Gå til innhold

Ønsker hjelp/tips vdr overvektig lillebror


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Har en bror på 13 år som sliter veldig med overvekt.

han er 173cm og 94kg og har slitt med overvekt i flere år nå.

For 1-3 år tilbake dro han til legen for å finne ut om noe var feil med han. Legene fant ut at han hadde veldi lavt stoffskifte og satte han på medisiner. etter det har han gått ned en del kilo.

Nå som han har begynt på ungdomskolen så er han dritlei av å være overvektig og vil gjøre noe med det.

Han spiller håndball 2 ganger i uken, jogger/går 2 ganger i uken og gym på skolen 3 ganger.

Kostholdet er helt OK, jeg spiser MYE mer dritt enn det han gjør.

Har dere noen tips på evt treningsprogrammer som kan hjelpe han med å gå ned i vekt?

Ville hjulpet mye både for meg som bror og for han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå kan jeg lite om problemene rundt lavt stoffskifte, men det er vel andre på forumet som kan masse om. Dersom kostholdet bare er OK, betyr vel det at det er en del forbedringspotensial der. Regner med du har lest litt gjennom forumet den tiden du har vært medlem, og selv vet litt om hvordan et kosthold bør settes opp? Nok proteiner (2-2,5 g/kg), sunt fett og kutt ned på brødskiva.

Når det gjelder treninga ville jeg anbefalt et fullkroppsprogram tre ganger i uken bestående av knebøy, markløft, chins/nedtrekk, roing, militærpress/skulderpress. I hvert fall bør et program inneholde varianter av disse øvelsene, og flere øvelser kan vel legges inn dersom motivasjon, tid og krefter er der. Gåturer er heller ikke dumt, da jogging kanskje blir tungt for knær og hofter om han er veldig overvektig. Gåturer kan snikes inn litt her og der (gå til skolen, butikk, venner etc etc) for å få en litt mer aktiv hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg lite om problemene rundt lavt stoffskifte, men det er vel andre på forumet som kan masse om. Dersom kostholdet bare er OK, betyr vel det at det er en del forbedringspotensial der. Regner med du har lest litt gjennom forumet den tiden du har vært medlem, og selv vet litt om hvordan et kosthold bør settes opp? Nok proteiner (2-2,5 g/kg), sunt fett og kutt ned på brødskiva.

Når det gjelder treninga ville jeg anbefalt et fullkroppsprogram tre ganger i uken bestående av knebøy, markløft, chins/nedtrekk, roing, militærpress/skulderpress. I hvert fall bør et program inneholde varianter av disse øvelsene, og flereøvelser kan vel legges inn dersom motivasjon, tid og krefter er der. Gåturer er heller ikke dumt, da jogging kanskje blir tungt for knær og hofter om han er veldig overvektig. Gåturer kan snikes inn litt her og der (gå til skolen, butikk, venner etc etc) for å få en litt mer aktiv hverdag.

15 års grense her i byen på alle treningssenter.

Ellers ville jeg ha tatt han med når jeg trente for lenge siden :)

har en ez-curl bar hjemme, vekter opp til 50 kg. og en del trenings strikk, kettlebell 8 kg og litt mer.

Har fått han til å kuttet ned på en del usunne ting, men han er ikke den som er veldig glad i kjøtt og grønnsaker.

Får jobbe med kostholdet hans litt etter litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervall trening (gerilja kardio) langintervaller(kjedelig heller intensiv) og styrketrening anbefales her.

Kutt ned med karbohydrater, og spis mer protein og ikke minst sunt fett :D mer grønnsaker og proteinshake med lav karb innhold som erstatningsmåltid kan også vurderes.

Tenk langsiktig han er bare 13 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intervall trening (gerilja kardio) langintervaller(kjedelig heller intensiv) og styrketrening anbefales her.

Kutt ned med karbohydrater, og spis mer protein og ikke minst sunt fett :D mer grønnsaker og proteinshake med lav karb innhold som erstatningsmåltid kan også vurderes.

Tenk langsiktig han er bare 13 år :D

Begynner lett og øker intensiteten etter hvert :)

Når snyen smelter bort skal jeg begynne å kjøre en del intervaller med han. :)

Jeg gikk ned endel kilo ifjor ved og sykle mye, fin trening det, og det sparer leddene hans for mye belastning.

Sykling står høyt på lista når snyen blir borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kostholdet? Dere kan trene så mye dere vil men det er kostholdet man har mest å hente på

Dette er mest om han, ikke meg :) har alt mitt på stell.

Frokost: frokostblanding.

Skolemat: 3 brødskiver m/nugatti (har forandret det.

Middag: det mor lager (Spiser veldi lite kjøtt, ikke noe poteter, litt ris.) Skal jobbes med.

Kvelds: frokostblanding,brødskive.

Det er VELDIG mye som kan forbedres der.

Skal få han til å spise mer proteinrik mat istede for all den brødmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at alt bør forbedres der, det eneste han spiser er jo karbohydrater

Men det viktigste ved en kostholdsendring er om han virkelig vil og har motivasjon til å endre og lære selvom det kan være litt uff og ish og æsj og vanskelig i starten, ellers blir det som å sloss med vindmøller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at alt bør forbedres der, det eneste han spiser er jo karbohydrater

Men det viktigste ved en kostholdsendring er om han virkelig vil og har motivasjon til å endre og lære selvom det kan være litt uff og ish og æsj og vanskelig i starten, ellers blir det som å sloss med vindmøller

Er da heller ikke så lett i en alder av 13 å forandre alt som han spiser på en dag. Jeg synes det er nok vanskelig å holde styr på hva jeg spiser, og nå må skifte på det han spiser.

Vet du om en liste der proteinrik mat som ikke er så dyrt er satt opp ?

Eller har du mulighet til å skrive noen her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få han til å kjøre knebøy med egen kroppsvekt, i og med at han er såpass tung vil det være krevende nok i seg selv, eventuelt kjør goblet squat eller bøy med EZ-stanga. Deretter kan han kjøre push ups på knærne eller på kasse. Da mangler det bare en ryggøvelse så har han vært igjennom hele kroppen. Pendlayroing med EZ-stanga vil være glimrende.

Kostholdet er som sagt viktig. Proteiner, fisk/omega-3 og grønnsaker er stikkord. Proteiner er mettende, muskelbyggende og øker forbrenningen mer enn fett og karbohydrater. Det er en del å hente på omega-3, og det anbefales veldig høye doser:

"Den verdenskjente coachen Charles Poliquin anbefaler doser i området rundt 1-1,5 gram pr. % kroppsfett. Det vil si alt fra 6-45 gram."

http://afpt.no/?page=8&article=628

Og ja, salat gir en falsk metthetsfølelse uten å være full av kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mest om han, ikke meg :) har alt mitt på stell.

Frokost: frokostblanding.

Skolemat: 3 brødskiver m/nugatti (har forandret det.

Middag: det mor lager (Spiser veldi lite kjøtt, ikke noe poteter, litt ris.) Skal jobbes med.

Kvelds: frokostblanding,brødskive.

Det er VELDIG mye som kan forbedres der.

Skal få han til å spise mer proteinrik mat istede for all den brødmaten.

Dette er som å lese om min egen lillebror på 13 år... Jeg prøver selv å få han med på det jeg driver med, både av mat å trening, treningen har han nå lyst til. Bare det at mitt treningsstudio har 16 års grense sammen med alle andre, bortsett fra et par med 15... Synes virkelig gym'ene burde kunne inngå avtaler, som feks at han alltid er med meg og ikke sammen med en gjeng kompiser som bare går rundt og surrer.

Men alt ender heller opp i at jeg er freaken i familien, bolern, som sier nei takk til kebab...

Med trening kommer kostholdet, det er min mening hvert fall! Etter egne erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om min egen lillebror på 13 år... Jeg prøver selv å få han med på det jeg driver med, både av mat å trening, treningen har han nå lyst til. Bare det at mitt treningsstudio har 16 års grense sammen med alle andre, bortsett fra et par med 15... Synes virkelig gym'ene burde kunne inngå avtaler, som feks at han alltid er med meg og ikke sammen med en gjeng kompiser som bare går rundt og surrer.

Men alt ender heller opp i at jeg er freaken i familien, bolern, som sier nei takk til kebab...

Med trening kommer kostholdet, det er min mening hvert fall! Etter egne erfaringer

Enig i det med avtaler. At enten en fysio eller lege kan skrive ut en tillatelse som man kan gi til de på treningsenteret. (vet ikke om det er noe de kan). Et tilbud til de som er overvektig eller sliter med helseproblemer i ung alder, at de får en liten fordel når det kommer til å trene på Treningsstudio. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endre kosthold til det bedre er ikke så ille, det jeg synes var verste i den aldern var at de solgt Is-te og lignende i kantina på skolen vår. Sunn mat, kombinert med masse flytende kalorier var dagene for meg på Ungdomsskolen og de 2 første åra på VGS. Etter hvert tok jeg kun med en tier på skolen hver dag for å kjøpe en melk til maten min. Man må lage seg noen rutiner å klare å følge dem, det blir lettere etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han ikke liker grønnsaker kan et lite triks være å lage grønnsakpurè! Det går lett ned og kan i tillegg blandes lett med andre ting.

http://www.klikk.no/foreldre/mat/article610586.ece

og resten av googleresultatene, her kan du/mordi finne masse fine tips til å få han til å spise bedre.

http://www.google.no/search?q=f%C3%A5+barn+til+%C3%A5+spise+gr%C3%B8nnsaker&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...