Lily Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Cluet er her værtfall at du i det minste burde prøve noen nye smakskombinasjoner av mat du egentlig ikke liker, det kan hende du blir overraska Helt enig! Jeg er også veldig kresen, men har klart å lære meg å like cottage cheese. Det hadde jeg jammen meg ikke trodd Jeg sier ikke at du skal trykke i deg noe du ikke liker, men med litt eksperimentering, så tror jeg du finner noe proteinrik mat du faktisk liker Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-158337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 alt jg spiser er heller ikke supergodt, men jg vet det gjør supergodt for mg. det er godt nok for mg:) hehe Admira og Kati 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-158338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonjaM Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Etter min mening er det lettere å venne seg på cottage cheese, fisk, kylling og kesam m.m enn å lære seg å like proteinpulver om du er veldig kresen uansett, selv har jeg hvertfall til gode å finne proteinp. som smaker ordentlig godt Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-160867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augis Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Etter min mening er det lettere å venne seg på cottage cheese, fisk, kylling og kesam m.m enn å lære seg å like proteinpulver om du er veldig kresen uansett, selv har jeg hvertfall til gode å finne proteinp. som smaker ordentlig godt Prøvd chocorite-pulverne? (iHerb) bama 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-160872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonjaM Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Prøvd chocorite-pulverne? (iHerb) Nei, har ikke det, men det må kanskje prøves ut da siden prisen ikke var så verst! Takk for tipset Har vært litt skeptisk til Iherb siden nettsida ser ganske uproff ut Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-160876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augis Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Nei, har ikke det, men det må kanskje prøves ut da siden prisen ikke var så verst! Takk for tipset Har vært litt skeptisk til Iherb siden nettsida ser ganske uproff ut Forståelig Fudge brownie-smaken er hvertfall veldig god, synes jeg! Det nærmeste du kommer Toro-browniesen i proteinform. Har også smakt strawberry cream. Smaker kunstig, men litt jordbær-is-aktig på sett og vis. Liker konsistensen på dem! RonjaM 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Forståelig Fudge brownie-smaken er hvertfall veldig god, synes jeg! Det nærmeste du kommer Toro-browniesen i proteinform. Har også smakt strawberry cream. Smaker kunstig, men litt jordbær-is-aktig på sett og vis. Liker konsistensen på dem! Har du smakt Chocolate Supreme? Og i så fall, hvordan er den kontra Chocolate Fudge Brownie? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augis Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Har du smakt Chocolate Supreme? Og i så fall, hvordan er den kontra Chocolate Fudge Brownie? Den har jeg ikke prøvd, nei! Men må si jeg er gira på å prøve ALLE pulverne deres. Spesielt banan og peanøttsmør, gaaaah Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Den har jeg ikke prøvd, nei! Men må si jeg er gira på å prøve ALLE pulverne deres. Spesielt banan og peanøttsmør, gaaaah Da er det vel bare en ting å gjøre; test de ut og fortell oss hva DU syntes Augis 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augis Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Da er det vel bare en ting å gjøre; test de ut og fortell oss hva DU syntes Will dooooooo :cool: Lily 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BadWolf Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Det er vel anbefallt å drikke en shake cirka tre ganger daglig. Det er ihvertfal det jeg gjør, frokost, lunsj og innen en halvtime etter trening. Det høres ut som en anbefaling fra noen som er interisert i å selge deg mer proteinpulver. Anbefalingen er ta proteinpulver nok til å dekke det du ikke klarer å få i deg via kosten ellers Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bama Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Har du smakt Chocolate Supreme? Og i så fall, hvordan er den kontra Chocolate Fudge Brownie? Jeg har prøvd begge, og jeg synes begge er gode. Forskjellen på smaken er ikke såå stor, etter min mening:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sungrazer Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Som mange har vært inne på så spiser du for lite og trener for mye. Du ligger i konstant energiunderskudd om en typisk dagsmeny er slik du beskriver. Ingen god plan i lengden. Ut fra diett.no ser det ut som om du ligger på rundt 1000 - 1100 kcal per dag, og mest karbohydrater og veldig lite protein og fett. Se vedlagt bilde, om det stemmer sånn noen lunde ut i fra det du har opplyst. [ATTACH]10370[/ATTACH] Basalforbrenningen din er ca. 1400 - 1500 kcal per dag, og med det aktivitetsnivået du har burde du legge deg på minst 2500 kcal. Jeg vil tro at om du begynte å spise skikkelig hver dag (les: få i deg nok proteiner, fett og karbohydrater) så ville du begynne å gå ned i vekt. Om du tar utgangspunkt i at du opprettholder aktivitetsnivået og begynner å trene tungt vil det være fornuftig å legge seg på rundt 2 - 2,5 gram protein per dag. Dvs. 130 - 160 gram per dag, eller hele 520 - 640 kcal per dag fra protein alene. Deretter kan du partisjonere inn de andre makroelementene, men sørg ihvertfall for at du får nok protein. F.eks kan du spise 2 egg til frokost, 2 kyllingfilét til lunsj , 2 laksefilét til middag og du er oppe i rundt 130 gram protein, 60 gram fett og noe karbohydrater. Fremdeles er det for lite mat! Det gir deg kun ~1100 kcal, selv om du fyller opp med grønnsaker/salat i tillegg til kjøttet og eggene. Så om du fyller opp med 3 ss selolje/lakseolje/tran så blir det fortsatt for lite mat! Du er nå oppe i rundt 1400 kcal, som dekker kun basalforbrenningen din. Du har nå valget om å fylle på med mer proteiner, fett eller karbohydrater for å dekke energibehovet ditt. Du kan enten spise fetere kjøtt, og på den måten få i deg mer protein/fett eller velge noe som gir det litt mer karbohydrater. F.eks. en bolle med kesam, havregryn og bær/rosiner/frukt - da får du i deg både proteiner, fett og karbohydrater. Du bør uansett opp på rundt 1800 - 2000 kcal per dag om du skal forvente å beholde muskelmasse og begynne å gå ned i fettprosent. Juster opp/ned etter som du ser resultater, men bruk fett/karbohydrater som justering av energi-inntak. Ikke få strømpebuksene i krøll om du plutselig går opp 1 - 2 kg over natta. Uansett vil det bære galt av sted om du ikke justerer kostholdet ditt kraftig før du begynner å løfte tungt, og med det samme vi er i gang - kutt ut mye av kondisjonstreningen din, og reduser det til HIIT 4 x 4 en gang i uken, og lett jogg eller hurtig gange 2 - 3 halvtimer i uken. Konsentrer deg om de store tunge: benkpress, knebøy, markløft og pull-ups/chin-ups, eller øvelser som emulerer disse i maskin, og så tungt som du klarer. Fem sett av fem repitisjoner er en bra start på hver av øvelsene dine. Sjekk ut f.eks. Starting Strenght, Strong Lifts 5 x 5, RYP eller andre tilsvarende treningsprogrammer. Du kan også vurdere myo-rep som metode for hurtig økning i styrke. Finn uansett et program du kan trives med og som du syns gir deg gøy og fremgang. Husk også at vekten din er ikke viktig, se heller på fettprosent og cm mål. Går omkretsen rundt midjen din ned samtidig som du går opp i vekt? Ingen bekymring. Du legger på deg muskler og minker i fettprosent. Sist og ikke minst - les artikelene her på fitnessbloggen og gjør deg opp din egen mening ut fra det du leser. Jeg er ingen autorativ kilde, men det jeg beskriver har fungert veldig bra for meg - og andre. Lykke til! Thess, Lily, bama og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-161960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daniel Sol Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 SPIS MER MAT. Værre er det ikke, spis mer. Og du vil gå ned mer. Hvis du går opp i vekt, av og trene 2 timer om dagen. Da spiser du mer en 3000-4000 kcal om dagen. Og det tviler jeg på du gjør... 500 kcal underskudd over lang tid, eller PSMF over par uker, nå som du har vært i såpass stort kcal underskudd anbefaler jeg ikke psmf før du har fått igang forbrenninga di til normalt igjenn. Uansett, vedder jeg rævæ mi på at du ikke trenger no diett, og eller trenger litt muskler.. så du burde vært i kcal overskudd. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Mitt mål: Å gå ned i vekt, bli strammere og få mer definerte muskler. (Ja sikkert det de fleste jenter vil) Fakta: Jente på 27 år, 168 høy, 65 kg. Trening Jeg trener 6-7 ganger i uken og vanligvis 1-2 timer hver gang. Jeg har alltid én time kondisjon og så trener jeg enten styrke etterpå eller tar to timer med kondisjon. Jeg går som regel alltid på gruppetimer på Sats og varierer mye på kondisjonstimene, alt fra spinning, aerobic, step, boksing etc. Når det kommer til styrketrening så går jeg 2-3 ganger i uken på såkalte bodypump timer, som er 1 time utholdende styrketrening for hele kroppen. Kosthold Frokost: 2 dl bjørn havregryn, med et par spiseskjeer syltetøy uten sukker, en neve rosiner og skummet melk. Lunsj: To grove knekkebrød med grov leverpostei. Mellom måltid: Litt diverse oppskåret frukt. Middag: Vanligvis en laksefilet med salat, eller to knekkebrød med sardiner. Jeg tar også vitamintilskudd og omega 3. Jeg prøver å kun spise godteri én dag i uken, men jeg skeier av og til ut. Det som forundrer meg mest er at jeg til tross for så mye jeg trener, og jeg spiser jo ikke så voldsomt mye, så ser jeg ingen nevneverdige resultater og vekten står på stedet hvil. Hva gjør jeg feil? Jeg har lenge tenkt på at jeg må trene tung styrketrening og ikke bare utholdende styrke, men er det virkelig derfor resultatene lar vente på seg? Jeg er så frustrert og håper noen kan hjelpe meg! Hei Ut ifra hva du skriver her så hørtes det klin likt ut som noe jeg ville ha skrevet om meg selv! Jeg vil veldig gjerne dele mine erfaringer, for jeg vet så veldig godt hvor frustrerende det er, selv og jeg ikke er pt eller har noen utdannelse på dette selv. Jeg er 166 høy, og jeg nådde min toppvekt på 65 kg i begynnelsen av desember... Jeg har alltid trent mye, men etter at hesten min ble skadet, mye stress på jobb og ikke minst jul, så kom jeg veldig skjevt inn mot det nye året. Jeg gjorde som deg før, jeg løp mil etter mil og spiste minimalt - og det jeg spiste var ene og alene med tanke på kcal. Resultat: jeg ble "tynn" (uten muskler eller oppstrammende effekt), men jeg klarte ikke å holde det i lengden (benhinnebetennelse i begge leggene!). Jeg følte meg heller aldri slank og fit, og hadde et sykt fokus på å bli tynnere. Med en vekt på 55 kg og et daglig inntak på nada protein, masse karbs og lite kalorier så var det dømt til å gå dårlig, så da jeg måtte ta det rolig pga. betennelsen så gikk jeg opp ca 8 kg FETT! Jeg kom meg på rett spor igjen da jeg økte ridetreningen, og fikk mer kunnskaper om ernæring. Etter å ha prøvd mye forskjellig så søkte jeg råd hos min kompis som går fysioterapi og er styrkenerd av en annen verden. Han utfordret meg temmelig heftig, og siden jeg er et konkurransemenneske så SKULLE JEG KLARE bw i markløft en dag! Han ga meg også sin ganske krasse mening om hva han mente om mitt kosthold! (ref. hatten min har aldri passet så godt!) Jeg kjøpte 10 timer med en god PT og la opp timer ca 1 gang i mnd etter å ha hatt tre timer tett sammen for å komme godt i gang. Etter 3 mnd: Nå er jeg supertilfreds med kroppen min, har masse energi, økt mye i muskelmasse og har en mye lavere fettprosent. Vekten min tenker jeg ikke så mye over, men med mine 166cm høyde veier jeg nå 57 kg. Om jeg går opp/ned i vekt spiller det ikke så stor rolle så lenge jeg øker i styrke og går ned i fett :thumbsup: Det viktigste for meg er at jeg har funnet noe som fungerer, og det er noe jeg kan gjøre resten av livet! Jeg har ikke de problemene jeg hadde før: overspising, søtsug, blodsukkersvingninger, slapp kropp etc. Mine grep: - MYE PROTEIN i kosten (vi snakker 2,4-2,6 gr. pr kg kroppsvekt) - jeg startet med styrke (baseøvelser som markløft, benpress, knebøy, planke etc.) ca 3 dager i uken. - cardio mellom styrkeøktene. Gåturer med kraftig stigning. Tips: - Finn ut av hva som gjør at du skeier ut, og hva du definerer som utskeielser (VIKTIG!) (for meg var det uregelmessig spising og mye karbohydrater som gjorde at søtsuget klikket helt og at jeg skeiet ut. Blodsukkersvingninger=døden for meg!) - Hva definerer du som godteri, og har du behov for det en dag i uken? Hva med en sunn næringsrik dessert istede? - Skaff deg en pt, eller en treningvenn som trener styrke og kom i gang. Du vil få masse energi, økt forbrenning og stramme opp samtidig Mat: - Hvis du ikke liker så mye forskjellig mat så er det sykt mange her inne som lager mye digg mat, eller så kan du sjekke feks. kriweb.no Som nevnt over så er det mye forskjellig mat som inneholder protein; skyr, cottage cheese, kylling, fisk osv. Det første jeg gjorde var å lage noen enkle måltider som bestod av mye protein og minimalt av alt annet. Dette tar jeg med som matpakke på jobb så det blir superenkelt å spise riktig. Karbohydratene syns jeg det er lettere å få i seg til middag, og da lettere å regulere om det har vært minimert tidligere på dagen. Dessuten gir det meg stabil energi: eks: M1: omelett av 3 eggehvite 1 egg, 4 skiver kalkun naturell, krydder og aurk/tomat ved siden. Evt. en hel pakke kalkunfilet og 2 kokte egg. M2: En boks skyr naturell med frø (linfrø og solsikke eks. er bra for fordøyelsen) med litt blåbær og kanel. Evt. en boks tunfisk, salat og hummus (kjempeenkelt å lage!) Trening + evt shake (varierer litt om jeg vil ha shake eller mat) M3: Kylling/fisk med grønnsaker og salat M4: Dessert: Proteinpannekaker med vaniljeproteinkesam (mager kesam + vaniljeprotein!) og bær (bær med sukrin og stevia). Eller Cottage cheese med kanel og vaniljeprotein (smaker som riskrem ) Jeg liker å spise mindre på dagen og mer til middag, men det må du kjenne på selv hva du liker. Om du vil få på plass forbrenningen din så er kroppen din også avhengig at du spiller på lag med den, og at du bygger den opp til å bli sterk. Hvis ikke bryter du den bare ned og den vil gi deg masse ubehag i form av søtsug, lite energi, dårlig humør etc. I tillegg ser en sterk kropp 1000 ganger bedre ut! Jeg har ikke våget å legge ut før/etter bilder av hele kroppen, men jeg får nesten gjøre det nå som "bevis" : Sommer 2011 (kleint!) [ATTACH]10374[/ATTACH] Ca. 3 uker siden (og langt fra ferdig! ) [ATTACH]10376[/ATTACH] Jeg syns det var vanskelig å finne frem i jungelen, men les ALLE artiklene her (selv om de ikke virker relevante så er all kunnskap = god kunnskap). Bruk penger på en god PT, det er ikke oppskrytt - det er veldig verdt pengene! Men pass på at du finner en god PT Du klarer det helt sikkert! Jeg tviler ikke på det et sekund Dessuten er det en hel haug av mennesker her som sikkert svært gjerne svarer på spørsmål og hjelper deg som du sikkert har oppdaget. Anya, Thess, Natalie og 17 andre 20 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sungrazer Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Veldig bra innlegg Madison! :thumbsup: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megan Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Inspirerende Madison, helt utrolig! :thumbsup: Tørr jeg spørre hvor mange kcal du har ligget på de dagene du trente og på hviledager? Jeg har samme utgnagspunkt som deg (høyde). Er 60 kg nå, men vil gjerne se 50 tallet på vekta. Allikevel viktigste er jo fettprosenten ikke vekta. Hadde du cardio på egne dager eller cardio etter baseøvelsene samme dag? mange spm her hehe:wub: Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Thorkelsen Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 fy søren for en forandring!! Og på så kort tid Kjempebra jobbet! God helg Madison 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Veldig bra innlegg Madison! :thumbsup: Takk takk! Leste ditt også - så jeg ser vi er enige om ganske mye! fy søren for en forandring!! Og på så kort tid Kjempebra jobbet! God helg takk - og god helg ja! Inspirerende Madison, helt utrolig! :thumbsup: Tørr jeg spørre hvor mange kcal du har ligget på de dagene du trente og på hviledager? Jeg har samme utgnagspunkt som deg (høyde). Er 60 kg nå, men vil gjerne se 50 tallet på vekta. Allikevel viktigste er jo fettprosenten ikke vekta. Så bra Tja, jeg fokuserer ikke så mye på kcal, jeg fokuserer på protein Jeg har for ordens skyld lagt inn maten på diett.no noen ganger og da kan jeg ligge alt mellom 1100-1500. Jeg spiser som kroppen min vil, men har i bakhodet at porsjonene skal være passe størrelse og ikke jumbo størrelser. Det pleier heller ikke å være et problem siden protein metter som bare det! Om jeg er sulten kl 21, ja da spiser jeg litt mer (kanskje totalt 1400?) Andre dager er jeg ikke så sulten (1100?) Totalt ligger jeg kanskje på et snitt 12-1300. Jeg kan som du ser ikke gi deg noe konkret svar, for det avhenger av om jeg har energi, fungerer på trening. Om jeg rir 3 hester og trener styrke på samme dag, eller bare rir 1 hest så vil min apetitt variere deretter. Jeg har sjeldent/aldri treningsfri (siden jeg rir 6 dager pr. uke, og trener styrke på min hestefrie dag), men jeg har et minimum på 130 gr. protein pr. dag - uansett!, og minimalt med karbohydrater - også fordi jeg reagerer med å bli super hyperaktiv Cardio= på alle treningsfrie dager (styrke), ca 30-45 min gåtur. Her er jeg litt kreativ for å spare tid, så det blir mye gåing til jobben, gå sammen med hesten som oppvarming før ridetrening - fremfor å sitte på den I tillegg regner jeg med ridningen som en form for cardio også. Ellers så varmer jeg opp mye på mølla og går en god del etter styrkeøktene Ca 20 min før og 30 min etterpå - dog ikke med samme intensitet som dagene uten styrke. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Kudos for et RÅTT innlegg Madison! :thumbsup: Madison 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4531-jeg-trenger-hjelp/page/2/#findComment-162074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.