Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis en skal ha kun en matsort som skal dekke behovet?

Havregryn!

Bra karbs.

Relativt bra med protein til å være en kornsort.

Sunt fett.

Tja. Ikke fullverdige proteiner, mangler fettløselige vitaminer, dårlig biotilgjengelighet på mineralene. Havregryn dekker på ingen måte behovene. Men det er absolutt en sunn matvare fordet :)

Tja. Ikke fullverdige proteiner, mangler fettløselige vitaminer, dårlig biotilgjengelighet på mineralene. Havregryn dekker på ingen måte behovene. Men det er absolutt en sunn matvare fordet :)

Det var heller ikke det som var poenget.

Mitt poeng var hvis en skulle velge seg en matsort som var lett tilgjengelig og som var relativ rik på næringssorter er havren langt framme.

Havren er ikke fullverdig når det gjelder protein, men den er veldig proteinrik til å være kornsort og mangler bare 2 av de essensielle aminosyrene vi trenger og har blant annet høyt innhold av lysin.

Det kan være opp mot 13% protein i havre, men biotilgjengeligheten trenger nødvendigvis ikke være veldig høy.

Når det kommer til fett så er det ca 7-8 % fett, deriblant blant annet linolsyre, som er en essensiell fettsyre.

Av vitaminer inneholder havre B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B6 (pyridoksin), i tillegg til E- og K-vitamin.

Når det gjelder mineraler, finner vi både jern, kalsium, magnesium, fosfor, sink, kopper og silisium.

Hva kan du si om biotigjengeligheten av mineraler for havre?

Melkesyrebakterier og bifidobakterier er med på å lage B-vitaminer. Prebiotika stimulerer til produksjon av bifidobakterier, og vil, ved å øke antall gode bakterier i tarmen, og dermed også B-vitaminer, kunne senke homocysteinnivået. Og et lavere homocysteinnivå påvirker kolesterolet i gunstig retning, det kan heve HDL-kolesterolet.

Så havre alene dekker ikke alle behovene vi har i kosten, men kan du si en enkeltstående matsort som gjør det?

Som nevnt tidligere så kommer egg relativt nærme dette. I tillegg har vi innmat, som også er i nærheten.

Når det mangler noen av de essensielle aminosyrene, vil dette på sikt føre til at hele proteinsyntesen stopper opp.

Korn generelt inneholder en del fytat, som hemmer opptaket av toverdige mineraler som jern, kalsium, magnesium og sink. Av essensielle fettsyrer, så er linolsyre den essensielle omega-6-fettsyren, og omega-3-fettsyren alfalinolensyre er det ikke spesielt mye av.

Av vitaminer som produseres i tarmen, så snakker vi hovedsakelig om biotin (b7) og K-vitamin.

Senking av homocystein med b-vitaminer (folat, b6 og b12) har ikke vist noen effekt på sykelighet. Med stor sannsynlighet er homocystein en markør på noe annet, og ikke direkte i sammenheng med hjertesykdom (dette kom fram i en diskusjon i lunsjen i dag, har ikke kilder dessverre).

Men fremdeles, havre er en fin matvare, men det er flere matvarer som er mer næringsrike og inneholder en gunstigere sammensetning av næringsstoffer.

Joda, men da diskuterer vi egentlig to forskjellige ting.

Selvfølgelig er det mange enkeltstående matvarer som er sunnere enn havre, men hvor mange er det som dekker godt opp av karbohydrater, protein og fett?

For min egen del hadde jeg heller levd av havregryn enn egg :)

Men kommer av flere grunner enn bare sunnhet.

Annonse

Joda, men da diskuterer vi egentlig to forskjellige ting.

Selvfølgelig er det mange enkeltstående matvarer som er sunnere enn havre, men hvor mange er det som dekker godt opp av karbohydrater, protein og fett?

For min egen del hadde jeg heller levd av havregryn enn egg :)

Men kommer av flere grunner enn bare sunnhet.

Karbohydrater er ikke essensielt, så dette trenger vi ikke for å leve.

Det viktigste med proteininntaket er å dekke behovet for de essensielle aminosyrene.

Det viktigste med fettinntaket er å dekke behovet for de essensielle fettsyrene, og ikke bare omega-6 sånn som korn gjerne gjør.

Utifra dette er det mest logisk å velge noe sjømat.

Å leve på bare en matvare vil i alle tilfeller være et mislykket prosjekt, men man kunne nok fint plukket ut ganske få matvarer og gjennom disse dekket alle behovene man måtte ha.

Hvordan ligger poteten ann? Har fått inntrykk av at den er rimelig komplett på næring, spesielt alle aminosyrene. Mangler vel noen vitaminer?

Hvertfall ikke på aminosyrene! Poteten ble tatt ut fra 5 om dagen, blant annet fordi den ikke er like næringstett som de andre grønnsakene.

Hvertfall ikke på aminosyrene! Poteten ble tatt ut fra 5 om dagen, blant annet fordi den ikke er like næringstett som de andre grønnsakene.

3kg potet gir ca 2800 kcal, 70g protein med alle essensielle aminosyrer, omega 3 og 6. Ikke så ille. Eller har jeg misforstått noe?

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2770/2

3kg potet gir ca 2800 kcal, 70g protein med alle essensielle aminosyrer, omega 3 og 6. Ikke så ille. Eller har jeg misforstått noe?

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2770/2

Proteinet i potet er ikke fullverdig. Det vil finnes spor av alle aminosyrer i så godt som all mat, men om mengdene av noen essensielle aminosyrer er for små, kan de i praksis regnes som ikke-eksisterende.

I tillegg kan du ikke regne potet som en kilde til omega-3 og omega-6, da fettinnholdet er minimalt.

http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3149

Proteinet i potet er ikke fullverdig. Det vil finnes spor av alle aminosyrer i så godt som all mat, men om mengdene av noen essensielle aminosyrer er for små, kan de i praksis regnes som ikke-eksisterende.

ingen som spiser poteter for proteinet sin skyld vel? hehe

Hva mener du er de beste proteinene? eller spiller det ikke så stor rolle? :)

Annonse

ingen som spiser poteter for proteinet sin skyld vel? hehe

Hva mener du er de beste proteinene? eller spilelr det ikke så stor rolle?

De beste kildene til protein er kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter for de som tåler det. Proteinpulver har også stort sett god kvalitet. Det står mer om dette i proteinartikkelen på forsiden, sjekk ut avsnittene om proteinkvalitet og kilder :)

De beste kildene til protein er kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter for de som tåler det. Proteinpulver har også stort sett god kvalitet. Det står mer om dette i proteinartikkelen på forsiden, sjekk ut avsnittene om proteinkvalitet og kilder :)

I will:)

Er det bare jeg som synes denne tråden blir litt meningsløs?

Man kan ikke utelukke om en ting eller mavare er sunt eller ikke - det må stå i forhold til en rekke faktorer

Fin anledning til å få emnet belyst. :)

Får ofte spørsmål om "hva skal jeg spise? Hva er sunnest?", og jeg har egentlig ett svar til det;

DET KOMMER AN PÅ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...