Gå til innhold

Anbefalte innlegg

MEN! Jeg føler meg litt mer tett enn før. Stabil, men mindre åpen i luftveiene om dere skjønner... Dog er fysisk aktivitet lettere siden jeg vet hvordan jeg skal regulere den nå.

Regner med dette tar seg opp utover våren om jeg følger det kardioopplegget jeg kjører nå...

Meninger?

Fortsetter under...

Dette høres jo fantastisk ut, og for godt til å være sant. Men jeg skal nok kjøpe boken å lese den, teste dette ut.

Selv har jeg allergi for veldig mye, eksem og astma. Går med forkjølelsesplager mins 50% av året. Dette ødelegger mye for trening. Og ikke gøy for studier heller.

Men kan allergiplagene bli borte og. Har liksom aldri trodd at jeg kunne slutte med allergimedisiner. Og de siste gangene jeg har tatt allergiprøver så får jeg så høye resultate, at de forstår faktisk ikke at jeg kan ha et liv.

Denne metoden hjelper IKKE mot allergi! :( Den hjelper dog mot astmasymptomer i særdeles stor grad.

Det kan også hjelpe på allergi, i å med at man med å kun puste gjennom nesen (filteret) unngår å inhalere allergener ned i lungene og deretter ut i blodstrømmen. Flere som opplever reduserte allergisymptomer etter hvert som dere "control pause" øker (Du får forklaring på control pause (c.p.) i bøkene.)

Annonse

MEN! Jeg føler meg litt mer tett enn før. Stabil, men mindre åpen i luftveiene om dere skjønner... Dog er fysisk aktivitet lettere siden jeg vet hvordan jeg skal regulere den nå.

Regner med dette tar seg opp utover våren om jeg følger det kardioopplegget jeg kjører nå...

Meninger?

Hva har din control pause kommet seg opp på? Altså den du måler om morgenen?

• 1 måned senere...

Er ikke så flink å gjøre øvelsene men merker stor forskjell etter at jeg har begynt å fokusere på å puste gjennom nesen når jeg trener. Åpner kun munnen når jeg absolutt må for å klare å løpe videre og har også hatt god nytte av å kun puste med nesen i pauseintervallet. CP har forbedret seg med ca 10 sek og det merkes godt på tredemøllen

• 3 uker senere...
Hehe, håper ikke det, for da er du døden nær!

Om du ikke har boken jeg har linket til så se på denne: Buteyko Control Pause (CP) – TheBreathingMan og gi meg en tilbakemelding etterpå.

Jeg hadde faktisk 4 sekunder første gang jeg målte!!!:( Var så syk med kronisk betennelse i lungene.....astmaanfall hver dag på trening selvom den treningen ikke var hard....

Nå har jeg vært uten astmamedisin siden april, har vært frisk og har nå 4 kondisjonsøkter pr uke samt styrke trening(markløft) og benk og knebøy........uten problemer!!!! Når jeg begynner kondisjonsøkten er jeg litt "forkjølet"...det føles slik...men når jeg blir varm forsvinner det....livet er herlig med Buteyko:)

Jeg hadde faktisk 4 sekunder første gang jeg målte!!!:( Var så syk med kronisk betennelse i lungene.....astmaanfall hver dag på trening selvom den treningen ikke var hard....

Nå har jeg vært uten astmamedisin siden april, har vært frisk og har nå 4 kondisjonsøkter pr uke samt styrke trening(markløft) og benk og knebøy........uten problemer!!!! Når jeg begynner kondisjonsøkten er jeg litt "forkjølet"...det føles slik...men når jeg blir varm forsvinner det....livet er herlig med Buteyko:)

Så kult! Artig og interessant å følge progresjonen din. Herlig å bli frisk uten medisiner (y)

Har du informert legen din om utviklingen du har hatt? Artig å høre hva han/hun har å si når om det du har klart når det er legen som har sørget for å medisinere deg slik som du ble.

:)

Annonse

Har ikke informert legen min, han virker å være drit lei sine pasienter og førtidspensjonerer seg disse dager......men fronter det så ofte jeg kan med alle jeg treffer, en god historie kan aldri bli fortalt for ofte:)

• 1 år senere...

Hei. Buteykometoden har forandra livet mitt.

I følge teorien skal allergiplager også forsvinne når din KP ligger stabilt på over 40 sekunder. Jeg starta med denne metoden i september i fjor(hadde KP på 6-7 sek., gikk på store doser medisin, våkna av astma hver natt, og måtte gå på penicillinkurer to ganger i året). Etter mye trening og innsats, slutta jeg med medisiner i januar og framgangen fortsatte fram til juli. Min KP lå stabilt på ca. 30 sek. de dagene jeg trente. Den dagen jeg klarte å jogge over tre kilometer(med munnen lukket) uten noen form for medisiner var helt utrolig.

For meg betyr buteyko-metoden et helt nytt liv! Metoden er lett å lære, men krever innsats. Noen blir kvitt plagene etter 5 uker, mens andre trenger lengre tid.

Jeg har kraftig burot-allergi(+++) og var derfor spent på hvordan kroppen ville reagere når sesongen var i gang. Jeg erfarer nå at jeg ikke er kvitt den allergien, og har blitt nødt til å begynne på med medisiner til burot-blomstringa er over. Og for en nedtur! Jeg kjenner virkelig på hvordan bivirkningene fra medisinene virker på formen og psyken. Nå er min KP på 15-20...

Likevel: Den dagen burota går inn i vinterdvale, er det bare å starte på med hard trening...KP på over 40 sekunder er mulig:)

Av littereratur jeg har lest, synes jeg Patrick McKeown sin bok Close your mouth er den beste. Den kan lastes ned, eller bestilles. Den finnes også i dansk oversettelse, og kan bestilles her: http://buteykoclinic.dk/

Den samme mannen kommer snart med ei ny bok, som er beregnet for alle som vil trene opp kondisjonen.

Håper å lese mange gode historier om framgang her framover.

Hei. Buteykometoden har forandra livet mitt.

Hei!

Så utrolig bra å høre :-) Det er bare å spre kunnskapen videre og gjerne konfrontere/informere leger og relevant helsepersonell. Siden denne kunnskapen burde ha kommet fra de og ikke fra meg ;-)

Takker også for ny info angående litteratur :-)

Lykke til videre!

det står i boken at man skal vente med å puste inn igjen til man får "hunger for air". jeg skjønner ikke helt hvor sterk denne følelsen skal være? Er det når man kjenner at man har lyst til å puste igjen, eller når man kjenner man MÅ puste igjen?

HADDE selv astma, fikk det da jeg var 3-4 år, og tok medesiner mot det i 14 år. En dag gadd jeg ikke mer og sluttet med medesiner, tilstanden jeg da fikk var værre men jeg fortsatte og tenkte at hvis jeg var fysisk aktiv og pushet kroppen så kunne jeg "trene opp" luftrøret. Jeg begynte nå på nyåret med mer rutinert trening, også kardio. Jeg kjørte gerilja kardio, noe jeg virkelig kjente da jeg hadde astma. Jeg kjørte disse på tredemølle og pushet alt jeg greide, etter øktene lå jeg rett ut i 3-4 minutter. Allerede etter 1 uke begynte jeg å se resultater, og dette var veldig motiverende. Etter ett par måneder med dette kjøret var jeg på samme nivå med en kammerat av meg som ikke har astma, noe som føles veldig godt.

Er det flere som har astma, som er litt skeptiske eller har så ille astma at de ikke tør prøve på kardio trening, så anbefaler jeg å kontakte fastlege som mest sannsynlig vil hjelpe dere fremover!

• 2 uker senere...

Supert at dere finner alternative måter å bli kvitt astma på.

Personlig så mener jeg at medisinen som gis kun er til brannslukking og ikke gjør at du blir kvitt problemene. Det bremser plagene og gjør hverdagens utfordringer lettere men det er vel ikke så mange som opplever å bli kvitt astmaen slik at man tilslutt kan slutte helt med medisiner.

Jeg for min del oppsøkte homopat, og ble helt kvitt plagene etter en måneds behandling :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...