Gå til innhold

Ned i vekt til sommeren?


marphil

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med kaloriinntakene deres da og ellers?:) jeg har økt til 1800 kcal idag. Ligget på aaltfor lite før, såkalt barnespising. har aldri funka. Imorgen skal jeg spise enda mer kcal å ha en god styrkeøkt + cardio.

(tips til å fylle på kcal inntaket er mer protein som 1-2 ekstra måleskjeer med shake, eller det beste er jo ren mat. Nøtter og ost over kjøttdeigen osv.) Økologisk peanøttsmør er i havregrøten er min store svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår veldig godt hvordan du faller for fristelsen, har vært der selv(og tror det er fler av oss):)

Men nå som du har vært såpass flink(!), hvorfor ikke heller prioritere roligere vektnedgang(ikke kutte ut vektnedgangen) samtidig som du tar skrittet inn i styrketrening og former kroppen slik du vil ha den?

Med din vekt og høyde bør du ligge på 2350kcal(moderat aktiv, trener altså 3-5ganger per uke) hver dag for å vedlikeholde vekta.

Det anbefales på det sterkeste å holde vektnedgangen til maks 0,5kg per uke(dette vil tilsi ca 3500kcal i underskudd i løpet av en uke). Per dag skal du dermed ligge maksimalt 500kcal under energibehovet: 2350-500 = 1850 kcal/dag. Dette er mye lettere å holde over en lengre periode(for eksempel til sommeren ;) )

Liten oversiktsregning: 0,5kg per uke i løpet av ukene frem til sommeren(17 uker?) = 8,5kg (71kg-8,5 = 62,5kg.)

Vil påstå at en vekt på 62-65 kg med muskler er et bedre alternativ enn 55-60kg uten muskler?:p

Håper virkelig ikke dette høres ut som en angrep på deg, for det er ikke meninga. Ønsker virkelig at du skal få det beste resultatet overhodet mulig!

Neinei, slett ikke tatt ille opp! Råd tas godt imot her i gården, vil jo ha best mulig, og ikke minst varig, resultat!

Har dette med regnskapet veldig klart egentlig, ble litt for ivrig bare(frister jo veldig med raske resultat), så det er bra noen sier ifra! ;)

Har jo i utgangspunktet sagt at jeg vil ned ti kg, men det er veldig justerbart, det er målene som som teller her og til syvende og sist, tar en runde med målebånd hver 3 uke.

Kostholdet er jeg ganske sikker på er bra, får ikke helt i meg nok proteiner, men tror ikke jeg går til innkjøp av noe proteinpulver helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med kaloriinntakene deres da og ellers?:) jeg har økt til 1800 kcal idag. Ligget på aaltfor lite før, såkalt barnespising. har aldri funka. Imorgen skal jeg spise enda mer kcal å ha en god styrkeøkt + cardio.

(tips til å fylle på kcal inntaket er mer protein som 1-2 ekstra måleskjeer med shake, eller det beste er jo ren mat. Nøtter og ost over kjøttdeigen osv.) Økologisk peanøttsmør er i havregrøten er min store svakhet.

Kjempebra at du har "tatt steget" ved å øke kaloriinntaket! Som du skriver så har ikke småspisinga funka for deg, så da er det jo at tegn på at noe burde endres :) En økning i kaloriinntaket kan nok virke som mye mat i starten, men kroppen er utrolig tilpasningsdyktig, you can do it :thumbsup:

Det er jo sant at kroppen trenger så og så mange kcal for å overleve, kommer man under denne grensen så vil metabolismen "jekkes ned" for å overleve på det lille man inntar- med andre ord prioriteres noen mekanisker i kroppen ovenfor andre, og DET vil vi ikke ha noe av ;) Ja til vektnedgang med humøret på topp(heele veien)!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på! Er 20 år, 68 kg og 1,62 m høy. har testet meg og har generelt mye muselmasse og normal fettprosent, så målebånd vil nå bli min bestevenn for å sjekke framgang, da badevekten blir deprimerende siden jeg alltid vil være litt tung. her hår drt i 4 styrkeøkter og 2 kardio, i tillegg til lettkardio til/fra skolen 40 min per vei/4 ganger i uken. . har tidligere levd på lavkallori på 1300-1500 kcal daglig og kardiotrening 6 ganger i uka. og ja keg gikk ned over tid, men følte at jeg offret forferdelig mye ved lavkallori, og at jeg ikkje tenkte på noe annet enn mat. lurer på om det er noen som kan si hva som blor normalt kcal inntak for meg her ut i fra vekt/høyde og treningmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger litt i overkant på muskelmasse selv, så målebånd liker vi :p

Høres ut som du har en god plan for vektreduksjonen, og ser du allerede har kjent på kroppen hva som skjer hvis man overdriver kalorirestriksjonen.. Synd at man skal måtte oppleve det før man lærer, men som jeg har skrevet tidligere i tråden så har jeg vært samme båt!(og flere til)

Sett inn informasjonen din på denne siden : http://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_125997777506575

Du er veldig aktiv med tanke på lett kardio 4 x 80 min i tillegg til planlagt trening, så ville ikke lagt meg for lavt når du også skal bygge litt muskler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ca 2200 for å holde vekten, så tenker da å legge meg på rundt 1700 kcal - høres det fornuftig ut?

Dette er individuelt, men du kan jo prøve å starte på 1700kcal, gjerne litt mer de dagene du kjører hardt. Hold et øye med vekta, og om du ser at vektnedgangen er mye(over 0,5kg/uke) eller du merker en nedgang i styrken, bør du øke energiinntaket litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du har "tatt steget" ved å øke kaloriinntaket! Som du skriver så har ikke småspisinga funka for deg, så da er det jo at tegn på at noe burde endres :) En økning i kaloriinntaket kan nok virke som mye mat i starten, men kroppen er utrolig tilpasningsdyktig, you can do it :thumbsup:

Det er jo sant at kroppen trenger så og så mange kcal for å overleve, kommer man under denne grensen så vil metabolismen "jekkes ned" for å overleve på det lille man inntar- med andre ord prioriteres noen mekanisker i kroppen ovenfor andre, og DET vil vi ikke ha noe av ;) Ja til vektnedgang med humøret på topp(heele veien)!:D

Ja jeg kom opp i nesten 2000 kcal igår. stor fremgang. Skal holde meg til det på tunge styrkedager. Dropper også cardioen en stund for å prøve å bygge muskelr istedetfor å drepe dem :p Etter en styrkeøkt er du jo veldig sulten da hvis du tar i. Gjorde iukke noe annet enn å spise så det var jo ganske merkelig. Har du erfaring med periodisk faste? Spisevindu fra kl 11 - 21 på kvelden. 14 timers faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg med her jeg og! Har vell ca 9 kilo igjen nå til "målvekta"!

Jeg er og medlem på vektklubben der jeg fører matdagbok, og der ble jeg anbefalt til å spise rundt 1300 kcal om dagen. Er det bare meg eller høres dette veldig lite ut? Jeg er forsåvidt 20, 175 cm og 84 kg.

Høres veldig lite ut ja. Jeg var i samme båt og det eneste du oppnår er at du mister muskler. Dårlig fettforbrenning vil vi jo ikke ha? Kroppen er en overlevelsesmekanisme så vekta rikker seg ikke hvis du spiser så lite og overbelaster deg med tung styrke. Den tar all den næringen den får. Hvis du skal drive med tunge styrkeøkter bør du ligge på høyere kcal inntak;) Du kan regne ut hva du trenger her:

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kom opp i nesten 2000 kcal igår. stor fremgang. Skal holde meg til det på tunge styrkedager. Dropper også cardioen en stund for å prøve å bygge muskelr istedetfor å drepe dem :p Etter en styrkeøkt er du jo veldig sulten da hvis du tar i. Gjorde iukke noe annet enn å spise så det var jo ganske merkelig. Har du erfaring med periodisk faste? Spisevindu fra kl 11 - 21 på kvelden. 14 timers faste.

Så flink du er! :D

Skal sies at styrkeøkter etter man har inntatt nok mat VIRKELIG gir mersmak :p

Jeg spiser etter periodisk faste ja, og da blir det som regel første måltid ved 11-12- tiden og spisevindu i ca 10t.. Er ikke alltid jeg holder spisevinduet, men fastetiden ender alltid opp på 14t siden sultfølelsen drøyer til såpass lenge :)( kroppen har vent seg til dette spisemønsteret). Fordeler matinntaket over 3 måltider, hvorav det siste måltider inneholder mest KH(blir trøtt og sliten-> sover bedre ;))

Jeg har prøvd å følge "små og hyppige" måltider, det er akkurat som det første måltidet trigga sultfølelsen(kan ha noe med fordelingen av makronæringsstoffene), og gikk småsulten hele dagen uten mulighet til å bli skikkelig mett- noe jeg elsker å bli ;)

Anbefaler å lese denne artikkelen: http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/ , hvor hovedbudskapet rett og slett er at man skal trives med valg av spisemåte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig lite ut ja. Jeg var i samme båt og det eneste du oppnår er at du mister muskler. Dårlig fettforbrenning vil vi jo ikke ha? Kroppen er en overlevelsesmekanisme så vekta rikker seg ikke hvis du spiser så lite og overbelaster deg med tung styrke. Den tar all den næringen den får. Hvis du skal drive med tunge styrkeøkter bør du ligge på høyere kcal inntak;) Du kan regne ut hva du trenger her:

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece

Vel vel.. om du spiser mindre enn kroppen har behov for, vil du gå ned i vekt. Om det er en bra vektnedgang er jo en helt annen sak. Kroppen går ikke inn i sparemodus, men ved å ligge for lavt på kcal vil kroppen hente energi ved å bryte ned muskler. Du går kanskje ned i vekt, men du ser like feit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hiver meg med her jeg og! Har vell ca 9 kilo igjen nå til "målvekta"!

Jeg er og medlem på vektklubben der jeg fører matdagbok, og der ble jeg anbefalt til å spise rundt 1300 kcal om dagen. Er det bare meg eller høres dette veldig lite ut? Jeg er forsåvidt 20, 175 cm og 84 kg.

... :eek:

Det var rett og slett altfor lite. Men den beregnes vel ut ifra hvilke mål du registreres på ønsket tid?

Var medlem der en gang i tiden, men falt altfor fort for fristelsen og spise lite/trene mye (da jeg var 17-18), så tok det kloke valget å melde meg ut før det utviklet seg til noe mer.. La jo på meg alt igjen + litt til (Konsekvensene kan sees på side 7 i før/etter-tråden ;) ), men neste "slankeperiode" har jo gått over et par år nå og musklene er blitt prioritert (og da kan man ikke ligge på 1300kcal om dagen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og være med her :D Har vel egentlig ikke så veldig stort behov for å innta den såkalte sommerkroppen, men ønsker vel heller å endre kroppssammensetning over en viss tid :) Altså er det ikke noe jeg har tenkt å jobbe ekstremt hardt mot kun fram til sommeren, og når sommeren kommer så er det friiii! (Sånn som i fjor :meh: ) Så for meg er det å bygge muskler vel så viktig som å gå ned i fettprosent, men håper jo selvfølgelig at jeg får gjort litt med fettprosenten fram mot sommeren :D Har derfor ikke noe spesielt mål på vektnedgang til sommeren, men målet mitt får heller være og føle meg vel i sommerklær/bikini :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og være med her :D Har vel egentlig ikke så veldig stort behov for å innta den såkalte sommerkroppen, men ønsker vel heller å endre kroppssammensetning over en viss tid :) Altså er det ikke noe jeg har tenkt å jobbe ekstremt hardt mot kun fram til sommeren, og når sommeren kommer så er det friiii! (Sånn som i fjor :meh: ) Så for meg er det å bygge muskler vel så viktig som å gå ned i fettprosent, men håper jo selvfølgelig at jeg får gjort litt med fettprosenten fram mot sommeren :D Har derfor ikke noe spesielt mål på vektnedgang til sommeren, men målet mitt får heller være og føle meg vel i sommerklær/bikini :wub:

Velkommen skal du være kjære, gleder meg til å se flere formbilder av bygginga di :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at vi kan støtte oss på hverandre her inne og skrive litt om fremgangen vår:) Jeg ble foreberedt her inne på at jeg vil GÅ OPP i vekt de første dagene pga jeg øker kcal inntaket, men dette gjør jeg for å øke forbrenningen. Kroppen min er ikke vandt til mye mat så den vil egentlig bare takke meg. Satser på kiloene slipper etterhvert.

Har ikke gått ned et gram, ligger på det samme etter ca 5 uker nå. Allikevel ser jeg myye strammere ut og merker stor forskjell. 62 kg og dvask etter jula til mer fit på 62 kilo nå :p er spent på om jeg klarer å gå ned til 55. det er målet mitt til sommeren. Ingen andre dietter hart funka før, så håper dette KOSTHOLDET/livsstilen funker bedre. Dietter kan gå hjem å legge seg i kvinnebladene og bli der. De har jeg slutta å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel.. om du spiser mindre enn kroppen har behov for, vil du gå ned i vekt. Om det er en bra vektnedgang er jo en helt annen sak. Kroppen går ikke inn i sparemodus, men ved å ligge for lavt på kcal vil kroppen hente energi ved å bryte ned muskler. Du går kanskje ned i vekt, men du ser like feit ut.

Vel, kanskje man ikke skal kalle det for sparemodus, men kroppen vil gjøre en prioritering hvis inntaket er for lite over lengre tid. Den vil da kutte ned (og gjerne ut) viktige prosesser i kroppen, slik at den basale metabolismen settes ned. Altså hvileforbrenninga. All energi vil gå til livsnødvendige prosesser. Dette er også årsaken til at mange jenter mister menstruasjon og får hormonelle forstyrrelser (som faktisk ikke trenger å gi utslag i synlig menstruasjonssyklus!) i perioder de trener mye og spiser lite som det diskuteres i en annen tråd, kroppen kutter ut viktige hormonelle prosesser!!

Jeg vil i allefall ikke anbefale å ligge så lavt på kaloriene til den høyden og vekta som vektklubben hadde anbefalt der, men heller satse på en litt langsommere vektnedgang som er sunnere for kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at vi kan støtte oss på hverandre her inne og skrive litt om fremgangen vår:) Jeg ble foreberedt her inne på at jeg vil GÅ OPP i vekt de første dagene pga jeg øker kcal inntaket, men dette gjør jeg for å øke forbrenningen. Kroppen min er ikke vandt til mye mat så den vil egentlig bare takke meg. Satser på kiloene slipper etterhvert.

Har ikke gått ned et gram, ligger på det samme etter ca 5 uker nå. Allikevel ser jeg myye strammere ut og merker stor forskjell. 62 kg og dvask etter jula til mer fit på 62 kilo nå :p er spent på om jeg klarer å gå ned til 55. det er målet mitt til sommeren. Ingen andre dietter hart funka før, så håper dette KOSTHOLDET/livsstilen funker bedre. Dietter kan gå hjem å legge seg i kvinnebladene og bli der. De har jeg slutta å lese.

Slutta med shape-up og iForm når jeg skjønte at det står det samme opp og ned annenhvert nummer :mad::p Da kan vi heller spandere på oss Treningsforum som kommer ut 4 ganger i året(eller noe i den duren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig lite ut ja. Jeg var i samme båt og det eneste du oppnår er at du mister muskler. Dårlig fettforbrenning vil vi jo ikke ha? Kroppen er en overlevelsesmekanisme så vekta rikker seg ikke hvis du spiser så lite og overbelaster deg med tung styrke. Den tar all den næringen den får. Hvis du skal drive med tunge styrkeøkter bør du ligge på høyere kcal inntak;) Du kan regne ut hva du trenger her:

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece

... :eek:

Det var rett og slett altfor lite. Men den beregnes vel ut ifra hvilke mål du registreres på ønsket tid?

Var medlem der en gang i tiden, men falt altfor fort for fristelsen og spise lite/trene mye (da jeg var 17-18), så tok det kloke valget å melde meg ut før det utviklet seg til noe mer.. La jo på meg alt igjen + litt til (Konsekvensene kan sees på side 7 i før/etter-tråden ;) ), men neste "slankeperiode" har jo gått over et par år nå og musklene er blitt prioritert (og da kan man ikke ligge på 1300kcal om dagen..)

Da var det ikke bare jeg som mente at det var alt for lite! Har brukt vektklubben i lang tid nå, og gått ned 30 kilo, men når jeg lagde nytt mål nå så var det 1300 kcal om dagen jeg fikk opp. 1. jeg synes det er alt for lite 2. jeg blir slapp og får vondt i hodet av å spise så lite iløpet av dagen. Jeg ligger vell rundt 1600 om dagen nå, men jeg er ikke kjempe streng med meg selv for da vet jeg at jeg bare sprekker. Men jeg skal prøve den kalkulatoren der =)

Eller har jeg nettopp kommet i gang med treningen igjen etter en lang sykdomsperiode, så nå skal det bygges :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...