Gå til innhold

Vekt på stang?


Carina Irene

Anbefalte innlegg

Smith maskiner og "stenger" kommer i alle slags varianter. De mest standard maskinene hvor det kun er ei stang med fester på sidene som sklir opp og ned veier som regel 25kg. I tillegg finnes det varianter som er mye lettere, vanligvis fordi det er montert en slags motvekt en eller annen plass, veier 10kg (og noen ganger mindre). De med motvekt ser du som regel fordi det er en kabel festet i mekanismen, i tillegg til at de kjennes veldig lette ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smithmaskinen, veier den noe? jeg trodde jeg bare la vekter på der jeg. Men da er jeg nesten litt sterk jeg da? Iom at jeg legger på

40 kgvekter utenpå? :wub:

Hvor mye stangen på smithmaskinen veier, vil variere fra leverandør merke til leverandør merke. Plusser du også på hva friksjonen fra stengene smithmaskin går på, utgjør i vekt/belastning. Som igjen avhenger av hvor bra vedlikehold og smørt stengene er. Ok det jeg egentlig prøver å si er, at det er umulig å si nøyaktig hva en smithmaskin stang gir av ekstra belastning. Regn kun med det du vet du legger på.

Edit: folk kom meg i forkjøpet her gitt:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for på smith maskinen legger jeg på 10 kg/pr. sie, å det jeg løftet igår, var TUNGT! Å viss det kan komme seg på en 45 kg tilsammen, så skjønner jeg litt hvorfor jeg sleit litt :p En av samma sorten som stanga ved benkpress. Så da tipper jeg mellom 20-25. Litt greit å vite ca hvor mye man løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er stanga i knebøyburet/stativet 20 kg mens benkpress stanga er 15 kg.

Det burde jo strengt tatt være gravert inn på stengene i og med at disse ofte blir flyttet rundt på av bros som ikke gidder å sette ting på plass. ez-stengene osv burde også være gravert. Man gjør jo det med handtler spesielt sånne som er laget i krommet og likner på baby-oly stenger :wub:

Ikke for å være slem, men hvorfor bruker folk smith-maskiner i det hele tatt? Det er jo null naturlig bevegelse og belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smithmaskinen er et apparat som egner seg til shrugs, og that's it.

Tar man knebøy i smith så legger man mye mere belastning på ryggraden enn når man kjører vanlig knebøy, og belastning på ryggraden er ikke så heldig. Generelt sett så kan man ikke kjøre enkelte øvelser, kan ta et eksempel:

Benkpress: En øvelse hvor man er avhengig av en liten bane for å komme seg ned og opp igjen - Dvs at når man løfter tungt så må man forholde seg til en bestemt bane og hvis man begynner å "slite" litt så blir det tyngre, for da presser man smithstanga inntil stengene og gjør øvelsen mye tyngre.

Finnes folk som kanskje kjører 200kg lett i smithmaskin, men er ikke noe jeg vil anbefale.

Knebøy: En øvelse hvor man er avhengig av å kunne bevege seg litt for å avbelaste ryggraden, med smithen så vil belastningen øke drastisk og man vil få "driiiit" vondt - Dette er noe jeg selv har erfart når jeg kjørte 450kg tåhev i smith, har enda litt problemer med ryggen men det var en lærepenge som var dyr.

Dette er det jeg har blitt lært og har erfart selv, men alle har sine meninger. Styr så langt unna smithen, jeg bruker den til å henge opp beltet mitt eller jakka mi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av styrketrening denne damen, så smith maskinen er genial for å få prøvd seg på å løfte litt tyngre spør du meg.

Jeg ville heller ha startet med frivekter og mindre vekt istedenfor å lære inn feil teknikk med smith maskinen, men det er bare meg :)

Skråbenk, skulderpress, shrugs, knebøy, framoverbøyd roing osv...

Smith-maskinen er ikke bare tull :) men ikke alle øvelser er anbefalt å gjøre i den.

Unaturlig bevegelsesbane/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha startet med frivekter og mindre vekt istedenfor å lære inn feil teknikk med smith maskinen, men det er bare meg :)

Unaturlig bevegelsesbane/10

Jeg skrev selv at alle øvelser er ikke å anbefale, du skrev at den sugde til alt. jeg kom med forslag til øvelser som kunne gjøres der. Skrev aldri at jeg anbefalte å gjøre de øvelsene i smithmaskinen, for jeg er 100% klar over at det gir en unaturlig bevegelsesbane i noen av øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av styrketrening denne damen, så smith maskinen er genial for å få prøvd seg på å løfte litt tyngre spør du meg.

Om det er knebøy og utfall du tenker på i smith stativet, så er det mye bedre å begynne med hånd manualer, enn å få feil belastning på ryggmargen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev selv at alle øvelser er ikke å anbefale, du skrev at den sugde til alt. jeg kom med forslag til øvelser som kunne gjøres der. Skrev aldri at jeg anbefalte å gjøre de øvelsene i smithmaskinen, for jeg er 100% klar over at det gir en unaturlig bevegelsesbane i noen av øvelsene.

Ja, aka "suger". Jeg setter ting på spissen, men du skjønner hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en del med stang på 20 kg for å øve fram teknikken, men følte at jeg ble usikker. Derfor jeg begynnte med smith. Men vis dette absolutt blir feil til rygg skal jeg styre unna den, for orker ikke trene på meg ryggproblemer :p

Hvis du er usikker på teknikken så ville jeg ha filmet det og postet det på dette forumet og/eller gått på youtube og søkt på "Mark Rippetoe squat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse. Jeg regner 10 på ez, og 20 på smith for enkelthetsskyld. Om man klarer å plusse vektskiver med 7,5 i hodet har man ikke trent hardt nok.

Hoderegning er jo ezpz. For å ha noe å tenke på når jeg er på tredemøllen bruker jeg å regne ut underveis hva hastigheten må være for å klare å springe en viss distanse på en viss tid.

F.eks etter å ha sprunget 0.70 km på 4 minutter, og jeg vil springe 2.00 km på 11:00 minutter, hva må da tredemøllen være stilt inn på? 11.1-11.2 km/h (11.142857 for å være nøyaktig). :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange bruksområder for smithmaskiner: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/10_uses_for_a_smith_machine ;)

Jeg synes det er synd at man finner smithmaskiner på nær sagt alle treningssentre, jeg er overbevist om at smithmaskina fører til mer negative ting ift skader etc enn den bidrar positivt for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoderegning er jo ezpz. For å ha noe å tenke på når jeg er på tredemøllen bruker jeg å regne ut underveis hva hastigheten må være for å klare å springe en viss distanse på en viss tid.

F.eks etter å ha sprunget 0.70 km på 4 minutter, og jeg vil springe 2.00 km på 11:00 minutter, hva må da tredemøllen være stilt inn på? 11.1-11.2 km/h (11.142857 for å være nøyaktig). :thumbsup:

Bra hjernegymnastikk og eksempel på multitasking på mølla det der!! :):p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig såå ille å bruke smithmaskinen ? Jeg har alltid brukt den, og har ikke fått noen skader i det hele tatt. Hvis jeg f.eks. skal ta knebøy uten smithstativet har jeg så dårlig balanse at jeg ikke får det skikkelig til. I tillegg føler jeg at stanga vil falle nedover ryggen når jeg har kommet i oppreist posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig såå ille å bruke smithmaskinen ? Jeg har alltid brukt den, og har ikke fått noen skader i det hele tatt. Hvis jeg f.eks. skal ta knebøy uten smithstativet har jeg så dårlig balanse at jeg ikke får det skikkelig til. I tillegg føler jeg at stanga vil falle nedover ryggen når jeg har kommet i oppreist posisjon.

Satt på spissen (ihvertfall når det kommer til knebøy) så blir det som å sykle med og uten støttehjul.

Ved å kjøre knebøy med stang så får kroppen din en naturlig bevegelsesbane og du aktiviserer mye mer av muskulaturen i hele kroppen. Ja det krever mer av teknikken din, men vil mene det er bedre å løfte mindre og teknisk riktig med knebøy enn å løfte tyngre og i smithmaskin.

Er det balansen du sliter med, så burde du jo trene den opp? Som ved å kjøre knebøy med stang :)

Evt bytte ut knebøy med frontbøy, siden du føler at stanga ikke ligger så bra på ryggen din. Goblet Squat vil også være en god øvelse for balansen og teknikken din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...