Gå til innhold

Eksempler på kosthold med fett tidlig, og karbohydrater sent


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruker mye smoothie med CC på kvelden. Skikkelig godt!

Sliter mer med hva jeg skal spise til lunsj (spiser ikke frokost), da jeg spiser i kantina. Der har vi vanlig pålegg (lett gulost/brunost/leverpostei/skinke/saltpølse/syltetøy (type first price, ugh!)), yogurt, CC, salat, brød, knekkebrød. Noen tips der? Er ikke flink til å lage meg mat dagen før eller på morran, men vurderer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 måneder senere...

Spiser etter PF og på en treningsfridag spiser jeg blant annet dette:

1.måltid: 2 bokser med mager cottage cheese med kanel og fun light (bringebær) og 1ss peanøttsmør

2.måltid: 200-300g ovnsbakt kylling med tomat- og chillitopping (hakkede tomater, hvitløk, persille, chillipepper, paprika, balsamicoeddik,salt og pepper).

3.måltid: sjokolademousse (2 eggehviter, 3ss sukrinmelis, fluffe opp med mikser, blande inn 2ss kakaopulver) sett inn i fryseren i 20 min. Toppe med litt bringebær. Smaker himmelsk! I tillegg en boks mager cottage cheese, kanel og 2 dl eplejuice.

På treningsdag spiser jeg blant annet dette:

1.måltid: 2 bokser mager cottage cheese med kanel og fun light. Sløyfer peanøttsmør, men får i meg selolje.

før trening: 40 g proteinshake

etter trening: 40 g proteinshake

2. måltid: 400 g torsk, hermetiserte tomater, sjalottløk.

3.måltid: 500 g 0% yoplait, 1 banan, 200 g ananas, 200 g bringebær og f.eks. sjokolademousse som over. I tillegg 4 dl eplejuice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xxxxxx

Frokost: Salat med kalkunskiver, Jarlsbergost, agurk og paprika

Mellommåltid: Proteinshake

Lunsj: Karbonadedeig stekt i olivenolje+grønnsaker

Middag: Laksefilet, valnøtter+masse grønnsaker

Kvelds: Halv boks mager kesam med havregryn og proteinpulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min standardfrokost er laks med cottage cheese og cashewnøtter. Det finnes naturligvis variasjoner av dette, for eksempel kesam > cottage cheese, avokado > cashewnøtter o.l. Synes dòg laks er veldig godt til frokost, enten stekt i panne eller i ovn. Jeg kjøper vanligvis de filetpakkene fra Findus (tror jeg) siden de er ferdig marinert. Funker sikkert bra å marinere/krydre på egenhånd også! Gode grønnsaker her er rødløk, paprika, mais, brokkoli og gulerøtter.

Til kvelds spiser jeg nesten alltid havregryn med melk, proteinpulver og banan. Dette er helt fantastisk godt, med det rette forholdet blir det sjokoladegrøt. Måltidene i mellom blir da en mellomting mellom dette, typisk bestående av kjøtt/kylling.

Eksempel dag:

M1 - laks, cottage cheese, cashewnøtter, paprika, brokkoli

M2 - karbonadedeig, ost, agurk, rødløk, paprika, mais

M3 - shake og frukt (tenk etter trening)

M4 - kylling og ris - gjør gjerne denne biten litt mer spennende med krydder og grønnsaker

M5 - havregryn med proteinpulver (sjokoladesmak), melk og banan

Dagen går gradvis over i mindre og mindre fett, men starter veldig høyt. M3 bruker jeg typisk å ha Nøtti Frutti nøtteblanding til (tørket frukt og nøtter) så jeg får noe fett her også. Det hender jeg feks tar litt fetaost eller avokado til M4 men uansett ser man en tydelig trend her. Har hørt at flere reagerer på at dette oppsettet har 'for mange middager' og her er det naturligvis en mulighet å bytte ut feks M4 med kesam og frukt (mager kesam, kanel og eple er jo en sikker vinner blant mange). Når det er sagt synes jeg det er overraskende godt å spise flere varmmatsmåltider om dagen og vil anbefale folk å hvertfall prøve det først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj: 200g salat, paprika og agurk, 30g lettost, 100g skinke og 2egg

Mellom: Skyr el CC m/kanel + litt nøtter/gresskarkjerner

Middag: Kylling el. fisk med masse grønnsaker evt litt fullkorn ris/bulgur/hveteris/couscos

Kvelds: Havregrøt el. Mager kesam m/div

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens meny:

M1: Omelett av 4 egg, 100 g kylling + grønnsaker

M2: Pannekaker av 2 egg, 30 g glutenfritt mel, kokosmel, kesam, proteinpulver, vann, krydder

M3: Fiskeburrito med speltlomper

Gårsdagens:

M1: Omelett av 4 egg, 100 g kylling + grønnsaker

M2: Wok med masse grønnsaker, 50 g ris, 220 g kylling, 50 g kokosmelk, krydder

M3: CC, Kesam, bringebær + glutenfri muesliblanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg ska ikke komme med mi liste,, men jeg har et par spm vedrørende denne måten og fordele fett og karbs utover dagen på.

Merker personlig at jeg har det godt blodsukkermessig på et lavkarbo-kosthold, men om jeg legger inn litt karbs på kvelden for å ha et kosthold jeg faktisk kunne klart i lengden, så får jeg så sinnsykt sukkersug i etterkant. Noen som også har erfart dette og isåfall hva var løsningen for deg?

Føler nemlig at dette type kosthold er noe jeg kunne "levd med" og vil veldig gjerne få det til å funke. Det er herlig med stabilt blodsukker på lavkarbo, men jeg MÅ ha frukt og litt slingringsmonn for å kunne ha det som livsstil.

Takknemlig for alle svar..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 1 stekt egg eller to (avhengig av hvor mye jeg har i tillegg) + rester fra middag. Feks kyllingfilet eller laks+ steker opp litt frossengrønnsaker - gjerne broccoli og blomkål

Lunsj: Tidligere 1 boks CC med kålrot i terninger og paprikabiter krydret med herbamare. Høres sært ut - jeg vet men jeg liker det. :confused: Må finne en annen lunsj for kålroten har jo konsistens som viskelær for tiden..

Middag: Kjøtt /fisk + grønnsaker - noen ganger potet eller litt ris

Kvelds: 1 boks skyr med bær

Nå kan jeg jo spørre om noe jeg har lurt på: Dette i listen over har jeg spist i ukendagene mellom 1 mnd og 2. Fungerer veldig greit. I helgene blir det mer "vanlig" kosthold med brød til frokost osv. Da tar lystingen på alskens karb og dritt helt over i løpet av dagen og lørdag og søndag blir ikke sånn som jeg vil matmessig.

Kan dette komme av at jeg spiser for lite karb i ukedagene? Kan jo bytte ut skyrkvelds og heller ha det til lunsj og så spise havregrøt på kvelden?

Håper noen har noe gode tips i forhold til disse helgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...