Gå til innhold

Matbløffen som vekket Mattilsynet


Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2012/03/04/nyheter/innenriks/mat/innholdsbedrag/grandiosa/20525916/

Mykje her som ikkje overrasker meg, men det at Eldorado sine Sorte Oliven egentlig er grønne oliven som er luta og oksidert var eg faktisk ikkje forbredt på.

Kor blei det av den naturlige maten ? Kva skjedde med råvarer og gleden ved å lage mat ?

Er vi blitt suckers for det enkle og kjappe ?

post-173-14440835416055_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fokuset på å tjene penger overgår ekte råvarer.. Its a shame.

Uheldigvis er det bare pga pengene. Hvis de skulle laga en ordentlig pizza med skikkelige råvarer hadde den vell lett kosta 100kr å produsere og så skal alle tjene litt atpå det.

Men så lenge det er etterspørsel så er det vell produksjonen og fokusete på å lage mye av lite stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ferdigmat som Grandiosa, får man strengt tatt det man betaler for. Jeg tviler på at folk hadde vært villige til å betale dobbelt så mye for en Grandiosa som var laget med skikkelige råvarer. Dette er ikke minst fordi den delen av befolkningen som har denne betalingsvilligheten for gode råvarer, sannsynligvis er de som uansett ville foretrekke å lage som egen pizza fra bunnen av og ikke kjøper Grandiosa i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig begredelig lesning det der ja. Ellers er jeg ening med kjetil at du får det du betaler for.

Jeg likte den kommentaren som stod i grått på siden der da:

—Jeg synes den amerikanske forfatteren og professoren Michael Pollan sier det godt i sin bok «Til matens forsvar», nemlig at man ikke bør kjøpe matprodukter som inneholder mer enn fem ingredienser eller matvarer som inneholder ingredienser du ikke kan uttale navnet på, sier Elling Bere, professor i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder.

høres ut som en fornuftig retningslinje spør du meg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling Bere var foreleseren min i fjor- og han var utrolig inspirerende angående akkurat dette!

Jeg kjenner jeg er veldig glad for at jeg spises så rent jeg faktisk gjør.

Dette er jeg ganske klar over, i og med at Bere snakket mye om dette! Jeg har f.eks funnet "guacamole" med hele 1,5 % avokado....

Men når det er sakt, er ikke jeg så utrolig redd for diverse tilsetningsstoffer, men jeg liker å VITE hva jeg får i meg.

Og Toro frontet jo veldig på at deres suppe var uten konserveringsmidler. Men på pakken står det klart "salt" som ER et konserveringsmiddel. Jeg sier ikke at salt er farlig, men jeg liker ikke når de misbruker "fri for ..."

Jeg snakket med dem selv, der jeg skreiv at jeg synes dette ble helt feil å fronte med, men svaret jeg fikk var "at saltet ikke ble brukt som konserveringsmiddel".

Det er helt klart mye tull ute i matvareindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elling Bere var foreleseren min i fjor- og han var utrolig inspirerende angående akkurat dette!

Jeg kjenner jeg er veldig glad for at jeg spises så rent jeg faktisk gjør.

Dette er jeg ganske klar over, i og med at Bere snakket mye om dette! Jeg har f.eks funnet "guacamole" med hele 1,5 % avokado....

Men når det er sakt, er ikke jeg så utrolig redd for diverse tilsetningsstoffer, men jeg liker å VITE hva jeg får i meg.

Og Toro frontet jo veldig på at deres suppe var uten konserveringsmidler. Men på pakken står det klart "salt" som ER et konserveringsmiddel. Jeg sier ikke at salt er farlig, men jeg liker ikke når de misbruker "fri for ..."

Jeg snakket med dem selv, der jeg skreiv at jeg synes dette ble helt feil å fronte med, men svaret jeg fikk var "at saltet ikke ble brukt som konserveringsmiddel".

Det er helt klart mye tull ute i matvareindustrien.

Salt brukes , meg bekjent, som smaksforsterker i Toros produkter. Så da mener de sikkert at de har hold i påstanden om fri for konserveringsmidler.... Er det tørrvare eller ferdigsuppe du sjekket ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tro på at Mattilsynet bråvåknet av denne saken. Det er vel ingen som tror at det er skinke på grandiosaen? Må ihvertfall være de som aldri har spist en. ( og de er det ikke mange av i dette landet)

Tror nok mattilsynet bare har ligget musestille og ignorert dette, inntil noen blåste liv i saken og de var nødt til å ta affære ihvertfall komme med en uttalelse.

Men det med olivenene er bare ekkelt. Men nå spiser jeg lutefisk da...... Lutefisk/ luteoliven, whats the difference.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt brukes , meg bekjent, som smaksforsterker i Toros produkter. Så da mener de sikkert at de har hold i påstanden om fri for konserveringsmidler.... Er det tørrvare eller ferdigsuppe du sjekket ut?

Tørrvare. Det er heller ingen ting å ta på vei av, men det er en prinsippsak fra min side. Så ja, de mente de holdt påstanden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beste er å lage all maten selv. Da vet man hva man får i seg :)

Jeg prøvde på det, men det tok så lang tid fra jeg inseminerte kua til kalverullade, så jeg ga opp :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ;) Vet du, det tror jeg faktisk at mange gjør (ikke her inne kanskje, men "vanlige" folk). Akkurat som de tror at de "pizza topping" posene inneholder revet ost.

Det tror jeg også. Det er så mange "vanlige" mennesker som ikke leser bak på pakka og som ikke bryr seg at det nesten er skummelt.. :mellow:

Jeg linket til denne artikkelen på min Facebookprofil og da fikk jeg et par kommentarer i den duren:

Jeg: "..men synes fortsatt det er greit at merkingen av våre matvarer holder en viss standard."

Vanlig person: "det gjør den vel også det til en viss grad vel har ikke hatt noen dårlig opplevelse med noe enda i tillfelle men selvfølgelig sikkert noen som har noen dårlige opplevelser"

- gadd ikke diskutere mer jeg.. Personen skjønte ikke poenget og har tydeligvis ikke lest artikkelen, hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...