganget opp med aktivitetsnivå.

A

Verdi Kcal Kj

1

Du trenger

1 495,90

6 259,00

kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

1,2

Du trenger

1 795,08

7 510,79

kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

1,375

Du trenger

2 056,86

8 606,12

kcal/kj ved rolig mosjon 1-3 ganger pr uke

1,55

Du trenger

2 318,65

9 701,44

kcal/kj ved middels mosjon 3-5 ganger pr uke

1,725

Du trenger

2 580,43

10 796,77

kcal/kj ved aktiv mosjon omtrent hver dag

1,9

Du trenger

2 842,21

11 892,09

kcal/kj ved daglig mosjon av høy intensitet. Hardt fysisk arbeid.

Aaaukei, det ble for avansert for meg...:p

Annonse

Litt vanskelig å måle aktivietsnivået mitt, men ca2700kcal for å opprettholde??:eek: No f'ing way, dude... Tror jeg holder meg til 1500, max 1800, og heller prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg må forbrenne med trening, er jo det jeg vil vite..hehe

Litt vanskelig å måle aktivietsnivået mitt, men ca2700kcal for å opprettholde??:eek: No f'ing way, dude... Tror jeg holder meg til 1500, max 1800, og heller prøver å finne ut hvor mange kalorier jeg må forbrenne med trening, er jo det jeg vil vite..hehe

Det kan jeg ikke tenke meg.... jeg har ca. 2800kcal på vedlikehold

Mann

79kg

182cm

30år

BMR: 1900-2000kcal

Trening: 300kcal

Hverdags aktiviteter 500kcal

= 2800kcal

Styrketrening er ikke noen kcal dreper... sjeldent man er over 3-400kcal på styrketrening...

Det kan jeg ikke tenke meg.... jeg har ca. 2800kcal på vedlikehold

Mann

79kg

182cm

30år

BMR: 1900-2000kcal

Trening: 300kcal

Hverdags aktiviteter 500kcal

= 2800kcal

Styrketrening er ikke noen kcal dreper... sjeldent man er over 3-400kcal på styrketrening...

Får ikke helt begrep om det der... Jeg vil helst bare vite hvor mye jeg bør forbrenne med trening hver dag, aner jo ikke hva jeg forbrenner utenom, basalforbrenninga eller hva det var..

Å kalle venstrebildet der for skinnyfat er i overkant. Det der er skinny, rett og slett. Jeg ville ikke satt noen på tanken om at det der på noen som helst måte er "fat", det er direkte farlig.

Skinnyfat er nettopp tynn, men uten muskler som synes. Modeller er ofte skinnyfat. Ingen som mener at de er tykke, men de er tynne og har helt normal kroppsfett%, men lite muskelmasse. Søk opp skinnyfat du, det er nemlig en betegnelse på nettopp en sånn kropp og må ikke forveksles med det å faktisk være tykk.

Skinnyfat er nettopp tynn, men uten muskler som synes. Modeller er ofte skinnyfat. Ingen som mener at de er tykke, men de er tynne og har helt normal kroppsfett%, men lite muskelmasse. Søk opp skinnyfat du, det er nemlig en betegnelse på nettopp en sånn kropp og må ikke forveksles med det å faktisk være tykk.

Jeg søkte opp begrepet og fant følgende forklaringer:

When someone is thin and looks great in clothes, but is all flabby underneath

A person who, while they have very low weight on the scales, and may look reasonably (or even very) skinny with heavy clothes on, they still have a large amount of body fat compared to muscle, resulting in a flabby appearance. Hence, a skinny (low mass) person, who still looks fat (flabby and untoned).

When someone appears to be skinny at first (an ectomorph) but is actually hiding a fat belly (or other body part) under saggy clothing.

You're skinny & under-weight but you also have belly fat or man boobs. You're skinny-fat. Skinny-fatness strikes women most since they're often afraid to lift weights. But men can be skinny-fat too.

Health experts have noticed a growing trend of people who appear skinny on the outside, yet have a disproportionate percentage of body fat to lean body tissue on the inside. This is known as skinny fat.

Ingen av disse beskriver dama på bildet i hvert fall. Hun er hverken "flabby" eller har "a large amount of body fat compared to muscle," hun skjuler definitivt ikke en "fat belly," og hun har ikke "a disproportionate percentage of body fat to lean body tissue on the inside."

Kort fortalt: Dama på bildet har ekstremt lite muskler og ekstremt lite fett, og en skinnyfat person har en disproporsjonal mengde muskler og fett på kroppen i favør av fett; altså så lite muskler i forhold til fett at man i utgangspunktet ser liten og tynn ut med klær på, men har relativt mye fett på kroppen som synes når man tar av seg klærne. Å si at dette er tilfelle her er et ganske stort kvantesprang IMO.

JEG forveksler ikke skinnyfat med tykk, for jeg er klar over hva begrepet betyr. Jeg vil bare at du skal tenke litt over hva du gjør når du poster et bilde av en syltynn person og bruker et begrep som kanskje ikke alle er kjent med, som fort kan tenkes å implisere feit, enda du ikke mener det slik.

Jeg søkte opp begrepet og fant følgende forklaringer:

Ingen av disse beskriver dama på bildet i hvert fall. Hun er hverken "flabby" eller har "a large amount of body fat compared to muscle," hun skjuler definitivt ikke en "fat belly," og hun har ikke "a disproportionate percentage of body fat to lean body tissue on the inside."

Kort fortalt: Dama på bildet har ekstremt lite muskler og ekstremt lite fett, og en skinnyfat person har en disproporsjonal mengde muskler og fett på kroppen i favør av fett; altså så lite muskler i forhold til fett at man i utgangspunktet ser liten og tynn ut med klær på, men har relativt mye fett på kroppen som synes når man tar av seg klærne. Å si at dette er tilfelle her er et ganske stort kvantesprang IMO.

JEG forveksler ikke skinnyfat med tykk, for jeg er klar over hva begrepet betyr. Jeg vil bare at du skal tenke litt over hva du gjør når du poster et bilde av en syltynn person og bruker et begrep som kanskje ikke alle er kjent med, som fort kan tenkes å implisere feit, enda du ikke mener det slik.

Greit. Da er det helt individelt som alt annet. Jeg synes jo alle punktene nettopp beskriver henne. The end.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...